Jump to content

Ny Polaris 6x6


Lawman

Recommended Posts

Det er klart at de er litt tyngre å kjøre enn 4x4, men til uttransport av dyr og som arbeidshest, burde den vel være 4x4 overlegen? Jeg trodde de også hadde et ganske godt rykte jeg... Spørsmålet er jo også, når kommer den nye modellen?

Link to comment
Share on other sites

Han ene i bygda som har en har kjørt 600 timer med sin og makan te uvøren håndtering og hard bruk hakke jeg sett makan til.Han har kun skifta slitedeler og med tanke på hvor mange timer den har gått under harde forhold er ikke jeg i tvil om at dette er kvalitet.snakka og med forhandleren som har hatt service på den og han sa at han ikke hadde sett hardere bruk annet en hos de som drev med linjerydding.Jeg har 5 timer på min 4hjuling sportsmann 570 og er strålende fornøyd.Har kikka på oppbygningen av kjøretøyet og en ser lang vei at dette er gjennomtenkt slik at det skal gå kjapt og effektivt og bytte deler hvis det er noe.

Link to comment
Share on other sites

Er nokk bra begge to men koriger meg hvis jeg tar feil men trodde at cannam først nå siste tiden at dem har kommet med 6hjulig.

Polaris er veldig godt etablerte på både 4 og 6 hjulinger.

 

Jeg vil ikke anbefale deg et merke over det andre men hvis jeg får komme med et velmenede råd så er det dette: prøv og finn seriøse tester og ikke minst at det er en forhandler i nærheten for deg som er seriøs og yter bra service og som har et verksted som kan ta service og reparasjoner hvis det skulle bli nødvendig.

Samt hvis du kjenner noen som du vet har kjennskap til produktene som du vet at tar vare på utsyret sitt forhør deg med dem.

På forum vet du aldri historien bak hvorfor noen anbefaler noe eller ikke.

Dette har jeg lært imellom tiden være seg bil mc sykkel etc at du alltid har de som bruker tinga sine og ikke tar vare på det eller hærjer til det ryker og så kaller de det møkk.

Uansett og spesielt med ting som terrengkjøretøy er at de tåler mye men blir det brukt hardt så må du uansett regne med og rengjøre oftere passe på smørepunkter og bytte deler oftere kontra en som kun bruker det på jordet sitt med henger bak.

Jeg valgte polaris selv pga jeg kjenner flere som har de og har gode erfaringer med de igjennom flere år samt like viktig at jeg har en flink og serviceinnstilt forhandler som fikser alt skulle det være noe.

Jeg vet at cannam er et godt merke men hvordan 6 hjulingen deres er kan jeg ikke hjelpe med dessverre men selv om det ble my skriveri her så fikk du mitt råd hvordan jeg gikk frem når jeg skulle velge.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel snakk om 6- hjulinger her. Jeg har aldri nevnt noe annet. Tyngden ble betydelig med nu drivlinje og motor. Driftsikkerheten på motor gikk ned. Nå bor jeg i et område der slike kjøretøy nesten er allemannseie. Og konklusjonen er helt klar. 800 motoren tåler ikke i nærheten av det den gamle 500 motoren tålte.

 

Canam er det også delte meninger om. Men den er nok enda litt for ny til at man kan konkludere.

 

Andreas

Edit: noe autokorektur...

Link to comment
Share on other sites

Vi har slike på jobb. tre stk 800. og de blir hardt kjørt. veldi hardt. jobber i energibransjen og der skal vi fram til stolpene , basta 8)

Vi har også to 500 som også blir like hardt brukt.

Det vi ser av skader er for det meste kosmetiske, plastskjermer som brekker og slikt. samt at beskyttelse under får vanvittig med juling. å kjøre i kratt/høyt gress har den risikoen at stubber, eller stein og slikt ikke alltid synes før du treffer. og det kan gå ut over radiator (der har beskyttelse foran berget oss mer enn en gang) på 800 samt underdelen av motor eller bunndeksler. En kjører så forsiktig som en kan men den risikoen er der.

500 som har kjededrift bak har også problemet med at kjedene strekkes og bli slakke, det er stramming, men til sist må en ta av et ledd.

 

En 500 tipper vanvittig mye enklere og raskere enn en 800 siden den siste har uavhengig oppheng mens 500 har stive akslinger. på virkelig sleipt føre, slikt som myrterreng i bakker, med mye vann kan en oppleve at 500 tar seg bedre fram siden de andre hjulene får mer marktrykk om ene hjulet mister festet, det har vi sett mer enn en gang. men framkommeligheten med en 800 er vesentlig bedre. vinsj er et must uansett. både for å hindre velt og for å dra seg løs når en står fast.

 

Vi har vel ikke hatt motorhavari direkte. (tror vi har hatt havari men det var etter ytre skader) har hatt ene 800 i fem år nå. Det som går åt skogen er den der ADC eller hva den heter, den du kobler inn i bratte bakker. vi misforsto den litt og hadde den innkoblet hele tiden, noe som leverandøren gav oss kjeft for . han sa den kun skulle brukes når du trenger å ha hjelp til å holde ATV igjen i de bratteste bakkene.

Dette var bare noen tanker fra meg. Om jeg skulle velge ville jeg tatt en 800 polaris 6x6. har prøvekjørt flere typer ATV men ikke fått lyst å bytte de vi har på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget vårt hadde en 500 6x6 og solgte den fordi den var så lett å tippe med ( særlig i tue land m/last) og ved skråkjøring . Har nå en 800 6x6 som jeg har kjørt vel 2000 km med og kan si meg svært fornøyd med doningen . En kamerat kjøpte den nye Can Am 6x6 og har bytta deler for en liten formue allerede etter 2 sesonger :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bruker polaris 500 og 800 samt canam 1000 på jobb, men det er canam'en som blir foretrukket mye på grunn av lasteplanet. Skal man merke noe forskjell på sekshjulingene må man kjøre mye og hardt, for de aller fleste er det hipp som happ...

 

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg byttet ut min Polaris 6x6- 500 med en 800 nå i vår. Så langt er jeg fornøyd, men for et bensnforbuk! Den nye bruker sikkert 2-3 ganger så mye drivstoff i forhold til 500eren. I tillegg er faktisk litt for "kvass" om en kjører i høygir på dårlig vei/terreng. En hump- og en drar litt i gasshendelen, og dette fører gjerne til rykkete kjøring. Hadde jeg hatt valget nå hadde jeg nok valgt den nye 570`en, da den har servostyring i tillegg. Krefter var det jo mer en nok i 500eren også. Jeg ennå for liten erfaring med 800eren til å uttale meg noe utover dette. Ang motorproblemer så kjenner jeg ikke til dette- men de står " Made in Italy" på min...

Link to comment
Share on other sites

Trudde kanskje 500 var litt lite på ei so stor maskin, veg vel bortimot 500 kg. Men viss bensinforbruket aukar so mykje, betyr det ein heil del.

Har 4x4 idag, men lurer på og bytte til 6x6 for og få litt meir plass til og ta med seg ting.

Ser ein kan laste over 300 kg på planet, er det reelt, og korleis er dei då og køyre?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2009 800 bigboss 6x6 i tre år, byttet i en 2013 800 Sportsman forest i 2013. Har hatt to motorhavarier dekket av forsikring på den siste. Feil i oljetrykkstyring resulterte i utslitt kamaksel. Reparert i garantitid. Full skjærings med knuste stempel og bøyde staker i vinter. Polaris tok denne som en følgefeil etter første havari. Flaks for meg, ny shortblokk koster 65000. Spesielt 6x6 er tørst, går fort et par liter på mila, mere i terreng. Kjører med belter på 4x4 vinter, da er forbruket enorm. Sportsman-maskinene er enkle konstruksjoner, lite krimskrams, men el-anlegget på T3-utgavene er ombygd i Italia og er litt uoversiktlig.

 

Fremkommelighet med 6x6 er svært god, 4x4 er såpass kort og motorsterk at den fort reiser seg(moro/livsfarlig). Med mye last på platten er svingradius svært stor. Det er ingen diffrensialer i disse...

Link to comment
Share on other sites

Har ved flere anledninger kjørt ut elg fra Finnmarksvidda med min Polaris 800 6x6 . Hvor dyret har blitt delt opp i 8 deler og lastet på sykkelen . Slaktevekt ca 200 kg + 20 liter bensin .Denne frakten foregår etter tildels svært dårlige løyper . Har aldri hatt noen problemer med sykkelen . Eneste ulempen som jeg ser er drivstoff forbruket som er alt for høyt :trist:

Link to comment
Share on other sites

Trudde kanskje 500 var litt lite på ei so stor maskin, veg vel bortimot 500 kg. Men viss bensinforbruket aukar so mykje, betyr det ein heil del...
Motormessig er 500 nok i massevis, hadde aldri problemer med for lite kraft- uplombert. Følte aldri at det var for lite krefter med 500ern, selv med tømmerhenger med nærmere et tonn last- problemet ble eventuelt for lite marktrykk- og det er det samme på 800en. Skulle jeg kjøpt nå hadde det nok blitt med servo og mindre motor. Utover det er 6x6 litt vanskeligere å manøvrere i skogen, men har en helt fantastisk lastekapasitet/fremkommelighet. En 2-300 kg på lasteplanet kjennes- men ikke noe problem utover stor svingradius/styring. Fordel en 20-30 kg på frontkassen- og mye av problemet er løst.
Link to comment
Share on other sites

Har høyrt noko om motorproblem på 800, ser det er nevnt her og. Nokon som veit kva det er, viss det er noko?

 

Ryktet sier at den helst ikke bør stå å gå på tomgang over lengere tid, bensinfortynning av motoroljen :( . Har ikke hatt problemer selv, eller en håndfull andre i jaktlaget.

 

Kan underskrive på at bensinforbruket på en 800 er vesentlig større en på en 500, men fremkommligheten er også adskillig bedre så det hele blir et valg.

 

I tillegg er faktisk litt for "kvass" om en kjører i høygir på dårlig vei/terreng. En hump- og en drar litt i gasshendelen, og dette fører gjerne til rykkete kjøring.

 

En ATV skal ikke kjøres på høygir i terreng, selv ikke på traktorvei, det blir altfor stor utveksling på variatoren og stor varmgang/slitasje.

 

En Canam er en formidabel maskin, men størrelsen gjør den mer uhåndterlig i krattskogen.

Link to comment
Share on other sites

Virker som 500 er meir populær enn 800, iallefall når ein ser på dei som ligg til salgs på finn, er stor sett 800 der, 500 ser ut til å verte vekke fort.

Har alle 500 kjededrift og kor driftsikkert er dette?

Lurer på å kjøpe brukt, men veit no aldri korleis desse er brukt.

Må vel slite litt på akslingane i knappe svingar uten differensial.

Er vel ikkje differensiadifferensial på 4x4 heller, men der er det berre ein aksling

Nokon som har hatt 4x4 og 6x6, og kva de tykkjer er best.

Link to comment
Share on other sites

Å kalle en 4x4 skummel i terrenget syntes jeg er en overdrivelse. Når du blir kjent med en 4x4 og kan kjøre den i terreng, vet du hvor grensene går og klarer stort sett å unngå og steile. De gangene jeg allikevel opplever at fronten løfter seg for mye, har jeg så lav hastighet at jeg kan slippe atv'en ned og velge en ny vei rundt. Med 4x4 og lang akselavstand er steiling nesten ikke et tema. Det skumleste er hvis du bare sitter passivt på setet og stoler på at maskinen vil gjøre jobben. Er en del av et jaktlag med 9 stk 6x6 og 4 stk 4x4. 6x6 har utvilsomt bedre fremkommelighet og flyt i terrenget. De store 6x6'ene sliter litt på trange steder pga svingradius og fysisk størrelse. Forøvrig kommer den beste "sjåføren" frem og opp på steder med 4x4 der de dårligere sjåførene sliter med 6x6.

Link to comment
Share on other sites

.....det å sitte passiv på maskinen og ikke kjenne dens begrensninger som medvirkende faktor.
Selvfølgelig er slikt en medvirkende faktor. Men med en elg i hengerfestet på en 4x4 - og skal prøve å trekke denne opp en skrent.. En behøver både fart og krefter for å komme opp- og fremhjulet treffer en liten hump- ja, da er ikke katastrofen så langt unna. I slike tilfeller er en 6x6 noe mere egnet, det er muligens dette V111 prøver å forklare... Med en 6x6 har en myyye bedre grep, trenger derfor mindre fart- og den steiler ikke... Og slike tilfeller er det nok mange av i Norges vidstrakte land i løpet av en høst- men det går som regel bra i de aller fleste tilfellene.
Link to comment
Share on other sites

Har sett på ein 500ccm, eg lurer litt på, ein 2009 mod med lite km. Men tykkjer dei stive akslingane står utsett til, er dei lett å henge seg opp på, på Stein o.l?

Kan vel og miste bakkekontakt med eitt hjul, når det ikkje er uavhengig fjøring?

Kor mykje vedlikehold trengst det på kjededrifta, og kor godt fungerer det?

 

Mange spørsmål, men mange her som kan mykje, og interessant lesing.

Link to comment
Share on other sites

.....det å sitte passiv på maskinen og ikke kjenne dens begrensninger som medvirkende faktor.
Selvfølgelig er slikt en medvirkende faktor. Men med en elg i hengerfestet på en 4x4 - og skal prøve å trekke denne opp en skrent.. En behøver både fart og krefter for å komme opp- og fremhjulet treffer en liten hump- ja, da er ikke katastrofen så langt unna. I slike tilfeller er en 6x6 noe mere egnet, det er muligens dette V111 prøver å forklare... Med en 6x6 har en myyye bedre grep, trenger derfor mindre fart- og den steiler ikke... Og slike tilfeller er det nok mange av i Norges vidstrakte land i løpet av en høst- men det går som regel bra i de aller fleste tilfellene.

Hvordan vet du at det å sitte passivt på maskinen og ikke kjenne dens begrensninger "selvfølgelig er en medvirkende faktor" når det gjelder alle ulykker med ATV? Jeg har aldri lest noe data på dette.

Jeg er selvfølgelig klar over 6x6'ens fortreffelighet når det gjelder å frakte ut elg. Som jeg skriver over her, har vi 9 stk 6x6 og 4 stk 4x4 i jaktlaget. Jeg tror vi som har kjørt begge deler er enige i at 6x6 er my bedre egnet til å trekke elg ut av skogen. Det eneste jeg reagerte på, var at en 4x4 ble omtalt som skummel i terrenget. Trekke elg i bratt terreng i høy hastighet uten å kunne kjøre er noe annet!

For kuriositetens skyld kan jeg nevne at jeg har klart å steile med canam 6x6 i meget bratt terreng med en ordentlig stor hjortebukk på planet. Sykkelen sto nesten loddrett.

Jeg lurer faktisk på å kjøpe en Polaris 570 6x6 når noen har funnet ut om det er mye barnesykdomer på den.

Link to comment
Share on other sites

Har den stive akslinger er det nok en 2008 modell- men muligens registrert i 2009. Produksjonsår står på rammen ved fremre bakaksel. Problemet du nevner er vel nærmest ikkeeksisterende, men bremseskiven står utsatt til. Den har god beskyttelse- og på denne beskyttelsen blir du garantert hengende på i løpet av karieren. Da er det greit med vinsj. I tillegg ryker som regel den nedre rammen mellom de to bakakslene.... Stive akslinger utsetter de 12-15mm(?) firkantrørene for en enorm belastning. Den ryker før eller siden i/ved sveisen pga materielltrøtthet. Fort gjort å sveise på nytt, men greit å være klar over. Dette krysset kan like godt forsterkes før det ryker.. Kjededrifta er enkel og grei, men fremste kjede bør en bytte etter en del Km, ryker den kan en slå hull i motorblokka- også et kjent problem..Min røk etter 5-6 års drift, men jeg berget heldigvis blokka...

Link to comment
Share on other sites

..Hvordan vet du at det å sitte passivt på maskinen og ikke kjenne dens begrensninger "selvfølgelig er en medvirkende faktor" når det gjelder alle ulykker med ATV? Jeg har aldri lest noe data på dette....
Nå har ikke jeg skrevet at det gjelder alle ATV-ulykker- men om du tolker/forstår det slik må jeg bare beklage det. Jeg tror og er rimelig sikker på at det har en medvirkende årsak i mange av ulykkene. Er det bedre formulert/mere oppklarende?
For kuriositetens skyld kan jeg nevne at jeg har klart å steile med canam 6x6 i meget bratt terreng med en ordentlig stor hjortebukk på plane

Her må vi vel snakke om ikke å kjenne dens begrensning som en medvirkende årsak ..? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker også sexmaskin på jobb, i e-verk.

Har brukt opp noen Polaris 500 siden slutten av 90 tallet, de er gode.

 

Jeg hadde valgt 500 før 800 om jeg skulle kjøpt Polaris privat.

Mindre som går galt og enklere å fikse på en 500, lettere maskin som flyter bra om det er våt myr, og når en velter kan en greit få den på rett kjøl igjen. Veltebøyle, samt å stå på rett side er en god ting.

 

Pass spesielt på det fremmerste kjedet, som nevnt kan det om det ryker med litt uflaks slå hull i motoren.

Er heller ikke gunstig å vade for dypt uten at håndtaket på startsnora sitter på plass.

Om en kjører mye etter vei, sliter en litt mer dekk på en 500.

 

En lærer seg fort hvor hjulene må plasseres for å prøve unngå å bli hengende under, vinsj framme og bak er greit.

 

Opplever at 800 har forholdsvis svakere ramme kontra motorkraft en 500. Har knekt en ramme på 800 og det var ikke mye belastning. Har ikke knekt noen 500 rammer.

Et annet minus med Polaris er elektronikk problemer.

 

Nå går det i CanAm 1000 på jobb, den eldste er to år og holder bra.

Har hevet de for å få litt mer bakkeklaring, ellers orginalt.

Polaris er bra, CanAm er ganske mye bedre, rett og slett en rå maskin.

Link to comment
Share on other sites

..Hvordan vet du at det å sitte passivt på maskinen og ikke kjenne dens begrensninger "selvfølgelig er en medvirkende faktor" når det gjelder alle ulykker med ATV? Jeg har aldri lest noe data på dette....
Nå har ikke jeg skrevet at det gjelder alle ATV-ulykker- men om du tolker/forstår det slik må jeg bare beklage det. Jeg tror og er rimelig sikker på at det har en medvirkende årsak i mange av ulykkene. Er det bedre formulert/mere oppklarende?
For kuriositetens skyld kan jeg nevne at jeg har klart å steile med canam 6x6 i meget bratt terreng med en ordentlig stor hjortebukk på plane

Her må vi vel snakke om ikke å kjenne dens begrensning som en medvirkende årsak ..? :wink:

 

Hehe, steile gjør vi vel alle innimellom når vi kjører på grensen av hva maskinen tåler eller får et dårlig sporvalg? I hverfall vi med 4x4! Så lenge farten er tilpasset kjøringen er det ikke så farlig. I mitt tilfelle med 6x6 og steiling var vinsjen trukket ut og festet til et tre høyere oppe i lia nettop pga fare for å steile. Farten var også så lav at det aldri ble skummelt. Jeg er ikke noe mester i å kjøre ATV i terreng, men jeg er forsiktig og forsøker å forutse konsekvensene av hvordan jeg kjører, da går det stort sett bra. Jeg har forøvrig en kompis som driver med linjerydding med 6x6, når jeg ser han kjøre i skogen, forstår jeg at jeg egentlig ikke har peiling.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Gammel tråd men kan si etter å ha kjørt Polaris 500 siden 2009 at den er mye bedre enn den ser ut til. Bremsene er elendig og den jeg har er ikke utstyrt med motorbrems som er pyton men den fungerer godt ellers og er rimelig i drift. 

Veldig lettstartet og så har den snorstart. 500 motoren er en veldig driftsikker motor som tåler pryl. Jeg har måtte kjøre 1mil med nesten bare vann i tørrsumpen! Veiv er opplagret i kulelager som er mindre følsom for slikt enn glidelager som ville streiket tvert. Har slept to elg samtidig gjennom ild og vann med den helt til hjulene nektet å gå rundt pga for mye belastning til slutt så den tåler jævla mye misbruk.

Likevel ha den noe svakheter som at lasteplanet ikke tåler mye last men heller ikke bør være helt tom. Litt last forhindrer at bakvognen spretter for mye og rister i filler. For mye last(type det den er oppgitt til å tåle) gjør at ramma knekker over motoren. Nesten alle jeg har sett blir litt svai etter kun kort tid. Navolje må også byttes jevnlig og startmotoren ryker ofte etter noen år.

 

Nå har jeg kjøpt en Can Am Outlander 6x6 1000 XT og det er noe heeeelt annet å kjøre. Rett og slett en limousine i forhold men et svært beis av en ATV men krefter så det monner, man kan fint kjøre i høygir til vanlig, lavgiret er veldig lavt. Noe særlig mer enn 25kmt blir anstrengt. Alt av påmontert utstyr passer liksom, smarte løsninger på det meste. Warn winsjer(min har både foran og bak) som standard ikke noe noname greier, garanti på alt(siden det er montert fra fabrikk), brytere og lys er montert på fabrikken i Rovaniemi ikke noe atpåklatt opplegg i Italia. Forbruket er ikke så ille som jeg fryktet(har hatt en Can Am 650 tidligere og forbruket er ganske likt den), dvs rundt literen på mila på grusveier, mye mer i elg terreng selvsagt.

 

Polaris 570(2 seteren) er veldig svak i ramma. Man ser med det blotte øye hvor den er nødt å svikte og det gjør den også. Er litt som på 800'en, framkommeligheten står ikke i stil til styrken. Can Am er laget veldig mye mer robust. Klart ting kan feile der også men generelt er de mer idiotsikkert. Det er ikke noe man kan gjøre feil annet enn å kjøre i høygir i tungt terreng. Ellers er det bare å klemme til.

Tips: Lade batteriet så ofte du kan fordi vinsjen bruker mye strøm og normal lading under kjøring krever laaaaang tid for å lade opp igjen.

 

Den ene ufordelen jeg har funnet med Can Am'n er at det er mye eksoslyd fra den. Høres ut som en Harley (ikke så rart, motorkonstruksjonen er den samme) sier mange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...