Jump to content

356 win hylser fra 308 win


Rib

Recommended Posts

Har utvidet 308 hylser til 356 win og fått dette til å fungere bra i en winchester 94 bøylerifle tilhørende en kamerat.

Er det tilrådelig å lade disse 308 hylsene etter ladedata for 356win? Slik jeg forstår det er godset tykkere i 356/307 hylsene og volumet mindre en for 308 og derav lavere trykk i 308 hylser som er utvidet en for ordinære hylser i 356 win.

Link to comment
Share on other sites

While the .307 and .356 were not much more than semi-rimmed .308 and .358 Winchesters, I would hesitate to use .356WCF load data in your cases made out of .308s. I honestly would have thought you would have extraction problems, and that the .308 cases wouldn't work in your Big Bore. Or is it a Marlin? Never heard of making .356s out of .308s, but I suppose you learn something new every day.

Link to comment
Share on other sites

Rimmen på 356 hylsen bygger litt utover hylsediameteren - så muligheten for å sette en omformet 308 skikkelig fast i kammeret er absolutt til stede. Forslår at du tar med deg en messingstang sånn for sikkerhets skyld dersom hylseutdrageren ikke får med seg tomhylsen ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Har selv hatt en Win. 94 AE i .356 Win. Anbefaler IKKE bruk av .308 Win hylser. Får du ikke tak i .356 Win hylser til bøylerifla di, så er .307 Win eller .444 Marlin hylser det nest beste valget. Har hatt en dialog med Paco Kelly om dette for mange år siden da .356 Win hylser var mangelvare. Bare å smøre .444 Marlin hylser godt og presse i .356 Win FL dien, mål hylselengden og evt. trim hylsene.. Skyteform med litt redusert ladning.

Lykke til!

 

NB

.308 Win hylser har et bunnmål på .473.

.356 Win har .506 og .444 Marlin har .514

Har utvidet 308 hylser til 356 win og fått dette til å fungere bra i en winchester 94 bøylerifle tilhørende en kamerat.

Er det tilrådelig å lade disse 308 hylsene etter ladedata for 356win? Slik jeg forstår det er godset tykkere i 356/307 hylsene og volumet mindre en for 308 og derav lavere trykk i 308 hylser som er utvidet en for ordinære hylser i 356 win.

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Har selv hatt en Win. 94 AE i .356 Win. Anbefaler IKKE bruk av .308 Win hylser. Får du ikke tak i .356 Win hylser til bøylerifla di, så er .307 Win eller .444 Marlin hylser det nest beste valget. Har hatt en dialog med Paco Kelly om dette for mange år siden da .356 Win hylser var mangelvare. Bare å smøre .444 Marlin hylser godt og presse i .356 Win FL dien, mål hylselengden og evt. trim hylsene.. Skyteform med litt redusert ladning.

Lykke til!

 

NB

.308 Win hylser har et bunnmål på .473.

.356 Win har .506 og .444 Marlin har .514

Har utvidet 308 hylser til 356 win og fått dette til å fungere bra i en winchester 94 bøylerifle tilhørende en kamerat.

Er det tilrådelig å lade disse 308 hylsene etter ladedata for 356win? Slik jeg forstår det er godset tykkere i 356/307 hylsene og volumet mindre en for 308 og derav lavere trykk i 308 hylser som er utvidet en for ordinære hylser i 356 win.

 

A similar problem to what we have with US-made 6.5x55. US spec for 6.5 base diameter is .473, while Euro spec is .480... Swedish Mauser shooters do report short case life using US cases, and it is widely suspected that the US makers use .30-06 bases to form 6.5x55 from.

 

Et lignende problem med hva vi har med US -laget 6.5x55 . US spec for 6,5 bunndiameter er 0,473 , mens Euro spec er 0,480 ... svenske Mauser skyttere gjør rapportere kort tilfelle liv ved hjelp av amerikanske tilfeller , og det er allment antatt at de amerikanske produsentene bruker 0,30 til 06 baser for å danne 6.5x55 fra .

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg er klar over mulige problemer i forhold til problemer med ekstrakt av skutte hylser, men så langt har dette ikke gitt problemer.

Jeg har hørt at det kan være et mulig sikkerhets problem med å lade 308 win hylser til 356 win pga for høyt trykk og at godset er tynnere i 308 en 356 hylser, men får ikke dette til å rime. Noen som vet dette?

Link to comment
Share on other sites

Eg har sjølv ein Winchester 94 i 356win, men bare brukt orginale hylser.

 

Mulig eg tar feil, men er ikkje årsaken til tykkere gods i 356win-hylser at kammeret/kassen er svakere? Og at det derfor ikkje er tilrådelig å bruke "tynne" 308-hylser med tilsvarende trykk.

Sjølvsakt vil samme kruttmengde i ompressede 308-hylser gi mindre trykk enn i 356-hylser pga større volum, men da er ein på litt ukjent/utrygg grunn, tenker ivertfall eg.

 

(i tillegg vil ein som andre nevner ofte få problemer med å få hylsa med ut fra kammeret igjen)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg er klar over mulige problemer i forhold til problemer med ekstrakt av skutte hylser, men så langt har dette ikke gitt problemer.

Jeg har hørt at det kan være et mulig sikkerhets problem med å lade 308 win hylser til 356 win pga for høyt trykk og at godset er tynnere i 308 en 356 hylser, men får ikke dette til å rime. Noen som vet dette?

 

Fra Cartridges of the world 8th edition:

"The 356 and 358 are not identical since the 356 not only has a rim, but also the bullet is seated deeper to reduce the overall lenght and the case is heavier. It's possible to chamber 358 cartridges in 356 rifles, but firing them is an unsafe practice that could damage the gun and cause serious injury to the shooter"

 

Gjentar meg selv en siste gang:

Anbefaler IKKE bruk av .308 Win hylser.

Link to comment
Share on other sites

I ladeboken 7 er spørsmålet ditt besvart.

Dette står under 307win, men gjelder også for 356win:

 

"307 hylser er atskillig tykkere, for bedre å motstå hylsestrekk. Som mange vet er M94 og mange andre bøylerifler plaget av en viss svikt i sluttstykket under skuddløsning, fordi låsingen utgjøres av ein kile helt i bakkant. Dette fører til hylsestrekk ved høye trykk, og hylsene kan ryke. Det vil være potensielt farlig å skyte de mer tynnveggede 308-hylsene i ein M94, så ikkje gjør noe dumt."

 

Så som nevnt tidligere av fleire så er ikkje dette noe smart ide. Ivertfall ikkje med mindre det er veldig reduserte ladinger som skal brukes, men det høres ikkje slik ut på det du skriver.

 

Du og kompissen din får smøre dere med tålmodighet til 307 el 356 hylser er tilgjengelige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prisen er jo latterlig. Men det er iallefall mulig å få tak i hylser:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62533870&q=Winchester&sort=0&ref=fas

 

Hvorfor kjøpe 50 stk .356 Win hylser til 2000,- når Alvestad/Hjemmelading.no selger 50 stk Remington .444 Marlin hylser til 410,-

Som tidligere nevt, Paco Kelly tipset meg om at omformede .444 Marlin hylser funker som snus i .356 Win rifler...

 

http://www.leverguns.com/

 

http://www.shootersforum.com/leverguns- ... ester.html

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar :)

Da er det bestemt at de 308 hylsene som jeg omformet og ladet opp ikke blir skutt i dette våpenet.

Fremdeles ikke helt sikker på at det er farlig med å omforme gode (Norma eller Lapua) hylser til 356 win - de originale 356 Win hylsene ikke er den beste kvaliteten.

Uansett, er man i tvil så går sikkerheten først.

356 win(eller 307 win)forsøker jeg å skaffe via bekjente i USA, alternativt får jeg skaffe 444 Marlin

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 308 hylser kjørt i 356 die kombinert med lette revolverkuler til "lek&moro".

Fungerer utmerket.

Fulle ladninger med 220grains strekker selv originale hylser såpass at jeg tror du gjør det rette med å droppe det.

 

Tar jeg ikke feil så har Våpensøilen kjøpeammo med Speer kuler i hyllene... Dermed har man både ammo og hylser..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tar opp denne tråden igjen etter at jeg har veid hylser og har problemer med å forstå argumentet om at 356 Win-hylser har tykkere gods en 308-hylser ut fra det resultatet jeg får:

Kjøpte for mange år siden originale 356 win-patroner av merke Winchester med 250 grs kule. ( er ikke i produksjon lenger)

Kjøpte for endel år siden 356-hylser av merke Winchester. 

 

De tomhylsene jeg kjøpte er ca 20 grs lettere enn de hylsene som Winchester tidligere brukte i ferdiglagede patroner i kal 356 Win.

Så har jeg veid originale 308 Win Norma-hylser. (Har ikke tilgang til Winchester tomhylser i 308). Disse hadde en vekt om lag midt mellom. Med andre ord er 356 Win-hylser produsert på denne siden av årtusenskiftet, ca 10 grs lettere enn tilsvarende 308-hylser. Det jeg da lurer på er om det kan være tykker gods i originale Winchester-hylser produsert for 356 Win enn det er i standard Norma-hylser i kal 308 Win? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...