Jump to content

Våpenrom i garasje


Cordoban

Recommended Posts

Er det noen her inne som har fått godkjent våpenrom i garasje?

 

Jeg har fått midlertidig nei, på grunn av at det er i garasje, men med beskjed om at de skal undersøke nærmere når "superbrukere" er tilbake på jobb etter ferien.

 

Mener å ha lest her inne at det er personer som har fått godkjent dette og skulle derfor gjerne kunne vise til dokumenterte tilfeller og politidistrikt hvor dette er blitt godkjent.

 

Jeg vet om et tilfelle i Oppland, men vedkommende gikk da som børsemaker og for de gjelder det vel andre regler?

 

R

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt spørsmålet helt opp til jurist i POD.

Svaret er NEI, dersom garasjen ikke er forbundet med huset.

Da ansees garasjen ikke som bebodd hus/rom.

 

Derimot - dersom det ER en forbindelse mellom bebodd hus og garasje - så er det lov.

 

Det var ihvertfall svaret jeg fikk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Svaret er nok temmelig korrekt, har vært flere spørsmål på forumet her rundt f.eks oppbevaring av våpensafe i garasje / bod og samme resultat, så lenge det ikke er en del av bolig ikke lovlig for oppbevaring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

så lenge våpenrommet/våpenskap ikke er i tilknyttning til huset ja. det er irrelevent hvor stort, flott, fancy osv alarmsystem du har da loven sier at våpen og ammo SKAL oppbevares i tilknyttning til huset.

Så lenge det ikke er det vil det ikke bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Lov og forskrift sier ingenting om oppbevaring hos forhandler og produsent, i rundskrivet skriver POD at de antar reglene for forretninger er minimum som for private.

Det betyr selvfølgelig ikke at han G-sport-duden må bo i butikken da..

 

Er bare å bruke en kveld og forfatte en søknad så før en svar. Vanlig garasje av trelemmer blir garantert nei; betonggarasje med stålporter og kasun og alarm og saksbehandler som er grei; tja-hvem vet? Ta godt vare på evt skriftlig "ja".

Link to comment
Share on other sites

En våpenbutikk har vel eier(e) som er jurdisk person. er vel det det heter . og dan er vel han regnet som å bo der , om reglene er slik som for private . kom bare til å tenke på det siden jeg sitter med noe styregreier .

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet nå hvertfall om en person her i distriktet som har 2 etasje av garasje godkjent som våpenrom.

Besiktiget og godkjent av våpenkontoret ved det lokale Politikammer.

Vet det veldig godt fordi:

1. Jeg har vært der

2. Har sett godkjenningen som henger innrammet på veggen

3. Og kjenner personen fra våpenkontoret som har godkjent det.

 

Bare for å klargjøre posten min ovenfor: vi snakker om en garasje som er frittstående. Ca 10 meter fra huset.

 

:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lagring av våpen i en garasje er en dårlig ide, selv om det var tillatt. En garasje bør være uisolert og helst litt luftig. Ellers ruster bilen raskere opp. En tett og isolert, samt temperert garasje, er det værste sted å ha bilen vinterhalvåret, i områder der det brukes salt på veiene. Selv uten salt, er det ugunstig med stadig oppting. I begge tilfeller blir det mye fukt og det er vel ugunstig for alle våpen.

 

Ser noen lurer på definisjonen på "tilknyttning til huset". Men, det står da ikke i loven. Det står i lagring " i bolig". Er garrasjen en del av boligen (under samme tak og sammenhengende vegger), så er det bare et annet rom i boligen. Mens en frittstående garrasje, er jo ikke en del av boligen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet nå hvertfall om en person her i distriktet som har 2 etasje av garasje godkjent som våpenrom.

 

Bare for å klargjøre posten min ovenfor: vi snakker om en garasje som er frittstående. Ca 10 meter fra huset.

Hvis det bygges etter forskriftene, er det ikke noe i veien for å få en del av grasjen, eller loftsrommet godkjent til boligformål. Kanskje det var tilfellet her. Men om det er tilstrekkelig vet ikke jeg.

 

Det hender også at politiet går ut over sine fullmakter. Om det har skjedd her, vet jeg heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vann, kloakk! Da tenker du på lelighet og da er det nok flere krav enn bare vann og kloakk. En trenger ikke å få godkjet et rom som lelighet, for at det skal bli godkjent til boligformål.

 

Men det er likevel mulighet for at politiet hadde lov til å godkjenne rommet, etter visse kriterier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også furtebu i garasjen. Oppvarmet, solid og godkjent våpenskap, alarm installert.

Mitt lokale våpenkontor sa først ja - ble så i tvil - og henviste meg til POD.

Forklarte forholdet for juristen hos POD - og det var ikke tvil. Ikke lov å oppbevare våpen (vital del) eller ammunisjon der.

 

Man må for all del gjøre som man vil. Men personlig stoler jeg mer på jurister i POD enn lokale lensmenn eller våpenkontor.

Om det skulle bli innbrudd / problem av noe slag, eller at en eller annen ved en kontroll setter fingeren på det, så er risikoene så store at jeg personlig ikke gidder ta sjansen. Min løsning ble ett mindre våpenskap til vital del + ammo inne i huset.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Lagring av våpen i en garasje er en dårlig ide, selv om det var tillatt. En garasje bør være uisolert og helst litt luftig. Ellers ruster bilen raskere opp. En tett og isolert, samt temperert garasje, er det værste sted å ha bilen vinterhalvåret, i områder der det brukes salt på veiene. Selv uten salt, er det ugunstig med stadig oppting.

Javel? Hvordan vet du det? Hva legger du til grunn?

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at han legger til grunn økt fuktighet, noe som fort oppstår når en parkerer en vinterkjørt bil i en oppvarma garasje.

Salt alene gjør ikke til at metall ruster, det trengs en elektrolytt. Og vann/fuktighet fungerer som elektrolytt.

Link to comment
Share on other sites

Javel? Hvordan vet du det? Hva legger du til grunn?

Cutlass er inne på det rette, når det gjelder salt og vinter. Jeg er ingen vitenskapsmann. Men dette er en del av opplæringen til bl.a. byggningsingeniører. Og jeg har lest flere rapporter og annbefalinger opp i mellem årene, angående problemet. Og hvis en kunde ønsker en tett og oppvamemt garrasje, fraråder vi det. Men det kan settes inn div. tiltak. De er likevel ganske urelavante her.

 

Det er bedre at saltsørpen fryser, enn at den forholder seg opptint og fuktig. Og i en tett garasje, blir også luftfuktigheten større, med de problemer det gir for både bil og våpen.

 

Fuktproblemet er det samme om sommeren også, våt bil som tørker seinere (og avgir mye fukt i rommet) i en tett garasje, enn i en luftig garasje. Det beste for bilen, er å stå i en relativt åpen carprot. Det beste for våpen, er et tørrt inneklima.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Gammel tråd, men kurant spørsmål.

 

Huset mitt er på ett plan med en liten kjeller under ene delen av huset. Kjelleren er en slags blindkjeller, men er skutt ut på en slik måte at den kan brukes som lagringsplass da det er støpt 20 cm vegger i hele rommet og med full takhøyde. Det er dessverre ingen nedgang til kjelleren innendørs fra overetasjen, men det er støpt kjellerhals fra gårdsplassen og ned til en vanlig inngangsdør satt inn i grunnmuren. Kjellerrommet er vel på rundt 20-25 kvm.

 

Rommet er jo i tilknytting til huset, men en må dessverre ut av huset for å komme inn. Tror dere det er muligheter for å få dette godkjent som våpenrom? Sette inn kl. 4 sikkerhetsdør og hive noen 4mm stålplater i taket så skal jo faktisk rommet tilfredstille politiets krav til våpenrom.

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

Huset mitt er på ett plan med en liten kjeller under ene delen av huset.

 

Tror dere det er muligheter for å få dette godkjent som våpenrom?

Rommet er jo i primæboligen, så jeg ser ikke problemet. Forskriftene krever ikke, at det skal være direke tilgang fra de andre rommene. Bare at det skal være en del av boligen! Det settes heller ikke krav til godkjenning av rommet. "Godkjent Våpenrom", er noe helt annet.

 

Sikrer du inngangen (for egen del og for forsikrings selskapet), er nok alt i orden. Men jeg håper for din del, at rommet er tørrt. Lav relativ fuktighet.

 

Editt: Missforsto deg nok litt. Tenkte du kun skulle ha mulighet for å oppbevare våpen på en lovlig måte. Om politiet godkjenner løsningen, for et Våpenrom, som du skisserer vet ikke jeg. Problemet er vel utvendig tilgang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet med slike utvendige løsninger er hvor lenge siden de ble godkjent. Man var jo litt mindre "på" for tredve år siden...

 

Skal du først ordne noe slikt, er det nok som flere sier like greit å ta kontakt med din lokale onkel først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt nei, men man kan lese følgende i våpenrundskrivet (som jo er en de facto lov utenfor demokratiets kontroll... :evil: )

3.10 Privat oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Reglene om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon er inntatt i våpenloven § 27 a. Det er videre i våpenforskriften kap. 16 gitt detaljerte regler om privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Begrepet «samme husstand» som er brukt i våpenforskriften § 79 tredje ledd, omfatter samme bolig/boenhet. Hybler og utleieleiligheter som leies ut og som har egen inngang, og ellers fremstår som en egen boenhet i forhold til boligen for øvrig, er å anse som egen husstand. Det er ikke adgang til å oppbevare skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...