Jump to content

CP-1 Luftpistol


Rebel

Recommended Posts

Har nå kjøpt meg en CP-1 luftpistol hos Teknikkmagasinet. Prisen er kr 999,-

Den er i kal 4,5mm og bruker 12 gram CO2 patroner.

Jeg kom litt ut av tellinga, men det ser ut til at man får ca 50 skudd pr CO2 patron.

Pistolen er relativt kraftig da den gir ca 5 fpe.

Den skyter ca 8 cm for høyt selv med siktet skrudd helt i bunn. Noen andre som har opplavd dette?

Den er heller ikke serlig presis, og flatnesede kuler liker den ikke.

Det ser ut til at JSB Exact 8,44 grn er det som går best, men jeg har ikke prøvd så mange kuletyper ennå.

Tenkte jeg skulle prøve å krone om munningen og se om det vil hjelpe på presisjonen.

Hvis noen av dere har denne pistolen, hvilken kule går best i deres våpen? Takker for ev svar :D

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering.

Jeg tittet på kroningen, men kunne ikke se noen hakk eller annen skade. For sikkerhets skyld pusset jeg forsiktig med fint våtslipepapir for å fjerne eventuelle grader.

Dette hjalp på presisjonen.

Testet den på nytt i dag. En CO2 patron gir ganske nøyaktig 50 skudd før kulene begynner å falle på skiva.

Etter å ha prøvd en del forskjellige kuler så kom disse ut på topp:

H&N FTT

RWS Super Hollowpoint

JSB Exact 8,44 grn.

 

Det overasket meg at hullspisskulene gikk såpass bra. Normalt sprer hullspisskulene som ei haggle i nesten alle mine luftvåpen.

Dog finnes det unntak.'

Min Gamo CFX skyter grisegodt med Crow Magnum. Den liker faktisk Crow Magnum best av alle kulene jeg har. Hull i hull på 10 meters hold :D

Har du en Gamo CFX eller en annen Gamo, så prøv Crow Magnum. Tror ikke du vil angre :winke1:

 

Ang pistolen. Jeg har begynnt å få "kløe" i finga etter å mekke på den.

Hvis jeg begynner å skru så skal jeg ta noen bilder å legge ut, pluss en video på YouTube. Så følg med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vart det noko mekking?

 

Har kikka litt på denne sjølv. Vurderer å hanke inn eit par til skytetrening. CP-1 bør jo være snadder til Metallsilhuett med garantert 40 skudd pr cO2 patron og grei egenvekt. Ser dog for meg at ein såpass billig plinker muligens trenger litt ekstra omtanke.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er noe tvilsomt på min. Grov maskinering av kuleleie og grader i kroningen er mulig å korrigere, men løpet er i tillegg ganske løst, og litt kritisk på kuler. Kuleleier for PCP/Co2-våpen med transferport og probe er i det hele tatt kritiske greier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...