Jump to content

Finne ut om et våpen er registrert


valkyrien1981

Recommended Posts

Tror du sliter her. Praksis fra våpenkontor til våpenkontor i denne sammenheng har tradisjonelt vært vanvittig stor. Selvsagt er det lite sannsynlig at våpenet er lovlig registrert hvis det er noe slikt som en maskinpistol eller lett MG vi snakker om, men for "vanlige" våpen kan det være enten eller. Veldig mye enten eller.

 

Jeg vet om mange uregistrerte våpen som har blitt "funnet" og registrert, spesielt av samlere. Uansett, dersom våpenkontoret ditt blir bestyrt av en real kødd (eller det kvinnelige motstykket) er det nok en mulighet for at tidligere eier/innehaver kan få problemer dersom våpenet er uregistrert og det ikke er noe amnesti på gang.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er å finne eventuelle våpenkort.

 

Så vidt jeg har skjønt er det begrensninger på hvor mange våpen av hver type man kan ha?

 

Du får spørre eieren om han har våpenkort :wink:

 

Det kan by på visse problemer, hvis ikke noen kan anbefale et dyktig medium...

 

Det dreier seg om en mulig arv.

Link to comment
Share on other sites

har fulgt denne tråden.

 

du sier ingenting om hva situasjonen er. mulig arv?

 

i mitt hode er det flere muligheter for hvorfor du spør denne spørsmålsformuleringa så generelt. det du sier om at du vil finne ut om våpenet er registrert uten å involvere politiet forteller meg mellom linjene at du ikke har tenkt følge lover og regler på et eller annet vis? eller misforstår jeg nå? skal ikke spekulere i det.

 

men det jeg ville gjort var å ta våpenet, gå tiil politiet, spørre om det er registrert, på hvem, si hvor du har funnet det eller hvem som har overlatt det til deg hvem som sannsynligvis var tidligere eier, å spørre om det er mulig for deg å få beholde de om det er intressant.

 

våpenet kan være eid av personen, det kan og ha vært lånt bort av noen, eller i værstefall stjålet. om du blir tatt med et våpen som er stjålet vil det kunne få alvorlige konsekvenser for ditt framtidige våpeninnehav.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om arv kan ervervstillatelse gis selv om det ikke forligger konkret behov (gjelder langvåpen - ikke pistoler).

 

Vær obs på at den som mottar arv eller får ansvaret for et dødsbo som omfatter registreringspliktige våpen straks skal kontakte politiet. Enten utstedes midlertidig våpenkort til ansvarlig for dødsboet eller også skal våpnene leveres til politiet for lagring, inntil eierforhold/videre skjebne avklares.

Link to comment
Share on other sites

Problemet går på følgende: Jeg viser våpenet til politiet, de svarer med at dette ikke er registrert og jeg får det selvfølgelig ikke med meg ut døra igjen. Hvis det da viser seg at jeg ikke har muligheten til å registrere dette på meg, da er det tapt for alltid. Det er ikke aktuelt i mine øyne. Jeg er lovlydig og har aldri og kommer aldri til å bruke våpen på en måte som er utenfor lovens rammer, og derfor ønsker jeg å beholde de våpen som blir arv og som har stor affeksjonsverdi for meg. De våpen som eventuelt kan registreres vil jeg selvfølgelig registrere, men jeg tar ikke sjansen før jeg er sikker på at de ikke forsvinner for godt. Ble det noe klarere nå?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet går på følgende: Jeg viser våpenet til politiet, de svarer med at dette ikke er registrert og jeg får det selvfølgelig ikke med meg ut døra igjen. Hvis det da viser seg at jeg ikke har muligheten til å registrere dette på meg, da er det tapt for alltid. Det er ikke aktuelt i mine øyne. Jeg er lovlydig og har aldri og kommer aldri til å bruke våpen på en måte som er utenfor lovens rammer, og derfor ønsker jeg å beholde de våpen som blir arv og som har stor affeksjonsverdi for meg. De våpen som eventuelt kan registreres vil jeg selvfølgelig registrere, men jeg tar ikke sjansen før jeg er sikker på at de ikke forsvinner for godt. Ble det noe klarere nå?

om dette er våpen du ikke har lov å ha, å noen i politiet tilfeldigvis finner ut at du har de, forsvinner sannsynligvis de lovlige våpna dine og.

 

jeg skjønner ønsket om å beholde våpen som er arva. men du må kansje tenke litt lurt og, er det verdt å risikere all lovlig våpeninnehav resten av livet for å beholde bestefar sin maskinpistol ulovlig? (dette er satt litt på spissen, men resultatet kan bli sånn)

Link to comment
Share on other sites

Da hjelper det å vite hva slags våpen det er.

Om det er helautovåpen så må du ha samlerlisens for denne type våpen for å ha sjans til å beholde de.

Om det dreier seg om vanlige jaktvåpen har du mulighet til å få de lovlig registrert på deg om du arving, selv om de ikke er registrert fra før (eks hagler ervervet før 1991 eller våpen fra krigen etc)

Eks har min kone som verken er jeger eller skytter ett funksjonsdyktig våpen registrert på seg, dette kun pga afeksjonsverdi.

 

Du behøver heller ikke ta med deg våpenet til politiet for å vite om det er registrert.

Det holder med å ringe våpenkontoret å spørre om avdøde hadde noen våpen registrert på seg.

 

Om du velger å beholde våpen som ikke lovlig kan registreres så er du selfølgelig utenfor lovens rammer.

Uahvengig av hva du måtte mene om det.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder lovens rammer, så mente jeg selvfølgelig når det gjelder bruk av våpen. Å ja, jeg mener faktisk at våpen som har stor affeksjonsverdi for meg er verdt å ta vare på. Det er ikke min skyld at regelverket er som det er? Regelverket har jeg i stor grad respekt for, men hva er grunnen til at det ikke skal være uregistrerte våpen i omløp? det er kriminelle handlinger og den kategorien faller jeg langt utenfor.

Det er snakk om rifler og pistoler, ikke automatvåpen eller andre ulovligheter. Kan man få registrert flere våpen i samme kaliber på grunnnlag av affeksjonsverdi?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt ann på hvor du bor iom att det er forskjellig praksis rundt om.

Rifler kan du vel rimelig lett få reistrert.

Pistoler er jeg usikker på iom att vi leverte inn svigerfars sine uregistrerte pistoler til destruksjon (og nei, de var ikke noe å ta vare på)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt ann på hvor du bor iom att det er forskjellig praksis rundt om.

Rifler kan du vel rimelig lett få reistrert.

Pistoler er jeg usikker på iom att vi leverte inn svigerfars sine uregistrerte pistoler til destruksjon (og nei, de var ikke noe å ta vare på)

En klubbkollega tok med seg en uregistrert Luger til onkel å spurte om å få registrert den. Han fikk avslag, men de beslagla ikke pistolen. Etter to runder med påklaging fikk ha endelig registrert våpnet på seg (det skal dog sies at han meldte seg inn i klubben og fikk "behovet" på plass før han gikk til onkel).

Link to comment
Share on other sites

Men har du fått avslag på søknad på det aktuelle våpenet?

Mulig jeg har missfotstått evt. oversett noe her, men kan du ikke bare søke og se hvordan det går i første omgang?

og hvis du ikke får inneha våpenet, må vel andre alternativer vurderes.. f.eks plombering etc..

Link to comment
Share on other sites

Finnes bare et riktig svar på dette spørsmålet; bostyrer tar kontakt med Politiet og informerer om våpnene, derifra er det opp til de å avgjøre hva som kan beholdes, hva som kan selges og hva som skal destrueres/plomberes.

 

Alle andre løsninger er det bare å glemme om en ønsker å fremstå som noenlunde seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder lovens rammer, så mente jeg selvfølgelig når det gjelder bruk av våpen. Å ja, jeg mener faktisk "at våpen som har stor affeksjonsverdi for meg er verdt å ta vare på"

 

Selvsagt holder du deg innenfor lovens rammer vedr. bruk av våpen, men:

 

Er affeksjonsverdien av såpass stor verdi at du risikerer å bli avvæpnet/straffet - om det blir begått et innbrudd hos deg - og våpenet blir funnet hos kjeltring X som sier at han stjal det fra ditt oppbevaringssted?

 

Hvis svaret er nei - tror jeg nok Chiefen har et godt poeng :D

Link to comment
Share on other sites

Med mindre det er snakk om et stort antall er dette som regel ikke noe problem- men du MÅ følge regelverket dersom du vil ha det registrert på deg. Det lempes en del på behovskrav når det gjelder arv og våpen med affeksjonsverdi, men får du registrert våpen kun med grunnlag i affeksjonsverdi kan du få våpenkort med begrensninger (påført "ikke gyldig for kjøp av ammunisjon", da våpen uten bruksområde ikke skal brukes).

 

Dersom det ikke er foretatt skifte enda er det bostyrer som skal ha kontroll med våpnene, og som skal melde fra til politiet. Når skiftet er over kan den som er rettmessig arving av våpnene søke om å få våpnene registrert på seg. Det er ikke uvanlig at våpen "dukker opp" under opprydding lenge etter et dødsfall, så ikke vær redd for å ringe våpenkontoret. De har garantert vært borti problemstillingen tidligere. Du kan jo eventuelt formulere deg som at du lurer på om ikke avdøde hadde noen registrerte våpen, så du får vite hva du skal lete etter :wink:

 

For øvrig er det et standard spørmsål ved melding om dødsfall hvorvidt avdøde hadde våpen, og i teorien skal våpenkontoret ha fått melding om at noen våpen har blitt "eierløse". Du bør derfor ikke gå ut ifra at våpnene blir glemt av "øvrigheta"- det kan hende at man begynner å fatte mistanke dersom det tar lang tid og ingen tar kontakt for å få våpnene registrert.

 

For å få våpnene registrert på deg er det viktig at du er rettmessig arving; er det flere aktuelle arvinger, så få dem til å skrive under på at det er du som skal ha våpnene. Alternativt hvis våpnene lovlig er testamentert til deg, ta kopi av testamentet og vis det til våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...
valkyrien1981 skrev (På 18.10.2008 den 12.24):

Problemet går på følgende: Jeg viser våpenet til politiet, de svarer med at dette ikke er registrert og jeg får det selvfølgelig ikke med meg ut døra igjen. Hvis det da viser seg at jeg ikke har muligheten til å registrere dette på meg, da er det tapt for alltid. Det er ikke aktuelt i mine øyne. Jeg er lovlydig og har aldri og kommer aldri til å bruke våpen på en måte som er utenfor lovens rammer, og derfor ønsker jeg å beholde de våpen som blir arv og som har stor affeksjonsverdi for meg. De våpen som eventuelt kan registreres vil jeg selvfølgelig registrere, men jeg tar ikke sjansen før jeg er sikker på at de ikke forsvinner for godt. Ble det noe klarere nå?

Bra, det er jo helt for jævlig å lese alle kommentarene her, hva noen bryr seg med, vet en svaret, så svar, vet en ikke svar, må en la det være 🤨

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...