Jump to content

Ultimate jakttelefonen


kallen

Recommended Posts

Hei!

 

Savnet etter en robust telefon med godt kamera og lang batteritid er stort. Har en iphone 4 som nok er utgått på dato. Batteritiden er elendig og den skrur seg fort av når gradestokken kryper nedover på minussiden. Selv om det kan være godt med mobilfri, er det mye sikkerhet i å ha en telefon med god batteritid. I tillegg er det kjekt med et godt kamera om en skulle komme over et 'blinkskudd'.

 

Hvilken telefon har Kammer-folket? Finnes det noen smarttelefoner som kan matche vanlige mobiltelefoner på battertid og kamera?

 

:idea:

Link to comment
Share on other sites

Har gått "gradene" med Samsung, fra Xcover via Xcover2 til S4 Active. Det neste blir sannsynligvis S6. Fordeler med den jeg har nå er at det er en helt normal smarttelefon med alle de "finesser" som en jo absolutt er 100% avhengig av i en moderne livsstil (*kremt*) - som i tillegg tåler en støyt, ulempen er kanskje at jeg synes de begynner å bli store nok igjen nå (ble jo mindre og mindre en stund, og så større og større igjen...)

 

Batteritid ved normal bruk gjør at en bør lade hver natt, men som regel har jeg halvt batteri (og vel så det) etter en normal dag. På jakt vil jeg bruke betydelig mindre, for da ligger telefonen i lomma stort sett uansett hvor mye det vibrerer i den.

 

Har flere kamerater med Iphone, og de går som regel tom for strøm utover dagen har jeg sett...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man klarer å leve med at telefonen blir feitere så finnes det batterier å få kjøpt med høyere kapasitet.

 

Som sagt, føler vi går litt hodestups tilbake i tid, jeg husker denne... :lol:

Fikk en sånn fra foreldrene når jeg gikk på skolen, egna seg best som motvekt i ranselen for å stramme opp magemusklene (funka dårlig, jeg kontra med å plusse på burgerstørrelsen), eventuelt for å slå mørkemenn med... De kom vel faktisk med samme Clips-system som Garmin bruker enda (den runde knorten på baksida på Astro 220'n) og beltehylster.

 

1330686788-nokia-2110-711.jpg

 

Snakk om å trolle i en ellers grei tråd da gitt...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Nokia 108 til 99kr. Veier 70gram og står på sammenhengende 1 uke i strekk når jeg er på fjellet, selv om jeg hører en time lydbok (mp3 spiller innebygd i tlf) hver dag, med batteri til overs når jeg kommer ned. Har et ekstrabatteri som blir med på langtur, men aldri egentlig fått bruk for å sette d i på tur.

Kamera og batteritid syns jeg er for dårlig på smarttelefonene. Er litt kresen og vil ha mulighet til RAW-bilder og etterredigering - bruker et Sony Rx100 (240gram).

 

Evt om du på liv og død skal ha alt i et så er Z3 compact et veldig godt alternativ. Liten og lett, vanntett, grei batterikapasitet (etter smartphonestandard), greit kamera, gps, ++

evt ha med en liten nødlader for å få lada den opp når den begynner å gå tom :)

Link to comment
Share on other sites

har en z1 compact , den har også grei batteritid etter smartphone standard.

 

ville også gått for en sånn enkel nokia med taster og en ukes batteritid, er jeg kald og frossen og våt på fingrene så er ikke jeg og touchskjermene helt venner.

Og et skikkelig kamera, hjelper ikke med smartphone med ørti megapiksel om det ikke er lysstyrke å hente

Link to comment
Share on other sites

Til TS, jeg har også en IPhone 4S, kjøp et nytt batteri, og kjøp deg et mobil etui fra neverlost, så er du oppe å går igjen! Er et firma som heter easyfiks, bytter batterier for ca 450 kroner, og telefonen blir som ny igjen! Gjorde det for 1 år siden med min, fungerer som bare det! Ellers så finnes mange gode råd for å spare batteri til smartphones, følg disse!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Nokia 108 til 99kr. Veier 70gram og står på sammenhengende 1 uke i strekk

Jeg kjøpte en Nokia 101 Dum-Telefon med dual-SIM i 2013.

Pris NOK 200 med etnisk norsk meny.

Med FM mono radio - Kjekt med radio for å lytte på værmeldingen.

Ikke noe tull med operatørsperre.

Skift batteri og SIM-kort på sekunder.

Den var kjempehit i India i 2012 og kostet NOK 174 på Ebay India.

Jeg har kjøpt en USB ladekabel til en dollar slik at den passer til en liten lader med sveiv jeg kjøpte på DX.com for mange år siden.

Det eneste jeg savner er GSM frekvenser for Amerika - 850 Mhz og 1900 Mhz

Jeg regner med at den holder 5 år.

 

Jeg har 2 lignende GSM telefoner laget for det Kinesiske markedet.

Batteriene passer med Nokia 101 og de har alle plass for 2 SIM-kort og minnekort for MP3 og alle 4 GSM frekvensene.

Pris NOK 97-112

Kjekke å låne ut til besøkende - Stapp i kontantkort og ring billig.

 

Det er selvfølgelig ikke forbudt å ha med Smart-Telefon i tillegg.

Husk å ta med batteripakke og USB ladekabel.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det finnes eksterne batteripakker for enkelte Smart-Telefoner:

2800/2600mAh USB External Extended Backup Battery Portable Charger For CellPhone

http://www.ebay.com/itm/2800-2600mAh-US ... 540d05c52d" target="_blank

 

Gjør det selv kit for å skifte batteri på din Smart-Telefon finnes.

http://www.ebay.com/itm/Generic-Replace ... 51d332565b" target="_blank

Du får lete litt rundt etter batteri kitet for akkurat

din Smart-Telefon.

Den hendige/mandige NERD pleier å fikse sånt selv :-)

Alternativt får du finne en 13 år gammel NERD og betale litt.

Kanskje du kan betale med en Smart Telefon som sover i skuffen. Win-Win.

 

Ekstern USB batteri ladepakke:

50000mAh Portable Solar Panel Dual USB External Battery Power Bank Pack Charger

http://www.ebay.com/itm/50000mAh-Portab ... 2a51424313" target="_blank

Det kan tenkes at de solcelle greiene funker i Kenya.

Det finnes større og mindre.

Elkjøp har kanskje det du trenger.

 

Husk USB ladekabel - Om ikke annet så kanskje en dame/turist du støter på har en laptop du kan suge litt strøm fra og dere kan slå av en prat og bli litt kjent sammen på vidda :-)

Hvis dere blir godt kjent så kan du pensjonere ladekabelen og ramme den inn og henge den opp på en respektabel plass sammen med trofeene fra Namibia.

 

Mvh

Jim114

 

Edit:

USB nødlader for den tålmodige - Nå også med sveiv;

Cell Phone Emergency Charger USB Hand Crank Manual Dynamo For MP3 MP4 Mobile

http://www.ebay.com/itm/Cell-Phone-Emer ... 1e8d381b59

Kvaliteten er som prisen - helt på bånn.

Husk ladekabelen.

Link to comment
Share on other sites

Har gått "gradene" med Samsung, fra Xcover via Xcover2 til S4 Active. Det neste blir sannsynligvis S6. Fordeler med den jeg har nå er at det er en helt normal smarttelefon med alle de "finesser" som en jo absolutt er 100% avhengig av i en moderne livsstil (*kremt*) - som i tillegg tåler en støyt, ulempen er kanskje at jeg synes de begynner å bli store nok igjen nå (ble jo mindre og mindre en stund, og så større og større igjen...)

 

Batteritid ved normal bruk gjør at en bør lade hver natt, men som regel har jeg halvt batteri (og vel så det) etter en normal dag. På jakt vil jeg bruke betydelig mindre, for da ligger telefonen i lomma stort sett uansett hvor mye det vibrerer i den.

 

Har flere kamerater med Iphone, og de går som regel tom for strøm utover dagen har jeg sett...

Berre husk på at S6 ikkje er vanntett. Går rykter om ein S6 Active snart er på trappene.

Bruker sjølv S5 Active og er fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Brukte også Samsung tidligere pga bra batterikapasitet og stort display. Har brukt Viewranger, (rimelig og bra gps app) i mange år og er svært fornøyd med den. Siste Samsungen jeg hadde var S4 active. Har nå Iphone 5s. Ble litt lei av Samsungene som etterhvert ble for tungladete og strømkrevende og dessuten noen nummer for store etter min mening. Iphone 5s er hendig,lettladet og batteriet holder lenge. Brukte denne i fjor på reinsjakta med en batteribank. Hadde masse strøm ei hel uke. Veldig bra med Viewranger gps, (statens kart) :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke uventet er det flere "menigheter". Man kan ikke få i pose og sekk. Jeg synest mange av de røffe nye smarttelefonene virker veldig store og upraktiske.

 

Det spørs ikke om det må bli en gammel dumphone av typen Nokia eller Samsung.Ingenting som kan matche de på batteritid.Så får en heller klare seg uten lokkeapp og facebook.

 

Tanken på å klare seg uten Smartphone er litt fin, men også litt skummel...

Link to comment
Share on other sites

Sony xperia Z serien er vasstett, og har "dum-mobil" modus, som slår av alt bortsett frå GSM, så det går an å ringe og sende sms. då skal batteriet halde ganske lenge, øve ei veke.

Ser etter liknande mobil sjølv, men har ikkje funne nokon som eg føler oppfyller alle krava eg har endå.. Z3 kompakt er mest aktuell, men skeptisk til å ikkje kunne skifte batteri, og at skjermen knuser lett. får satse på at det dukkar opp noko betre snart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytta fra Xcover2 til S4 Active nå for ei stund sia, og er veldig fornøyd med den, bortsett fra batterikapasiteten. Jeg synes den er dårligere enn det Xcover2 var på det punktet.

 

Men alt i alt en mer enn god nok telefon for mitt bruk.

 

Min forrige telefon var også Xcover2, som min sønn har arvet, og jeg har nå S4 Active.

Selv om batterikapasiteten på S4 Active er brukbar, så lenge men ikke bruker kjedelige timer på post eller i teltet/fjellduken når det striregner, så er den veldig mye bedre på Xcover2.

 

Ladeportbeskyttelsen på Xcover2 forsvant fort, men den på S4 Active er der fortsatt.

 

Jeg er enig i at S4en blir noe stor å ha med seg på lengre jaktturer og uten en batteribank, har man ikke strøm så lenge.

 

I tillegg er jeg ikke helt fornøyd med antenna på den, men det gjelder de fleste smarttelefoner.

Alt for dårlig dekning med dem i forhold til mange non-smarttelefoner.

 

Neste gang jeg skal på en ukes tur eller lengre i bushen/fjellet, uten mulighet for strøm og tvilsom dekning, skal jeg ha med meg en reservetelefon av det gamle slaget, med god antenne og batteri som holder leeenge.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Runbo allerede er nevnt ovenfor. Dersom man ønsker en mindre tlf og klarer seg uten jaktradio så bør vel Rugtel X10 være et alternativ som bør vurderes. Fås med 5000mah batteri, er IP 68 klassifisert med bra kamera og god kapasitet til evt å spore hunder via gps .

Vet at bearskin.no forhandler denne telefonen...

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som Samsung Galaxy S6 Active er på vei. Det ryktes større batterikapasitet enn på ordinær S6/S6-edge. ca3500mah, mot ca2500 på de vanlige. Det vil fortsatt ikke være driftstid i nærheten av de gamle "dum-telefonene", men det vil sikkert hjelpe noe. Jeg har en gammel Nokia c5 med tvilling-simkort som jeg bruker på jakt osv. Den er ikke av de mest robuste, men den er liten og hendig og den holder ei glatt ei drøy uke med lite bruk, men mye leting etter signal. Det er dårlig dekning der jeg jakter elg :wink: Skulle jeg kjøpt ekstratelefon til slik bruk hadde jeg nok kommet til å valgt en enda enklere telefon, men c5'en var gratis, så da ble det slik. :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Samsung S5 Active ca 6mnd, og er godt fornøyd med den. Fullgod smarttelefon som er vann og støvtett / ip67, og støtsikker nok til å være mil-ettellerannetgodkjent. Har også en ultra strømsparefunksjon som gjør at den kan brukes i opptil 4 dager (tlf/sms) på en lading.

Link to comment
Share on other sites

Nokia 215 ser kjekk ut. dårlig kamera for å sende MMS'er, en nettleser med komprimert data (opera mini, fint for værmeldinger, kammeret 8) o.l) , facebook messenger, radio, mp3 spiller, flymodus.

30dager standbytid, utskiftbart batteri, liten å lett (78gram).

 

Spørs om jeg må oppgradere Nokia 108'ern da. PM om noen vil kjøpe den, ink ekstra batteri, billig ;)

Link to comment
Share on other sites

ingen erfaring selv, men kanskje noe for de som hører til eplemenigheten: http://www.lifeproof.com/shop/us_en/iph ... ower-case/" target="_blank" target="_blank

 

Denne kunne jeg godt tenkt meg!

 

 

Kjøpte meg en slik, fantastisk bra produkt. MEN den er helt ubrukelig uten noen form for handsfree, da mikrofonen er så tildekt at det er ingen som hører hva du sier. Brukte min i 1,5 mnd før jeg måtte ta den av.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om å men rundt dette når jeg gikk over på Smartphone, ble det en S2 med ett slikt lifephone cover, funket som gull uten om og men. Da hadde jeg forsøkt ett par "harde" smartphones tidligere. S2 levde til i fjor høst og Notes4 hadde fått tilsvarende cover, hvis det hadde eksistert. :D

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke klarte å skaffe nødvendig beskyttelse til min S6 Edge gikk jeg til anskaffelse av en Samsung Xcover3 som nylig kom til butikkene, foreløpig meget fornøyd og med ultra strømsparemodus går jeg ikke tom for strøm på noen dager, selv om jeg skrur på kamera etc. innimellom.... Litt dårligere kamera enn på storebror S6, men lever fint med 5MP og mulighet for eksternt minnekort (som S6 ikke har...) så som en "nr 2 telefon" som er IP67/MIL-STD 810G-sertifisert synes jeg dette fungerer glimrende og prisen er jo en helt annen enn S6 active regner jeg med...XCover3

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jangul :thumbup:

 

Jeg har samme tlf og når min konker skal jeg ha lik på ny.

Min ble kjøpt ny i fjor med prod. dato 2011.

Selgerkrapylet på Lefdahl trodde han møtte gammel Erik sjøl når jeg ba om en sånn.

At jeg hater 1/2 dagsbatterier på ymse "glup" telefoner var hindsides hans fatteevne.

Jeg bruker min ca. 1-2 t om dagen i jobb og lader søn. og fre kommende uke.

Standby er sikkert 2 mnd.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...