Jump to content

BUKKEJAKTA 2015


Castor

Recommended Posts

Kom nettopp hjem fra kombinert bukke og revespaning.

Bonden har slått enga si og da er det travle timer for mikkel rev og full forvirring blant rådyra. Det stemte ganske bra i kveld også, bortsett fra at jeg så ikke snurten av mikkel rev, men har til gjengjeld hatt tidenes møte og nærkontakt av tredje grad med sjølvaste Bukkefar.

Trodde jeg hadde opplevd det meste i mitt godt og vel 60 årige liv, men nei.

Det beste med hele seansen, var at jeg fikk festet nærmøtet på film.

Bare jeg får summa meg skal jeg tukle til en videosnutt av nærkontakten.

Første gang jeg har måttet zoome ut og over i vidvinkel for å få med et helt lys levende rådyr inni ramma, men jaggu....i kveld måtte jeg det.

Normalen er motsatt, at man mangler en del zoom

Dette er en helt klar Kamikaze kandidat som jeg skal ha nye og spennende møter med.

Nå må jeg fordøye det jeg opplevde i kveld ute på enga dere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er videosnutten etter nærmøtet. Tok litt tid, men her ær'n :mrgreen:

 

Om dere vil, kan dere bli med ut i rådyrskogen. Etter hvert kommer bukkefar på besøk.

Skikkelig spennende var det

Trykk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dæven! :D

 

Slikt får blodpumpa til å banke litt ekstra!

 

Bukken ser ung ut, og kommer til å bli riktig så flott om den får leve over en vinter til, og får god tilgang på mat.

 

Komisk å se hva hormoner gjør med det mannlige kjønn.... :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått kloa i et terreng på 4500 mål med rådyr, fugl og hare. Det betyr at jeg ikke får religioner noe før bukkejakta starter. Jeg antar at det er bedre å ikke bevege seg i terrenget før start enn å tråkke rundt de siste dagene for å bli kjent? Er det noen som har gode råd for hvordan jeg bør angripe dette på mandag? Er i tillegg helt fersk rådyrjeger.

Link to comment
Share on other sites

Da er jakta igang :)

 

Har fått tildelt terreng ved svanstulvatn i skien, kjørte opp igår og har idag trasket rundt i ca 10 timer.

 

Skulle nok tatt turen opp der tidligere, grunnen til at jeg trasket rundt idag var at jeg ikke kunne finne ett eneste spor av bukk eller rådyr i form av hverken lort, feiede kvist/små graner osv.

 

Er det noen somkjenner til området og kan fortelle litt om bestanden der ?

 

Området er preget av mye fjell, men enkelte flatere områder ved utkantene, platået begynner på 500meter og stiger til over 600m på det høyeste, har i praksis hvert rundt det hele, men droppet å bruke for mye tid på de største toppene. Prioriterte hogstflater og granskogen, men som sagt ingen spor....

 

Kom gjerne med noen tips og hører gjerne fra lokalkjente :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite "teknisk" spørsmål ang råbokk jakta?. Kom i diskusjon med en jaktkompis her. Han mener det er lov å bruke hagle på råbokk jakta nå i august. Jeg mener å ha lest at det kun er lov med rifle akkurat i råbokk jakta?. Hvem har rett av oss?. Jeg har ikke satt meg inn i akkurat den biten, da jeg kun bruker rifle her.

Link to comment
Share on other sites

Les

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, paragraf 15 andre ledd står følgende:

"Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode"

 

Det er med andre ord ikke tillatt å bruke hagle i bukkejakta. Hagle er kun tillatt i den ordinære rådyrjakta mellom 25. September og 23. Desember

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når begynner bukkejegerne kveldsøkta?

 

Har ikke muligheten til å være i terrenget før i 20 tiden på hverdager og lurer på om det er litt i seneste laget. Det er vel skytelys nesten til 22 om dagen så blir i så fall korte økter.

 

Akkurat nå kjennes det litt lenge til er helg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg hjemme igjen etter første tur på bukkejakt. Ble ingen fangst i dag, men antar at det er fordi det var alt for stille i været i dag. Ble nok litt for mye støy der jeg forsøkte å komme meg frem i terrenget. Satte kursen tilbake fra post ca kl 20 i og med at jeg ikke var dønn sikker på når det ble mørkt. I ettertid viser det seg at jeg hadde nok hatt god tid til å sitte en time lengre.

 

Heldigvis er det observert bukk i området så da er det vel bare å ta tiden til hjelp og bedre lykke neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Ute kl 5 i dag. Så en spissbukk som jeg valgte å la gå. Ut igjen i kveld i 20-tida, framme ved posten en halvtime seinere. Prøvde lokking med Buttolo 2 - 3 ganger, - uten resultat. Kl 2130 kommer plutselig et rådyr inn i synsfeltet fra venstre. Ser det er bukk, rekker ikke bruke håndkikkerten, tar bare opp rifla, ser det er en middels stor bukk, kanskje 4 - tagger, den feier og beveger seg i jordekanten 70-80 meter borte. Bestemmer meg for at den vil jeg prøve å ta. Den stopper opp, breisida til, skuddet går, og den går heldigvis rett ned. Det viser seg å være en 3 -tagger med godt slitte horn, antakelig en returbukk.

 

For de som har interesse av det, datt den for ei 13 grams Lapua Mega fra en 30-06. Og jakta foregikk i et kulturlandskap i indre Vestfold.Skulle gjerne lagt ut bilder, men usikker på hvordan det gjøres. Skitt jakt til alle bukkejegere!

Link to comment
Share on other sites

Stor dose god gammaldags flaks i går ettermiddag!

Har ikke vært ute å sett etter bukk en eneste gang i sommer, sneik ca 100 meter fra bilen før jeg fikk kontakt med bukk.

Den kom bak meg og bjeffa så jeg var kjapp med å bjeffe tilbake og dra en angstlyd i flyta.

En halvtime seienere hadde den runda meg og dukka opp 7-8 meter bak meg!

 

image_zps9kqozbiw.jpg

 

7x57r med Sierra GameKing rett i bogen gidder jeg IKKE å prøve på matvilt igjen :shock:

Reineste varmintkula! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bukken jeg har sett og fotografert er søkk borte. Var i terrenget i går, helt stille. Jeg har ikke fått den på viltkameraene mine siste 10 dagene heller.

 

Mon tro om brunsten er over i Akerhus-sør?

 

Tviler på at brunsten er over der.

 

Mest sannsynlig er den opptatt med ei geit eller to på en plass du ikke var klar over tilhørte hans revir og dermed ikke fått på viltkamera heller.

Jeg har flere ganger opplevd at bukk og geit har drevet med sitt, et godt stykke fra der både bukken og geita vanligvis oppholder seg.

På et terreng, ble et område hvor jeg nesten aldri så rådyr ellers i året, brukt til heksedans og parring år etter år.

Den samme geita dro i løpet av noen år med seg flere bukker dit når brunsten var, og et par av bukkene ble med meg hjem også :)

 

En annen verre mulighet, er at den har blitt påkjørt eller blitt drept av et rovdyr for 8-10 dager siden.

Link to comment
Share on other sites

Håper nesten det. Første gang jeg bruker terrenget. Gått mye der i juni og juli, blitt kjent, funnet skitt, sparkegroper og tråkk. Kan vel anta toppen 1000 da areal på et revir i skog, men ingen eksakt vitenskap dette for å si det mildt. Er vel bare å holde motet oppe og prøve.

Link to comment
Share on other sites

Skaut min første bukk i går! Det tok nøyaktig 14 minutter fra da jeg og han jeg jakter med (er 17 år) startet å smyge oss til jordet til bukken var felt. Hadde virkelig maks flaks! For ikke bare sto bukken på andre siden av jordet når vi kom, den var også ganske stor! Jeg sneik meg sakte fram og felte bukken på ca 100 meters hold.

Vi har tidligere sett en liten bukk her noen ganger og det var den vi egentlig hadde tenkt å prøve oss på.

 

Er nesten litt kjedelig at det var så fort gjort, fikk ikke prøvd lokkefløytene jeg har kjøpt og jeg får ikke jaktet noe mer før duejakta starter. :lol:

 

 

wwem0x.jpg

 

Hva tror dere er det vits i å sende inn til gevirbedømming?

Link to comment
Share on other sites

Det ble en Rådyr Bukk, 6 tagger igår kveld. Skuddplasseringen var ikke bra, ikke langt i fra der den var tenkt, men ikke bra allikevel. Skudd reaksjonen var veldig fin, trodde kanskje det var hjerte skudd til å begynne med, men det var det ikke. Det ble en liten lete aksjon, da den plutselig tok ut en tur, slapp å bruke ettersøkshund, heldigvis var den ikke så langt borte. Men jeg liker ikke slikt, at dyr lider, det er ikke alltid å forvente og forlange at dyr vi jakter, faller ned på lik linje med lys bryter knappen, så jeg synes det er kjedlg og leit når dyr lider. Det tok ikke så lang tid for å finne dyret, men allikevel. Har grublet litt på hva som skjedde og hvorfor, så jeg vil ta en tur innom skytebanen imorgen og se om jeg kan finne noe mer ut der. Når slikt skjer, er det tid for ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

Denne karen her falt på kombinert Lokking og smygjakt.

En skikkelig heftig opplevelse.

Sauer 202 Outback 6,5x55 med Hausken 224 Jakt lyddemper, Zeiss 2,5-10x50 Victory HT, Bearproof Precision kolbeheis.

Ladd med 127 grs LRX. 50,0 grs N-560, hette Fed 210, Col 71,2mm

Vo 865m/sek Chrongrafert.

Meget god kule med lite kjøttskade. Hjertetreff hvor hjertet var totalt pulverisert og ene overarmsbeinet var knust, Bukken datt rett ned i smellet og trillet 20 meter nedover bratta i lia her.

 

11898819_10153007027266835_5024153613966450029_n.jpg?oh=246f56739fa2898ad2b7ae226eca7d79&oe=567B0155

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da jordene hvor det blir mest jaktet er ikke mye liv på tenkte jeg å prøve en hogstflate jeg kjenner til 4 km bortafor inn i skogen med ankomst fra motsatt side. Brunsten er jo tydeligvis over og kjenner ikke til om det går noen rådyrtråkk over hogstflaten. Bør jeg prøve å lokke, sitte 1 time før jeg lokker eller ta en økt uten å lokke og bare sitte?

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!!!!!

 

Etter mange år med trofast postering kom endelig bukken på posten min:)

 

Lokket som vanlig fra åttetida og en halvtime fremover. Helt dødt.

Fattern sto på nabo jordet. Ca 21.30 kom det et rådyr småstressa og beitende ut på jordet. Opp med rifla, fant geviret i kikkerten la an og sendte kula litt høyt i bogen. Bukken datt i smellen.

(Etter slakting så vi at kula gikk inn i underkant av ryggraden og det hadde kjempe effekt samt lite blodslått kjøtt.)

 

Holdet var 100m, Blaser R93, kaliber 6,5x55, kule Swift Scirocco II V0 830m/s.

 

ka0ojc.jpg

Link to comment
Share on other sites

En søt, liten bukk lot seg lokke inn idag tidlig, og 150 grs lapua mega på 20 meters hold ga tydeligvis den effekten jeg håpa på. Fluktstrekning på 0 meter og fint slakt.

 

Men noe forundrer meg litt. I skogen der den kom var det fullt av skrapegroper og feiemerker, men denne bukken var ikke særlig stor, og med bare bitte små horn. Skal prøve å få inn et bilde etter hvert, men veit ikke om jeg får det til med tapatalk-appen. Uansett, kan små bukker også hevde revir, eller var dette bare en opportunist som så sjansen til å få seg litt geit mens sjefen sjøl var et annet sted?

Link to comment
Share on other sites

kan små bukker også hevde revir, eller var dette bare en opportunist som så sjansen til å få seg litt geit mens sjefen sjøl var et annet sted?

 

Etter min erfaring så hevder de revir ja, ofte litt mindre attraktive revir går til smågutta. Smågutta som ikke har revir svirrer rundt som du sier. 02.aug observerte jeg en mindre bukk som "sto i" med ei geit.

 

Sånn i starten av mai i år snek jeg meg til kanten av en innmark, kanskje det beste rådyrterrenget i valdet vårt. Utpå var det 8 mindre bukker typ spiss - 4 taggere som enda var bastkledd som dreiv og jaget hverandre og sloss imellom spisingen. Innimellom kom sjefen sjøl utpå og kontrollerte hva som foregikk.

 

Gratulerer til de som har fått bukk! Jeg har fått noen bukker, og rotet bort noen gullsjangser.. som vanlig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uansett, kan små bukker også hevde revir, eller var dette bare en opportunist som så sjansen til å få seg litt geit mens sjefen sjøl var et annet sted?

 

Ofte at åringer streifer rundt som "satelitt-bukker" rundt revirene, og forsøker å få seg ett "tjuv-nyp"....

Det kan godt være en slik en du har skutt, og at sjefen fortsatt er i området...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg lokka inn en enda mindre bukk i går morges, men den hadde spisse, korte, hvite horn og virka mer nervøs. Denne har mer knudrete, brune horn, ser ut som de er på vei til å få gafler men ikke har kommi helt dit enda, og den virka tryggere i bevegelsene.

 

Uansett er jeg nok en gang imponert over oslofolk. Parkerer midt i byen, lemper sekk, rifle og dyr på ryggen midt i morrarushet mens folk er på vei til jobb og første skoledag. Ikke et hevet øyenbryn, ikke en kommentar. Ingen oppfører seg som om dette er noe utenom det vanlige, sånn bortsett fra de som gir korte, men anerkjennende nikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...