Jump to content

Hvorfor går lik ammo ulikt i ulike våpen?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Har en Tikka m695 i 6,5x55. Kjøpte noen pakker RWS jaktmatch til jaktfeltsesongen. Den var innskutt med Norma Oryx fra jakta og jeg måtte stille bittegrann, et knepp eller to, tross kulevekt fra 156 til 100 gains. Så kjøpte jeg noen pakker Sellier & Bellot 9,1 grams. Var på banen i kveld. Skjøt inn med støtte og traff femmer til høyre og litt ned. Vanvittig utslag, men greit nok. Det rare var at kona med sin S&L 6,5, som var innskutt med Oryx før beverjakta, lå midt i med samme Sellier & Bellot. Femmer til tier er mange cm. Fra tilnærmet likt utgangspunkt med Norma Oryx endrer min Tikka seg veldig mens fruens Schultz & Larsen går likt. Hvordan forklares dette? (Er fra før vant med at norma jaktmatch går syver til høyre ift Oryx i Tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

...eller var det ett lurespørsmål?

 

Lurespørsmål.

Det kan forklares.

Jeg kunne gitt ett utdypende svar, men det passer ikke inn her.

Kort fortalt - Trening i å befinne seg ved siden av kroppen.

 

Tilbake til mitt tidligere svar:

Resonans:

https://en.wikipedia.org/wiki/Resonance

Mekanisk Resonans:

https://en.wikipedia.org/wiki/Resonance

3 timer studier og heftig bruk av ordbok pleier å gi bedring i tilstanden og en dypere forståelse.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka m695 i 6,5x55. Kjøpte noen pakker RWS jaktmatch til jaktfeltsesongen. Den var innskutt med Norma Oryx fra jakta og jeg måtte stille bittegrann, et knepp eller to, tross kulevekt fra 156 til 100 gains. Så kjøpte jeg noen pakker Sellier & Bellot 9,1 grams. Var på banen i kveld. Skjøt inn med støtte og traff femmer til høyre og litt ned. Vanvittig utslag, men greit nok. Det rare var at kona med sin S&L 6,5, som var innskutt med Oryx før beverjakta, lå midt i med samme Sellier & Bellot. Femmer til tier er mange cm. Fra tilnærmet likt utgangspunkt med Norma Oryx endrer min Tikka seg veldig mens fruens Schultz & Larsen går likt. Hvordan forklares dette? (Er fra før vant med at norma jaktmatch går syver til høyre ift Oryx i Tikkaen.

Sånn er det bare. Det er to forskjellige løp, som har sine særegenheter.

Link to comment
Share on other sites

Våpen er veldig forskjellige.

Jeg har en 6.5-06 som jeg kan mate med omtrent hva det skal være og alt, utenom et untak med noen vannvittig billige søplekuler i bulk jeg var så dum å kjøpe en gang, samler innenfor 1" på 100 meter.

Jeg har også en Tikka M65 i 6.5x55 som har samlet alt jeg har prøvd med den i alle fall innenfor 5 cm og det meste innenfor 1" på 100 meter.

 

Men så har jeg en Remington Predator i 223 som er betraktelig mer sær, og hvor det meste av ammo ikke har samme treffpunkt på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å få ting likt

Jeg vet ikke om jeg er imponert over den der. To presise rifler, tilfeldigvis innskutt helt likt, som skyter på samme skive? Hvorfor skulle ikke de produsere noe slikt? At to børser gir så god presisjon med samme ladning er kanskje ikke vanlig, men det er heller ikke uhørt. Om dette var våpen som var laget for å gå likt ville jeg vært hinsides imponert, at et par tilfeldigvis gjør dette er vel mer et spørsmål om flaks? Men jeg skjønner jo at smeden var litt kry, er jo ikke akkurat daglig kost å se slike resultater :shock:

 

Er egentlig rart hvor lett det er å bli gira over litt flaks selv når en vet bedre. Som når jeg skulle prøve en Blackhawk med beintråkke hjemmeladninger som eier ikke fikk til å gå skikkelig. 4 10'ere og en 9'er på lang arm. Da hadde jeg vett til å la det bli med det ene forsøket, hadde jeg prøvd igjen ville det sikkert gått over hele skive. Men trynet til eier var temmelig ubetalelig :mrgreen:

 

At forskjellig ammo går ulikt handler om løpssvingninger og løpets tilfeldige preferanser. Man kan ikke forutse nøyaktig hva resultatet vil bli i en gitt rifle, men det er noen generelle regler. Tunge/korte piper går bedre og flytter treffpunkt mindre enn lette/lange. Og gode (dyre) løp går som regel godt med det meste, billige er mer lotto. For løpssvingninger er det bedding og ikke minst symmetrisk låsing som er viktig, min gamle mauser ble merkbart bedre etter at jeg lappet klakkene.

Link to comment
Share on other sites

Det som imponerer mest synes jeg er jevnheten i hastigheten mellom riflene;

"He told me the velocities clocked within 4 fps of each other!"

 

Det betyr i praksis at de kanskje kunne gjort samme testen på 1000 m med tilsvarende resultat?

 

Kunne kanskje vært morro å prøv en tilsvarende test av f.eks 2 stykk T3 varmint. Er ikke usannsynlig at resultatet hadde blitt det samme?

Link to comment
Share on other sites

*Jeg har tilfeldigvis hatt mange forskjellige løp fra samme fabrikant, som har vært montert i samme låskasser så jeg har litt erfaringer. I tillegg har jeg skutt mange av de samme ammunisjonstypene i de forskjellige løpene, dette er ikke noe vitenskapelig test, men noen erfaringer.

 

Jeg hadde engang et sauer 7,62x51 løp som samla 3 skudd av 6 forskjellige typer ammunisjon innenfor innertieren på 100m.

155 grains nosler CC i 820 msek (hjemmeladd)

155 grains sierra MK i 850 msek (hjemmeladd)

168 grains sierra MK i 780 msek (hjemmeladd)

150 grains sierra MK i 850 msek (raufoss fabrikkpatron)

146 grains ra FMJBT i 860 msek (raufoss fabrikkpatron)

123 grains lapua FMJ 890 msek (fabrikkpatron)

 

Alle disse hadde samling innenfor innertieren uten å justere sikte. 18 skudd skutt sammenhengende ble 18 sentrum. Altså var middeltreffpunktet ganske likt mellom de 6 patrontypene. I tillegg samlet alle disse patronene meget godt i det løpet, alle de nevnte ammunisjonstypene hadde mer enn innertierpresisjon. Her samlet det meste av ammunisjon jeg putta i løpet innenfor innertieren.

 

Et par andre tilsvarende løp jeg har hatt (samme fabrikant, samme lengde, profil osv) hadde relativt likt middeltreffpunkt mellom et par av disse ammunisjonstypene, men ikke alle. Her var heller ikke presisjonen like god på alle ammunisjonstypene, som den var på det første løpet jeg nevnte. Men presisjonen på alle patrontyper var "god nok" til det meste jeg brukte de til.

 

Et annet tilsvarende løp jeg har hatt (samme fabrikant, samme lengde, profil osv) hadde som et eksempel 6-7 cm forskjell i middeltreffpunkt mellom 150 grains sierra og 146 grains raufoss patronene, eller mellom 168 og 155 grains sierra i hjemmeladde ammo. Her samla for eksempel ikke lette kuler godt, de letteste kulene som samla godt i det løpet var 150 grains kuler. Lettere kuler samlet ganske dårlig.

 

 

 

 

 

Hva forteller dette? At løp er forskjellige kansje...

Link to comment
Share on other sites

Tja... Løp er levende vesen med særegne preferanser. Jeg hadde en T3 som samlet i tur og orden fem skudd med 110gr. 130 gr. 135 gr. 140gr og 150 gr. Innenfor 50 mm. Angrer den dag i dag at den gikk ut av min hånd og vil sannsynlig aldri oppleve det en gang til. Men prøver så langt dreiebenken er produktiv og feinsmecherpreferanser tilgjengelig.... Kommer nært når hele drivlinja på rifle er rett, men T3 jeg hadde forblir once A lifetime.. Alle løp har sitt eget liv og preferanse er min oppfatning. Spør en dfs skytter som har slitt ut noen rør i sitt liv:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...