Jump to content

Kjøp av brukt salong .22 til mengdetrening. Tips og innspill


Gooselake

Recommended Posts

Hei.

Trenger ei salongrifle til mengdetrening. Det må vere repeter og helst av tre som gjer at den blir så lik ei vanleg rifle som mulig (Ifht til vekt). Helst brukt så eg kan få ei grei rifle til ein OK penge med kikkert. 3-9x40 holder i massevis.

 

Lagar ei salongrifle uten lyddempar og subsonic ammunisjon høgt smell? Har ein nabo som griner når eg trenar med .308 og A-tec Carbon02 lyddempar, så treng noko som lagar vesentleg mindre lyd. Problemet med 308. er smellet frå kula i det den bryt lydmuren.

Korleis vil ein salong vere i forhold til dette? Nokon som veit ca DB ei skudd produserer om det ikkje er subsonic?

 

Har lest mange meiner mykje. Nokon meiner vanleg ammunisjon ikkje lagar supersonic smell, andre meiner noko anna. Er klar over at dette kanskje kan variere frå våpen til våpen også.

 

Er heilt ny innafor dette, men lærer fort så sett pris på alle tips og innspill!

 

P.S: Har kikka på denne ammunisjonen då den er veldig billig: http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 19_1_style" target="_blank

Bur på 650 moh så dette kan kanskje ha noko å sei ifht ved kor mange m/s lydmuren blir brutt?

 

- Vikingr

Link to comment
Share on other sites

Standardsvaret er Brno mod.2, CZ 452/455, Anschutz. Bruktmarkedet er din venn, enten her inne eller på Finn.no.

 

Ammunisjonen er "OK", ikke så mye mer. Jeg tror kanskje jeg ville valgt noe litt bedre (les: dyrere) til trening. Prøv noen sorter, og kjøp en kasse av det du liker.

 

Et våpen med langt løp vil gi underlydsfart på de fleste skuddene med Topshot, og mye annet også. Uansett tror jeg at det vil bli langt mindre lyd med dempet salong enn med dempet 308.

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefalt deg å titte på CZ452, evt. en gammel Brno Mod. 2. Solide våpen som holder seg godt og er svæært presise, desidert det du får mest for pengene i den prisklassen (med mindre du finner en brukt Våpensmia eller Anschütz til veldig god pris).

En slik med original pipelengde (lang!) og en A-Tec CMM-4 Rimfire gir deg svært lite lyd med vanlig ammunisjon (CCI Standard og lignende). Erfaringsmessig er Top-Shot ikke særlig egnet, da disse er så ujevnt ladet at du får flere overlydsskudd blant 40 andre underlyd..

Sub-ammo som SK Sub HP og Eley Sub HP går gullande godt og holder seg svært lav i lyden.

 

 

Har selv en Våpensmia VSM004 (Rekruttrifla) jeg kjøpte brukt for en 1500kr. Røverkjøp, knall presisjon og herlig avtrekk. Stokken er mye bedre egnet til baneskyting enn en vanlig CZ452 med Bayersk kolbekam. Dette var et kupp, til vanlig er de mye dyrere.

Disse kommer med diopter som standard (fast sikte fremme, bak sitter den løst på en 11mm-skinne). Jeg måtte derfor få fjernet fremsiktet og få slått gjenger til demper, i tillegg til at jeg bestilte en ny 11mm-base med skruer fra Våpensmia. Denne festet børsemaker Rafdal foran på kassen, slik at det er skinne både foran og bak utkasteråpningen. Slik får du et sett ringer på kikkerten.

 

Kan nevne at min VSM004 har et stillere anslag mot hylsen enn CZ. Dermed vil subsonisk ammunisjon høres stillere ut for skytter enn for en med CZ, da en får et tydelig høyere klikk fra tennstempelet.

Har lite å si for de rundt, men hvis du vil ha den musestille så er det bare en liten ting å huske på.

 

 

Forøvrig- salong uten demper, men med subsonisk, bråker fortsatt en del. En splitter ny A-Tec Rimfire koster 500/550? på XXL og er diskuterbart den mest effektive randtenningsdemperen. Gjenging koster cirka det samme.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldingar!

 

Har fått det for meg at ein må skyte med subsonic om ein har lyddempar på?

Er ganske uaktuelt med lyddempar då det ser stygt ut og dei blir frykteleg lange...

 

Er subsonic ammunisjon presist på 100m? Kjem ikkje til å jakte, er kun for å trene.

Link to comment
Share on other sites

for min del har jeg en Ruger 1022 VLEH, brukes til jakt og mengdetrening.

 

bruker mitt våpen kun med demper. en demper som skal på en salong er ikke store greiene og bygger ikke mye ut. i tillegg er det "bull barrel" på min salong noe som gjør at pipa er nesten like tykk som demperen(ser penere ut).

 

i min har jeg også satt inn et nytt avtrekk, et KIDD 2-stage trigger, som igjen gjør at jeg får bedre presisjon.

 

ammoen jeg bruker, og som går best i mitt våpen, er ELEY sub og RWS sub. dette er hullspiss ammo som går meget bra.

bildet under er fra ei runde med ELEY sub. dette er resultatet etter 30(!) skudd på 50 m, alt innafor 1 stk klistrelapp.

 

AA4D1D20-5561-4EC7-B571-ABC6188AFFF8_zpsmcvbz9sd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er på jakt etter en nabovennlig .22LR så må du belage deg på å bruke en demper.

Som brendjord sier er salongdempere ikke store greiene. Støtter de over som har nevnt CMM-rimfire, desidert beste salongdemperen.

 

Du må ikke bruke subammunisjon i demper, men selvsagt er det den typen som blir stillest.

Jevnt over kan man vel si at ammunisjon som heter "subsonic" på esken er mer presise enn "standard velocity", som igjen er mer presise enn "high velocity".

High velocity er ment for jakt, og pleier ikke være særlig jevne på presisjon.

Underlydsammunisjon med hullspiss fra Eley, RWS, og SK er det mest presise jeg har vært borti, samme erfaring som brendjord altså. Eley og RWS vet hva de holder på med.

Dette er ammunisjon til 1,10-1,50 per skudd, og presisjonen er svært god for den prisen. Selv kjøper jeg ikke dyrere ammo som Eley Tenex når disse gjør en så god jobb til under halve prisen.

 

Kan nevne de typer som går underlyds i min 452s 625mm lange pipe med A-Tec CMM-4 Rimfire på fronten;

CCI Standard

S&B Standard

Norma #2

RWS R100 (går litt raskere enn R50 og bryter lydmuren i kortere piper)

RWS R50

RWS R25

Eley Sport

Eley Subsonic HP

SK Subsonic HP

Fiocchi Subsonic HP

 

Av de som påstås være standardfart, men går overlyds, er TopShot desidert den største rakkeren. Har skutt et par tusen og de har oftere overlydsfart enn underlydsfart. En del piskeslag i hvert magasin.. Kan godt være det avhenger av lot (kjøpte 500 av samme lot i slengen), men kombinert med hvor varierende presisjon og hvor mye skitt de legger igjen så kjøper jeg aldri TopShot mer.

Har noen tusen CCI Standard som brukes på pistoltreningene, i min 452 skyter jeg kun Norma #2 til trening. Til 1,10kr smellen er jeg mer enn fornøyd med jevn presisjon og utgangshastighet.

 

Husk at i kaliber .22LR vil en lengre pipe være med på å sakke ned prosjektilet, og dermed være mer egnet for demping.

Jo kortere, jo høyere fart, og dermed større sjans for overlydshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Og kjøp nå inderlig demper. Det finnes ingen reell grunn på denne jord til å ikke bruke demper når man bare skal ligge i fred og øve seg litt. En salongrifle er uansett ikke lang, og du ser ikke profilen når du ligger bak uansett. Demperen skal av etter skyting, så da ser det "pent" ut igjen. Kjøp i det minste våpen med gjenger, så kan du ombestemme deg senere uten å punge ut for gjenging...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en velbrukt Brno 2 som jeg kjøpte for en slikk og ingenting hos Våpensmia, og er så langt veldig godt fornøyd.

 

En fordel med denne, synes jeg, er at det er lettvint å smekke baksiktet av og på.

Jeg liker å kunne skyte med jernsikter, dels av nostalgiske grunner, og dels fordi det gir god nok trening i konsentrasjon, pust og avtrekk - ikke minst stående med lang arm, der jeg ikke trenger noen optisk hjelp for å se hvor mye jeg veiver ...

 

Med en liten A-tec demper og CCI Standard låter det ikke mer enn luftgevær eller kruttlappistol. Heller mindre. Dermed kan jeg skyte så mye jeg vil hjemme på tunet uten å sjenere sambygdinger.

 

Det er flere fordeler ved å handle med fagfolk (Våpensmia), fremfor privat via finn.no. En ting er at de har rutine med våpntillatelse, forsendelse, osv. En annen er at våpenet er sjekket av børsemaker, slik at en er trygg på ikke å kjøpe skrot. De har jo et godt rykte å ivareta.

 

Nok en ting er at jeg opplevde å få ærlige, gode råd. Egentlig ringte jeg dem for å handle en noe dyrere halvautomat, men etter å ha hørt hva jeg skulle ha børsa til rådet selgeren meg til heller å ta den langt billigere boltrifla. Det kaller jeg seriøs faghandel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Endte opp med å bestille ein CZ 455 Varmint med ein Gamo 3-9x40 kikkert og A-tec Rimfire dempar etter anbefalingane her. Sammen med eit ekstra 10-skuddsmagasin endte det opp på 5550kr. Er vell ein god pris nytt? Har kikke eindel på finn, og virkar som dei ikkje dalar mykje i pris om dei så er skutt litt med...

 

Kor kan eg få tak i Eley Sub på nett? Har søkt, men klarer ikkje å finne noko. Såg ein test med CZ 445 Varmint, og det var uten tvil den ammoen som samla best av dei 9 typene som blei testa.

https://www.youtube.com/watch?v=tsem6Ik01t0

 

Igjen, takk for alle tilbakemeldingane!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke finner noe brukt:

Estetisk med trekolbe.

Prisgunstig Fiks ferdig gjenget for demper:

http://www.jaktdepotet.no/salongrifler/ ... inco-jw-15

Kun på bestilling,

Billig optikk finner du på ebay og jaktdepotet.

Det er ikke rare greiene du trenger for kun å trene.

Demper er ett must med gretne naboer.

Estetikken blir kjapt glemt når naboen er gretten og klager.

Kjøp 1000 skudd TopShot så har du i alle fall noe og du går neppe helt tom. De koster jo ikke all verden :-)

Enkelte loter Top Shot er helt greie. Andre partier ikke.

Og 2 pakker av det andre for å prøve ut hva som går godt i rifla di.

Kanskje klubben har småskummel ammo du kan kjøpe prisgunstig.

Ikke glem blinker. De kan du enten skrive ut på billig laserprinter med refill toner

eller kjøpe prisgunstig fiks ferdig.

Ørepropper - Gjerne av den typen Hickok45 bruker - Bøyle bak nakken og du slipper øresopp i sommervarmen.

Pussesaker etter behov.

Skytebriller bør du ha.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...