Jump to content

Hjelp til feil med rifle og lyddemper


hildrum65

Recommended Posts

Hei. Prøvde A-TEC CMM-4/6 22 LR Demper på Brno 22 salong.

Skjøt nesten en halv meter fra blink med demper på (20m). Ser ut til at den kommer borti front sikte og blir skjev uten at det synes.

Tok av lyddemper og fikk god samling igjen.

Skuddene har ikke truffet noe inne i lyddemper så jeg ble overasket over at dette kan skje....

Noen som kan noe om dette? Hva bør jeg gjøre?

:overrasket:

Mvh

Nybegynner på dette med lyddemper på salongrifle og pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ingen samling med lyddemper. Opp til halv meter feilmargin på 20 meter. Fikk ikke sett om de slo inn skeivt... tenkte ikke på det. Men når du spør så kunne det det ut til at treffhullet var større enn vanlig. God samling på siktepunkt uten lyddemper.

 

Takk for at du svarte meg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke synlig men med målinger står det mot venstre. Kulene gikk også mot venstre. Mulig det er rifle som er skjev der demper stopper. Hmmm lukter børsemaker av dette. Demper er ny og fungerte på pistol. Synes det er litt mye slakke på gjengene når demper skrus på så det kan også være grunnen. Takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Kan være vanskelig å se om kulen såvidt subber borti bafflene i demperen. Hadde akkurat det samme i en salongrifle selv. Der måtte jeg demontere demperen, rengjøre og inspisere hver baffel før jeg så noen veldig små skrapemerker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at det var en annen kar her på forumet med et lignende problem, dog med et grovere kaliber. Klarte ikke finne igjen tråden i farta, men problemet viste seg for han å være selve demperen. Dette var det produsenten av demperen som til slutt fant ut av, og løsningen var å øke diameteren gjennom demperen med en tidel eller to.

 

Så kanskje du kan prøve med en annen demper og se om det hjelper?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På lyddempere prøver man å ha åpnngen så liten som mulig, og det setter store!! krav til de som skal gjenge opp løpet.

For en demper til cal 30 er det vanlig med 8,5mm åpning (så vidt jeg vet). Når kulen har en diameter på 7,82 mm vil det si 0,34 mm klaring rundt kulen. Når man vet at kulen ikke roterer helt konsentrisk blr marginene enda mindre.

Med dempere som har en lengde på 150mm foran munningen skjønner man at en ørliten skjevhet kan resultere i baffle touch. Her kommer urenheter på brystingen på løp og demper sterkt inn i bildet, så renslighet er viktig.

En annen faktor som man skal ta hensyn til er karbonavleiring i åpningen slik at åpningen blir mindre ved skyting særlig dersom man ikke renser åpningen etter skyting. Disse avleiringene er harde og touching av kulen vil gi stor spredning.

Hvis kulen ikke ligger konsenntrisk i åpningen vil det bli større gassgjennomstrømning på den ene siden slik at det blir trykkforskjell og kulen forlater demperen med et avvik til løpets senterlinje som vil i treffpunktforandring i forhold til riflen uten demper. I tilleg kommer løpssving ved avfyring som vil endre karakter ved at løpet får en større masse å akselerere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...