Jump to content

Hvor mye koster det å skyte en rype?


ctm-4

Recommended Posts

TS. Hvis du skal tenke øknomi, så ikke kjøp våpen, ammo og betal kostnader til lang reise (40 -250 mil), jaktkort, kanskje overnatting, m.m. Kjøp rypa i butikken! Er ikke en vanlig pris ca 80 - 90 kr. da?

 

Vet om folk kommer tilbake fra en ukes jakt, med 2 - 3 ryper og er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

ca 230,- for jakt kortet på Inatur.

Våpen kan du låne, toget eller buss frem til området.

Mat: En pose havregryn og en stor neve sukker. skal du flotte deg så kan du ta med en boks joika som du kan varme opp og bruke boksen videre til kokekar, vann til drikke i bekken.

Klær har du sikkert fra før hvis ikke er fre-tex en fin plass, (de har jakt klær også!).

Første sesongen din kan jo bli stygg dyr på rundt 2000,- men neste år kommer du langt med en 1000 lapp.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Regner jeg inn våpenkostnad, generelt jaktutstyr, klær, reise, jaktkort og alle småting, koster det fort 50000 kr for den første!

Nå må man jo avskrive våpenkostnader over mange år. Samme sak med turutstyr generelt.

Men holder man utstyret utenfor, så blir det nødvendigvis ikke så mye.

 

Man får jaktkort for noen hundrelapper. Så da kommer reisekostnader og evt losji om man ikke bor i telt i tillegg.

Matkostnader kommer ikke med, man spiser jo hjemme også.

 

Det er vel umulig å regne kostnad for en rype, det er så mange faktorer som spiller inn individuelt.

 

Men har man en hobby som ikke koster, da er det ingen hobby.

Link to comment
Share on other sites

Regnskapet ser slik ut:

1. år

1 dag jakt på hytta til svigers.

Jaktkort inatur 230.

Jaktsekk 1150.

Våpen lånt av svigerfar

Ingen rype.

Jaktsekken er en gang brukt til andre formål enn jakt.

Totalt 230 kr

 

2. år

Hagle 11000

Futteral 650

Treningskudd på leirduebanen 6000

Bukse 3000

Jaktkort 5 dager 1250

Div reise og opphold 2000

Jaktammo 800

1 rype.

Totalt 1000 + litt hobby

 

Regnskap levert sosialministeren (kona)

1 stk patron à 32 kr og en rype.

Det er billigere enn på rema, der de koster 89 kr.

Link to comment
Share on other sites

Starter noen med jakt for å få tak i billig mat? :shock:

Ja.

 

Jeg tråkker i fotsporene til Somaliske damer og vi jakter i lag i frysedisken ved grensen. Jeg lærer stadig noe nytt.

Lønnsomheten er brukbar selv når vi regner inn timelønn.

 

I forrige uke spurte jeg en Dame fra Irak om hvor jeg kunne kjøpe inn prisgunstig håndsåpe.

Vi stod foran reolene for såpe på Kiwi og First Price håndsåpe var utsolgt som vanlig.

Hun nevnte at hun kjøpte prisgunstig Dove såpe på den lokale Halal 1000 butikken.

Butikken har gode forbindelser i retning Birmingham, Tyrkia, Pakistan, India og Hamburg og prisene er som regel gunstige på bananer, Paprika og annet.

Det er jo ikke alt som er billigere ved Handledisken.

Jeg kjøpte i går 1 bærepose håndsåpe med 16 stykker bedre Premium håndsåpe og en flaske flytende grønn håndsåpe av billigste slag. (Nei - innholdet i flasken er dyp blå - Det står Flower Soap på etiketten og lukten er skal vi si - Alternativ.)

Jeg husket en reklame for tannbørster med innslag av tannbørste med levende basselusker jeg så på youtube for en tid siden så jeg sikret meg en ekte Premium Colgate Tannbørste til NOK 6.90 først som sist. Billigere enn på ebay

Jeg besøkte ovennevnte Kiwi i morges og plassen for First Price håndsåpe var borte og plassen utnyttet til Premium Håndsåpe til NOK 16.90 per såpestykke.

Nå som behovet for håndsåpe er dekket for en del år så har jeg frigitt kapasitet til mere lønnsomme innkjøp ved handledisken.

 

Hos meg er jakt lønnsomt og jeg er en forbannet gnier som humper og spretter på bussen til Sverige sammen med Somaliske damer og betaler NOK 50 tur/retur.

(Nevnte jeg at bussen notorisk stopper på parkeringplassen ved den Kurdiske butikken? - Omtrent 200 meter fra de Norsk/Svenske butikkene.)

Her gjelder det å sikre seg litt Russisk Kvass fra Latvija

som du kan bruke til å spyle ned en godt krydret pølse fra Kosovo.

 

God Jakt og Skitt Fiske.

 

Hvis du har litt flaks så kanskje det dukker opp en gammel Laks fra Alaska til en gunstig pris på bunnen av frysedisken.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Starter noen med jakt for å få tak i billig mat? :shock: [...]

Jeg gjør det... Ikke når jeg ikke får skutt en eneste hønsefugl etter en uke i ett middels ok terreng og har bruk gode penger på både reise overnatting mat og drikke, men når jeg ror ut "for å hente noen ærfugl" en ettermiddag i oktober er kvalitetsråvarer for neglisjerbare kostnader en stor del av motivasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

Patronkostnaden om jeg skyter den på fjellet hjemme.

 

I verdens beste rypeterreng, med to blodtrimma fuglehunder hvor man ikke har giddet å drive dresur selv, ny hagle til 100k, ny bekledning og hatt med fjær, tolv guider, fly tre ganger rundt jorda og tapt arbeidsfortjeneste som er rimelig stor siden jeg er direktør i stort selskap bla bla bla....dyr rype.

 

For min del er den dyreste rypa hjemme, den deler jeg seng med.. (skal ikke skyte hu med det første.. :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Regnskap 2013.

 

Jegeravgift 316 kr

Jakttereng - gratis

Hagle 2000 kr /4 år = 500 kr

Ammo - gratis

jaktklær/ utstyr: 10 000 / 5 år = 2000 kr

Antall ryper: 40

Total kostnad: 2816 kr

Pris per rype: 70,40 kr

 

Men....

 

Skuddpremie rev, kråke: 10400 kr

Prøvetaking: 5850 kr

 

Total 16250 kr

 

Rifle med kikkert osv: 16000 kr / 5 år = 3200

Ammo: 200 kr

Diverse: ca 4000

 

Total: 7400 kr

 

Total utgift: 10216 kr

 

Totalt inn: 16250 kr

 

inntekt per rype: (16250 kr - 10216 kr)/ 40 ryper = 150, 85 kr :mrgreen:

 

 

Så holder vi seljakta utenfor.....

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet om hva det koster å skyte ei rype er helt uinteressant for en jeger.

Hvis en person skyter ei rype, og deretter drar frem regnskapet og inntekstsfører den, utgiftsfører skuddet samt skoslitasje og myggstift, på kvelden foran peisen analyserer lønnsomheten for sessongen osv, da er han/hun sikkert en utmerket person, men ikke en jeger.

For visse ektefeller, jaktmotstandere, status/penge-freakere og mindre heldige "jegere" er dette med "felt vilt lønnsomhet" en innfallsvinkel.

Mist ikke jakt-gleden ved å drive økonomi analyse på rypa som rusler i lyngen, eller henger i svalgangen.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Pris for jakt er så mangt. Men tråden er ikke helt meningsløs, selv om folk som har jaktet noen år, synes det. For nybegynnere, kan dette være litt interessant.

 

Men jeg ser de undeligste regnestykker her og de færreste er relevante. Innvisteringskostnader, bør jo holdes utenom. Og jakter en kun rype, må jo vilttrygavgift regnes med. Samme med treningsskudd, alle bomskudd, reise, overnatting og alle jaktkort. Så får en dele dette, på antall felte ryper/år.

 

Selv har jeg jaktet ryper over det meste av landet og noe i Sverige. Reisevei (en vei)for hovedjakt har vært fra ca 45 - 230 mil + kjøring i området, som også utgjør noen mil. Slikt koster. Men jeg og mange andre, jakter mer en kun en "hovedjakt" (1 - 3 uker) og kjøper kanskje flere jaktkort, div. steder. Slikt må også med i regnestykket. (Gratisjakt, egen hytte/terreng, og gammel ammo, m.m., er vel ikke relevant å trekke fra. Samme med lokale jegere, som nærmest bor i terrenget og bedriver dagsjakter. For folk flest, har dette en kostnad!

 

Skal en pirke, kan en også regne inn avskrivning på klær, telt (med utstyr), fjellstøvler, m.m., men som hobby synes jeg det blitr litt søkt å regne med dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva det koster, er det værdt hver eneste lille krone. Se hva du får igjen for alle timene, dagene og ukene ute i Guds frie natur... Ubetalelig... Jeg forstår spørsmålet men skjønner ikke hva du mener... :mrgreen::mrgreen:

Jeg enig i de to første setningene dine, men jeg tror ikke du forstår spørsmålet, eller hensikten med det. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...