Jump to content

Rugers nye langholdsrifle


Telefonoperatør

Recommended Posts

Det vil overraske meg om en får brukbar presisjon, iallefall konsekvent. Med 1:10 og vanlige matchkuler vil en oppleve stablitetsproblemer med mange kuler, spesielt om vinteren.

Selv 1:9" er marginalt mange ganger - det er nok en grunn til at Sauerpipene er 1:8.66, det synes å være den slakeste stigningen som gir konsekvent stabilitet, selv om den er i grenseland med f.eks. 140gr Berger og noen Barnes-kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gratis frakt fra hjemmelading.no :D

 

Kan ikke si jeg har lest om mange over dammen som bruker VV krutt i Creedmoor.

 

Går stor sett i Hodgdon H4350 og IMR 4350 og 4451

 

70% av topp PRS skytterne i USA bruker Hodgdon H4350. En av grunnene til det, er at det er et veldig temperatur stabilt krutt.

Hodgdon selv sier det er like stabilt på +50 grader som -20 grader.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg at tilgang er en nøkkel faktor.

 

 

Men nå er jo Hodgdon H4350 et god utprøvd krutt til bruk i populære langholdskalibre som 6.5 Creedmoor, 260 Remington, 6.5×47 Lapua, 260 Remington, 6mm Creedmoor, 6×47 Lapua, 6XC osv, så om det ikke hadde holdt mål, så hadde det nok ikke vært like populært som det er.

 

Overlegent mest brukt av PRS konkuranse skyttere i USA i 2015

 

prspowder.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er kun snakk om tilgang og pris. Hogdon er billigere og mer tilgjengelig der borte, mens her er det Norma og Vithavouri som er rimeligst og mest tilgjengelig. Jeg tviler sterkt på at jeg får noe bedre fart eller presisjon med H4350 enn jeg gjør med N550/N15.

 

Faktisk sier Quickload rundt 15 m/s mindre med H4350 ved samme trykk.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ha en stabil produksjonslinje oppe å gå, så jeg faktisk får brukt denne saken, så er det strengt tatt nødvendig å ha tilgang på komponenter innen rimelig kjøretur. Her skytes det til det er tomt, og planlegging av innkjøp er jeg ikke rutinert på. Begredelig ammoberedskap her til gårds... Bruker sånne Lock´n Load bøssinger og enstasjons presse, og vil egentlig bare ha et pålitelig oppsett. VV har fått ladedata opp nå ser jeg, så da kan man jo interpolere litt derfra også.

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-creedmoor.html

Link to comment
Share on other sites

Her holdes det eget lager til en viss grad, men jeg holder meg fremdeles til de mest brukte skandinaviske komponentene, både med tanke på pris og tilgang. Skal jeg få skutt så mye som tid og økonomi tillater, så må det bli sånn :-)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kom denne i posten. Er nå montert i børsa og skal testes til helga. Det virker lovende. Byggekvaliteten virker til å være et lite hakk over Jard avtrekket. Også er det tostegs, noe jeg liker, spesielt siden jeg har det på 338 børsa mi også, så blir det likt på begge.

 

9c8237a3d27e50f62f0f632570ca2005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og hva produsenter selv mener om sine produkter skal en ta med en god klype salt...

 

Når man ser på hva Hodgdon får til med Extreme serien, så er det ganske imponerende. Jeg har selvfølgelig ikke prøvd nok andre varianter krutt til å vite fasiten, men har i hvert fall ikke sett at noen av de Norma og Vihtavuori kruttene jeg har brukt er like gode med tanke på å være temperatur stabilt. Er det noe man ønsker til langholdsskyting så er det å fjerne parametre en må ta hensyn til :wink: Jeg skjønner godt at Hodgdon Extreme er så populært til akkurat PRS.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.thefirearmblog.com/blog/2016 ... creedmoor/

 

Made with Lapua’s typical dedication to precision, our new 6.5 Creedmoor case has been refined just a bit, to make it an even better performer. We’ve opted for the small rifle primer, which normally produces an optimized ignition and better accuracy than large primers in mid-sized cartridges like the Creedmoor.

 

We’ve also incorporated our smaller diameter flash hole (1.5mm, rather than the industry standard 2.0mm), which has proven to provide enhanced accuracy, and is used in a number of our other accuracy oriented cases. In this respect, the new 6.5 Creedmoor joins the ranks of our other dedicated accuracy cartridges such as the .220 Russian (6mm PPC), the 6mm BR Norma, the 6.5×47 Lapua and the .308 Win. Palma cases.

Link to comment
Share on other sites

er det stor forskjell i bruk av stor og liten tennhette?

Egentlig ikke. Du kan øke litt på kruttmengden/trykket før du får hylsehodeekspansjon, og hente ut litt mer fart. Samtidig må du opp littegrann på kruttmengde for å beholde den hastigheten du har.

Om du ligger helt oppunder maks på trykk/hastighet, så vil hylsene med liten tennhette holde en del/nokså mye lenger enn de med store. Er du et stykke under maks så er det ingen forskjell i praksis.

Er en helt på anal-nivå, så er det kanskje jevnere tenning med små hetter gjennom liten tennkanal - men det er samtidig dårligere tenning - iallefall i store hylser.

 

I sum er igrunnen vinninga at f.eks. Lapuas "Palma" hylser til 308 er av veldig god kvalitet, helt uavhengig av tennhettelommen, og av den grunn både tåler mer og er triveligere å holde på med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er litt kort dralengde på den synes jeg. Som du ser over så har jeg den på maks, mens kikkerten fortsatt er montert noe frem for å få rett øyeavstand. Er 187 cm over havet. Ender nok opp med en sånn Magpul PRS-stokk. Enkelte plastikkdetaljer er litt billige, som kinnstøtten og den hylsen som er montert på sluttstykket. "Enhanced"-utgaven har brems montert og en litt mer egnet/lettere forskjefte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 months later...

Heisann!

 

En kompis har kjøpt seg denna børsa, og jeg sikler bare mer på en.. I sammenheng med det, ser jeg noens ønske om å singel mate. Har vert inne på tanken å 3D printe det som egentlig blir en plugg til magasinbrønnen, så en slipper nye mags. 

 

Er det noen andre med interesse for slikt, så kan det nokk lages flere om det funker bra!

"Extended" mag release så den nås lett med pekefingeren men en holder på grepet er også en mulighet å få til :)

 

Trives knall med børsa, selv om den ikke er mi :D

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Granprismo skrev:

 

 

En kompis har kjøpt seg denna børsa, og jeg sikler bare mer på en.. I sammenheng med det, ser jeg noens ønske om å singel mate. Har vert inne på tanken å 3D printe det som egentlig blir en plugg til magasinbrønnen, så en slipper nye mags. 

 

3D printet denne selv, fungerer brillefint :-)

https://www.thingiverse.com/thing:2007322

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

heisann!

ønsker å dele min rifles prestasjon. 

standard rifle. 6.5CM,

140gr ELD-M, COL 71.0, hylse Lapua, primer federal 210 match, 40 grain URP 770m/s gir samling på 13mm fra ende til annen i et lurvete ovalt hull, fem skudd :) 100 meter

41.0 grain URP gir 790m/s og 15 mm fra ende til annen. samme blanding gir 35mm på 200 meter, alt er 5 skudd. 

rifla har gått 100 skudd når jeg oppnådde dette. 

løp og kjøp denn rifla! 

Edited by dsholden
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Hei.

 

Har tomhylser fra Norma jaktmatch og Bondstrike (jeg tipper de er identiske) som er tiltenkt å delta i sirkulærøkonomien😄 (som dere skjønner er jeg fersk på sivil skyting)

 

KydeX har vært snill å delt sin oppskrift på. 308.  Har noen andre en ladeoppskrift på .308 de ønsker å dele som jeg kan bruke som utgangspunkt? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen på kammeret! Du har postet i en gammel tråd på langholdskammeret. Det finnes et eget kammer for lading av ammunisjon.

Uansett, det finnes masse verifiserte (trykkskutte) tilgjengelige data fra komponentprodusenter som VV og Norma med flere på nettet, samt div ladebøker og apper. Jeg vil anbefale å ta utgangspunkt i disse fremfor å bruke private "godladninger".

https://www.vihtavuori.com/wp-content/uploads/2021/02/Vihtavuori_Reloading_Guide_2021_ENG_ROW_www.pdf

https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata

 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...