Jump to content

RINGDUEJAKTEN 2015


festool

Recommended Posts

Hagla blir jevnlig skutt med om dagen. Trening mot duejakta er alltid en sosial og morsom opplevelse. "Tørrtreningen" i stua betraktes som idioti av min bedre halvdel, men hun liker de små fuglene på middagstallerkenen hun også.

 

Blir ekstra spennende i år med nye jaktmarker og nytt våpen, gleder meg :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke så store mengder duer i området, men skal ut etter dem i år jeg og.

Skifter taktikk til 22WMR og litt lengre hold til lokkefuglene, det som ev.t dukker opp skal NED!

 

Håper på å gjenta suksessen med cognacgravet duebryst til neste familiemiddag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Duejakt i england - nå ble jeg litt misunnelig, historie og bilder er obligatoriske når du kommer hjem!

 

Cognac-gravet duebryst er egentlig det samme som vanlig graving, bortsett fra at man bytter aquevitt med cognac.

Jeg hadde 4 fileter, 2 som jeg testet Bache gabrielsen 3 kors på, og 2 som jeg testa whisky på. Cognac var def. best.

 

Jeg jobber mesta uten fastspikrede oppskrifter, men jeg brukte sånn ca. 2ss salt, 2ss sukker, 1/2-1ts pepper, 1 ts timian og 4 knuste einebær, gned filetene i dette og la dem i en plastpose, tilsatte "en klunk" (ca. 1/2dl) av nevnte cognac, skviste ut lufta av posen og knyttet denne. La så stasen i kjøleskapet i 2 dager(kunne sikkert stått lengre, men vi snakker om små stykker - prøv deg litt frem) under press av en melkekartong og snudde 2 ganger om dagen. Pakka opp, tørket av og lot det modne i 2-3 dager(vet ikke om det er helt nødvendig - gammel vane fra min side). Nydelig i tynne skiver med rødløk og tyttebærrømme. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har et dekar ekstra gressmark (plenklipt) med masse ringduer omkring. Nå lurer jeg på om noen har hatt suksess med å venne duene (ikke tamduer/byduer) til å finne mat på et slikt jorde...med tanke på ringduejakt? Hva skal man i så fall lokke dem med? Erter? Hvetekorn? Havregryn?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg flytter til London for å ta master i slutten av August og føler det da er obligatorisk å få ordnet seg litt duejakt!

Noen som har bodd i England og vet hvordan søknadsprosessen med tanke på hagle er?

Er kravene like strenge rundt våpenskap?

 

Axe: Jeg bruker 3/4 og 2/4, og tror dette er ganske normalt. Men det kan lønne seg å teste ut skuddbildet på hagla di, så ser du veldig fort hvordan hagla sprer med ulik chok (og skudd).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ca samme regler for våpenskap; google "shotgun certificat UK" så finner du all info du trenger.

 

Edit_det enkleste for deg er kanskje Visitors shotgun certificat, gyldig i inntil 12 måneder; du trenger en sponsor (kan være omtrent hvem som helst-både personer og klubber/organisasjoner); http://content.met.police.uk/Site/firea ... easvisitor , http://basc.org.uk/firearms/visiting-the-uk-to-shoot/

Link to comment
Share on other sites

Ca samme regler for våpenskap; google "shotgun certificat UK" så finner du all info du trenger.

 

Edit_det enkleste for deg er kanskje Visitors shotgun certificat, gyldig i inntil 12 måneder; du trenger en sponsor (kan være omtrent hvem som helst-både personer og klubber/organisasjoner); http://content.met.police.uk/Site/firea ... easvisitor" target="_blank , http://basc.org.uk/firearms/visiting-the-uk-to-shoot/" target="_blank

 

Ah, takk for hjelpen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

så bra :thumbup: ja blir morro å prøve! har sett det har sitti 40-60 duer på høyspenten der så får håpe dem sitter der til fredagen å :mrgreen: har også kjøpt med en "mini" karusell som det sitter 3

duer på som spiser som går litt rundt. noen som har erfaring med den da? :roll:

noen som vet om dem har begynt å treske hvete i østfold enda??

Link to comment
Share on other sites

Spanerunde imorra efta, rigge nett og poster på kvelden. så erre opp før donald Duck letter å få med seg andetrekket. Dårlig med tresking i telemark, men her i østfold har vel alle treskerane gått idag, og mens vi jobba kunne jeg se endel duetrafikk. Jegeran i østfold får jo ønsker oppfylt, heime blir er det tresking i starten av sept.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått fingrene i jorde som blir tresket i disse dager.Jakter først på lørdag,og kommer da kun til å satse på ettermiddagsøkta.Ser Tor Ola Dehli har gode erfaringer med å ikke forstyrre duene på morgestrekket,og får dermed høyere uttelling på ettermiddagen.

 

Trekker også endel gås på jordene jeg skal jakte så jeg pakker noe grovt til de også.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt bra ut mtp tresking før helga på jordene "mine", men håper det blir klart på minst ett så man får tatt seg en tur ihvertfall!

Åssen ammo skal folk bruke i år? Kjøpte selv endel saga bly til 5kr smellen som går godt jeg tenkte å prøve :)

Link to comment
Share on other sites

Fem duer ble med hjem nå i ettermiddag, skyndet meg ut og var på plass like etter jobb. Var ikke det helt store trekket der jeg satt, hadde muligens litt for få due-skall med meg for å få "attention". I morgen tidlig er jeg bedre forberedt, har fylt opp bilen med skall, flappere og kamonett. Satser på å være på plass fra klokka seks.

 

Dersom det ikke er tåke, så begynner vanligvis de første å røre på seg ca en time etter at det er lyst. Der jeg jakter, så virker det som om mange av duene er litt trøtte og trege om morningen, og de har ofte en tendens til å sette seg i strømledninger for å varme seg i sola i stedet for å slå ned ved skallene. Kveldstrekket er gjerne mer "livlig" og fartsfylt.

 

Et tips er å komme seg ut senest kl seks, rigge seg til, plassere ut due-skall, lade hagla og ta en kopp kaffe og en pris snus. Kos deg og nyt været og naturen mens du venter. Plutselig blir det liv, og er du heldig blir det bra resultat innen klokka ni. Jeg har sjelden skutt duer før kl halvsju-sju, som regel blir den første timen brukt til å speide og nyte situasjonen og livet :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har med seg bikkje på duejakt. Tenkte jeg skulle ta med vorstehern på duejakt ikveld, men usikker mtp skyting. Tror det blir endel skyting da det var observert mye duer på et nytreska jordet. Er redd for hørselen på bikkja, og hun klarer å sitte i ro.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde jeg med guttungen på 14 på hans første duejakt.Jeg satset alle kort på ettermiddagsøkt i dag og vi var på plass ved jordet ca kl 1300.Perfekt vær,sol med litt vind og nye FUD lokkeduer hadde vi kjempetrua.

 

Kort fortalt stupte duene ned som om de var trekt ned med magneter..Mange hull i lufta seinere og tom for skudd pakket vi sammen ved 17 tiden med 46 duer i sekken..

 

For en nydelig dag :mrgreen:

 

8xvshx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ble med 28 duer hjem på søndags kvelden.Jaktet på samme jorde som dagen før,så også spor etter andre som hadde jaktet der søndag morgen..Det lå igjen endel tomhylser av NSI stål leirduepatroner,ikke akkurat mitt førstvalg av ammunisjon.

 

Vesentlig dårligere trekk på søndag,men så har det blitt løsnet mye skudd i området også,både på det jordet og andre nærliggende.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt fersk i due-gamet, så har et spm som jeg håper noen kan hjelpe med.

 

De duene jeg møter på i skogsområder på Østlandet, særlig i nærheten av gårder, type Eidsvoll, Hurdal, Minnesund osv.

Dette har jeg forstått er ringduer, men som altså ferdes i skogen(når de ikke er på jordet).

 

Har noen her noen jakttips å dele for hvordan disse kan jaktes i skogen, vil lokkeduer på åpne plasser gjøre noen forskjell eller er det støkkjakt i skogen som da er greia?

Link to comment
Share on other sites

Ringduer sitter gjerne i trærne i skogen/Skogkanten og sover.Finner du ett slik sted så kan du sitte der og postere feks.Ta deg en tur i terrenget i kveldingen og se hvor du støkker de ut fra.

 

Eller lettest finn deg ett jorde hvor det trekker duer,og plasser deg slik at du kan skyte de på trekket,da trenger du ikke lokkeduer

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...