Jump to content

Hva er den beste skogsfuglpatronen (bly)?


Petvett

Recommended Posts

Endelig bly!! Hvilken patron mener dere er den mest optimale til skogsfugljakt? Orrfugl/storfugl? Ser jo at utvalget begynner å bli stort i diverse nettbutikker!

 

Før jaktet jeg med Nittedal Duplex 4-6 og 2-4 i bly og likte de godt, mens også remington var godt likt! Noen preferanser blant det som finnes nå? Vil som alltid være godt rustet til jakta ;)

Link to comment
Share on other sites

Har jeg to løp ladet jeg med us 4 og 6. Norsk 3 og 5. Ladninger mellom 32 og 36gram. 32 gram tidlig i jakta og 36 senere når holdene ofte ble litt lenger(bedre dekning pga mere hagl)

 

Når jeg jaktet med pumpe/halvauto gikk det stortsett i Us 5. Norsk 4 med samme ladninger som over og samme grunn.

 

Merket på patronen spilte ingen rolle så lengde den ga fint mønster med god dekning i mitt våpen og trangborring. Selv om merker som Nitedal, Rotweil, Eley, Winchester, Remington og Federal ofte var det jeg endte opp med.

 

Husker jeg brukte noe kobberkledd blyhagl fra Remington som var helt utrolige. Høy hastighet og storladning(36gram) med masse dekning. De skal jeg ha igjen om de kommer tilbake :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske unødig, å bruke større dim. på tiur, en norsk no. 4. Så er jeg i tiur-land, så er minst en no 4 i hagla. Men, gennerelt bruker jeg no 5, i skogen. Vær klar over, at mange feller rådyr, på inntil 20m, med norsk no 5. Og de går rett ned!

 

Kanskje være litt obs på type trangboring, i forhold til foventet skyteavstand også. Tidlig i sessongen og i relativt tett skog, blir det sjelden lange skudd. Åpen hagle (choke) og patroner som åpner raskt. Spredepatroner synes jeg er noe dritt (for ugjevn). Men med Nittedals Spesial (m/filtforladning), kan jeg "dra på skogsfugl ned til 14 -15 m, uten å skyte dem i filer, med den mest åpne hagla mi. D.v.s. sylinder og nesten sylinder borring, som er tilpasset etter mitt ønske.

 

Veksler holdene noe og jeg bruker samme hagle, justerer jeg med andre patroner, som holder bedre sammen. Men er det mer åpent bruker jeg ei annen hagle, med tradisjonell 1/4 og 3/4 borring. Justerer da også (forventet skyteavstand) med forskjellige patroner. Alle er selvfølgelig testet på papp i forkant, for å få gjevn spredning, på korte og lange hold, i begge haglene. Samme med min kombi.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke Wingmaster du brukte fra Remington? De var iallefall fantastiske..!

Er vel kanskje litt for dårlig til å prøve ammo på skive for å se hva som egentlig passer til hagla..

 

Jo, det kan kanskje være de jeg brukte. Også var det noen som het Shurshot eller noe. Med gjennomsiktig grønne hylser. 32 gram med Us.7 de var helt ekstreme på rype/due osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker (litt stille :wink: ) om disse nu ganske populære "Duplex"-patronene i forskjellige utgaver og fra forskjellige produsenter.- Man betaler altså ganske dyrt for at patronen skal inneholde forskjellige dimensjoner på hagglene.

 

Det var tidligere ett tegn på kvalitet av en patron at hagglene den inneholdt skulle være; hårde,- jevnt runde og LITE variasjon på oppgitt dim/størrelse.[/i]

Nå betaler en ganske villig for det motsatte :?

 

Ps. De grønne gjennomsiktige ShurShot Field fra Remington (made in Italy) hadde 34grams ladning.- Jeg likt de godt og har fortsatt liggende...

Link to comment
Share on other sites

Ps. De grønne gjennomsiktige ShurShot Field fra Remington (made in Italy) hadde 34grams ladning.- Jeg likt de godt og har fortsatt liggende...

 

Shur shot frå Remington var favorittpatrona mi ogso til rype. Billige,rask utgangshastigheit og fin dekning. Fann aldri bly i fuglen men dei datt fint alikavel. :)

Link to comment
Share on other sites

Ps. De grønne gjennomsiktige ShurShot Field fra Remington (made in Italy) hadde 34grams ladning.- Jeg likt de godt og har fortsatt liggende...

 

Ja, det var kanskje 34gram. Er jo noen år siden de var i salg så jeg husket nok feil. Uansett gode patroner. Og de var Italia produksjon ja. Gode skudd jeg håper kommer tilbake i salg.

Link to comment
Share on other sites

Favorittpatroner har vekslet opp gjennom tiden.- De første jeg sverget til var Gyttorp Röda papp 65mm.

De blev omfattende testet og gav virkelig fine jevne treffbilder i de haglene jeg hadde, myke å fine å skyte med og fuglene døde i luften.

På den tiden hadde jeg (over)tro på de små haglenes "fortrefflighet" og brukte US7 på det meste med vinger,..

 

Gyttorp gikk over til plast-patroner og "magien" forsvant.

 

Andre favoritter har vært Baikal (made in Finland) 67 og 70mm,.. de grønne Rem. nevnt tidligere som blev brukt i US 7,-6 og 5.

Winchesters patroner har ALDRI skuffet.

 

Patroner i dag, og som uten reservasjoner kan anbefales, er Rottweil Waidmannsheil (36gram) og den litt mykere Rottweil Tiger 67,5mm (32gram).

Men for all del, det kommer helt sikkert mye å velge på.

 

Virker som Gyttorp igjen har "gode" patroner å by på og deres "Gåspatron" 36gram i US4 skal snart testes IRL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Rottweils blypatroner. Brukte først bare 3-ere i magnum versjon 12/76, men hørte at en 52 grams ladning ikke fikk samme hastighet som en lettere patron i 70 mm og jeg godt kunne bruke haglnummer 4-5 i skogen, spesielt da jeg jaktet med bly som har relativt høy egenvekt. Jeg gjorde så. Lot 76mm bli igjen hjemme, og jeg fylte patronbeltet med 12/70 4-5 i 36 gram. Det var ikke store forskjellen jeg merket i åpent landskap, men i skogtrange grantapper følte jeg at det gikk fortere med lette patroner. Og fuglen datt i smellen da jeg brukte nr. 5. Bestefar fortalte at han skjøt en tiur med nr. 7 en gang, men den trykka ganske bra, og skuddet smalt på ca 13-15 meter. Så jeg vil påstå at men ikke trenger større haglstørrelse enn 4-5. Skremmer du opp ryper som du prøver å finne igjen, så la skogsfuglpatronene fortsatt ligge i hagla – lader du med nr. 7 og støkker opp en tiur på 20-25 meter ender det mest sannsynlig med skadeskyting. Det kan også være at det går omvendt; jeg jaktet i rypeterreng, hadde nr. 6 og 7 i hagla. Så skremte jeg opp en tiur som fløy ned i skogen. Ryper hadde jeg ikke sett på hele turen, så jeg la i to 4-ere. Og bikkja tok stand i et tett skogholt, og avanserte hit og dit. Jeg var kanonsikker på at dette var den tiuren jeg hadde støkka for bare en time tilbake. Men der lettet et rypekull på minst 6 fugler (jeg fikk ikke telt, men var noe slikt). Jeg klemte i vei et skudd på en som fløy litt til venstre. Og fikk den! Så jeg ser på 4-er som en allroundpatron som kan brukes til det meste!

Link to comment
Share on other sites

Undrer på om noen av "talerene", har testet på papir! Folk kan mene så mangt, men har de noe grunnlag for sine uttaleser? En person kan felle 1 - 3 fugl, med en patron og forteller lite om antall bommskudd (som kan være skadeskyting), samt lite om fellingsprosent. Dermed blir det ganske suspekte meninger! Verdiløse.

 

Alle må teste på papier og jevnhet i dekkning, for hver enkelt patrontype, i egen hagle!Og dette er viktigere enn antall hagl og hastighet, innefor rimelige skytehold.

 

Hagler er forskjellige, samme med ammo. Test og dere vet noe mer, enn spørre på et nettsamfunn. Da feller dere nok også mer fugl, enn ved å bassere dere på andres mening, som er verdiløs i forhold til deres hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...