Jump to content

Jerven fjellduk i skog eller fjellkamo ?


Guest

Recommended Posts

Hei dere,

 

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en Jerven Thermo Hunter fjellduk i skogskamo.

Etter å ha lest og sett på videoer på Youtube, så lurer jeg på om jeg nå har valgt rett kamuflasje ?!

 

Jeg jakter stort sett bare i skogen, men det hender jo det blir litt rypejakt og noe sjøfugljakt, med postering på forblåste holmer.

 

Derfor lurer jeg nå på er om noen av dere har erfaring med skogskamuflasjen til Jerven ifbm f.eks postering og jakt i skogen ? Fungerer den ?

Virker jo som om fjellkamuflasjen også kan brukes i skogen og at den er litt mer "forsegjort", enn hva skogskamuflasjen er.

 

Har mulighet til å bytte duken et par dager til, så setter stor pris på svar og erfaringer :-)

 

Takker !

Link to comment
Share on other sites

Hei, har fjellduken hunter i fjell camo. Jeg har brukt den i vel 4 sesonger. Jeg tror nok du ikke trenger å tenke så altfor mye på akkurat type kamuflasje her, om du har valgt skog, så tenker jeg ikke at det blir så stor forskjell på å bli oppdaget, sammenlignet med om du hadde brukt fjell kamo istedet. Men det er jo farge forskjell, mer lys i forhold mørk utgave, kanskje andre har mer og bedre synspunkter på dette enn meg? Det er jo vel så viktig, selv om man sitter godt i posen sin, og fremdeles finne "de rette" stedene å sitte/postere i. Når jeg tenker meg om, så har jeg blant de jeg omgås som har fjellduken, og de er mange, så kan jeg ikke huske å ha sett en med skogs kamo faktisk. Vi jakter i en blanding av mest skog, fra tett til mer åpent landskap, og med bratte lier, og fine topper med god utsikt og oversikt på fjellene.

Link to comment
Share on other sites

TS. En sitter vel ikke på "post", når en jakter rype, eller skogfugl. :) Og da bruker i alle fall jeg, duken litt forskjellig. Enkelte ganger som rengntøy, vindtett tøy (poncho), biuvakk og jeg har ligget å sovet (med hund) inne i den. Og den kan være god å ha ved matpauser i fjell (og skog) når det er surt og kanskje blåser.

 

Bruker en den som regntøy i fjellet, vil den vel skille seg godt ut, men det gjør også mye regntøy og det meste av annen jaktbekledning.

 

På post etter sjøfugl, hadde det sikkert vært en fordel med en farge/mønster som stemte med fargene, der du skal jakte dem. Ellers tror jeg ikke dette har så mye å si, hvilken farge du har.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar :-)

 

Jeg valgte å bytte den fra skog til fjellkamo i dag. Tror kanskje også at den vil fungere godt i skogen, som flere av dere nevner :-)

 

Jeg hadde ikke tenkt å bruke den mens jeg jaktet skogsfugl, men heller når jeg raster og evt. på tiurleik :-))) Har blitt fanget av dårlig vær i fjellet under rypejakt tidligere og da skulle jeg gjerne ha hatt en slik å gå ned til hytta/sivilasjonen med, evt. til å vente til været ble bedre i.

 

Etter å ha sett en del på Youtube, så ser jeg jo at litt av Jervens konsept er nettopp fjellkamuflasjen og da er det jo litt artig å ha en med slik kamuflasje. Jeg syntes kanskje at skogskamuflasjen var litt vel skinnende. Ble ikke så dus med skogen.

 

Takker nok en gang for alle svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Sitter folk stille på post, trenger dere vel kammo, hverken i skogen eller på fjellet. :) Det er hvis dere beveger dere, at kammoen kommer inn. Eks. ved bruke av duken som regntøy/poncho.

 

Dyr har dårlig fargesyn, men ser godt bevegelser. Fugl ser begge deler, men reagerer vel helst på bevegelser som dyr.

 

Ved posting på fugl som gjess, due, o.l., er en nok mer avhenging av kammo.

 

Editt: Men, TS har valgt. :)

Link to comment
Share on other sites

Har Jegern i fjellkamo selv. Det funker overalt. Som det sies over er det ikke fargen som er viktigst, men å viske ut konturer. Det er et superanvendelig produkt du har skaffet deg. Jeg har Jegern foret, og også tynn uforet originalduk. Pluss Jervehiet til bikkjene. Jervehiet er minst, den hender det jeg har med meg til å sitte på, og den kan brukes som fotpose på post. mm. Bare fantasien som setter grenser.

Link to comment
Share on other sites

Har Skogscamo selv. Ble feilbestilt, da jeg egentlig skulle ha fjellkamo, men kunne ikke vente. Var i starten når hunter kom på markedet. Har snart brukt den opp, så skaffer meg ny i år eller til neste år.

Har brukt den på fjellet, i skogen, duejakt på jorder og sjøfugljakt. Så lenge en sitter stille, så spiller det ingen rolle hvem farge du bruker. Har ikke hatt no problemer i allefall. Muligens litt lettere for folk å se den mørke skogscamoen på fjellet. Men det er bare ett pluss synes nå jeg.

 

Extreme duken er fin den. Varm og god. Men blir etter min mening litt mye unødvendig ekstra vekt/volum på fjellet.

Ei venninne kjøpte seg hunter nå, og skal selge ekstreme duken. Nettop på grunn av volum og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Synes huntern blir altfor kald når tempen kryper mot null i stiv kuling på vidda. Vurder derimot jerven extreme for å overleve hvis uhellet er ute.

 

Kanskje på grunn av markedsføring, kanskje på grunn av mange gode tilbakemeldinger i fra brukere, om hvor god den er, har nok gjort sitt til at veldig mange har kanskje litt for store tanker og forhåpninger med tanke på hvor god og varm den egentlig er! Den har garantert berget noen liv, ingen tvil om det! Men som furuoglyng skriver, den er allikevel kald, selv når man ikke skulle tro det! Jeg har brukt Jervenduken Hunter veldig mye, mest henger den bare bakpå sekken, men den blir også brukt på post, den har blitt brukt som sovepose, i varme og i kalde blå netter! Den har sine gode og ikke fullt så gode sider, jeg ville ikke vært foruten, men så har jeg også lært meg å kjenne til dens egenskaper, og innretter meg inn deretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noe problem med gravlykt i jervenduken. Men da vil jeg definitivt sitte, og sette lykta mellom bena. Spenner duken opp i to hjørner, og blir da som et litt slapt mønetelt. Synes derfor at original termo er best til det bruket. Derfor blir den med på bla toppjakta. Har orginal, termo og minihunter (er 166 cm). Kan faktisk ligge diagonalt i orginal/termo også, men trangt. Minihunteren er best å ligge i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...