Jump to content

Hjelp m historikk på drilling, Buhag Suhl kal. 12/8x57JR/22


NIGHTHAWK

Recommended Posts

Jeg har en eldre drilling med litt uvanlig kaliber oppsett. Hagle kal. 12, rilfle kal. 8x57JR og rifle kal. 22.

Våpenet var tidligere utstyrt med kikkert sikte. Kikkerten var montert på siden slik at man fortsatt kunne bruke de åpne siktene ved hagle skyting.

Jeg har demontert kikkerten da den ikke passet meg som er links skytter.

Drillingen er arvegods. Så vidt jeg vet ble den kjøpt av tidligere eier hos en våpen forretning i Oslo på 60 tallet.

Lurer på om det er noen på kammeret som kan hjelpe meg med utfyllende historikk og informasjon om dette våpenet?

Hvor gammel kan den være? Er det flere som har drilling med denne løp kombinasjonen?

All informasjon er av interesse.

 

normal_20150726_134409_resized.jpg

 

normal_20150726_134549_resized.jpg

 

normal_20150726_134614_resized.jpg

 

normal_20150726_134055_resized.jpg

 

normal_20150726_135617_resized.jpg

 

normal_20150726_135636_resized.jpg

 

normal_20150726_133015_resized.jpg

 

normal_20150726_133109_resized.jpg

 

normal_20150726_134017_resized.jpg

 

normal_20150726_134042_resized.jpg

 

normal_20150726_133159_resized.jpg

 

normal_20150726_133303_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bûhag var et børsemakerlaug bestående av en del selvstendige børsemakere i Suhl.Børsa er trykkskutt i 1957 kan det se ut som.Har vært et kostbart våpen en gang,synd med hullene som er boret i skinna.Hvis dette er gjort av en børsemaker\fagmann,kvalifiserer det til dobbel dødsstraff.Du må lete litt rundt på våpenet,se etter merking som kan fortelle deg mer nøyaktig hvilke(n) børsemaker som har vært i sving.Mange av dem satte initialene sine på lås,piper etc.Det står vel Kessel i støtbunnene,da har du jo en fin start på reisen....

Link to comment
Share on other sites

Dette er en drillingvariant det neppe er spesielt mange av her i landet. Siden det er arvegods håper jeg du vil ta godt vare på den. Jeg har ingen begrep om verdi eller hvor sjelden den faktisk er, men jeg vil tro det går veldig mange vanlige drillinger fra samme tidsperiode per slik en du har.

Link to comment
Share on other sites

Flott bochdrilling, i kategorien klenodium!

 

Dette er i alle tilfelle et ganske sjeldent våpen som du må restaurere varsomt, og du kan jo få gjort litt nå og da. Helligbrødet med å borre og gjenge i skinna kan ha vært gjort her i landet. Du kan imidlertid få dette fagmessig restaurert bort ved at det loddes inn baser for vri- eller hakemontasje av fagmann (f.eks Vågsland). Her må du i så fall finne en kikkert som passer til plasseringen, ev. en kikkert med skinne som gir fleksibilitet m.t.p. basenes plassering.

 

Stempelet 757 angir slik Rigby sier 7=juli og 57=1957. Men jeg trodde det anga når pipeemnet var ferdig eller ev. når pipebunten var loddet sammen. Stemmer det kan våpnet ha vært ferdigstilt flere år etter. Rigby kan du utdype?

Link to comment
Share on other sites

Det står 8x57 IR på pipene.Hadde børsa vært eldre ville det sikkert stått 8,07.Tyskerene bygget våpen langt inn på 50-tallet av såkalt "Førkrigsmateriell" Jeg har selv hatt en dobbeltrifle fra Bühag (Franz Günther) fra 1956 med den gamle 8mm patronen.Men for å være sikker,kan du få børsemakeren til å slugge pipen.

 

Når det gjelder dateringen,mener jeg datoen angir når børsa passerte trykkprøvingsanstalten.Da må i hvertfall lås,og piper være ferdigstillt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...