Jump to content

Subsonic .30 BR


jimmyp0p

Recommended Posts

Fikk litt hjelp med å utvikle ladninger på sl, stort sett av brukere som nå befinner seg her om jeg ikke tar helt feil. Poster derfor rapport her :)

 

For beskrive våpenet først, så slipper vi spørsmål om det senere. Det er en Remington Model 788, originalt kamret i .308 Winchester, som fikk seg en beddejobb, samt ny pipe i kamret i .30 BR. Løpet er Kongsberg skarpskytterpipe er det vel det heter, med 1-12" twist. Dette skulle være godt nok for å stabilisere ca 180 grains kuler i sub-fart. Løpet er 47 cm, og gjenget for Hausken demper. Dempere som vil brukes er standard, og medium, eventuelt med forlenger. Foreløpig testet kun med standard.

 

Har ikke utstyr for å lade patroner på bana, så jeg er nødt til å lade et lite parti, for så å prøve på banen.

 

Kruttet som brukes er N330, og kula i de første testene er 170 grains Oregon trail laser cast kule med gascheck.

Første parti brukte jeg filler, for å holde kruttet på plass mot tennhetta for å sikre jevn tenning. Ladet forøvrig med litt lite krutt, fikk ca 230 m/sek da. Presisjon ble ikke testet.

Andre parti ble ladet opp sukksesivt med mere krutt, og uten filler. Fant nå rette ladningnen tror jeg, men stor hastighetsvariasjon, og til dels dårlig presisjon på 100 meter gjør at jeg må teste mer...

 

De forskjellige ladningene mine spente fra ca 230 m/sek til ca 390 m/sek... alt ladet med N330.

 

Nå er neste parti ladet opp, alle sammen med den mengden krutt som ga nærmest 300 m/sek. Men nå har jeg plugget igjen med en annen kule i en del av patronene. 150 grains sierra mk, både ene og andre veien. Alt er ladet uten filler. Får jeg ikke presisjon med noe av dette, så må jeg til med filler igjen.

 

Hvis noen vil vite hvor mye krutt jeg brukte så får vi ta det på pm. Fra ca 230 til ca 300 var 1 grain krutt i forskjell, så pistolkrutt i riflepatroner er definitivt ikke noe å spøke med.

 

Skal få ut bilde av børsa og patroner ved en andledning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drev litt med reduserte ladninger i 7x65R for lenge siden, ville ikke skade reveskinnet mer enn nødvendig. Jeg mener N110 krutt nok er mer egnet til slike ting enn N330, det er mindre følsomt. Husker vi brukte dacron til å holde kruttet på plass med. Erindrer at det fungerte helt greit med god presisjon.

Senere fikk jeg tak i RWS FMJ RN kuler og da brukte jeg vanlig ladninger og det fungerte jo bedre med betydelig større rekkevidde.

 

Husk en ting når man lader ned, man får ikke ekspansjon med normale kuler for det aktuelle kaliber, det kan lett bli mye leting og ettersøk spesielt på rådyr og større. Og vanligvis så vil ikke en subsonic-ladning holde anslaget loven krever, men der finnes unntak.

Link to comment
Share on other sites

Artig med rapporter om ting rundt lading utenom det vanlige.

Fortsett med videre rapportering hvordan det drar seg til med presisjon også videre, jimmyp0p. :D

 

Du har nok valgt det kruttet som egner seg best til subladninger i 30BR en din. Du kan også prøve N-340, men om har noe for seg vet bare de som har prøvd.

 

I en slik liten patron hvor det brukes normalt Vihtavuori N130, med kuler i den lettere skalaen i kaliber 30, må man nødvendigvis finne hurtigere kruttsorter enn N-110.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dersom N-330 gir ujevne ladninger, er raskere krutt veien å gå. Jeg tror at for stort hylsevolum kan gi for lavt start- og arbeidstrykk - og dermed ujevne ladninger. I 308Win og 30-06 har jeg hatt gode resultater med N-310 og N-320 og kulevekter rundt 180 grs.

 

Jeg forutsetter her at den som skal gjøre dette har kontroll på faremomentene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mer testing har da funnet sted. Samme ladning som sist, dvs samme skuddene som ga tilfredsstillende presisjon på 50m, har nå blitt testet på hundre meter. Da sprer de, til dels mye. 5-10 cm.... Og, 150 grains sierra mk så ut til å velte i innslaget... Er mulig at jeg kan skvise disse litt opp i hastighet, har ikke fått skutt dem over chrono enda, så er mulig de går gørsakte.

 

Kommer til å lade opp igjen flere testladninger, så får man se hva det blir til... nytt krutt må nok prøves om jeg ikke får det til med 330. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Da er enda en dunge med skudd prøvd. Fikk nå kronografert herligheten. Hastighetsvariasjonene var små, det var ikke hastigheten som gjør at presisjonen går dårlig... Fortsatt bruker jeg sierra mk 150 grain. Ladet opp halvparten med boat-tailen fram og resten vanlig vei.

 

De med boat-tailen frem klokket inn på 295-300 m/sek, de fleste på 297-298.

De med spissen frem klokken inn på 317-334 m/sek (de første skuddene med kald og nypusset pipe ga litt høyere fart enn resten.) de fleste var på 317-320

 

Så etter at pipa var skutt litt med, så var hastighetsvariasjonene innenfor det akseptable vil jeg tro.

Men, presisjonstesting på hundre meter gikk som følger.

Boat tail frem var dårlig til ingen presisjon.

Spissen frem ga ca 5cm spredning. Begge to skutt på hundre meter.

 

Men, det som var interresant, og irriterende var at det var en rar lyd i kula når den var i lufta. Regner med at det var at kula roterte som laget lyden. For hullene var fra rufsete til ordentlige keyhole... :evil:

Sjekket demper jevnlig for å se merker inni den, men ingenting å se der. Prøvde uten forlenger på, (bruker hausken medium m/forlenger) og fikk samme resultat uten forlenger. Først når jeg prøvde uten demper, så fikk jeg fine runde høl i pappen... (hullet som ligger på 5-ern og litt over 5-ern til høyre)

Dette er ladninger som under test på 50 meter går veldig bra, og lager runde fine høl med demper på.

 

Jeg blir ikke klok, men gir opp 150 grains mk i sub-hastighet i den pipa ihvertfall. Hvis ingen kan forklare hva som er galt...

 

Bilde av blink:

13012008057qc7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Pipa di greier ikke å stabelisere kulene i hastighetene du lader.

 

også er det mulig demperen ikke er rett, den må ikke subbe demperen for å fucke opp presisjonen.

 

Hvis demperen ikke er rett så burde jeg jo hatt samme problemet på 50 meter, og så burde man jo se spor etter kula i demperen...

 

Og har egentlig fått inntrykk av at en kule vil bli mer stabil jo lenger ut i kulebanen den kommer, er det ikke sånn at hastigheten forover minker fortere enn spinnhastigheten på kula? Ser ikke slik ut i her ihvertfall... Spørst om noe er helt på grensen.

 

Går hvertfall over til kortere kule og prøver igjen... :D

Link to comment
Share on other sites

Beklager lopez, leste litt for fort det du skrev... Du sier at presisjonen kan gå bort selv om kula ikke subber demperen... det kan jo være tilfellet her, men har fått meget bra presisjon før med supersonisk ammo... under moa presisjon hvis skytter klarer...

 

Prøver å lade opp med kortere kule som sagt... så får vi se... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...