Jump to content

Starthjelp førstegangslader


brendjord

Recommended Posts

Da er endelig ladepakke på vei:) nå skal det lades 45acp!

 

Men før jeg drar i spaken for første gang skal teorien studeres! Er for tiden i nord Norge men skal kjøre sørover i mårra, og siden fruen kjører kan jeg lese teori:) ladeboka ligger hjemme men det blir en pitstop i Fauske i mårra så jeg handler ei ekstra bok hos jaktdepotet så jeg har litt lektyre på veien :)

 

Men, for å sette ting litt i sammenheng, og se på korrekte tabeller trenger jeg litt tips og råd:

 

-hvilket krutt anbefaler dere til 45ACP? Evt hvilke egenskaper i kruttet bør jeg se etter?

 

-kuletype som anbefales? Semi wad-cutters?

 

 

Patronene skal klemmes ut av en STI spartan. Ønsker å få til en god patron med god presisjon!

 

Kommer garantert mer spørsmål etterhvert, tenkte at når jeg uansett skal sitte i en bil i 3 dager så kan jeg likegodt tjuvstarte på teorien før jeg starter å lage laderom hjemme til helga:)

Link to comment
Share on other sites

I 45acp er årsforbruket mitt sånn 5% blykuler, max, og jeg blåser igjennom endel tusen.

 

Kobberplata frontier, berrys og lignende er fantastisk rent og koster lite, i kombinasjon med N310 blir det også bra.

Fordel med bly er jo at spesielt om du støper selv koster det lite, hullene laget av lswc er utrolig fine, og nøyaktigheten er ofte bra.

 

N320 funker fint det og, litt større sikkerhetsmargin for nybegynnere har det og.

 

Den tegningen er strengtatt for reaming av kammer vel, virker pussig om de mener man skal sette kula i bommene...

Link to comment
Share on other sites

Poenget med det diagrammet er vel at 45ACP tradisjonelt har vært plaget med korte hylser/lange kammer. Patronen skal i utgangspunktet kamre på munningen, om hylsene er for korte for kammeret eller om en overdriver krympen kan man kompensere med å sette kulene så de stopper i riflingene. Problemet er at en lett risikerer patroner som ikke kamrer og endog kiler seg fast. Så lenge du ikke overdriver krympen er det ikke noen stor greie å tenke på til å begynne med. Fokus bør være på gode rutiner og fornuftige ladninger, det har du mye mer igjen for i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg endelig kommet meg hjem fra ferie. Fordelen med å kjøre fra Andøya til Rena er at man kan sette fruen bak rattet og lese ladeboken iallfall 3 ganger:)

 

Ladesettet har også ankommet så når skal jeg til å lage meg et "ladehjørne".

 

Her er planen å lage et solid reisverk av 2"4, men er usikker på valg av benkplate. Hvordan er det å bruke hobbyplate til dette? Biltema har bla annet disse i eik som er stive og fine.

Link to comment
Share on other sites

...men er usikker på valg av benkplate.

Jeg sjekket i går på Maxbo.

De har en MDF (HDF?) plate til litt over NOK 1129 som er formodentlig 28mm 122x244 cm eller noe. Denne platen er visstnok ikke på

weben og jeg er ikke helt sikker på om de kapper den, men kanskje hvis de har tid og får ett kappetillegg.

Denne platen er alvorlig svintung så du må regne med litt hjelp til bæring.

 

Denne platen er råsterk og du kan lime andre plater type kjeks på toppen til pynt

F.eks en kjøkkenbenkplate eller en tynn grå aluminiumsplate/fasadeplate fra f.eks USA.

(Ett nybygg 3 kvartal unna i lekker kledelig Dansk proletær rød murstein og grå Amerikanske aluminium fasadeplater faller i smak :-)

 

Du ønsker en ladebenk som er råsterk og ikke "svikter" når du drar i pressa. Arvegods over flere generasjoner.

(Tipp-Oldefar hadde denne benken i 2015 :-)

 

IKEA har noen råbillige bein som kan festes med skruer og det er en skrue slik at du lett kan skru av beina hvis du skal flytte benken:

Adils NOK 25 (Tåler 50 kilo belastning per bein så det er ingen grunn til å være blyg her :-)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10217971/

Prøv å unngå gule/orange/lysegrønne farger.

Etter 20 år kan det tenkes at du får overdose av fargerikt og barnebarna napper tingene fra deg.

 

Thaugland har en 30 mm MDF plate som de gjerne kapper men de har jo ikke butikker over alt.

FRITZØE 30MM MDF-PLATE 122/244CM

http://shop.thaugland.no/main.aspx?page ... o=24412603

 

Gamle benkeplater kan gjenbrukes - spesielt hvis det er mulig å lime sammen flere for styrken og stivhet.

 

Belysning kan være 2 gamle LUXO lamper med (Edison) E27 sokkel

med 2 IKEA LED pærer.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90290972/

 

Gjenbruk er ofte det beste.

 

Husk å tanke opp lyspærer, batterier og annet nyttig på IKEA.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Min ladebenk er laget av 25mm forskallingsfinér, og kommer nok til å overleve både meg og 3. verdenskrig. Bare sørg for å feste benken i vegg e.l. så den er stabil. Arbeidsbenken lagde jeg fra sponplate med en gammel baderomsplate på topp. Disse er stein harde og slitesterke som fy. Mulighetene er nesten uendelige.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar:)

 

ikea er noen mil unna, men det blir nok noen småting derfra senere:)

 

kikket litt i "vis oss ditt laderom" tråden, så det ble nevnt forskalingsplater/vannfast kryssfiner. skal ned på Monter i mårra å luske litt i bygg avdelingen deres.

Link to comment
Share on other sites

 

så det ble nevnt forskalingsplater/vannfast kryssfiner. skal ned på Monter i mårra å luske litt i bygg avdelingen deres.

 

Bruker 2 forskalingsplater oppå hverandre, 30mm blir det da, stivt og godt til boltene. (se lenger ned)

 

Har borret flere 8mm huller, noen går felles til flere ting bla ladepressa, skrustikka og benkesliperen.

 

Bruker da bolter og vingemuttere fra Biltema

Link to comment
Share on other sites

var nede å kikka på kryssfineren de hadde der nede, har den i bakhand.

hadde tilfeldigvis 2 hylleplater av eik(100x30x18) som jeg prøver meg på først. selve benklflaten blir 100cm lang og 60cm dyp, legger da på 2 plater for å dekke hele flaten. blir ikke dette stivt nok så supplerer jeg med ei forskalingsplate på toppen.

 

ellers så bygges rammeverket opp av 2"x4", pusses(brukt rester jeg hadde liggende) og settes inn i parafinolje som skal gjøre det hele litt "penere" :)

 

planen er også å lage et skap til krutt etc som kan låses slik at det ikke smårollingene får fatt i det:)

Link to comment
Share on other sites

mtp organisering på ladebenken, har sett for meg følgende:

 

setter opp en plate i bakkant av benken(bor i leid bolig så kan ikke skru så mye i veggene). på denne platen skal det settes opp plastbokser, verktøyholdere, holder til dier etc. i tillegg skal jeg lage meg et låsbart skap til krutt/fenghetter etc.

 

så, et par spm:

 

-hvordan sorterer dere hylser? planen med boksene var å merke de "skutt 1", "skutt 2", "skutt 3" etc og sortere hylser etter antal ganger de er skutt. trengs dette, eller kan 45acp hylsene lades om til man fysisk ser det er slitne? er det en maks antall omladninger på disse? de vil også bli sortert etter merke.

 

-mtp oppbevaring av krutt, tennhetter etc. skal som sagt lage et eget skap med adskilte rom slik at kruttet ikke ligger tett på hylsene. er det noe ekstra jeg trenger gjøre mtp disse? skapet blir selvsagt låsbart.

Link to comment
Share on other sites

så, et par spm:

-hvordan sorterer dere hylser? planen med boksene var å merke de "skutt 1", "skutt 2", "skutt 3" etc og sortere hylser etter antal ganger de er skutt. trengs dette, eller kan 45acp hylsene lades om til man fysisk ser det er slitne? er det en maks antall omladninger på disse?

Jeg bruker stort sett .308 Sellier & Bellot

Jeg tar ut en passende batch fra lageret.

 

Jeg omlader til jeg ser kurven for defekte hylser begynner å bli bratt. Da sorterer jeg ut de defekte og "pensjonerer" hylsene.

Da kan de brukes en siste gang i tilfelle Rottefelle.

Om dette passer til .45 ACP vet jeg ikke.

 

Defekte hylser blir ikke kastet - De går til resirkulering - Det er jo messing. Sist jeg sjekket så er messing type skrot verd omtrent NOK 22 per kilo i England. Jeg regner med at skrotprisen er sunket litt. Engelske £ stiger radikalt for tiden, men det varer neppe - Aksjene kollapser muligvis 30% lenge før jeg får resirkulert ett 20 kilo spann med utslitte messinghylser uansett.

 

Messing er verdi i seg selv og kan gjenbrukes og smeltes om til

lysestaker til bruk i Katolske kirker.

Polakkene kjøper i alle fall.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Poenget med det diagrammet er vel at 45ACP tradisjonelt har vært plaget med korte hylser/lange kammer.

 

 

Kan dette være riktig ?'

 

45 hylser som alle andre har vel en standard lengde, samt alle ulike våpentyper tilpasset kammer til den standarden der patron alltid skal ri på indre kammervegg. Videre gir valg av ulik kule ulik col.

Link to comment
Share on other sites

hvordan fører dere logg over det dere lader?

 

tenkte å lage meg et excel ark hvor jeg har logg for hvert kaliber jeg alder, samt "labels" til ammoboksene.

 

hva har dere med av info i loggen?

har sett for meg følgende info:

-Kuleprodusent

-kuletype

-Kulevekt

 

-Kruttprodusent

-krutt type

-kruttmengde i Grains og Gram

 

-Hylseprodusent

 

-Tennhetteprodusent

-Tennhettetype

 

-COL

-OAL

 

i tillegg skal hver ladning få en "kommentarboks" hvor jeg gir en kort oppsummering av ladningen(presisjon/rekyl etc)

 

litt usikker hvor jeg skal sette dette inn i et excel ark for å få det oversiktlig. noen som har noen eksempler? evt finnes det noen som har lagd et allerede man kan laste ned?

Link to comment
Share on other sites

hvordan fører dere logg over det dere lader?

 

tenkte å lage meg et excel ark hvor jeg har logg for hvert kaliber jeg alder, samt "labels" til ammoboksene.

 

hva har dere med av info i loggen?

har sett for meg følgende info:

-Kuleprodusent

-kuletype

-Kulevekt

 

-Kruttprodusent

-krutt type

-kruttmengde i Grains og Gram

 

-Hylseprodusent

 

-Tennhetteprodusent

-Tennhettetype

 

-COL

-OAL

 

i tillegg skal hver ladning få en "kommentarboks" hvor jeg gir en kort oppsummering av ladningen(presisjon/rekyl etc)

 

litt usikker hvor jeg skal sette dette inn i et excel ark for å få det oversiktlig. noen som har noen eksempler? evt finnes det noen som har lagd et allerede man kan laste ned?

 

 

Du drar det litt unødvendig langt her nå.

 

- Du klarer deg greit med 1 hette type.

-1 type krutt.

- 1 kulevariant, rundnesa kule.

- Alle hylse varianter går greit i samme bøtta, men skill dem gjerne om du ønsker det. Til trening går alt om hverandre, til konkurranse skiller du ut 60 stk av samme type.

Link to comment
Share on other sites

tenker mer på selve dokumentet jeg logger ladningene i. vil selvsagt holde det meget enkelt i starten, men etterhvert hvor jeg ønsker å teste forskjellige kuletyper, krutt typer etc vil dokumentet bli mer gjeldende.

 

satt igår kveld å lagde meg et excel ark (work in progress) for å se hvordan jeg best mulig holder kontroll på det jeg lader. dette vil være et "levende" dokument til jeg har funnet de ladningene jeg er fornøyd med. etter dette vil kun datoen på "batchen" oppdateres(se bilder).

 

forran hver linje er det også en knapp merket "etikett" som henter info fra linja og setter det inn i en printbar etikett(til ammoboksen)

 

hvert kaliber vil få sitt eget ark og etikett, samt det kommer et eget ark hvor mine våpen er beskrevet.

 

alt lagres på "onedrive" via excel så jeg har tilgang på loggen både fra mac, ipad, iphone etc.

gjenstår noe arbeid, men blir forhåpentligvis bra :)

 

Skjermbilde%202015-07-20%20kl.%2010.53.06_zpsps2ycqif.png

 

Skjermbilde%202015-07-20%20kl.%2010.53.23_zpspmxtmw2y.png

 

Edit, fjerna litt sitater -aps

Link to comment
Share on other sites

Enig med vbn her, ikke overtenk ting, men for all del, dokumentasjon/ryddighet er flott.

 

Og ref ladepult... jeg har en haug med 1050 og noen 650, co-ax og whatnot alt samle rundt en vanlig kontorpult som flekser som en helt.... så at den må være så stabil, ja det er flott, men ikke fokuser på superduperditt og datt, er bare å lade, ikke overtenke ;)

Link to comment
Share on other sites

ladepulten er i ferd med å ferdigstilles, virker meget stabil og lovende:) kommer bilde straks den er oppe:)

 

 

merker at det er fort gjort å overtenke ting ja. er litt nervøs før jeg drar i spaken for første gang merker jeg:)

men tar rådet deres, trekker pusten, og holder ting enkelt! er heldigvis et eget "slapp av kapittel" i ladeboka jeg kan lese gjennom en gang til:)

 

mtp OAL på kulene, er det en fasit for hvert våpen/kaliber, eller kan jeg måle fabrikkammoen og gå ut ifra den(fabrikk ammo som kamrer bra i mitt våpen)?

Link to comment
Share on other sites

OAL dikteres av noen ting

 

Hvor langt kammeret ditt er, om kula står i bommene blir trykket fort kritisk og farlig, så den må være kortere enn det

Magasinlengden din, de må mate, dette går begge veier, for lang, stopp, for kort, feilmating.

Faktisk kulelengde, hvor mye kulehold du trenger

 

Finner du ladedata med oppgitte ting sjekker du bare de andre punktene og følger den (om den er fra pålitlig kilde), så kan du småjustere etterpå, 45acp er veldig greit kaliber, ca alt går bra.

Link to comment
Share on other sites

Du sier du ønsker å prøve ulike varianter og det er vel en del av hobbyen det også, men det skaper unødvendig mye problemer med å drive med variasjoner. Målet med egenladning er jo å finne det beste til nettopp ditt våpen.

-Hetter gjør alle jobben, de har kun en fungsjonen å tenner kruttet. Federal er billig og bra.

-Kjøp 500 nye tommhylser og du har for livet.

-Kule RN-200/230 er et sikkert valg her for god funksjon og presisjon. (sikreste er å slugge løper for riktig diameter før det handles kuler)

-Krutt N- 310/320

-Nå er det bare å varier med kruttmengde og col til beste presisjon er funnet. Testing i benk og kronograf et møst her om ikke er alt bare synsing.

-Nå igjenstår god fungsjonering, her gjelder ulik col (kula skal ikke ri på bommene og 45 skal ikke krympes) og valg av rekylfjør til riktig rekylopptak.

Her vil du finne det beste til ditt våpen og jobben er gjort en gang for alltid. Hvorfor da prøve noe nytt nå og hele runden en gang til og sansynligheten er stor for samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

når jeg nevner testing av div kuler etc så er det selvfølgelig for å finne det som funker best i mitt våpen, for så å gå for det.

har ikke kjøpt inn ladekomponenter ennå, men det blir forhåpentligvis bestillt i løpet av uken. må bare få kjøpt meg et skikkelig skyvelær og få satt opp pressa(må kjøpe festeboltene, samt at der jeg bestilte fra glemte å legge ved hylseholderen jeg bestilte med pressa....).

 

dagene fremover blir å lese seg opp på de siste spørsmålene som surrer i hodet:)

 

ellers er ladebenken så og si ferdig. kommer også opp et eget pistolskap på veggen, men siden unga sover fikk jeg forbud mot å bråke(rommet deres er i naborommet) :)

 

B3CDC31D-1911-4174-A3D2-F370EE23E7BA_zpsrq0zdgnk.jpg

Link to comment
Share on other sites

da blir det en tur innom Landro i løpet av uka:)

 

 

ellers er benken operativ nå. presse er satt opp, kruttmålet er satt på en egen plate slik at jeg kan sette den opp på hyllene(vekk fra barnehender) når jeg ikke lader og lys over benken.

stol er på vei:)

 

Benken blei meget stabil, ikke antydning til svikt når jeg la press(den er boltet fast i bakkant mot veggen). tror dette blei suverent

 

D388F987-8CB3-44C5-9844-E7CABB5ADE85_zpsiyobr1mu.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

da er det straks klart for å dra i spaken for første gang. har tjuvstartet litt og kalibrert hylsene og dyttet ut gamle tennhetter.

 

ladekomponenter er bestilt:

-Hornady 230gr FMJ RN kuler

-magtech tennhetter

-Starline hylser

 

fra før har jeg S&B hylser(50 stk) som også vil bli brukt.

krutt(vv n320) handler jeg i elverum i morgen.

 

 

de første rundene nå så "safer" jeg med å lade med komponenter som jeg finner igjen på VV sine nettsider, men har et spørsmål rundt ladedata.

 

sett at jeg ønsker å benytte Hornady 230gr XTP/HAP kuler, hvordan finner dere frem til ladedata? bruker dere info fra andre forum? Hornady sin ladebok?

Link to comment
Share on other sites

sett at jeg ønsker å benytte Hornady 230gr XTP/HAP kuler, hvordan finner dere frem til ladedata? bruker dere info fra andre forum? Hornady sin ladebok?

 

Du kan gjøre det slik.

 

Når du har funnet en grei ladning til 230 FMJ-RN Hornady som du har bestilt har du den som et greit utgangspunkt.

( 230 FMJ-RN Hornady Col-32,0 - N320 4.9 til 5.2 grain)

Skulle du velger å bytte til kule med "samme" vekt som 230gr XTP/HAP kuler er det nok ulik lengde på disse, kompenser for denne lengdeforskjellen med ulik Col. Til samme mengde luft i hylsa og utgangshastigheten skal da være ganske lik på disse to. (Velger du annen kulevekt må du begynne på nytt)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du forskjellig kule/prosjektil med lik vekt men ulik fasong vil ladedataene variere. Ikke på grunn av luftmengde i hylsen, men på grunn av forskjell i motstanden mellom prosjektilets overflate og løpets overflate. Et prosjektil med lang bæreflate trenger mer energi for å overvinne friksjonen mot løpet. Variasjon i settedybden for prosjektiler kommer gjerne til anvendelse for de som er opptatt av friflukt mot riflebommene - og denslags avanserte indreballiske utprøvinger. Luft mellom prosjektil og drivladning blir først kritisk når du lader med svartkrutt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

takker for gode svar:) alt er notert flittig ned i notatboken så jeg har det lett tilgjengelig når jeg i fremtiden skal forsøke med annen kuletype. før denne tid så blir det en god del runder med 230gr RN kula så jeg blir vant med selve ladeprosessen, samt at "oppskriften" finnes svart på hvitt på VV sine nettsider, noe som er greit den første tiden man lader:)

 

 

ellers har jeg notert meg endel måter(fra nettet) om hvordan man finner korrekt patronlengde(som går godt i mitt våpen). straks kuler +++ er i hus til uka blir det å lage noen "dummy" kuler(kule uten krutt, og brukt tennhette) så jeg finner ut hva som passer. neste step blir å lade opp en håndfull for så å teste de på banen.

 

nå er beina gåene etter endel timer på Jakt og fiskedagene på Elverum så kvelden blir i sofaen med Ladeboka:)

 

 

takker for hjelpa så langt:)

Link to comment
Share on other sites

ladekomponenter i hus:)

 

det meste er klart, ladeboka er studert en ekstra runde:)

 

men mtp på å få riktig COL må jeg bare få verifisert at jeg er på rett spor.

 

jeg lader som sagt med VV320, ved 230gr RN kule oppgis 32mm COL på VV sine nettsider og bruker dette som utgangspunkt.

-hvordan kjenner/ser man om kula står i rillene?

-gitt at denne gir problemer i forhold til kamring etc, hvordan er det å justere seg vekk fra COL oppgitt på VV sine sider?

 

 

har også lest om en metode hvor man tar en tomhylse og entrer ei kule forsiktig. man tar så pipa ut av pistolen og slipper kule ned i pipa. press på hylsa(kula presses da bakover i hylsa) til det stopper. da har man lengden på en patron som står i bommene. trekk så fra ca 0,5mm så har du max COL.

 

 

noen tips/tanker?

Link to comment
Share on other sites

takker for svar

 

er snakk om en STI spartan 1911 i 45 ACP.

 

 

 

skal sette meg ned etter middag å lage noen "Dummy" patroner (ute krutt og hette) å teste.

 

hvordan vil du merke det ved skyting f eks:

-for kort patron(lang friflukt), men som kamrer bra(fra mag til kammer)

-patron som ligger inntil bommene(tilnærmet null friflukt), men som kamrer bra(fra mag til kammer)

 

planen er å lade opp 5 skudd for så å teste på banen, så evt justere kruttmengde etc på neste 5.

 

beklager mange dumme spørsmål, men "better safe than sorry" :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Flott at du forsøker å være nøye til det pinlig ekstreme, men jeg må nesten spørre, har du brukt søkefunksjonen og lett etter andres oppskrifter her på forumet, lader ikke 45Auto selv, så jeg har ikke søkt, men jeg vil vedde en flaske med noe godt i at noen har tråkket veien for deg tidligere her, alternativt hadde jeg forholdt meg til ladeboken som gir kruttmengde og col, og ladet 100 skudd..

 

Ikke vondt ment, men finn en solid oppskrift og nyt skytingen.

Link to comment
Share on other sites

har ikke brukt søkefunksjonen her inne, men google. derfra har jeg lest mange tråder både herfra, samt 1911forum, THR osv :)

 

ladeboken har jeg, og faktisk lest den flere ganger.

 

grunnen til at jeg spør er at jeg leser mye forskjellig og synes det da er greit å stille noen kontrollspørsmål:)

 

 

 

kanskje dårlig formulert av meg, men det jeg egentlig ønsker å vite med overnevnte spm er hvor viktig er COL mtp presisjon, samt farene rundt det å feilberegne COL.

spesielt da VV oppgir en COL, fabrikk ammoen jeg har har en COL og det jeg leser på nettet har en COL......

så lenge jeg vet hva jeg må holde meg innafor skal jeg klare å lage en flott patron:)

Link to comment
Share on other sites

da er jeg kommet igang for fullt. noterte meg rådene(fører ei lita tipsbok hvor jeg gør meg litt notater).

 

målte et par fabrikkpatroner de hadde COL på 32.18mm og 32.19mm.

VV sin ladetabell for 230gr RN FMJ sa 32.00mm så jeg la meg på det. tok meg god tid til å stille inn alle diene korrekt, da spesielt expander dien slik at den ikke utvidet for mye, deretter startet jobben med å justere "seat" dien. startet "høyt" og jobbet meg sakte men sikkert 32mm COL.

 

lagde meg så 3 "dummypatroner", altså kun hylse med kule, satte de i et magasin og tok ladegrep. disse kamret godt.

hadde også ut pipa og gjennomførte en "plunk" test. her går hylsebunn flush med kanten på pipa, med andre ord: fornøyd så langt:)

 

i morgen blir det å justere kruttdispensern og så lage de første komplette kulene.

 

 

pleier dere å lage en "ladestige"? eller drar dere på banen å tester en batch før dere evt øker kruttmengde etc (fra min mot max?

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått dratt i spaken for første gang:)

men sitter igjen med noen spm...

(Lader 45ACP, Hornady 230gr RN FMJ, Starline hylse, magtech hette, VV krutt)

 

-på VV sine tabeller på overnevnte ingredienser så er minimum lading 4,9gr og max 5,2, mens i ladeboken så er det 4,5gr-5,0gr. Jeg har lagd 3 "batcher" á 5 skudd med henholdsvis 4,5gr / 4,6gr / 4,7gr.

er dette en god løsning å jobbe seg opp med(ladestige) ? og er det noen spesiell grunn til at det er forskjell på samme ladedata hos VV og i Ladeboken utg 7?

 

-skal opp å testskyte idag, når vet man at man har funnet "godladinga"? altså hvilke tegn skal jeg se etter etter om ladinga er litt slapp, litt hard etc?

 

-jeg har satt COL til 32mm(fra VV sin tabell). har sett at det er en ørliten variasjon i lengden på hylsa(nye starline hylser), noe som ga meg en COL på ferdigladde patroner fra 31,98m-32,08mm. de kamrer godt, og består "plunk" testen. bør jeg trimme ned alle hylsene så de har lik lengde? i såfall, skal jeg da ta utgangspunkt i den korteste hylsa jeg har og trimme resten ned til den(gitt at den hylsa ikke er for kort for "kammeret" i løpet)?

Link to comment
Share on other sites

Drop trim, landingen er god om den samler på skiva, behagelig å skyte.

Så små variasjoner du nevner på COL er ikke ett tema med mindre du skal skyte vm.

 

Om du planlegger å lade mot Max anbefaler jeg ett søk på "trykktegn" som vil gi hint om indikatorer på at man går for langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...