Jump to content

Garmin hundepeilere - antenner og rekkevide


Ole-Johan

Recommended Posts

Antennene på vår peileutrustning er sannsynligvis den viktigste detaljen for effektivitet m.t.p. rekkevidde. Antenner er en vitenskap for seg, og det er ingen veier utenom den. Vi jegere har gjort oss mer og mer avhengige av elektroniske duppeditter, ikke minst kommunikasjonsradioer og hundepeilere.

 

Garmin leverer nå antenner av wire på dc-50 og T-5 halsbåndene, mot tidligere helicale antenner på dc-20-30-40. Dett er er klart dårligere antenner, som er valgt av Garmin på bakgrunn av produksjonskostnader på bekostning av kvalitet.

 

Den solide "antennen" dc-50 og T-5 leveres med, og som er kveilet rundt hundehalsen, er ganske enkelt ubrukbar. Den korteste er riktignok kappet i 1/4 bølgelengde, men den runde formen hemmer effektiviteten voldsomt. Det meste av effekten går tilbake i halsbåndet og skjermes av hundekroppen. Wiren "antennen" er laget av har alt for sterkt minne fra spolen den var kveilet på etter produksjonen til at man kan klare å få den rettet ut.

 

Jeg har liten greie på antenneteori, men har lest meg til såpass at jeg skjønner at Garmin rundlurer oss. De burde klargjøre en del prinsipper rundt dette med antenner, og levere antenner som har best mulig forutsetning for å fungere. I de fleste situasjoner peiler man på så kort hold at antenner ikke er så nøye, og det er det de sover på. Men drar det ut blir antennene viktige!

 

En antenne av typen vi bruker på portabel kommunikasjon skal være rett, og skal peke rett opp. Det er ikke enkelt å få til fra et hundehalsbånd. Men rett kan den da være, og ikke være produsert fra en wirekveil! Videre skal antennen på mottaker være av samme type som på sender. Dvs at har vi en helical på halsbåndet, så skal vi ha en helical på mottakeren også. Antennene skal sågar være tvinnet samme vei!

 

Langantennen Garmin leverer med mottakerene har en lengde som er tilpasset plastkofferten, og ikke bølgelengden. Det er egentlig ganske tragisk. I tillegg til å være merkbart dårligere enn om den var de korrekte 48cm, så er den akkurat så lang at den rekker opp i nesa eller inn i øyet når man har mottakeren i brystlommen!

 

Hvis man ser over på andre områder hvor det sysles med vhf-kommunikasjon, så er antenner temaet. Det burde det være for hundepeiling også! Vi må få tilgang til effektive, avstemte antenner til både halsbånd og mottakere! Riktige antenner kan doble den effektive avstanden i forhold til dårlig avstemte "antenner".

 

Er her noen radioamatører her blant vhf-jegerne som har tanker, meninger og ideer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Som en som sysler litt med antenner (dog stort sett på høyere frekvenser enn VHF) så kan jeg jo gi et par kommentarer...

 

1) Antenner er utvilsomt en viktig del av kommunikasjonssystemet, og også kanskje den delen av systemet som gir størst usikkerhet og variasjon i systemets totale ytelse.

2) i dette tilfellet har vi et system som utvilsomt er fullt av kompromisser...

3) Jeg er ikke enig i dette "Garmin lurer oss"-utgangspunktet. Ja, Garmin ser helt sikkert på kost (og kost betyr jo også en del for brukeren), men her er det begrenset hva en har å spille på med eventuelt dyrere antenner... Andre egenskaper er vel så viktige (fysisk størrelse, robusthet osv osv)

 

 

Den solide "antennen" dc-50 og T-5 leveres med, og som er kveilet rundt hundehalsen, er ganske enkelt ubrukbar. Den korteste er riktignok kappet i 1/4 bølgelengde, men den runde formen hemmer effektiviteten voldsomt. Det meste av effekten går tilbake i halsbåndet og skjermes av hundekroppen. Wiren "antennen" er laget av har alt for sterkt minne fra spolen den var kveilet på etter produksjonen til at man kan klare å få den rettet ut.

Kan ikke se at dette er riktig... For det første er "effekten går tilbake i halsbåndet" helt sikkert feil... En kan være sikker på at Garmin lager matchingen sin med det utgangspunktet at antennen er viklet rundt nakken på en hund... Dvs at matchingen, og da andelen reflektert effekt, nok er dårligere når halsbåndet IKKE er satt på en hund...

Ja, det er ikke optimalt å lage en monopol som ligger rundt nakken på en kropp (detuning) og det er ikke optimalt at den ikke har et godt definert jordplan (som jo er vitalt for en monopol)... Men dette er kompromisser som er gjort, og jeg kan ihvertfall bekrefte at sub-optimal bruk av resonante antenner (eks monopol med alt for lite jordplan og gjerne vilket i rare geometrier på et kretskort e.l.) er en høyst vanlig måte å lage antenner på...

 

En antenne av typen vi bruker på portabel kommunikasjon skal være rett, og skal peke rett opp.

Dette er riktig for en optimal monopol. I tillegg skal det være et jordplan som strekker seg et par bølgelengder ut fra monopolen. men vi kan være sikre på at ideen om å plassere en stor stålplate på ryggen av bikkja med en monopol på midten, den ble lagt ganske raskt bort...

Som sagt er antennen valgt ut fra flere kompromisser.

 

Men rett kan den da være, og ikke være produsert fra en wirekveil! Videre skal antennen på mottaker være av samme type som på sender. Dvs at har vi en helical på halsbåndet, så skal vi ha en helical på mottakeren også.

Ikke nødvendigvis rett. Som sagt kompromisser.

Og det er ikke noe i veien med å bruke wire som antenneelement. men som du sier så er formen det viktige. Men jeg tror vi kan fastslå at det ikke blir en kvartbølgepisk med godt jordplan på bikkja...

Og det med helix på mottaker og helix på sender er ikke riktig... Det viktige er at de har samme polarisasjon... det er ikke noe problem å bruke en helix i ene enden (normal modus) og en pisk i andre enden. Begge er lineærpolariserte. Og en helix i normal modi så har viklingsretningen ikke noe å si. En helix kan brukes i aksiell modus og i normal modus. det er først og fremt i aksial modus at helixantennen er genial. Den kan da skaleres i gain (antall viklinger, innenfor visse rammer), den er lite følsom for detuning, og den er ikke avhengig av et veldig stort jordplan. Og når den brukes i aksiell modus så er viklingsretningen viktig. Antennen er da enten høyrehånds eller venstrehånds sirkulært polarisert, og polarisasjonen må være den samme på begge sider (uten at det trenger å være en helix på begge sider. En kan godt bruke en annen sirkulærpolarisert antenne med samme retning på polarisasjonen.). Men på bikkja har det neppe vært brukt en helix i aksiell modus noen gang. I så fall må bikkja læres opp til å peke antenna mot eieren.... Og en helix i normal modi har mye de samme problemene som en monopol mhp jordplan osv. Fordelen er først og fremst at den er fysisk kortere. Det Garmin halsbåndet som var laget for å sitte på ryggen på bikkja kan godt ha hatt en normal mode helix i seg. i utgangspunktet en intuitivt bedre antenne, men en kan jo godt se for seg problemer med at den sitter fast, får mer juling osv. Igjen kompromisser...

 

 

Langantennen Garmin leverer med mottakerene har en lengde som er tilpasset plastkofferten, og ikke bølgelengden. Det er egentlig ganske tragisk. I tillegg til å være merkbart dårligere enn om den var de korrekte 48cm, så er den akkurat så lang at den rekker opp i nesa eller inn i øyet når man har mottakeren i brystlommen!

Dette er et typisk kompromiss mellom fysisk størrelse, som enkelte ønsker, og litt redusert ytelse. Dette er en "kort monopol". Litt lavere gain, eller noenlunde samme egenskaper. Og "avstemt" som du kaller det, eller matchet som det heter i vår verden, gjøres for en slik antenne typisk med et induktivt element i serie. Dvs at for senderen/mottakeren (en antenne er typisk "resiprok", den har samme egenskaper for sender og mottakeren) så ser en slik antenne like matchet ut som kvartbølgemonopolen.

 

Hvis man ser over på andre områder hvor det sysles med vhf-kommunikasjon, så er antenner temaet. Det burde det være for hundepeiling også! Vi må få tilgang til effektive, avstemte antenner til både halsbånd og mottakere! Riktige antenner kan doble den effektive avstanden i forhold til dårlig avstemte "antenner".

Antenner er utvilsomt viktige, og en dobling av rekkevidde er ikke umulig. Med fri sikt over terreng er 6dB i linkbudsjettet typisk en dobling. Og 6dB er ikke noe problem å få til med antenneoptimalisering (og har langt mer å si enn de som f.eks skryter av at jaktradioen deres har 6 watt ut i stedet for 5, som jo er under en dB forskjell...). Det skal sies at i komplisert terreng så kan det kreves langt mer enn 6 dB bedring av linkbudsjett for å få en effektiv dobling av rekkevidde

Link to comment
Share on other sites

Flott at folk som har greie på dette med antenner engasjerer seg og lærer oss andre om emnet, for her er det mye å hente i ytelse!

 

Så vidt jeg vet sender halsbåndene til Garmin med en effekt på 2 watt. Energien skal så mest mulig effektivt omformes til radiobølger. Dette er vel rein fysikk, og bundet av fysiske lover.

 

En dårlig antenne vil sende fra seg mindre energi i form av radiobølger, enn en god, og dermed gi dårligere rekkevidde?

Antennens konstruksjon avgjør i hvilken retning signalene går fra senderen brer seg i omgivelsene?

 

Wireantennene som Garmin nå leverer med halsbåndene, som bare er en oppkveilet wire, er kuttet til 1/4 bølgelengde (+ en som er litt lengre). Dette er den eneste matching (til 2 meters bølge) som er gjort. Der kan umulig være noe i wiren som er matchet til at antenna ikke er rett, men en kveil? OG at den ligger kveilet om en hundenakke kan vel aldri gi bedre effekt?

 

Dette med jordplan skjønner jeg heller ikke helt, men tror at jordplanet utgjør andre halvparten av antennen slik at en 1/4-bølgeantenne da blir en 1/2-bølgeantenne?

 

Håndholdte apparater har vel ikke noe som fungere som jordplan, eller har de en duppedings under antennefestet? Hva har dette å si for antennens konstruksjon?

 

Det må gå an å bruke en original Garmin rett helical-antenne fra Dc-40 på et Dc-50 bånd (med litt modifiseringer i innfestningen). Den må vel være en mye bedre antenne enn wirekveilen?

 

Med helical-antenne på senderen, hva vil være den beste antennen på mottakerenheten, der er etterhvert mange å velge mellom?

 

Jeg påstår at Garmin lurer oss hvis de ikke leverer sender og mottaker med best tenkelig antenne innenfor 1/4-bånd lengde og en tusenlapp. Hva i all verden er vits i å stadig komme med nye og forbedrede modeller, hvis antennene skal sabotere hele greia?

Link to comment
Share on other sites

HA!

 

Jeg skar gummien av en original Garmin DC-40 antenne og en original Garmin 220/320 langpisk:

 

Antennene har helt lik konstruksjon, de er helicale antenner med ca 100 tvinninger på ca 4mm i dia. DET gir antenner av 5/8-dels bølgelengde og som er tilnærmet rette. Dette er nok det beste man kan få til innenfor praktiske antennelengder, og 5/8-bølgelengde gir max Gain, ved lengre antenner avtar den og antennene sender ikke signalene horisontalt lengre men til himmels.

 

Wireantennene på DC-50 (og det er vel det samme på T5?) er juks og bedrag med sin halvsirkelformede wire på 1/4-bølgelengde, og en litt lengre (og enda rundere). Selv om de var rette vil de ikke være i nærheten av 5/8-dels helical-antenner i effekt.

 

MEN 50 cm wire koster sikkert bare 1/100-del av en skikkelig helical-antenne, så Garmin lurer oss her!

 

Så folkens, sett en god gammel DC-30/40 antenne på DC-50 båndet ditt, og øk rekkevidden med 30-50%

Link to comment
Share on other sites

Javel,ja.

Nå begynner det og demre for meg.

Selv har jeg Dc30 med lang ettermarkedsantenne, Dc40 med orginal antenne og ett nytt Dc50.

Har testet dem hjemme ved og henge dem i samme høyde for og så kjøre rundt og peile. Mister kontakten med Dc50 båndet etter 1,7km der jeg peiler på ca 4km med de to andre.

Dette er så dårlig at jeg ikke har brukt Dc50 bandet i skogen. Tenkte at det var bandet midt det bar noe feil med siden det ble pratet så mye om hvor mye bedre Dc50 skulle være da det kom.

Noen som har prøvd Dc30/40 antenne på Dc50? Passer antenna i innfestingen? Mener og huske å ha lest en plass at en ikke måtte bruke Dc30/40 antenne på Dc50, da dette ville skade båndet.

Noen som vet om det er tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du peiler i åpent terreng er 4-4,5 kilometer til å grine av, jeg peiler DC-40 båndet på 20km...

 

Nei, jeg har testet med ett og ett bånd også. Jeg har også kjøpt flere typer uorginale antenner både til bånd og mottaker, også teleskopiske.

 

DC-30 båndet ble betydelig bedre (30-50%) med en uoriginal amerikansk antenne.

DC-50 ble mye bedre med en uorginal amerikansk antenne. Jeg tror også denne er av Wire, men den er tilnærmet rett og ikke u-formet slik som de Garmin sender med. Båndet rekker nå 15 km.

 

MEN ingenting slår enda DC-40 båndet som rekker 20 km med original helical antenne.

 

Min gamle 220 tar imot mye dårligere enn den nye 320, den er 40% dårligere på dc-30 og dc-50, og 50% dårligere ned dc-40 båndet.

 

Det er helt klart at den originale U-antenna DC-50 leveres med overhodet ikke er egnet som antenne.

Det er allikevel stor variasjon mellom mine tre bånd.

Og det er stor variasjon mellom mine to mottakere.

 

220'en og dc-30 båndet er gammelt, fra første leveransen til Norge. Jeg har helt klart hatt stor glede av dem, og de har fungert prikkfritt disse årene. Det kan hende at alderen har svekket dem. Men jeg har en forestilling om at elektronikk enten virker eller ikke. Den nye 320 mottakeren og DC-40 båndet har over dobbelt så lang rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Ja si det...

 

Jeg har ikke gjort noen overslag fundamentert i statistikker, MEN jeg tipper de fleste hundepeilere havner rundt nakken på hunder som holder forholdsvis god kontakt men eieren, type kosehunder, retrivere, andre felthunder og stående hunder. Vi med vidtgående støvere og påhengende elgbikkjer er nok i mindretall. Derfor er ikke rekkevidden særlig viktig for Garmin, 99% av kundene blir storfornøyde uansett og klarer seg med en rekkevidde på kilometeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bølgelengden er ca 2 meter for "Garmin-frekvenene", og det er avgjørende for antennelengdene.

 

Jeg har ingen radiografi-kunnskaper, utenom det lille jeg har lest om emnet. Det er visstnok slik at en antenne for sender har maksimal "gain" med en lengde som er 5/8 av bølgelengden. Antennene på DC-30 og DC-40 er såkalte "helikale" og har nettop den lengden.

 

De nye Garmin halsbåndene har bare en wier-stump til antenne, som atpåtil er rund. De er langt fra 5/8 deler av bølgelengden, og langt fra den idelle formen som er rett. De begrenser derfor rekkevidden med ca. 50%. MEN du verden hvor billige de er for Garmin, og at de er runde er perfekt for eska de selges i...

 

Mye av det som selges uorginalt er også av wire, men noen er i alle fall rette i formen og mye bedre av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Må vel si at mine erfaringer er at DC-50 har omtrent 2-3 ganger så lang rekkevidde som DC-40 når brukt i samme (kuperte) terreng. Fikk ikke noe bedre rekkevidde med original DC-40 antenne enn det jeg gjør med hjemmelaget antenne. De originale DC-40 antennene er forøvrig noe drit da coilen knekker etter ikke veldig mye bruk. Kobbertråden tåler ikke bøyning og tretthetsbrudd oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Lengdetestene jeg gjorde er i forholdsvis åpent terreng, et dalføre på langs.

 

Da har jeg fått et sabla dårlig DC-50 bånd... Alle mine tre DC-40 bånd har lik prestasjon og alle ca 50% bedre enn DC-50'en. Jeg legger til at min 320 har adskillig bedre mottak enn min gamle 220.

 

Jeg har også testet i praksis på dachser, beagler, finsk spets og dunker - i ale terrengtyper. Samme resultat hver gang: DC-40 er uslåelig!

 

Det er helt klart at det må være de dårlige vireantennene som er årsaken, i følge antenneteori skal de være håpløse... Og så hadde det vært interessant å målt utgangseffekten: Mitt DC-50 varer mye lengre enn mine DC-40, jeg tipper utgangseffekten er skrudd ned for å øke batteritiden.

 

Har andre andre erfaringer som er så forskjellige fra mine må produktene variere noe vanvittig.

 

OG ja, jeg har opplevd at antennen på DC-40 knekker, EN gang på tusenvis av jakttimer. Derfor setter jeg på et par strips ekstra så er problemet eliminert.

Link to comment
Share on other sites

I terrenget jeg jakter forsvinner DC-40 normalt ved 1km+. DC-50 holder opp til ca 3km.

 

33,85km forøvrig rekorden. Hunden jeg får inn er forøvrig ikke vår hund. "Boffen", med DC-40, var 1 - 2 km unna meg men ble ikke kvitt bikkja som lå på samme frekvens 33,85km borte!!

 

xp07ig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da varierer produktene mye, og mitt DC-50 burde leveres tilbake. Jeg har også et DC-30 som er dårlig, men det er gammelt.

 

Mine tre DC-40 rekker alle ca 40km i forholdsvis åpent terreng en dal på langs.

 

Ellers vil rekkevidden i friluft selvsagt være mye større enn kupert terreng, svingete daler og skog. Tvers over daler bør de nok sikkert rekke både 40 og 50 km.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte meg Garmin alpha100 med t5 bånd (julepresang til meg selv :)

Virker helt greit liksom men så var det rekkevidden da ... Den jævla bøyde antenna som ligger rundt hunden son et kjede liksom.....

Dårlige signaler gjennom hunden ville jeg tro...

Antenner sender best når dem peker rett opp ikke sant?

Dette har irritert meg en stund nå...

Leste meg frem til at man ikke skal bøye den pga risk for tretthets brudd...( at den brekker)

Som plate arbeider av yrke så er jeg jo seff klar over dette, men løsninger finnes!

 

Kok opp vann eller bruk varmt vann fra en kaffe trakter...

Jeg brukte vann fra kaffetrakteren...(dette tar litt lengre tid)

Finn frem en suppe skål eller en ikke for dyp bolle...

Ha varmt vann i skålen og varm opp antenne fra der du vil rette den.

Jeg demonterte ikke min antenne for og få dette til...

Alt metall blir mykere ved varme...kobber også...

Jeg holdt i antenne tuppen og i halsbåndet under retting og la forsiktig press i motsatt retning av bøyen...

Etter kort tid var antennen slik jeg ville ha den..

Håper dette funker for dere også:)

God Jul ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja de har valgt å bruke løssalgs-wire til antenner, og de har minne fra da de var kveilet opp i passe bunter. Det blir billigst og passer best i kofferten...

 

Det er svært synd at ikke slike helical-antenner som var på DC-40 også finnes til DC-50 og T5. Det ville øket rekkevidden mye.

 

Ellers er det selvsagt svært viktig at antennen er rett og peker oppover. Jeg har dachser, beagler, finnspetser og dunker - rekkevidden fra disse mankehøydene varierer med minst 300%

 

God Jul, ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...