Jump to content

RINGDUEJAKTEN 2015


festool

Recommended Posts

Er det noen som har med seg bikkje på duejakt. Tenkte jeg skulle ta med vorstehern på duejakt ikveld, men usikker mtp skyting. Tror det blir endel skyting da det var observert mye duer på et nytreska jordet. Er redd for hørselen på bikkja, og hun klarer å sitte i ro.

 

-olan

 

 

Fin dressur trening da :) Set bikkja bak i bånd, så går det bra med hørselen tenker jeg. God trening med skyting og så apport når du ber om det.

 

Har med vorstheren min selv og det er fin trening, i tillegg så slipper man jo å hente duene..... Bare lære at han ikke skal hente lokkeduene også da :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er kornåkrene skåret her på nord Jæren og duene beiter ivrig. Det blir til at jeg kipper på croksene her jeg sitter på hytta og rusler over hyttetomta med 10/22en min og kikker noen ganger til dagen over kornåkeren vi har til nabo. Ei due i kveld og ei i går. Tøffeljakt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går ettermiddag. Jakter på flere jorder, både i Askim og Eidsberg, og i går var jeg på en tresket hveteåker ned mot Gomma. Fikk bare ei som slo seg ned på lokkeduene, ellers var det en overflyger og et par flokker på seks-syv som ikke var interesserte.

 

Merkelig dårlig trekk i forhold til det jeg er vant med. Ser duer på ledninger både når jeg kjører til og fra jobb, men sjelden å se store flokker på bakken på de jordene jeg passerer.

 

Etter min oppfatning er det færre duer i år enn i fjor, kan kanskje skyldes dårlig klekking og kyllingproduksjon pga kald forsommer?

Har skutt ca 20 totalt i år, mix av voksne og kylllinger, men størst innslag av gamle fugler. I fjor var det motsatt, med flest ungfugl.

 

For min del er rypejakta i Trysil blitt avlyst av Statsskog. Fornuftig og modig avgjørelse, og en nødløsning som kanskje virker for å redde en marginal bestand.

 

Mine to gordon settere skal få bli med på post og få apportere duer i stedet :D

Link to comment
Share on other sites

Sitter i skrivende stund nesten i døra hjemme. Jordet ved siden av ble treska idag, samt et par andre. Er de første jordene her i området som har blitt treska. Har ikke lokkefugler idag. Det kommer noen duer, men de flyr høyt her. Så ikke helt ideelt. Må nok alliere meg med noen bønder, for det blir nok mer tresking utover uka, for det meste er modent rundtforbi

 

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Jakt Fred :forvirra: Var ute i tre timer i går ettermiddag, telte kun 12-13 totalt. Var bare to som slo ned på lokkeduene og de ble med hjem. Er nok veldig "lokalt" dette fenomenet med lite duer. Sikler stadig på de plassene jeg ser langs riksvei 120 på vei til jobb. Så minst 50 som hadde satt seg til rette i en høyspent et sted oppe i Akershus. Var rett ved en liten uslått byggåker med mye legde, og tipper de koste seg der hele dagen.

 

Så forresten et interessant innslag på TV her om dagen som kanskje forklarer litt. Var en ornitolog som drev og fanget og merket småfugler på Sørlandet, og han sa at det var en markant nedgang i antall småfugler i år. Dette mente han skyldtes dårlig og kald vår/forsommer med lite insekter, slik at de fuglene som hekket faktisk hadde måtte forlate eggene sine for å holde liv i seg selv.

 

Nå spiser jo ikke duer så mye insekter, men det kan tenkes at det har vært dårlig med mat likevel, og at mange egg har blitt liggende uklekket av den grunn. Duer er også dårlige redebyggere, de legger stort sett to-tre pinner i kors og deretter et par egg oppå der. Er det kaldt sånn som det var i vår, med stadige avbrudd i ruging for å skaffe mat, så blir vel klekkingen mislykket. Og dermed blir det generelt færre duer...

 

Skal ut og titte etter kanadagjess i morgen tidlig, de er det ihvertfall nok av 8)

Link to comment
Share on other sites

Til Mauser M03:

 

Vekk henne klokka kvart over fem, kok kaffe, fyll termosen og vær smørblid mens du kurrer og pludrer. Lokk henne med ut kvart på seks, gjør deg klar med kamo og dueskall til rundt halv sju, kos dere og nyt soloppgangen, da blir det aldri feil :D

 

Som sagt før; jeg har nesten aldri skutt duer før kl sju, men dette varierer selvfølgelig fra sted til sted. Det er litt som å fiske, man vet aldri helt når det napper og bettet kommer. Duejakt er 10% planlegging, 15% godt vær, 90% flaks og 23% mattekunnskaper... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...