Jump to content

Starthjelp førstegangslader


brendjord

Recommended Posts

takker for svar BenA.

 

har nå vært på banen å skutt test-batchene mine. de var satt opp slik

 

1: 4,5gr N320 krutt, 230gr RN FMJ kule, COL 32mm

2: 4,6gr N320 krutt, 230gr RN FMJ kule, COL 32mm

3: 4,7gr N320 krutt, 230gr RN FMJ kule, COL 32mm

 

gjennomgående for alle ladningene var at det var mye sot på hylsene, dog noe mindre på batch 3. rekylen var ok(fra den lille erfaringa jeg har med 45acp), dog "jevnere" på batch 3.

 

hva vil sotinga på hylsene fortelle? på noen av hylsene var det et lite "blåskjær" på enkelte deler av hylsa.

 

 

samlinga var ble bedre mot batch 3, men slet med at jeg fikk sola midt i ansiktet så fikk ikke max ut av presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake i tråden fikk du følgende forslag;

 

Når du har funnet en grei ladning til 230 FMJ-RN Hornady som du har bestilt har du den som et greit utgangspunkt.

( 230 FMJ-RN Hornady Col-32,0 - N320 4.9 til 5.2 grain)

 

Dropp batch 1 og 2, lad batch 3 og øk til 4.8, 4.9, 5.0, 5.1 og 5.2

Link to comment
Share on other sites

Både frontier 200 og 230gr fra landrø går bra i mine 45 pang

 

H&N har stortsett alltid bra saker.

Tør jeg spørre om du har noe ladedata å dele på 200gr?

Fikk i hus noen av disse 200gr FP kulene i dag og har N310 krutt.

Interessert i COL også da jeg kun har brukt RN og aldri FP før i min Ruger 1911.

 

Sliter med å finne noe ladedata på disse i Ladeboka eller på nett.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar BenA.

 

har nå vært på banen å skutt test-batchene mine. de var satt opp slik

 

1: 4,5gr N320 krutt, 230gr RN FMJ kule, COL 32mm

2: 4,6gr N320 krutt, 230gr RN FMJ kule, COL 32mm

3: 4,7gr N320 krutt, 230gr RN FMJ kule, COL 32mm

 

gjennomgående for alle ladningene var at det var mye sot på hylsene, dog noe mindre på batch 3. rekylen var ok(fra den lille erfaringa jeg har med 45acp), dog "jevnere" på batch 3.

 

hva vil sotinga på hylsene fortelle? på noen av hylsene var det et lite "blåskjær" på enkelte deler av hylsa.

 

 

samlinga var ble bedre mot batch 3, men slet med at jeg fikk sola midt i ansiktet så fikk ikke max ut av presisjonen.

 

Soter det mye lader du for svakt, øk til 5grn evnt 5,5grn N320

Plugger hylsa med 200grn swc og soter minimalt.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg kommet godt igang og fått testet div ladninger. som tidligere nevnt startet jeg på 4,5gr og jobbet meg opp til 5.1gr.

har nå fått kronografen jeg bestilte og ladet opp 2 sett med ladninger:

 

Ladning 1:

Starline hylse med magtech hette

COL32mm

5.0 gr N320 krutt

Hornady 230 gr RN FMJ kule

 

Ladning 2:

Starline hylse med magtech hette

COL32mm

5.1 gr N320 krutt

Hornady 230 gr RN FMJ kule

 

forskjellen mellom ladning 1 og 2 er som dere ser 0.1 gr krutt.

i følge ladeboka er 5.0 gr krutt(med oppgitt kule) satt som max ladning og skal gi en hastighet på ca 246 m/sek

 

på banen fikk jeg en gjennomsnitt hastighet på 222 m/sek(se bildene under. hva kan det komme av at jeg ikke oppnår ca samme hastigheter som oppgitt? det er fortsatt endel soting på hylsene, både ved 5.0 og 5.1 gr krutt.

 

fra VV sine nettsider så oppgir de høyere maxladninger med samme komponenter, men der har testpistolen de benytter 6" løp.

 

kan jeg trygt fortsette litt oppover i kruttmengde?

 

5.0 gr krutt

image.jpg2_zps1mjmqfoc.jpg

 

5.1 gr krutt

image.jpg1_zpsqaafvjjm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du lader med .452 kule?

Hvor mye krymper du?

Har COL på 30,9 og får kanskje noe mer trykk som blåser ut hylsa litt mer...som igjen gir lite sot.

Det skal nevnes at jeg kun bruker 200grn swc.

 

La merke til Distance to crono, 3 feet?

Sett den på minst 3 meter så du ikke måler blasten...

Link to comment
Share on other sites

-det er en .451 kule.

 

-krymper ikke (fler her på kammeret som påpekte at man ikke skulle krympe på autopistoler.....). Seating dien jeg har kan krympe i samme operasjon som kuleisetting, men den roll-crimper(lyman die).

 

-chronoen står på 3 meter, la ikke merke til at det stod "feet" på det feltet på chrono-appen.

 

 

har også testet at kulene siter godt i hylsa ved å legge vekt på "tuppen", kula står støtt og beveger seg ikke ned i hylsa(målte før/etter med skyvelær).

 

kan det uansett være en god ide å teste med en ørliten crimp? som sagt, dien jeg har "roll-crimper"

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ofte flere svar enn spørsmål....og spør du 20 personer får du ofte ulike svar.

Sjekk kamringen ved å ta av sleiden og ta ut løpet, putt i patronen.

Jeg begynte å sette kula en smule dypere i hylsa med en liten krymp, godt resultat.

5,2grn N320 er vel i følge VV maks på den kula du bruker, så 4,8 med kula satt litt dypere og en liten krymp ville jeg forsøkt.

 

Så ville jeg vurdert bly kalibrert til .452

www.blykula.com har et greit utvalg, handler derfra selv til mine våpen.

 

Har hørt det motsatte, at man sjelden krymper revolverammo (unntatt magnum) men jeg gir dem en liten krymp også. Går nærmest hull-i-hull.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg kommet godt igang og fått testet div ladninger. som tidligere nevnt startet jeg på 4,5gr og jobbet meg opp til 5.1gr.

har nå fått kronografen jeg bestilte og ladet opp 2 sett med ladninger:

 

Ladning 1:

Starline hylse med magtech hette

COL32mm

5.0 gr N320 krutt

Hornady 230 gr RN FMJ kule

 

Ladning 2:

Starline hylse med magtech hette

COL32mm

5.1 gr N320 krutt

Hornady 230 gr RN FMJ kule

 

forskjellen mellom ladning 1 og 2 er som dere ser 0.1 gr krutt.

i følge ladeboka er 5.0 gr krutt(med oppgitt kule) satt som max ladning og skal gi en hastighet på ca 246 m/sek

 

på banen fikk jeg en gjennomsnitt hastighet på 222 m/sek(se bildene under. hva kan det komme av at jeg ikke oppnår ca samme hastigheter som oppgitt? det er fortsatt endel soting på hylsene, både ved 5.0 og 5.1 gr krutt.

 

fra VV sine nettsider så oppgir de høyere maxladninger med samme komponenter, men der har testpistolen de benytter 6" løp.

 

kan jeg trygt fortsette litt oppover i kruttmengde?

 

5.0 gr krutt

image.jpg2_zps1mjmqfoc.jpg

 

5.1 gr krutt

image.jpg1_zpsqaafvjjm.jpg

Ja hastigheten var en del lavere en hva tabellen tilsier.Mange ting kan foråsake dette, 6 tommer under testen, romslig kammer og et noe trangt diesett og du får stort spillrom som ekspangsjonen i hylsa ikke tetter. Liten diameter på kule og romslig løp.

Det som er å merke seg er de store utslagene mellom max og min hastighet du har fått (om jeg leser tabellen din riktig) er 17 og 21 m/s ikke bra, noe avik må regnes men dette er for mye. Du har nå en faktor på ca 165 som også er lav.

Tror jeg ville startet med å forsikre deg om at kruttmålet gir likt hver gang, mål manuelt hver ladning til hver patron og 5 nye mot kronografen.

Gir kruttmålet riktig ville jeg prøvd en blykul på 452

Link to comment
Share on other sites

kruttmålet gir ikke konsekvent like mengder(kruttmålet som fulgte med Lee settet), men jeg kontrollveier alle ladningene før de havner i hylsa(heller tilbake de ladningene som ikke treffer "dead-on" på vekta). har også bytta ut vekta fra LEE med en RCBS 502 og har 2 digitale "kina" vekter på vei inn så jeg har noe å sammenligne med.

 

har ladd opp en ny batch idag. kjørte en "plunk-test" og alle gikk lett inn og lett ut, men la merke til at det at det er såpass god plass til hylsa i kammeret at den kan bevege seg(er det dette som heter patronspill?).

 

col på kulene ligger på 32.02m til 32.10mm

 

lest litt på amerikanske forum at det er endel som må opp i 5.5gr før alt stemmer(med samme komponenter som jeg har).

 

uansett, har lagd opp like batcher som jeg kronograferte nå sist og prøver ei runde til. pistolen har fått seg en grundig puss, alt av ladninger er kontrollveid 2 ganger så får se hva jeg får av data:)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått skutt 3 batcher til, med henholdsvis 5,2 / 5,3 / 5,4 grain krutt.

 

hastigheten ble jevnere sammenlignet med forrige runde.

ingen trykktegn så vidt jeg kan se på hylsene:

-ingen trykkring

-flate hetter

-soting rundt hette.

 

dog opplevde jeg at det ble noe mer kruttrøyk på 5.4gr ladningen.

la også merke til et lit "hakk" der tennstempel har gått i tennhetta(har desverre ikke bilde). dvs i selve "rundingen" der tennstempel har gått i tennhetta var det et lite hakk på ca 1mm(mulig mindre) på en siden av selve fordypningen(fra kanten på fordypningen og utover). uvvist hva dette kommer av.

 

fortsatt noen soting på hylsene(sammenlignet med fabrikkammo. hylsene blir minimalt utvidet i hylsehalsen ved ladningen, kun så jeg får entret kula ca 1mm før den går opp i "seating" dien.

planen er å teste ut en "lee factory crimp die" og starte fra 5.0gr krutt igjen for å se om det blir noe forskjell.

 

her er målingene fra kronoen:

 

5.2gr krutt

IMG_5688_zpszzrcpyku.jpg

 

5.3gr krutt

IMG_5687_zpszxmyqmy7.jpg

 

5.4gr krutt

IMG_5686_zps2svfpeau.jpg

Link to comment
Share on other sites

5.2 grain bør du kunne være fornøyd med da den er jevn og fin og tyder da på at ting er på stell med kruttmengde og hylsevolum. Har nå 178 i faktor som er greit oppe på moderat fabrikknivå. Noe bedre en dette oppnår du neppe. Nå gjenstår å se om ladningen gir god samling.

Link to comment
Share on other sites

her er litt om kronografen:

 

det er en Caldwell Ballistic Presicion Chronograph. denne har mulighet for tilkopling av smarttelefon via jack kabel(som følger med). fart vises også i displayet på selve kronoen.

 

kjøpt på jaktdepotet:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=9994

 

 

jeg var på utkikk etter en kronograf og hadde satt meg følgende krav:

-BILLIG

-helst løst display slik at man slapp å gå frem til kronoen hver gang.

-enkel å betjene

 

 

appen lastes gratis ned i f eks appstore. du legger inn relevante data for skytingen, her er litt hva du kan legge inn:

-velge kule fra rullgardinliste

-egne felt for å legge inn egen info

-avstand til krono

-ballistisk koeffisent

+++

 

når infoen er lagt inn trykker man "start", skyter og trykker "stopp". du får da muligheten til å lagre runden.

i tillegg til hastighet(du velger mellom FPS og MPS) kan du få opp powerfaktor, samt ta bilde av blinken for å registrere treff for den aktuelle runden.

 

avslutningsvis kan du sende resultatene via mail/sms direkte fra appen.

 

 

 

jeg har dessverre ikke noen sammenligningsgrunnlag med andre kronografer da dette er den første jeg har prøvd. til mitt bruk er den helt fantastisk, spesielt da jeg kan lagre resultatene direkte på telefon, evt sende de over til dataen.

kommer med en god bruksanvisnings og en hendig bærebagg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hei

 

slenge inn eitt spm, har lyst på ein .44 pistol men veit ikkje om eg skal begynne med heimelading, ladar dei fleste så skyt .44 det eller er det og ein del så kjøpe hundrevis av kular og skyt dagen lang og kastar hylsane i bosset som om det skulle ha vore .22-kular?

 

dårleg formulert ser eg men håpar dykk skjønar greia :)

Link to comment
Share on other sites

Hoy...spør du hundre forskjellige folk så får du gjerne hundre forskjellige svar.

Budsjett og bruksområde da?

 

Det er mange plattformer å velge imellom i alle prisklasser, men en CZ75 er en god start.

Så kommer det til hva du synes er pent...

Er like vanskelig som å handle sko...du må finne ut hva du skal bruke den til og hvor mye du vil betale..deretter kan du høste tips for så å bevege deg mot kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner ingenting om hva slags forventninger til presisjon eller type stevner, men antar du har stridsskyting som interesseområde...noe jeg ikke befatter meg med.

Begge modellene du nevner har jeg aldri skutt med, men måtte jeg velge ville jeg tatt Berettaen.

Likevel vil jeg driste meg til å påstå at du har mye annet å velge imellom, utseende er ikke alt.

Link to comment
Share on other sites

9mm går jo i flere øvelser og er et greit kaliber å kjøpe ammo til mtp pris dersom du ikke skal lade selv.

Svært mange sier "ikke start med 9mm om du vil lære å skyte bra" og det er delvis pissprat.

Har du hue på rett plass når du trener kan du lære å skyte godt med det meste som sier pang.

Det ER lettere å fokusere på avtrekk, sikter, pust og annet om du starter mengdetreninga med .22 og dessuten er det en del rimeligere. Likevel er ikke 9mm et dårlig kaliber og du får mange gode våpen som er brukbare i mange år til 10K.

Bruktmarkedet er stort og mange forhandlere sitter på nærmest ubrukte SIG, Beretta, 1911-varianter til behagelige priser og gjerne godt under 10K.

Selv fordrar jeg ikke modeller med plastramme, mest fordi jeg liker tyngden og følelsen av stål.

Ikke skal jeg bære våpenet 10 timer pr dag heller og da betyr ikke vekta stort.

Tanfoglio har noen lekre modeller og holder generelt høy kvalitet, kloner av CZ75 er det mange av og de fleste er bruksmaskiner som holder årevis og gir gode resultater på banen.

Mange velger i tillegg en revolver til feltbruk, typisk Smith 586 eller 686 i .357 da den dekker 3 øvelser, grovfelt, revolverfelt og magnum 1.

Som tidligere nevnt er det som å kjøpe sko, du må sjekke hva som er møkk og hva som er bra, hva du skal ha den til og kanskje prøve noen for å se om du liker sakene...

Så må du selvsagt ha en .45

Alle menn bør ha en .45 i skapet, 1911 selvsagt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jupp, kraft og presisjon er ikke alltid enige, emn største fordelen ved å lade litt ned er i tillegg til økt presisjon at man får mindre rekyl. Mindre rekyl gir litt mer tid på å finne igjen siktene mellom hvert smell.

Uviktig tenker sikkert noen, men i enkelte øvelser kan det være greit med noen tiendeler ekstra på kornet..man får heller ikke poeng på en skive som har snudd seg bort...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...