Jump to content

Tipstråd til eiere av CZ SP-01/Shadow


300 win mag

Recommended Posts

Ser det er mange som starter tråder med spørsmål om bytte av diverse fjærer, sikter og andre deler på CZ "Service pack 1" Shadow, så jeg tenkte det kunne være greit med en tråd for å samle råd og tips til eiere og kjøpere av denne pistolen. :D

 

Bidra gjerne med råd og tips til vedlikehold, deler, gode kjøp osv. til CZ SP-01! Still spørsmål og be om hjelp, dersom det trengs.

 

Div linker som kan være hjelpsomme:

 

 

Guide til adskillelse og sammensetning med 70 bilder:

http://www.olegnikitin.com/news/complete-disassembly-assembly-of-cz-75-sp-01-shadow

 

CZ Custom USA

http://czcustom.com/

 

CZ's Webside

https://www.czub.cz/en/catalog/79-pistols-cz/PST/CZ_75_SP-01_SHADOW.aspx

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Min SP-01 Shadow har utviklet et avtrekksproblem helt av seg selv..

Tok den ut av skapet i går og tok noen avtrekk.

 

Double action fungerte ikke først.

Deretter fusket single action også, men begge deler fungerer noen gagner om jeg snur pistolen opp ned.

 

Virker som om det er noe som har knukket/løsnet. Så ikke noe direkte feil med sleiden av bare.

Noen tips?

 

Den har gått 3000 skudd ca, så det er litt tidlig med slitasjeskader ennå..?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk "trigger bar spring"

Har den hoppet ut av sporene sine eller knekt så hekter ikke disconnector opp.

 

Det hadde du helt rett i, takker og bukker!

Glimrende.

Når jeg holdt det som visstnok kalles disconnector oppe såvidt med fingeren og prøvde avtrekk så fungerte det perfekt.

Fjæra ser hel ut, og har ikke sporet av etter det jeg kan se, men det er tydeligvis den som er problemet likevel.

Er den eneste fjæra som skal holde disconnector oppe etter det jeg kan se.

Så får vi se om jeg klarer å bytte selv.

Ser ut som om den bare sitter i en skrue på toppen, men det er vel litt for enkelt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det du har holdt oppe heter "trigger bar"(nummer 7 på bildet), disconnector er "haken"(nummer 17) på hanen som hekter i denne.

Effekten er den samme, holdes ikke trigger bar oppe så hekter det ikke som det skal ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

passet bra med en slik tråd nå som ejg nettopp har handlet en slik en...

 

Jeg har ett problem med min skygge i DA. Når jeg tar DA avtrekk så hender det at hammeren stopper i hakket før den slår i nåla, half cocked om det gir noe mening. Noen som har vært borti dette? Hammeren stopper altså ca 1.5/2mm ifra punktet hvor den fyrer av. Dette skjer på 2 av 10 DA avtrekk sånn ca...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 6 months later...

Hva trenger jeg for å få bedre avtrekk, hammer, sear og hammerfjær?

Kan godt fjerne DA da det er noe jeg aldri kommer til å bruke.

Når jeg er inne på nettbutikker så blir jeg usikker hva jeg skal velge av de forskjellige alternativer, spesielt sear som jeg ikke vet hva som er original og custom.

Kunne noen linket meg til hva jeg bør kjøpe?

Siktet synes jeg også er dårlig, dette gjelder også lpa siktene som jeg synes har alt for lite skur. Finnes det sikte for shadowen med brukbart skur?

Ellers så må jeg vurdere å skifte pistolen til noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Siden han sier at han aldri kommer til å bruke DA avtrekk så regner jeg med at pistolen bare blir brukt til millitærfelt eller lignende. Da er jeg enige at di orginale shadow siktene er dårlige greier. Ett svart korn fungerer mye bedre enn fiberstav når man skal drive med pressisjons skyting, pluss at orginal skuret på shadowen er litt for romslig...

 

Selv tok jeg til vettet å slutta å skyte millitærfelt, så da slapp jeg problemet med siktene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva trenger jeg for å få bedre avtrekk, hammer, sear og hammerfjær?

 

Jeg har byttet til competition hammer (mindre kryp), lettere avtrekksfjær og tennnålsfjær. Synes dette gjorde endel for avtrekket. Gjorde alt selv, gikk grei. Ligger mye info på interwebben

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Røk på en sånn en igår, og ganske umiddelbart føler jeg for å gjøre noe med DA avtrekket som er laaaangt og tuungt og værre enn Glock, og jeg liker ikke Glock :P

 

Ellers så er forvandringen unødvendig lang.

Og jeg synes også selve avtrekkeren er litt for glatt, evt så liker jeg ikke helt formen på den.. Usikker.

Uansett: jeg prøver å sette meg litt inn i hva de ulike delene man kan bytte for å forbedre disse egenskapene og fortsatt ha den innenfor Production reglene:

 

Competition hammer SA/DA: lettere avtrekk? Renere avtrekk? Kortere reset?

15 lbs hammer spring: lettere DA avtrekk?

11 lbs recoil spring: mindre rekyl? Lettere DA avtrekk?

Pre B disconector: mindre forvandring og kortere reset?

Sear??

Annen buffer og steel guiderod: mindre/bedre rekyl?

 

Finnes det en annerledes formet/rettere eller seratert eller noe avtrekker å bytte til? Mener å ha sett noe i vapentidningen i fjor en gang, men en .40 som hadde en rett avtrekker med en liten vinkel nederst.

Baksiktetet synes jeg er ok, men jeg vurderer et fremsikte uten fiberoptik i seg, må jeg bytte baksikte også da, eller stemmer geometrien?

Hva ellers? Mec gear magasiner?

Andre deler som det lønner seg å ha back up på når/om noe ryker?

Jeg har ikke lyst til å polere avtrekksdeler osv selv, jeg vil ha en oppgradering som er drop in :)

 

Forøvrig har pistolen gått under 300 skudd, så jeg er klar over at det forbedrer seg med bruk, men det regner ute, og jeg kommer uansett til å bytte deler bare fordi ikke klarer å la være, og forbi det er gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Tar det jeg ser her ihvertfall....

fortsatt ha den innenfor Production reglene:

 

Competition hammer SA/DA: lettere avtrekk? Renere avtrekk? Kortere reset? Gir et bedre avtrekk

15 lbs hammer spring: lettere DA avtrekk? Gir lettere DA og SA avtrekk, da man bruker mindre kraft på å spenne hammeren og mindre trykk på sear i SA

11 lbs recoil spring: mindre rekyl? Lettere DA avtrekk? Gir mindre følt rekyl da sleiden ikke hamres like hardt framover i ramma.

Pre B disconector: mindre forvandring og kortere reset? De nye SP-01 leveres så vidt jeg husker med Pre B, dvs ut tennålssikring så dette skal du ha allerede. se på undersiden av sleiden din, hvis du har et rundt stempel som stikker opp i sleiden så har du sikring(altså B) har du ikke så er du good to go(pre-B)

Sear??

Annen buffer og steel guiderod: mindre/bedre rekyl? Buffer gir mindre følt rekyl da sleiden ikke hamres like hardt bakover i ramma. Steel rod er mer holdbar og gir mer vekt framme i våpenet= mindre følt rekyl.

 

Finnes det en annerledes formet/rettere eller seratert eller noe avtrekker å bytte til? Mener å ha sett noe i vapentidningen i fjor en gang, men en .40 som hadde en rett avtrekker med en liten vinkel nederst. Ikke som jeg har sett som er levert av CZ(Du kan KUN benytte CZ sine deler for å fremdeles være i Prod.

Baksiktetet synes jeg er ok, men jeg vurderer et fremsikte uten fiberoptik i seg, må jeg bytte baksikte også da, eller stemmer geometrien? Skal kunne få framsikte uten fiber, de kommer i forskjellige høyder, velg en med samme høyde som du har så er det null problem.

Hva ellers? Mec gear magasiner? Tja, noen mener ettermarked er greie nok å bruke, men det greieste er orginale mag så har du fjernet den feilkilden....

Andre deler som det lønner seg å ha back up på når/om noe ryker? Sleidestopp er en del som alltid er kjekk å ha i backup da den visst har en tendens til å ryke

Jeg har ikke lyst til å polere avtrekksdeler osv selv, jeg vil ha en oppgradering som er drop in :) Nei, det kan du ikke hvis du fremdeles skal være i Prod... Kun drop-in/fjernegrader

 

Endret blått, til rødt, blått er for mods - aps

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så da har jeg endelig fått satt meg ned med alle delene jeg har fått i hus, og skal bytte: frem og baksikte, avtrekker, hammer, disconector, hammerfjør, rekylfjør, guiderod og buffer.

Men: avtrekkeren og linken mellom disconector og hammer sitter på pinner (del nr 9 og 6 på tegningen over i tråden) som er presspasset eller fiksert? Kan jeg bare slå de ut (med nok kraft) uten å ødelegge noe?

Og: etter at disse har vært ute, hvordan fikserer jeg de tilbake på plass igjen slik at de ikke arbeider seg ut under bruk?

 

Og: er det samme sak med pinnene som holder siktemidlene på plass? Er det grov vold som er løsningen for å få de ut, eller er det en bedre måte? Burde jeg bestille alle disse pinnene nye i tilfelle de blir ødelagt når jeg slår de ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Tar det jeg ser her ihvertfall....
fortsatt ha den innenfor Production reglene:

 

Competition hammer SA/DA: lettere avtrekk? Renere avtrekk? Kortere reset? Gir et bedre avtrekk

15 lbs hammer spring: lettere DA avtrekk? Gir lettere DA og SA avtrekk, da man bruker mindre kraft på å spenne hammeren og mindre trykk på sear i SA

11 lbs recoil spring: mindre rekyl? Lettere DA avtrekk? Gir mindre følt rekyl da sleiden ikke hamres like hardt framover i ramma.

 

Det er litt diskusjon rundt om på nettet om buffer er nødvendig hvis du bytter til 15 lbs hammer spring og 11 lbs recoil spring. Noen som har erfaringer med dette, og eventuelt slitasjen på SP-01 med/uten buffer og eventuelt med hvilke typer ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...