Jump to content

Jaktjakke - Chevalier, Härkila eller Norrøna?


Øystein

Recommended Posts

Jakttype: Reinsdyrjakt + posteringsjakt i Sørnorge (Elg og rådyr)

 

Jeg ser på en ny jakke til jakt (og også friluftsliv), og myser på disse:

 

Norrøna Dovre Dri-3 (Negativt inntrykk i butikken: lange ermer + bråker mye)

Norrøna Recon (Bråkte mye)

Norrøna Finnskogen (god og myk, men også lange ermer)

Härkila Vector (godt inntrykk, nr 1 eller 2 på shortlist)

Härkila Pro Hunter

Chevalier Ranger Action (best inntrykk sammen med Härkila)

 

Noen erfaringer? Valgt står akkurat nå mellom Ranger Action og Vector som de mest behaglige.

 

Men hvordan er de i 0 grader, 10 grader, 15 grader?

Link to comment
Share on other sites

Hadde personlig valgt Pro Hunter pga den enorme slitestyrken til ytterstoffet. 5 års garanti på stoffet er ikke å kimse av. Legg merke til at det finnes Pro Hunter X , som er slankere og laget for bevegelse :wink: Vector er nok behagelig ja men tenk på at den er mye tynnere. Du må nok kle deg bedre på post enn de andre, tykkere jakkene du har som alternativ, men er jo bedre på varme dager. Mindre lommer du kan dra med deg ting i er også noe som trekker ned for meg.

Link to comment
Share on other sites

Reinsdyrjakt og posteringsjakt på elg og rådyr er to vidt forskjellige jaktformer.

 

Vil du virkelig bruke en jaktdress hele tiden på elg/rådyr?

 

Mitt råd er å kjøpe deg en membrandress til regn og storm, og så kjøpe noe billig og stille klær uten membran til posteringsjakta, feks. i vadmel.

Link to comment
Share on other sites

Chevalier Ranger Action, er sammen med Chevalier Outland Pro Action mine favoritter, har tilhørende bukser, så komplett dress. Ranger Action har jeg brukt mest, og først som sist, jeg ønsker en til av samme sort for å si det slik. Negativt, men det gjelder også flere med samme stoff, vær obs på gnister fra bål ol. Man slukker ikke brann med denne jakken!

 

Den er veldig varm tidlig i sesongen, men mye avhenger jo av hva man har på seg under selvsagt. Men jeg har sittet vel i opptil kanskje 12-14 minus med den, med ullundertrøyen og fleece jakke og da jakken selvsagt, som ytterbekledning, man trenger ikke bekymre seg for å fryse i den! Den tåler mye vann, og lenge! Den skal ikke sentrifugeres, ikke under noen omstendighet! Jeg vasker den med Nikwax vaskemiddel og Nikwax impregneringen, og det fungerer helt topp, bortsett fra at den må henge tørkes. Og da lukter den litt friskt! Den lukter perfekt etter vask, men vann i tekstiler som henger lenge, lukter ikke alltid best. Men, den er og forblir jakt jakken min! Kan trygt anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også Swazi tahr. Det er en anorakk, men jeg er utrolig fornøyd. Tar den på i drittvær, sammen med lårings. Bruker finnskogen hybrid bukse og bergans myrull jakke hvis det ikke regner på elgjakta. På skogsfugljakta bytter jeg ut jakka med norrøna finnskogen windstopper (utgått modell :cry: ) hvis det ikke er fare for regn.

Link to comment
Share on other sites

Denne kjøpte jeg i fjor og er så langt meget godt fornøyd:

 

http://nettbutikk.bergans.no/kl" target="_blank" target="_blank" target="_blankær/Jakke/Skall/Hogna-Jkt-Summer-Camo-XS-155191-p0000865061

 

Lett, fin, greit pustende og tett, passe lydløst plagg. Jeg bruker den på våt hjortejakt i liene på Vestlandet.

 

Har også Chevalier ranger pants, og Outland action pants. Begge disse er veldig lydløse, men ranger (chevalite membran) er noe tett. Outland action buksa er veldig myk og ledig å gå i, samt oppleves regntett. Greit å kunne sette seg rett ned i våt lyng uten at ting trekker gjennom.

 

For egen del av bukser bruker jeg enten:

 

Norrøna Finskogen hybrid (pent vær/ sommer/ tørt)

Chevalier Outland Action Pants ( standard hjortejakt, post og smyg i diverse vær)

Chevalier Ranger pants (reserve)

Norrøne Dovre (eventuell overtrekk over Norrøna Finnskogen Hybrid, event. som regnbukse i sekken eller på skog/ fjell i våtere vær hvor en ikke treng lydløse klær.

 

På hjortejakt, med mye trasking i våte myrer, buskas og gras/ lyng bruker jeg så og si alltid Jegern gamasjen fra Magasinet. Funker bra, er nokså lydløs, isolerer beina på post og holder en tørr.

 

Anbefaler folk å kjøpe bukser som de føler passer, og jakker som passer - ikke alltid at jakker og bukser fra samme "sett" er det som gir best passform.

 

Av jakker kan altså Bergans Hogna absolutt anbefales i henhold til trådstarters bruksområde. Jeg betalte vel ca. 1200 for min på tilbud.

Link to comment
Share on other sites

"Jaktdressen" min er Ranger action bukse og Norrøna finnskogen jakke. Chevalierbuksa er for varm når gradestokken kryper over 13-14gr, om jeg ikke skal gå lite og sitte i ro lenge da. Så til de varmere dagene bruker jeg finnskogen hybrid bukse.

Finnskogen jakken passer meget godt til min kroppsfasong. I tillegg var den gamle finnskogen jakken min fra tidlig 90 tall, og fremdeles i grei stand selv om membranen begynnte å slippe litt vann på skuldrene. Synes derfor at kvaliteten var "dokumentert" og valgte å kjøpe ny finnskogen(på tilbud til 2000kr :mrgreen: ). Jeg opplever at denne jakken er luftig nok for de varmere dagene og varm nok for de kalde. Skal jeg gå mye og hardt oppover, og det ikke er meldt regn, så bruker jeg flanellskjorte i riktige farger som jakke. Kommer nok til å kjøpe meg en tynn windstopper fleece etterhvert, da den tåler endel regn også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei,

 

jeg har hatt Norrøna Recon nå i et par år, og det er en skikkelig solid dress! Jeg er beryktet for å bruke utstyret hardt, men denne her har holdt. Jeg fikk en bålglo på den etter kun to ukers bruk, det er eneste skaden så langt. En epost til Norrøna og lappesaker kom i posten et par dager etter, uten kostnad.

Jeg kjører hundeslede, Recon tåler hundeklør og greiner i full fart. Godt strammet rundt støvelen holder den tett flere elvekryssinger.

 

Det er ikke noe til smygjakt, da bråker den for mye. Men når det er drittvær er det gjerne mye annen lyd og det er da den kommer til sin rett. Det er skallplagg som holder været ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...