Jump to content

Blyhagl størrelser?


Ørret

Recommended Posts

Nå som vi endelig kan lade hagla med bly, er det på tide å handle patroner. Men for oss som ikke har hatt gleden å bruke dette i hagle før, hvilke størrelser bør man bruke til hvilke arter? Gå ned 1-2 størrelse fra Tungsten Matrix? Og leirdueammo må vel være ypperlig til ringduer, vil det bli å få kjøpt i Norge (til jaktbruk)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kommer til å bli tilgjengelig finfin ammunisjon til feks både due og rype i 32 grams ladning.Velg haglstørelse US 6-7 så er du der du bør være.Til skogsfugl og hare er US 4-5 i 36 grams ladning fint..Jeg snakker i kaliber 12 her..

 

Sent fra min GT-P5110 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På due mener jeg den beste ladninga er 32-34 gram US 7,5 i høy hastighet. Holder med 70mm patroner til dette. Til kråke synes jeg US 6 gir best effekt. Gås, hare og skogsfugl ville jeg brukt US 5 på. På rev og rådyr vil US 4-BB gjøre jobben. Husk bare å sjekke noen skudd på skive for å teste dekning med de grøvste hagla.

Link to comment
Share on other sites

På due mener jeg den beste ladninga er 32-34 gram US 7,5 i høy hastighet. Holder med 70mm patroner til dette. Til kråke synes jeg US 6 gir best effekt. Gås, hare og skogsfugl ville jeg brukt US 5 på. Kanskje US 4/3 på canadagåsa? På rev og rådyr vil US 4-BB gjøre jobben. Husk bare å sjekke noen skudd på skive for å teste dekning med de grøvste hagla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde aldri noen suksess med mindre hagl enn nr 6.

Når bikkja omsider fant dem kunne du riste hagl ut av fjærene.

Jeg vet andre mener noe annet, fx min frisør!

I mange år har jeg brukt 12-70 nr 5 til all fuglejakt+hare.

Tiur er uhyre sjelden hos oss,men det detter en røy i ny og ne.

Jeg synes Gyttorp Grouse nr 5 fungerer suverent til all min jakt.

Bra hastighet og snill rekyl i en lett hagle.

Etter lovendrigen har svensken i tillegg satt dem ned til 99 kr

pakken.

Jeg kommer ikke på noe annet som er mer verd 4 kr.stykket... :?

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Ved støkkjakt på rype, og da fortrinnsvis fjellrype benytter jeg meg av US 6 35/36gr ladning fra 10sept og frem til mnd skifte sept/okt. Da går jeg opp en str til US 5 35/36gr ladning, fuglene blir mer hardskutte utover høsten når de skifter fjærdrakt. Til skogsfugl bruker jeg stort sett US 4 36gr ladning, har ikke sett noen særlig effekt av å bruke magnum skudd med 40gr ladning eller mer for min egen del. Ved tidligjakt i Sverige har jeg en del ganger også brukt US 7 og 6 32gr ladning med godt resultat, oftere kortere hold så tidlig. Mine favoritter er Nitedal ekspress og Rottweil waidmannsheil, men Gyttorp rype og skogsfugl og hare funker også bra i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...