Jump to content
DoctoRoy

Papp eller plast?

Recommended Posts

Ser at noen vil ha papphylser og andre vil ha plasthylser når det gjelder haglepatroner. Hva er forskjellen? Regnes det ene av noen for å være bedre enn det andre - litt sånn trossamfunnsrelatert?

Ja det har jeg erfaring med :smile: Har ellers brukt plast og papp ukritisk om hverandre - stort sett på rev, mink og fugl. Da har jeg tatt hensyn til det som skal jaktes og haglstørrelsen. Det er muligens litt mer miljømessig korrekt å bruke papp vs plast pga nedbryting i naturen dersom ikke alle tomhylsene blir med hjem?

Man bruker ikke plast i en smekker sideligger!

Det burde være en smertefull straff for slikt!

Om man ser bort fra det estetiske (og det våte element),.. tradisjonelt har jo patroner i papp blitt ladet med filt eller kork-forladning, og derved "åpnet" opp fortere og leverer ofte ett mer jevnere/penere skuddbilde innom normale hold, enn de nå vanlige forladninger i plast (kanskje),.. :D

Litt bly-avsetning inne i løpene, får man på kjøpet.

Plast er vel helt klart det beste,og mest praktiske.. Men gamlinger som meg, som kjøpte Nitedals Spesial i papp på slutten av 70 og inn i 80 tallet LIKER papphylsa :-)

har testa litt gamle papphylser fra ulike merker og sliter med å få di til å fungere i 1/2 hagle siden den drar messinga rett ut av pappen og pappen sitter gjerne igjen i løpet. :roll: men i o/u og s/s går di godt :thumbup:

Lad selv.

Bruk gjerne plasthylser i gjenbruk.

Bruk helst wads og shotcard i materialer som er nedbrytbare hvis du skal skyte ut i naturen.

For de som skyter "Adelige" kaliber som 16 G så er det

riktige ammunisjon som matcher dressen.

Prøv å unngå "fargerike" hylser i rødt, gult og desslike.

Sort og mørk grønt viser bedre smak.

De velstående bruker hylser i messing.

Mvh

Jim114

Skal pröve Gyttorp Röda i papp i 12/65 hvis Schou kan levere, i min engelske sideligger..

Men det går jo med plasthylser og da (men ikke si det til noen..).