Jump to content

Jaktstøvler vs fjellstøvler


Nilsemannen

Recommended Posts

Er i prosessen med å kjøpe noe nytt til føttene før jakta og ønsker å få litt input på mine valg.

Kan dere gi meg noen gode råd om hvorvidt jeg bør velge høye jaktstøvler eller litt lavere fjellstøvler/-sko?

Det blir litt smygjakt etter rådyr og skogsfugl og ellers posteringsjakt og generell tur i friluft.

 

Nils

Link to comment
Share on other sites

bruker alfa walking king. disse er halvhøye. derfor bruker jeg gamasjer som går nesten til knærne slik at ikke skoa blir fulle av lyng og annet rusk. syns den løsningen er mer behagelig enn jaktsko som er høye. på høyt gress som er gjennomvått,myr, etc så bruker jeg viking høye gummistøvler med god ullsåle. i disse skovalga har ikke tatt med i bereiningen å bære tung bør på ryggen,eller kulde snø. dette er slik jeg skor meg på lett smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært i din posisjon. Trengte noe som jeg kan bruke som fjellsko, og er vant til å bruke høye sko (ala M77) for å få støtte over ankelen. De fleste jaktstøvler til 2000-4000 kr er laget for å gi god støtte for de som skal på reinsjakt og gjerne skal bære 50 kg på hjemturen, men jeg synes disse gjerne ble for stive.

 

Valget mitt falt på Crispi Titan GTX, som er høye men likevel ganske lette (750 g i str. 42). Vil anbefale deg å prøve disse, foreløpig har jeg kun sett disse i butikk hos Sport1 - og det er to butikker som fører disse når jeg søker på prisjakt.no

 

Jeg kontaktet både XXL og MX Sport for å høre om de kom til å ta disse inn snart, i håp om å få de til billigst mulig pris. Begge to svarte at de ikke hadde noen umiddelbare planer om ta disse inn, men at de kanskje ville gjøre det i 2016.

Link to comment
Share on other sites

Med premissene som TS legger til grunn er mitt desiderte førstevalg fjellstøvler m/gamasjer. Gamasjene kan selvsagt sløyfes hvis det er tørt og varmt, men som regel er de gode å ha. I tillegg forlenger de levetiden til både sko og bukse. Man kan bruke "ski gamasjer" men jeg foretrekker gamasjer som er laget for fjellstøvler, de er gjerne laget for å tåle en støyt.

 

Ved hard bruk sliter jeg ut jaktstøvler mye raskere enn fjellstøvler. En annen fordel er at fjellstøvler tørker raskere.

 

Jaktstøvlene bruker jeg når jeg går i ukjent terreng der jeg forventer å vade over vassdrag og krysse over våte myrer. Bruker også gjerne jaktstøvler når jeg har en tung bør på ryggen, samt ved bruk av truger.

Link to comment
Share on other sites

Crispi Besseggen er supre sko, de varer og varer, om eieren tar vare dem dem, tørker dem og smører dem godt inn med feks Beewax. De har ikke ekstrem høy ankelstøtte, men jeg synes de er svært gode tur og fjellsko. Det TS spør om, synes jeg er litt vanskelig å dekke. Et godt alternativ er nok å ha noen lave og noen høye sko, så kan de brukes om en annen.

Link to comment
Share on other sites

Crispi Besseggen er supre sko, tror mine er 5 år nå. Sålen begynner å bli ganske slitt, noen hemper er knekt, blitt byttet på garanti en gang, nå er de så gamle at jeg ikke gidder å bry meg med at noen er knekte. Men 5år og til dels mye bruk synes jeg er bra! Holder sikkert noen år til!

Minuset med Besseggen er at de er ganske tunge, men det er en super sko

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for innspill.

Da ble det som jeg hadde sett for meg, fjellstøvler med gamasjer.

 

Gikk for Alfa Walk King Advanced.

 

Lær pluss gore-tex.. En ny kombo jeg ikke er kjent med. Opp til nå har min kjennskap til tur-fottøy vært joggesko, neoprenstøvler og M-77. Av disse er det kun sistnevnte jeg har vedlikeholdt med Kiwi skokrem.

Har dere noen tips til hva jeg bør bruke på støvlene? (Har lest vedlikeholdsrådene på produsentens sider, men så vel strengt tatt ikke noen produkter for vedlikehold..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker jaktstøvler (Alfa Bever) når jeg ferdes i myrlendt terreng, eller der det er mye vann i bekker og elver. Disse er relativt tunge å gå med, og er følgelig forbeholdt dette bruket.

 

Til alt annet bruker jeg fjellstøvler med god ankelstøtte.

 

Blir feil for meg å anbefale noen spesielle merker, da vi har ulike føtter og bør finne både fjellstøvler og jaktstøvler som passer til føttene.

Link to comment
Share on other sites

Vedlikehold av lærstøvler synes jeg er helt uovertruffent best med Beewax. Man kan varme opp beewaxen med en hårføner, og smør og puss, tørk og puss igjen. Jeg bruker vel litt mye, men samtidig føler at støvlene ser "nye" ut, de holder seg svært pene og elastiske, og de knirker ikke!

Link to comment
Share on other sites

kjører samme opplegg i år som Nilsemannen:

 

Alfa Walk King Special Edition + Outdoor Research Rocky Mountain Low Gaiters

(dvs. parkerer alfa bever og lundhags luffar)

 

 

 

 

på posteringsjakt der jeg ikke har behov får å gå så langt er det Muckboot Arctic Sport Mid - Svart som gjelder.

 

ps, ser i vilmarksliv at 1 kg på foten tilsvarer 5 kg i sekken!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også walk king hiking type fottøy på jakt som fungerer sånn passelig i myrete terreng. Krysser en over bekker eller mye dyp myr, kunne vel forsvarets fotposer være hendig i sekken. Ankelstøtte er for meg heller en unødvendig myte. Uansett vil en klump med høy skaft gi etter ved inngåing, og da står man igjen med noen tunge ubeveglige klosser som jeg får klaustrofobi av. Goretex støvler skal helst ikke behandles med noenting, da du tetter igjen hele opplegget. La gore texn fungere med vanntetthet/pusteegenskaper, selv om læret er klissblaut. Lett voks som anbefales er bare en vits som slites av etter 200 meters tur i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er to hovedgrunner til å vokse støvler.

- gjøre skinnet motstandsdyktig mot vann. Det vil si at skinnet ikke trekker vann som trekkpapir og blir tungt. Det vil si lettere støvler. Etter at skinn har vært gjennomvått, blir det også stivt.

-det er grunn nr to. Holde skinnet mykt og smidig. Noe som også minker den mekaniske belastningen på membranen, hvis du har goretex eller liknende.

Så å ikke smøre støvlene, membran eller ikke, vil definitivt ikke øke levelengden eller komforten.

Jeg bruker selv nå lundhags proffesional, og er meget fornøyd. De passer meg godt, er lette og tette. I tillegg bruker jeg Forsvarets gamle østerdalssokker med lærreim under. Dette for å beskytte sømmer og skinn mot mekanisk slitasje, samt beskyttelse av den nederste delen av buksene. En løsning jeg er godt fornøyd med.

Jeg har prøvd MYE forskjellig. Med og uten membran. Svetter endel på bena, så fuktig blir jeg okke som. Membran er bra så lenge den er tett, eller du får vann nedi støvlene. Da dreneres det ikke bort. M77 ble jeg våt i uansett, men vannet rant ut igjen da. I tillegg for myk såle mener jeg.

Fordeler og ulemper med det meste. Finn støvler som passer din fot, og finn en løsning du kan leve med.

Link to comment
Share on other sites

Dette "å smøre gore-tex sko er bare tull" hører en jo titt og ofte, men det er ikke mye korrekt av den grunn. Å smøre og vedlikeholde læret er vesentlig uansett om det er en membran innenfor eller ei.

Personlig så må jeg trekke litt på smilebåndet hvert eneste år. En kan være sikker på at det er en eller annen av karene i elgjakt-leiren vår som kommer til å klage på dårlige gore-tex sko som ikke holder tett, og like sikker kan en være at en titt på støvlene avslører særdeles slett vedlikehold. Og så sitter jeg ved siden av, som alltid bruker solide lærsko UTEN gore-tex (sverger til halvhøye Scarpa SL-varianter med tykt lær og relativt stiv såle. Orker ikke de veldig høye jaktstøvlene), og aldri er våt på beina... Forskjellen er at jeg vedlikeholder mine sko...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har funnet ut etter mange år, er at det beste for å få smurningen inn i læret. Er å smøre de mens læret er fuktig. Varmer opp voksen på ovnen så den blir flytende, og arbeider det godt inn. Spesielt i sømmer og der læret bøyes. Synes produsentene er dårlige til å bruke lite sømmer. Noe som selvsagt er et kostnadsspørsmål. Varg, Lundhags og Scarpa er produsenter som kan lage støvler uten membran etter min mening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Greit nok å smøre læret, men hvis noen spør fagfolk i sportsbutikker, vil de anbefale å smøre voks på goretex støvel helt lett med fingrene av en åpenbar grunn. Gniing med børst tetter læret, sånn at fottøyet ikke puster. Derfor unngår hvertfall jeg kosmetikk på membran.

 

Investerte meg et par goretex us army "cold weather boots" i nubuckskinn som ikke skal behandles med noe annet enn mild såpe og vått håndkle når de blir altfor gørrete. Altså ingen form for vann avvisende midler på skinnet, grunnen er vel at amerikanere ikke liker å sløse tiden med skopuss og helst lar membranet inni fungere slik den er laget til. Blåbærmulte kamo etter bruk ser jeg som en bonus til noen godt pustende vanntette myke støvler.

 

DSC02850_zpsuo2lya5x.jpg

 

DSC02851_zpsiz8embn9.jpg

 

DSC02848_zpsxuzkcmmf.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke børste, men fingrene. Man gjør selvsagt som man vil selv, men lær er lær. Og det har godt av pleie. Det er grenser for hvor godt både goretex og lær "puster" etter min mening. Vokset lær puster også. Blir ikke like klam i smurte lærstøvler som i gummistøvler.

Link to comment
Share on other sites

Smurt lær puster jo. Og etter mitt syn bedre enn gore-tex fjellsko. Mye derfor jeg foretrekker fjellsko uten gore-tex. Synes de blir både klammere og varmere (for varme/klamme på tidlig høst). Varmen regulerer jeg heller med sokker.

Ellers er jeg enig med poenget om sømmer. Jo mindre sømmer jo bedre. F.eks har Alfa hatt sømmer som gikk ned på innsiden av foten, et typisk lekkasjepunkt og også et svakt punkt for slitasje. Scarpaene jeg bruker har bare sømmer bak på hælen, med et ekstra lag lær utenpå. Jeg bruker også fingrene/håndbaken når jeg smører skoene.

Og nubuck/innsida-ut-sko kjøper jeg ikke. Foretrekker sko med glattsida ut (slik som kua eller oksen hadde)...

 

Når det gjelder US Army og "cold weather" så husker jeg ihvertfall noen svært forfrosne stakkarer i indre Troms fra NATO-øvelsene for en del år tilbake... De var helt klart ikke varme på føttene...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med gore-tex fôrede lærsko er:

- blir læret bløtt, inneholder det så mye vann at det ihvertfall ikke puster.

- Blir læret bløtt, blir det også utflytende og skoen mister stivhet og støtte.

- Blir læret bløtt, blir skoen MYE tyngre.

- Blir læret bløtt en gang, tar det ofte LANG tid å tørke.

 

Jeg har blitt anbefalt å smøre slike støvler, noe jeg gjør regelmessig. Enten etter hver tur, eller hver jakthelg.

Tørke de forsiktig (ikke over sterk varm) og smøre de for å holde læret mykt men stødig.

Jeg liker ikke nubuk, vil ha glatt lær. Minst mulig sømmer.

 

Har nå investert i Bergans sine nye fjellstøvler. De har minimalt med sømmer, hel gummi kalosjering mot sålen og glatt lær.

Ikke gore-tex, men naturligvis Demizax. ;-)

Sålen er spesiell, men det kan godt tenkes at "lamellene" funker - ihvertfall ser det tilforlatelig ut så langt.

Blir spennende å teste de ut.

 

I valget mellom jakt- og fjell-støvler velger jeg svært ofte jaktstøvlene til ren jakt. Ofte fordi jeg ikke vet hva jeg skal uti av bekker og myrer. På ren fjell-jakt bruker jeg ofte fjellstøvler.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Kombinasjonen av Gnoretex og nubuk (eskimo-ord for svamp) fungerer fint på stier og tørre forhold, til traving i våt skau og lyng er det helt ubrukelig. Våt nubuk puster akkurat like mye som plast, veier et tonn og tørker senere enn Mjøsa, så en god runde fett er påkrevd. Til seriøst bruk er og blir glatt lær det beste.

Link to comment
Share on other sites

Og så sitter jeg ved siden av, som alltid bruker solide lærsko UTEN gore-tex (sverger til halvhøye Scarpa SL-varianter med tykt lær og relativt stiv såle.

 

har inntrykk av at i sko uten membraner så brukes det gjerne bedre lærkvaliteter....?

 

Har selv Varg uten membran, og holder meg tørr. Ihvertfall om jeg husker på å stramme buksa godt rundt skaftet på støvelen før bekker og blautmyr skal forseres :smile: (og smører støvlene før turen med voks om det trengs)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger og til glatt lær, enten det er tex under, eller ikke. Og læret skal vedlikeholdes uansett. Jeg har, som ivara, et par Varg uten membran. De støvlene har jeg faktisk aldri vært bløt på bena med. Tykt kvalitetslær og godt vedlikehold funker! Men det skal i rettferdighetens navn sies at de nok drar litt nytte av ordentlig høy kalosjering.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe galt med gummikalosjering :D Det er ofte i dette området goretexen også begynner å lekke. Vet mange ikke er fornøyd med lundhags sin passform, men mye er skjedd der de siste årene. For meg er en vanntett fot kombinert med lær skaft uten for og annet en glimrende kombinasjon. Støvlene er endel lettere en mine gamle Varg rastegaisa, som også var i stiveste laget i skogen, men suverene i fjellet. Kunne godt tenkt meg å prøvd Bergans sine nye støvler, men pris samt at jeg har noe støvler som bør slites ut først, gjør at jeg har kontroll på havesyken min :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...