Jump to content

underlig oppførsel på rev i kveld!!!


emilbv

Recommended Posts

Var ute å lokka litt rev i natt uten å lykkes. Som vanlig etter jakta tar jeg ut ammunisjon og hiver rifla på ryggen. I det siste har det vært en del elg i terrenget, så jeg tenkte jeg like gjerne kunne gå en tur å spane.

Når jeg kommer inn på en skogsvei får jeg øyet på bevegelse i korn-åkeren på min høyre side. Der kommer selveste gamlebukken(rådyr) snikende. Han stopper opp på veien og ser på meg. Jeg står da med kikkerten å ser på. Han kommer nærmere og nærmere og stopper på 10 meter før den går rolig bak noen hauger og inn i skogen. Bukken har ennå ikke sanset meg så jeg bestemmer meg for å prøve rådyrlokken for å se hvordan han reagerer. Etter 2 minutter skjer det ingen ting og jeg snur meg sakte mot venstre. Der sitter faan meg mikkel rev og ser på.

Jeg finner han i sikte men skjønner at jeg ikke har sjangs da jeg må lade om. Idet jeg trekker sluttstykket tilbake lurer reven seg avgårde.

I håp om at han bare har sett meg og ikke luktet meg prøver jeg å lokke ham inn igjen. Jeg håper da på at den skal være så sulten og nysgjerrig at han kommer luskende tilbake. Da skjer det noe jeg ikke har opplevd før i min korte jaktkarriere. Reven "responderer" på lokkinga. Han svarer med "bjeff/brøl"(det reven sier) jevnlig. Jeg kråler meg lenger frem og stiller meg bak noen rundballer og fortsetter å lokke. Reven fortsetter med "bjeffinga" si og jeg hører at han er i nærheten(under 500 meter unna). JEg fortsetter å lokke uten at noe mer skjer, nå har skytelyset forsvunnet og jeg vender nesen hjem.

 

Hvilken oppførsel er dette? Noen som har opplevd det samme?

 

-Irritert revejeger

Link to comment
Share on other sites

Reven satt på ca. 40 meter. Så ikke noe skabb. kan godt hende at det var en ung og dum en som var nysgjerrig på rådyrlokken. Den delen kan jeg forstå, men har verre for å forstå hvorfor den responderte på både hareskrik og imitasjon av skadet flaggspett :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...