Jump to content

BUKKEJAKTA 2015


Castor

Recommended Posts

Grattis til alle som har fått bukk!

Var så heldig å få en liten en i dag tidlig litt før 05.00.

Så den i går kveld også, men rakk ikke å få skutt pga. høyt gress og dårlig vinkel. Så jeg satt ute i natt og ventet og håpte på den skulle dukke opp i lysningen. Og det gjorde den!

Har sett den tidligere også. Har blitt jaget rundt av en litt større bukk.

2v97x29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg forsøkt meg på bukkejakt for første gang, og hvilke opplevelser jeg sitter igjen med.

 

Området jeg jakter på har skogs vei tvers igjennom skogen, bakke opp til skog den ene veien og bakke ned til vann andre veien. jeg har sådd litt viltåler i en myr, samt satt opp saltstein.

 

Første morgen (0530) jeg prøver meg blir det nesten full klaff.

På vei til post treffer jeg på rågeit som ikke bryr seg nevneverdig om mitt nærvær, jeg fortsetter å gå videre mot viltåkeren min. Jeg stiller meg etter en stor stein slik at jeg har skjul og godt anlegg. vinden kommer imot meg fra der hvor jeg har sådd litt viltåker og jeg setter igang med lokkefløyten.

Etter noen minutter hører jeg knaking bak meg og en liten bukk kommer sprettende på 50 meters hold. Alt jeg er er hode og hals pga buskas og høyt gress. Sammen med høy puls og anlegg bak meg føler jeg meg ikke trygg på å skyte. Lar bukken gå i håp om at den dukker opp på en åpen slette. Dette skjer selvsagt ikke og jeg må reise hjem med uforettet sak.

 

Igår kveld var jeg oppe igjen. Plasserte meg på en høyde hvor jeg traff på rågeita og satt meg helt stille på et kjempe flott anlegg med 300 graders utsikt. Jeg lokker med jevne mellomrom i en times tid uten å høre eller se noe. Jeg bestemmer meg for å bevege meg opp mot viltåkeren.

I et skogholdt der setter jeg meg ned og blåser. I min frustrasjon over mangel på respons kommer jeg på noe jeg har sett på jaktfilmer, og finner en kvist som jeg begynner å slå/trekke nedover en gren på et tre jeg sitter ved. 10-15 minutter med dette kombinert med blåsing bestemmer jeg meg får å gi opp da det begynner å bli mørkt. I det øyeblikk jeg reiser meg opp så begynner bukken å bjeffe. 10-15 meter bak meg. Jeg skvetter jo til og hjertet søker første mulige åpning for rømningsvei.

Jeg forflytter meg i panikk for å kunne rette våpen i retning av bukken tilfelle jeg skulle se den. Bukken fortsetter å bjeffe mens den beveger seg frem og tilbake. (forbannet på inntrenger eller advarsel?)

jeg blåser i håp om at den nå vil komme, men like plutselig som det startet så sluttet det.

 

Sitter igjen med en følelse av skuffelse over å ikke ha fått skutt noe, men allikevel så føler jeg at jeg har lært utrolig mye og fått noen fantastiske opplevelser. Som fersk jeger må jeg si at dette overgår alle forventninger:) Noen som har noen tips til fremgangsmåte videre? Er litt redd for at jeg har skremt vekk bukken for godt nå.

Link to comment
Share on other sites

Lokket inn en spissbukk første dagen. Lot den passere siden det fortsatt var tidlig i jakta enda, men fikks kutt den med kamera:

" target="_blank

 

Samme kveld bestemte jeg meg for å prøve et område der det er observert haugevis med feiinger og det endte med en blanding av lokking/sniking opp dit. Og det ble bukkefall:

" target="_blank

 

Den 13. dro jeg tilbake til samme sted der jeg lokket inn spissbukken og etter å ha lokket 30-45 minutter lenger ned i terrenget gikk jeg opp til myra, der stod bukken å ventet på meg:

" target="_blank

 

Ble noen ålreite dager med bukkejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun vært ute èn gang i bukkejakta; andre kvelden. Det var nydelig vær og jeg var i et område hvor jeg visste det var både bukk og geit. Fant meg en fin plass å sitte og skuet utover en liten dalside og prøvde meg innimellom på litt rusten lokking. Det funka ikke på annet enn myggen som fløy til alle kanter av skrekk...

 

På vei tilbake fra post tenkte jeg at jeg skulle stikke opp på en liten topp og kikke over kanten i tilfelle bukken hadde gjemt seg der, og vanen tro gikk jeg svært tyst og forsiktig. Man vet jo aldri hvor disse dyra er og brått kan de jo finne på å dukke opp bak en busk! Så jeg befant meg mellom en steingarde og en diger stein da jeg tilfeldigvis slengte blikket over skulderen. Og jeg fryser til på et nanosekund for DER står det jo et rådyr bak noen greiner og studerer meg! Hjelpes; hvor lenge har den stått der da og glodd??

 

Jeg kan ikke se om det er bukk eller geit for dyret er delvis skjult bak trærne og jeg tør ikke bevege en muskel av redsel for å skremme det vekk. Så jeg synker så sakte jeg overhodet kan ned bak steinen slik at jeg kan fiske fram kikkerten og smygkikke såvidt over kanten. Joda, sannelig er det en liten bukk!

 

Bukken har forresten stått i samme posisjon i flere minutter nå og glor intenst i min retning. Fra der jeg står er det klin umulig å gjøre noe som helst. Jeg må bare vente til han bøyer seg ned for å beite eller begynner å gå derfra før jeg kan lee meg.

 

Etter det som virker som en evighet (det var vel nærmere 10 minutter) så finner han ut at "...det der var uinteressant og nå går jeg min vei" og i det han snur rumpa til meg er jeg kjapt oppe på steinen og kommer i knestående og lokker på ham. Utrolig nok snur han seg omtrent med hele breisida til og titter i min retning. Jeg er snar med å klemme inn avtrekkeren og bukken gjør et lite skutt og faller deretter død om. Avstand 80 meter.

 

En flott start på jakta :)

 

bukk_zpszlsghot2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bukk!

 

Min kjære fikk skutt sin første bukk i Sverige for noen dager siden :)

Det var en yngre 4 tagger, som vi begge ble veldig glade for :)

Den fikk et perfekt skudd i toppen av hjertet med en 223, hvor hun brukte 55 grains Barnes Vor-Tx ammo.

 

Jeg fikk da skutt bukk jeg også, men det var ikke så viktig.

 

Nå gleder vi oss til vi skal dra til terrenget igjen i uke 40 :)

Link to comment
Share on other sites

På noen jorder er det blitt observert bukk 2 uker siden. Den kom på lokk på kvelden, men en halvtime etter siste lokking og da var det ikke skytelys igjen. Siden da er det bare blitt observert geiter (opptil tre forskjellige på en natt) på jordene. Er det sånn at bukken har trukket lengre inn i skogen nå som brunsten er over? Burde man oppsøke mulige hogstflater lengre inn i terrenget eller bare smøre seg med tålmodighet og håpe bukken kommer? Er det forresten noen vits i å lokke eller vil dette bare skremme den vekk? Sorry for mange spørsmål, men er ny bukke-jeger.

Link to comment
Share on other sites

Ofte vil revirbukkene ta det veldig med ro den første tiden etter at brunsten er over.

Ofte benytter de en veldig liten del av sitt revir og ligger mye og hviler og beiter som oftest kun ved eller i nærheten av liggeplassen sin.

Etter noen uker, begynner de gjerne å bevege mer på seg og muligheten for å få skutt den på jorder øker igjen.

Men det er alltid untak, og noen revirbukker starter med vanlige rutiner straks brunsten er over.

 

Småbukker kan gjerne virre rundt hele tiden.

 

Vanligvis tar jeg en pause frem til midten av september før jeg prøver meg på bukken igjen etter at brunsten er over.

Da kan det faktisk være mulig å få dem inn på lokk igjen også, selv om du på langt nær får samme respons som i brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Tre ukers frustrerende jakt, endte med suksess i dag.

Har vært stille etter at bukkene var tidlig ferdig med brunst, men nå er det noe bevegelse igjen. Så denne første gang i april, og har hatt den i kikkerten siden da, men har vært sporløst borte mellom 4. august og i dag. Pussig nok beitet den midt inne i reviret til en annen sekstagger jeg ikke har sett på en stund.

 

normal_20150831_061159.jpg

normal_20150831_061017.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...