Jump to content

.223 eller 7x57R til rådyr


nhd

Recommended Posts

Syntes ikke det var vanskelig. Jeg hadde valgt den brukte BRNO kombien. 7x57R er ett deilig kaliber. Spesielt hvis du lader selv. Men selv om du ikke gjør det blir det ikke skutt så mange rifleskudd med denne kombien at du ikke har råd til det. Og skulle du jakt rådyr en plass en gang, der du også har lov å felle noe større , så kan BRNOen brukes til det også , men 223en ikke kan det. For ordens skyld så har jeg både 223 og 7x57R i skapet mitt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både .223 og 7x57r i skapet, sistnevnte i en Brno ZH 304. Begge deler fungerer fint, men om du må velge en over den andre, ville jeg tatt det grovere kaliberet. 7x57r kan lades så du kan felle elg med den; det får du ganske enkelt ikke til med .223. 7x57r har også den fordelen at det er en kragepatron, og ekstraksjon vil være en mer garantert ting enn hva .223 er. Jeg har stått på skytebanen med kombi i .223 (eller var det.222?) som ikke klarte å trekke ut tomhylsa; det ble mye banning og sverting før vi fikk den ut.

Link to comment
Share on other sites

Har søkt litt på nettet etter ammo i 7x57R. At prisen på jaktammo er høy, er ikke vesentlig. Derimot virker det som om utvalget er lite, og helmantel treningsammo har omtrent samme pris som jaktammo dvs > 30 kroner. Hjemmelading er per i dag uaktuelt. Er avhengig av fabrikkammo.

Noen som har kunnskap om ok treningsammo til lavere pris?

I 233 får en utmerket Fiocchi til 5 kroner på XXL.

Link to comment
Share on other sites

RWS har jakt patroner til 7X57R for 30kr smellen om det er aktuelt. Jeg bruker det i min kombi. Jeg måtte og velge mellom di 2 kalibrene men falt på 7X57R og angrer ikke :D Mest på grunn av at jeg jakter Hjort/Elg i samme terreng som småvilt og siden jeg vil ha kragepatron så ble det dette valget.

Link to comment
Share on other sites

Ber om litt mer hjelp. Den har faste sikter, og ved prøveskyting på 100 meter i dag gikk den ca 10 cm opp til høyre (klokka 2).

Helt bakerst/over kammeret har den en slags skinne. Kan jeg montere en Doctor sight direkte på den, eller trenger jeg noe mellom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...