Jump to content

Barnes TTSX 100gr 6,5x55 Ladedata


Stingsilda

Recommended Posts

  • 1 month later...

Nå har jeg vært å testet ladningene. Skøyt tre skudd av fire ulike ladninger.

 

Beste ladning hadde en snitthastighet å 857m/s og en spredning på 9mm (50cm løp). Dette er kun snitt av 3 skudd. Flere skudd ville nok gitt et sikrere gjennomsnitt (og trolig høyere spredning).

 

Uansett tror jeg dette er riktig ladning å gå for. Tester noen flere skudd med denne ladningen for å være sikker til bukkejakta :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser i siste utgave av ladeboka at kula er oppgitt til 49-51 grain med mrp som eg har, er det mulig å starte lavere eller er dette farligt? Litt av grunnen til at eg spør er pga eksvis ei kule som 100 grains A-max veit eg blir lada med alt fra 36-43 grain norma 11, er jo ett ganske stort sprang i grain her. Dette gjer meg litt forviten pga ser i ladeboka at på veldig mange jaktkuler er det berre ett sprang på ett par grain, kan jo ha med hastighet i forhold til ekspansjon ogsa da men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Du ser deg blind på grains her.

Er to vidt forskjellige krutt du refererer til. Anbefaler deg fortsatt å holde deg til seriøse data. Som f. eks ladeboken du viser til.

Start på minimum og jobb deg opp til presisjon. Trenger ikke å være max. Hvert løp har sin fasit. Lær deg ditt eget, før du går videre på utforsking.

 

Anbefaler nok en gang at du ser etter mentor i nærheten av der du bor.

 

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Og til 6,5x55 er de beste og mest presise med minst ødeleggelse, tunge kuler i passe fart, etter min erfaring.

Les gjerne: Lapua mega155 grain, Norma oryx 156 grain og ikke minst "min" mest presise: Woodleigh 160 grain PP.

Eller: Speer trophy bonded 140 grain, Woodleigh 140 grain PP, etc....

Mest blodslått jeg har opplevd er 120 grain Swift A-frame, i skikkelig fart.

 

Så lykke til. :smile:

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg skal lade 100gr TTSX i 6,5x55 og av de ladedata jeg kan finne så er det MRP, n-165 og lignende som benyttes. Er det noen særlige årsaker til dette? Til andre lette (100gr ish) kuler i kaliberet er det mer vanlig med krutt-typer som 203B og n-140.

For orden skyld: - har ladeerfaring, lest Ladeboken og annen laderelatert litteratur

                             - skal brukes til rådyrjakt (ikke elg, så slapp av) ^_^

                            - har MRP så det er ikke kjiphet som gjør at jeg spør 

Selv kan jeg selvfølgelig synse som at MRP og lignende krutt-typer gir  jevnere trykk med bedre hylsefylling. Men om noen vet hvorfor så hadde det vært artig å høre

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var det samme jeg tenkte. Har lest litt rundt og ikke funnet noen forklaring. Bare ser at slik er det, om det er tilfeldig eller har gode grunner. I andre kalibre jeg har som  9,3x62 og 8x57 så brukes samme krutt til mono/homo kuler som de med bly i alle tilgengelige ladedata. Bare mengden som er justert litt ned i forhold til bly kulene. Og det er godt forklart med forventet høyere trykk på mono/homo kulene. men samme kruttype til tilsvarende vekt på kule.

Edited by znopi
Link to comment
Share on other sites

Er ikke vel noe spesielt. Kan godt lade med raskere krutt men trekk nå uansett på mengden pga lengden på  disse massive barnets kulene. N-11/203b er godt egnet til 100-123gr. Ta det du har tilgjengelig som er passelig og start fornuftig med tanke på at det er homogen kule. 

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt, har ikke noe problem med å bruke anbefalt krutt, og har det meste tilgengelig. Lurte bare på om det var en forklaring på hvorfor 6,5x55 hadde type MRP og lignende til de lette mono/homo kulene mens det i andre kalibre kjøres samme krutt, men litt mindre mengde selvfølgelig, på kuler i samme vekt.

Har ikke noe problem med å lade disse kulene, kun en liten fundering. Det kunne jo tenkes det var noen som satte inne med relevant kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Den nærmeste forklaringen er vel at produsenten(e) og uavhengige som utarbeider ladetabeller, velger krutt som er rimelig optimale ift kulevekt. Optimale krutt er gjerne de som gir god/best hastighet med god hylsefylling og som forbrenner i løp med normal lengde. Selv til konvensjonelle lette kuler som feks 108 gr i 6,5en brukes relativt trege krutt. Det er selvsagt ikke noe i veien for bruke "hele rekka" av riflekrutt bak ei 100 gr kule i 6,5en, men det er begrenset hvor mange krutt/ kulekombinasjoner man vil bruke ressurser på å trykkteste ladninger for, og da blir gjerne optimale krutt valgt.

Det ble nevnt 9,3 og 8mm patroner over her. Sammenlignet med disse er 6,5en en sk "overbore" patron. Dvs den har relativt større hylsevolum ift kaliber. Det betyr at en i 6,5en kan optimalisere ladningen med et tregere krutt, eller bruke et større spekter av krutt mhp brennhastighet om en vil. For de nevnte 9,3 og 8 mm vil hylsevolumet fort sette en begrensning for hvor trege krutt som kan anvendes om en skal oppnå tilstrekkelig trykk. Om en skal lade ei homogenkule med tilsvarende, eller noe lavere vekt som ei konvensjonell i disse til samme COL, er tilgjengelig volum like begrenset eller enda mer, og det kruttet som da gir best hastighet innenfor trykkstandarden er gjerne det samme, men med noe lavere ladevekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...