Jump to content

Stor variasjon i FPS


BenA

Recommended Posts

Gjorde mitt første forsøk på å kronografere ammo for å se om jeg holder meg innenfor faktor..

 

Skjøt ca 30 skudd fordelt på forskjellige hylser, men samme ladning, og fikk variasjoner på over 100FPS , er dette ene og alene pg.a forskjellige hylser? Blindsjekkene jeg har gjort på kruttmengde viser konsise ladninger.. Er det jeg som monger og sikter for høyt over krono? Leste i etterkant i brukermanualen (hvem gjør sånt før de bruker den for første gang uansett) I manual står det at man skal skyte 10-15cm over basen..

Link to comment
Share on other sites

Gjorde mitt første forsøk på å kronografere ammo for å se om jeg holder meg innenfor faktor..

 

Skjøt ca 30 skudd fordelt på forskjellige hylser, men samme ladning, og fikk variasjoner på over 100FPS , er dette ene og alene pg.a forskjellige hylser? ..

 

Ja detter er helt vanlig :D

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder .40 S&W ladet på en Dillon 550 , har som nevnt gjort random checks av kruttmengde og den er temmelig konsis.

 

Kronografert med Chrony Alpha fra Jaktdepotet, har sortert litt av det som er ladet opp så langt, skal ta en ny runde på banen i dag og måle litt mere med like hylser og følge instruksjonene :)

Link to comment
Share on other sites

Tjohei!

 

Økte totallengde fra 28.6 til 29, og økte ladning fra 5.3grn til 5.4grn N320 , de fleste skudda målte 1000fps, 40fps mere enn nødvendig, men better safe than sorry tenker jeg.. noen dropp ned mot 960, lese brukermanual på chrono så får jeg snitt/hi/low også.. testing gjort med like hylser hele veien.. Presisjon ser også ut til å være mere sammenhengende.. 15 skudd i relativt høy takt, 15 meter og 2 havna utenfor A sone.

 

Lesson learned, sorter hylser, lad opp en batch, test og lad resten.

Link to comment
Share on other sites

.40S&W er i utgangspunktet ikke ett veldig hylsesensitivt kaliber, jeg skyter mixed med mye mindre variasjon på chrono, dytta pangen i ransom rest på 25 så ser man marginal forskjell på mixed vs enkeltmerke/sortering.

 

 

Jeg har ca 5-6ms eller 20? fps fra høyeste til laveste på min standard pang med mixed brass.

Link to comment
Share on other sites

Har du banka en kule og sett hvordan den ser ut du har ikke veldig mye krymp eller noe? for å få så mye variasjon må du nesten ha noe annet grunnleggende feil, for dillon kruttmålet med n320 er nøyaktig og forsåvidt pressa og.

 

Hvordan OAL variasjon har du ca, og hvordan kule bruker du?

 

Hvordan variasjon måler du med fabrikksammo?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...