Jump to content

hvilken lyddemper mener dere er best? noen erfaringer?


steinj93

A-tec eller Hausken  

82 members have voted

  1. 1. A-tec eller Hausken

    • A-tec hertz 119
      21
    • Hausken jd184
      18
    • Hausken jd224
      43


Recommended Posts

Dette er 2 dempere fra øverste hylle, å de er vel nokså like i kvalitet og holdbarhet vil jeg tro. Sjøl har jeg 1 A tec og 3 forskjellige Hausken, å har syntes Hausken har passet mest mine behov. Du får se på dem å finne ut hvem som tiltaler deg mest. Vekt, størrelse og åssen den går inn på løpet osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte begge nå nylig, etter å ha prøvd begge to falt valget på Hertzen. Grunnet at jeg syntes den dempet noe bedre og vekta var ikke plagsom.

Har hatt noen Hauskendempere og ikke et vondt ord om dem, mem denne gangen ble det

A-tec. Kunne godt tenkt meg den minste Hauskendemperen med tanke på vekt og lengde, men så var det dette med demping da. Vel man kan vel ikke få både i pose og sekk og denne gangen gikk jeg for den som jeg synes dempet best.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Sonic 45 demper til uslåelig pris og er samme som S&L Superdome ifølge jakt &Friluft.

 

Di har tilbud nå med demper og montering:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=SONIC

 

Har har demperen på min 308W og det er definitivt mye demper for pengene og den bygger langt inn på løpet i forhold til A-Tech Carbon og Maxim og gir dermed god balanse i våpenet, og demper noe av det samme!

 

Verdt en titt for di som ikke vil betale for mye for en kvalitets demper.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Sonic 45 hos Jaktdepotet. 2000,- for kapp, gjenging og demper, og jobben brukte de 10 dager på! Hentet min for drøyt 14 dager siden og jobben er meget godt utført. Børsa går som fy, og demperen gjør jobben. Et pluss er at den ser veldig bra ut også, og bygger lite foran.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke noen erfaring med lyddemper til grove kaliber, men jeg har tre stk i 22lr , en A-Tech, en sonic og en Parker hale. A-Tech og sonic er vel ganske like vil jeg si selv om den gamle parker hale i stål er slankere og derfor lager den kanskje litt mere støy.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var 119 jeg prøvde og gikk for. Mye og mye fru Blom... Vel jeg følte en merkbar forskjell, kanskje særlig på det første skuddet med kald demper. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje jeg ble mer vant til smell etterhvert? Når jeg nevnte dette for forhandler, fikk jeg vite at dette stemte med målinger Anders på a-tec hadde gjort. Hvis du ønsker mer info om dB hadde jeg sendt ham en mail. Det måles mye før han sender produktene ut på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Sonic 45 demper til uslåelig pris og er samme som S&L Superdome ifølge jakt &Friluft.

 

Det er 2 forskellige dæmpere... Sonic bliver lavet af Jørgen Nielsen, som er tidligere ejer af Schulz og Larsen, og har udviklet S&L Hardcore.

 

Jeg har været på Sonic fabrikken et par gange og har set hvordan den bliver produceret.

 

Der sidder selvfølgelig en Sonic 45 på min riffel 8-)

 

 

Sendt fra min D5803

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har aldri hørt om noen som har slitt ut en demper, så varighet er et argument som faller helt bort i valg av demper. Min eldste Hausken som ble kjøpt rett etter at Hausken kom på markedet hadde en tur til Hausken for innkorting for noen år siden. Den hadde da mer enn 10k skudd igjennom seg, de siste 3000 var med harde ladninger i 6.5x65RWS. Merka at lyden forandra seg litt når kula ligger oppimot 1000 m/sek og ikke 800 m/sek. Uansett, innmaten var ikke synlig slitt, noget skitten, men langt fra utslitt. Fikk den tilbake ferdig innkorta og med nytt innerrør og alt var gratis. Demperen blir nå brukt på en 30-06AI sammen med en Whisper. Whisperen demper meget bedre og brukes til jakt på innmark. Gamlingen har blitt brukt til mengdetrening. Faen så mye skriverier dette ble.....

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skal ha ny dempar på ei 6,5x55 pipe. Har tidlegare brukt atec maxim, som eg har vore godt fornøygd med, men vil prøve noke nytt.

Vert enten Hausken sin standard dempar 228, eller Hausken WD 60.

Har høyrt noken som seier at demparar med so stor diameter som whisper, med 70 mm, og WD med 60 mm, skyggar for lys i kikkerten i skumring/ måneskin.

Detter er eit løp som skal brukast til dette og vil ikkje risikere å tape noke.

 

De som brukar desse demparane, har de slike erfaringar? Og er det so stor forskjell i demping at det er verdt det?

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å sett på hausken JD 224, og den veier kun 310g.

Det er 50gram mindre enn hertz 119. Er det viktig å kunne rense demperen? For det går ikke med hertzen.. Viss jeg ikke skal bry meg om hvor mange skudd te tåler så vipper jeg nå mer mot JD224.. Var ikke lett valg dette her

Link to comment
Share on other sites

Har selv 3 Hausken dempere, bla Jakt 224. Jeg synes det er viktig å kunne åpne demperen for å rengjøre den. Det gjør jeg iallefall en gang pr år. Alt etter temp og fuktighet, hvor mange skudd man skyter, oppbevaring etc, vil det danne seg guffe i demper bafflene, som om de ikke fjernes ved at demperen åpnes og man kommer til å rengjør, vil man istedet være nødt ofte på en permanent lukket demper å rengjøre ofte. Det gjøres ved pussestang med enten propper eller kobberbørste. Jeg synes det er en lite ideel løsning. For man ikke ut all guffen, vil man mye oftere være nødt til å vedlikeholde med puss av demperen. En Hausken JD224, er blant det ypperste av dempere, ikke noe å stusse så mye på.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om noen som har slitt ut en demper, så varighet er et argument som faller helt bort i valg av demper.

 

Jeg brukte opp en A-tec TMM5 for en del år siden. Dette var 308W. Hølet innvendig var over 12mm og ujevnt gjennom modulene til slutt. Størst høl ytterst mener jeg å huske.

 

Har nå A-tec, Sonic og Hausken. Akkurat like fornøyd med alle. Mangler bare en til å dempe 338 i sub, men finner ikke noen som duger(som ikke veier for mye). Tar gjerne imot tips!

Link to comment
Share on other sites

personlig så synst eg hausken std demper bedre enn a-tec, men jo større demper jo mer lyd tar den. a-tec er fin om vekt er et tema.

Ein anna ting som er fint med A-tec er at den har liten diameter. Får mirage etter 15 skudd på bana, hadde nok komt fortare med større dempar og samme montasjar.

 

Har positive erfaringar til både A-tec og Hausken. Har ikkje Hausken sjølv, men ein kompis har det på rifla si(Hausken standard). Og den demper bra og tar opp mykje rekyl :)

A-tec er eg ekstremt fornøgd med!Eit pluss til er jo prisen, dei fleste modellane er vel litt billigare ein Hausken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Ase Utra dempere. Frontmonterte SL 5 hsr den fordelen at den ikke bygger mer forover enn de tradisjonelle teleskopdemperne. SL5 er meget kompakt og solid. Med 18-1 gjenger behøver jeg ikke ta hensyn til at jeg har en demper på munning i felt. Selv om SL5 er knøttliten oppfyller den EU-kravene til reduksjon av helseskadelig støy.

 

jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har høyrt noken som seier at demparar med so stor diameter som whisper, med 70 mm, og WD med 60 mm, skyggar for lys i kikkerten i skumring/ måneskin.

Detter er eit løp som skal brukast til dette og vil ikkje risikere å tape noke.

 

De som brukar desse demparane, har de slike erfaringar? Og er det so stor forskjell i demping at det er verdt det?

Du kan løse det problemet ved å bruke ekstra høy montasje.

Link to comment
Share on other sites

Test av Ase Utra:

 

SL5 på jaktrifle:

 

SL5 prototype på MAG:

 

SL6 på AK47:

 

JetZ CQB på FN Minimi:

 

Skulle gjerne sett noen andre dempere til under 3500.- som klarer dette samtidig som de oppfyller støykravene.

Link to comment
Share on other sites

Har en S&L superdome, er faktisk fornøyd med den, demper bra men veier litt, den blir donert bort til samboeren :D

Har også en Sonic 45 9,5mm med to ekstra moduler, demper dårlig å er bly tung, vil bli lagt ut for salg :winke1:

Så har jeg en Hausken JD224 9,3mm, er meget lett og demper veldig bra :mrgreen:

 

Konklusjon: det blir bare Hausken på meg framover å ikke noe annet, noen vil kanskje si hva med A-tec???.

Jo da vil jeg si at etter å ha hatt en samtale under fira øyne med innehaveren av A-tec der det ble stilt div spørsmål om produktene hans å

spesielt om carbon demperne, så er jeg ikke interessert i å se eller vurdere noen produkt fra A-tec :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon: det blir bare Hausken på meg framover å ikke noe annet, noen vil kanskje si hva med A-tec???.

Jo da vil jeg si at etter å ha hatt en samtale under fira øyne med innehaveren av A-tec der det ble stilt div spørsmål om produktene hans å

spesielt om carbon demperne, så er jeg ikke interessert i å se eller vurdere noen produkt fra A-tec :roll::roll:

Her trengs det forklaring!

Link to comment
Share on other sites

Alt slites ut før eller siden. En demper i aluminium vil ikke vare evig, utslitte slike er hverken uvanlig eller uhørt. Stål varer mye lenger, men veier også mer. Alu med stålinnlegg er et godt kompromiss, men har også sine utfordringer. Det blir en avveining mellom hvilke egenskaper en ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Ase Utra SL5 i rustfritt stål veier 400g og demper ca 25/26dB.

 

Etter først ha blitt mobbet av jaktkompisene pga størrelsen på utstyret har nå nesten alle skiftet til SL5 :-).

 

Dette begynner å minne om den eldgamle norske påstanden om at "Krag er best!"..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsket Ase Utra SL5 montert på min nye rifle, men dessverre får ikke den lokale sjappa inn flere av denne fra leverandøren :cry::cry::cry: Det å kunne ligge å trene kontinuerlige serier, samt rustfri veier opp for den litt høyere vekten. Kjipt å bare kunne dra av 10-15 skudd, og så ha lang pause før den blir nok avkjølt igjen. Heldigvis finnes det baner i området med manuelle skiver, så man får traske frem å klistre skiver i mellomtiden... :mrgreen::mrgreen:

 

Får trøste meg med at børsisen påstår at Hauskendemperen vil gi bedre balanse i våpenet....

Link to comment
Share on other sites

Schou har på lager:

 

http://schouvapen.no/produkter/vapentilbehor/lyddempere/ase-utra-lyddempere/

 

Den lokale sjappa di må ha ubetalte regninger hos Schou..

Haha, etter jeg var der bør de kunne betale det meste av utestående regninger :lol::lol:8)8)

Kanskje ikke så ille... ble ikke 6-sifret i alle fall....

 

Om gjengingen er lik som på Hausken, spørs det om det om jeg må spare opp til en slik en til jul :mrgreen: Kort, rustfri, kan festes på mitraljøse om nødvendig uten problem. What's not to like?

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon: det blir bare Hausken på meg framover å ikke noe annet, noen vil kanskje si hva med A-tec???.

Jo da vil jeg si at etter å ha hatt en samtale under fira øyne med innehaveren av A-tec der det ble stilt div spørsmål om produktene hans å

spesielt om carbon demperne, så er jeg ikke interessert i å se eller vurdere noen produkt fra A-tec :roll::roll:

Her trengs det forklaring!

Står å prater med innehaveren på A-tec stand på IWA messa å stiller div spørsmål om dempere, konsentrerer det over på carbon demperne å spør om hvor mange skudd den tålte før klistre lappen viste for høy varme, jeg tenkte mest på bruk i jaktfelt skyting og når man er på banen å tar de berømte 15+15 skuddene.

Da bare svarte han arrogant at det stoppet seg på 3-4 skudd pga mirage, jeg prøvde forsiktig å si at man normalt kan skyte en del flere skudd før det var noe problem, men da fikk jeg så å si til svar at dette hadde jeg ikke greie på og at jeg burde prøve å skyte 3-4 raske skudd med demper......... :roll:

Prøvde forsiktig også å spørre om hvordan carbon demperne taklet støt av spisse gjenstander hvis det var veldig kaldt vær og sånn generelt.

fikk bare inntrykk av at jeg stilte ubehagelige spørsmål å var nesten på en måte spedalsk :roll:

Jeg sa bare til slutt at jeg tror jeg har hørt nok og at det var på tide at han svarte noen andre som lurte på noe, så bare gikk jeg videre :lol:

Derfor er ikke jeg interessert i A-tec, sikkert bra de også men jeg kjøper ikke noe av det jeg kaller arrogante drittsekker, har også pratet med innehaveren av Hausken å der er det et helt annet gemytt, så jeg holder meg til Hausken, hjelper litt også at Hausken vinner nesten alle tester også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på f.eks:

 

-Hvilken demper fra Hausken.

-Hvilken patron man skyter med.

-Løpslengde.

-Skuddtakt.

-Renhold og vedlikehold.

-Når er en demper utslitt? Når hullet er 1mm større? 3mm? ??

 

Umulig og svare på.

 

Jeg har fire Hausken dempere, godt fornøyd med alle. Skutt mange tusen skudd gjennom tre av de.

Link to comment
Share on other sites

Alu med stålinnlegg er et godt kompromiss, men har også sine utfordringer. Det blir en avveining mellom hvilke egenskaper en ønsker.

 

Litt nysgjerrig - kva utfordringar tenker du på? Reingjorde nyleg min Sonic-demper og la merke til at den har stålforingar i "løpet".

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på f.eks:

 

-Hvilken demper fra Hausken.

-Hvilken patron man skyter med.

-Løpslengde.

-Skuddtakt.

-Renhold og vedlikehold.

-Når er en demper utslitt? Når hullet er 1mm større? 3mm? ??

 

Umulig og svare på.

 

Jeg har fire Hausken dempere, godt fornøyd med alle. Skutt mange tusen skudd gjennom tre av de.

Kan ta eit lite skriv på A-tec i samanheng med detta. Ein kompis av meg var Lyngdal jakt og fiskesenter(trur det er det dei heiter) og då var det ein kar frå A-tec og hadde mykje gode tilbud på demparar osv.

Han meinte A-tec Maxim var god for 4000+ skudd.

Han sa og at det var lite vits og vaske demparen i forhold til levetid, men at det var noke ein kunne gjere i ny og ne alikevel.

 

Har hatt demparen min i 5år no og skyter nok ca 400-500 skudd i året. Har ikkje merka noken problem med den enda vertfall :) Syns fortsatt den dempar veldig bra og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...