Jump to content

Mauserkasse til customrifle.


Bronx

Recommended Posts

Heisann

 

Etter lang tid skal etter hvert ønskedrømmen om en klassisk rifle realiseres.

Vi snakker pen valnøttstokk med rett kolbekam, løpsring, åpne sikter, avtagbar montasje, blånering, mauserlås og løp i klassisk europeisk storviltkaliber.

Det estetiske kommer til å bli viktig her, men jeg ønsker selvsakt å bruke kvalitetskomponenter, den skal jo først og fremst brukes masse i skogen.

Kontakt er opprettet med Børsemaker Gujord i Kristiansund utfra de samtaler vi har hatt ligger det an til at han kommer til å få prosjektet.

 

Litt av vanskeligheten (og kosen) med et slikt prosjekt er å bestemme seg for hvilke komponenter som skal brukes.

I første omgang må jeg bestemme meg for kasse. Det SKAL være mauserlås, men slikt nytt er hinsides mitt budsjett.

Hva mener kammerfolket at man skal satse på?

Jeg er ingen guru på børsetekniske ting og kommer til å ha mer enn ett par spørsmål underveis i prosessen.

 

Jeg har en Kongsberg M52 som forrige eier har borra kassa på og dermed vel spolert dens verdi som samleobjekt.

Skjøt min første elg med denne og vil gjerne ta vare på den, men spørsmålet er om jeg skal bruke den kassa til et prosjekt som dette.

Regner med at dette er krigsbytte fra Fritz. Finnes det her på kammeret noen Kongsbergguruer som vet noe om hvilke kasser som ble brukt til disse, og eventuelt kvaliteten på disse?

Alternativet er å finne noe annet, å begynne helt fra scrach.

 

Mange gjør et poeng av dette med utfresning på venstre side eller ikke. Hvor stor betydning har dette i praksis egentlig?

 

I andre tråder snakkes det om Husquerna 640/1640 som mulig utgangspunkt, ser at disse er relativt rimelige å få tak i.

Sivilproduserte Oberndorf er vel også et alternativ, men slik jeg forstår det dyrere og mindre tilgjengelig.

 

Andre gode alternativer??

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, 1640 strykes fra lista.

Er det noen som vet hvor man kan hente info om Kongsberg M52?

Eneste jeg vet er vel at de er bygd på militære M98 kasser, jeg regner med fra samme lass som ble til HV mausere og M67 og denslags..

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at husqvarna 640 finnes i flere versjoner. Det er kun de tidlig produserte som har ekte M98 mekanismer. Så vær nøye med research. FN begynte etterhvert å endre og rasjonalisere bort detaljer.

Husqvarna M146 har også FN produsert M98.

 

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=176938

 

Det er litt jobb med eksportlisenser og sånt, men du får kjøpt 640 i sverige for så lite som 1000 - 1500 SEK.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk fin artikkel BPP takk for den, det var god lesning :-)

Jeg ser at det er et omfattende tema jeg har gitt meg inn på.

Her blir det noe studering ja før det blir handel.

Finnes det noen oversikt over serienummer eller lignende som holder oversikt over hvilke 640 kasser som er ubesudlede M98 vaianter??

 

Jeg har sett litt på Blocket.se ja, her er det billige greier å få tak i, men må vel betale moms til norge ved import. Får sette meg inn i importreglene også tenker jeg...

Link to comment
Share on other sites

Du vil normalt måtte ut med 700,- Svenske kroner for eksporttillatelse fra Sverige. Om børsa blir sent i posten vil du måtte betale moms om børsa og frakten er dyrere enn 350,-. Om du henter den selv og tar den over grensa umiddelbart slipper du moms om den koster mindre enn 3000,- NOK. Om du tilbringer 1 døgn i Sverige først, kan du ta inn børse til 6000,- NOK uten å tenke på moms.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ingen ekspert, men her er min mening:

 

Ville valgt en "original" Mauser kasse. Altså en som er laget etter tegningene til Paul Mauser.

Husqvarna 640 er fine våpen, men det er kun de aller første kassene som har riktig Mauserlås.

C-ringen gikk ut vinduet, laderampen forsvant og tommelutsparingen ble borte. Kun for å spare penger.

 

Skal du legge litt penger i børsen, så ville jeg også valgt en som ikke er besudlet på Kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

På en 640 er det stor fordel at tommelutsparringen forsvant. Kassa er mye stivere og flekser mye mindre under avfyring. Det gjør at stadig ombedding ikke er nødvendig på presisjonsgeværer med tung pipe. Laderampa blir tatt bort i 90% av tilfellene allikevel.

 

Det dukket opp en 640 i 9,3 på finn idag. Den er dyr. Det har stått en to tre stykker i veldig bra stand til 1500.- siste halvåret.

 

ABC Fritid har også en fin Sako M98 med FN kasse til salgs i 270.

Link to comment
Share on other sites

Tung pipe blir det nok ikke på dette prosjektet, dette skal være et jaktvåpen.

Har sett litt på den 640`n på finn ja, det er ganske mange av disse til salgs rundt om ser jeg.

ellers er selvfølgelig Oberndorf et godt alternativ.

 

Er det brukere her på kammeret som er guruer på Kongsberg sine produkter??

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent benyttet KV helt standard militær kasse fra M98 karabiner som lå igjen etter tyskerne. Jeg vil tro at kvaliteten er helt ok, men dette kan naturligvis variere noe fra kasse til kasse. Ryktene vil ha det til at militære M98 kasser produsert før 1942-43 var bedre enn de produsert senere under krigen pga dårligere tillgang til kvalitetsstål. Jeg er ikke kjent med om KV hadde noen form for sortering, der de håndplukket spesielle utgaver. Langt de fleste M52 ble levert i 7,92x57. Det skal tilsynelatende også være levert noen i 30-06. Disse siste vil i såfall ha tilsvarende modifikasjon som HV mausere i 30-06 for å akseptere den lange 30-06 patronen. Om din rifle er 7,92 bør den ikke være modifisert nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

Kun 452 ble produsert.. Så, både spesiell og ettertraktet av samlere.

 

 

Ellers, så er det som Torf, sa en Sako Mauser i 270Win, på ABC fritid og en 640 i 9,3x62 ( står feil oppført som 1640). Sakoen er ikke helt orginal så jeg hadde ikke hatt problemer med å bygge noe på den kassen.

Link to comment
Share on other sites

Ryktene vil ha det til at militære M98 kasser produsert før 1942-43 var bedre enn de produsert senere under krigen pga dårligere tillgang til kvalitetsstål.

 

 

noe sted på nettet ligger en lang artikkel om dette; inkludert testing av stålkvalitet, hardehet og rønking. Selv kasser stemplet 1945 mener forfatteren er helt på høyde med førkrigs når en ser på metallkvalitet. Men finnish og tilpassninger er på garasjesmednivå.

 

 

Spør børsemakeren, kan fort hende han har en eller flere kasser på lur. Eller kjøp HVA eller Sako, du sparer faktisk noen tusenlapper på det kontra en ex-mil kasse, og legger disse i noe dyrere snadder:-)

Link to comment
Share on other sites

Ang samlerverdien på M52 så er den som alt mulig annet helt avhengig av tilstand. En urørt M52 er et samlerobjekt, men en børse som trådstarter har, altså borret kasse er ikke noe særlig atraktivt for samlere. Siden du allerede har den i hus og har spesielle minner med denne børsa synes jeg du burde vurdere om ikke den faktisk er midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

Moro med så mye fin og nyttig tilbakemelding. Det setter jeg pris på.

Jeg noterer meg at det fins mye bra kasser å basere et slikt bygg på, og at

mange av disse er relativt rimelig tilgjengelig.

Det jeg har stusset litt på ang M52 er at jeg ikke finner noen stempler eller

tyske serirnummer på den, slik som man finner på hv mauserene. Mulig det

har blitt slipt bort på Kongsbergfabrikken.??

Jeg har som Kammerherren påpeker den børsa i hus og vil gjerne ta vare på den,

men vil forsikre meg om at den "holder mål" når jeg skal bruke mange surt oppsparte på prosjektet. Ellers bygger jeg på noe annet, og beholder M52en som den er..

Får kanskje sende den til børsemakeren for en grundig sjekk og tilstandsrapport.

Løpet er ikke ille og i det fine kalibret 8x57is som uansett er en het kandidat til prosjektet

ved siden av 9,3x57...

Link to comment
Share on other sites

Moro at du deler Bronx. Gøy med sånne prosjekter. Bygd av dyktige våpenmakere får du et våpen som setter alt du får over disk i dag i skyggen vil jeg og sikkert mange med meg mene.

 

Bra kalibervalg! Jeg får min rifle etter 3 års ventetid om noen uker. Etter mengder av analyser, egne erfaringer (brukte 8x57 i mine første år som jeger), studering av div gode tester var kalibervalg enkelt. 8x57! Penetrasjon helt på høyde med 9,3x62. Det er en særdeles harmonisk patron, lavt arbeidstrykk, og et poeng til; M98 er designet rundt nettopp 8x57 uten at en skal overdrive betydningen av det. Den bør uansett fungere perfekt uten noen form for modifisering.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg KUN brukt materialer som du blir fornøyd med. ALLE kasse alternativene som er nevnt vil utvilsomt fungere fint for formålet men, blir du feks 100% fornøyd med en HVA640?? Skal du ha hengslet underbeslag får du med dette på kjøpet om du går for en Oberndorf sporter B. Hengslet underbeslag kan ellers sette deg tilbake noen 1000.

 

Du nevnte at du vurderer 9,3x57. Har du sett på pipeprofilen på Husqvarna M146? Perfekt klassisk pipe profil. M146 "potatiskastare" får du rimelig i Sverige og du vil ganske sikkert finne et egnet objekt der. Da er det kun overhaling/blånering som gjenstår, samt stokk og underbeslag og thats it! Så kan du legge pengene i et meget fint stykke Circassisk valnøtt!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg plukker opp denne igjen etter 7!! år. Mye har skjedd i mellomtiden som har forsinket dette prosjektet. jobbmessige ting har gjort at man har måttet prioritere annerledes mht økonomi, og ved flere tilfeller har jeg kommet over andre ting man bare måtte ha med en gang. Nå derimot nærmer vi oss skytbart våpen.

Jeg gikk for M/52en jeg hadde fra før. den har jeg gode minner med, og kassa var iflg Dr Viken i meget bra stand. Da denne ballen begynte å rulle var det Gujord som skulle ta jobben, men flytting gjorde at jeg gav det til Viken da jeg nå bor ikke langt unna og kan følge med undervegs. 

Følgende plan ble lagt:

M/52 kassa jeg har fra før

Ny hevearm

M70 sikring

LW pipe kamret i 8x57is

Reimfeste på løpsring

Klassisk ekspress baksikte

Forsikte-omsluttende rundt pipa

ERA svingmontasje

Hengslet underbeslag

Nytt avtrekk fra Timney

Blånering av hele herligheten

Nå i første omgang blir børsa bedda ned i en Boyds stokk tilpasset meg i lengden, men her skal lages pen nøttetrestokk fra bunnen selvsagt. Må bare vente litt på tid og kroner.

 

Nå er det maste av stålarbeidet gjort, og det gjenstår litt finishing touches, polering og blånering.

 

Her er noen bilder fra prosessen.

 

thumbnail_IMG_20221118_133329.jpg.1486a382fbdcf867b2b1e05e37a42a7c.jpg

thumbnail_IMG_20221122_151825.jpg

thumbnail_IMG_20221123_122052.jpg

thumbnail_IMG_20221124_151655.jpg

thumbnail_IMG_20221125_105838.jpg

thumbnail_IMG_20221126_162143.jpg

thumbnail_IMG_20221126_162223.jpg

thumbnail_IMG_20221126_162539.jpg

thumbnail_IMG_20221215_143323.jpg

thumbnail_IMG_20221215_143443.jpg

  • Like 17
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...