Jump to content

Garmin Alpha eller Astro?


Lawman

Recommended Posts

Hvilken modell bør man satse på nå?

 

Jeg vet at Alpha ikke kan brukes sammen med Astro-peilere, og det er naturligvis dumt. Men er det ellers noen grunn til å velge Astro (bortsett fra at den kan brukes med andre Astro-peilere)?

Link to comment
Share on other sites

For så vidt et ganske greit poeng. Men det finnes situasjoner der det fortsatt vil være hensiktsmessig å kunne bytte batterier på en del ting, selv om noe annet av utstyret må lades. Hvis det for eksempel er mange håndenheter i bruk, og er begrensede lademuligheter på stedet.

 

Dette er vel irrelevant for de fleste, men kan være greit å ha i bakhodet.

 

Det kan jo og være et poeng dersom en har planer om å også bruke enheten som ren gps. Kan være upraktisk å være avhengig av lademulighet på ei ukes fjelltur :wink: Løses jo med en powerbank, men personlig så synes jeg logistikken er greiere med noen aa-batterier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Astro høsten som var og er godt fornøyd med den. Men siden jeg jakter med fuglehund så har Alpha noen fordeler som jeg ser nå at jeg ville ha foretrukket til min jakt. Som litt raskere oppdatering samt toveiskommunikasjon. Derfor vurderer jeg nå å heller kjøpe meg en Alpha. Jeg er heller ikke på jakt i flere dager til vanlig så en powerbank ville ha hjulpet meg i de få tilfellene det var nødvendig. Ulempen med å gå over til Alpha for min del ville ha vært at de jeg har jaktet sammen med til nå bruker Astro.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt interessert nå. Astro-en min hr begynt å fuske, og vurderer Alpha. Jeg er litt skeptisk til berøringsskjerm, men går ut fra at jeg får det til etter et par års trening. Strømutfordringen på håndenheten ser jeg ikke som noe problem, men jeg lurer på en ting: Hvordan er kapasiteten på halsbåndet? Varer det like lenge som Astro-båndet?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo og være et poeng dersom en har planer om å også bruke enheten som ren gps. Kan være upraktisk å være avhengig av lademulighet på ei ukes fjelltur :wink: Løses jo med en powerbank, men personlig så synes jeg logistikken er greiere med noen aa-batterier.

100% enig :)

Derfor jeg alltid har med en gammel Tracker peil som bruker CR123 i halsbåndet og 9V i motager.

Og en gammel Garmin 12 XL i sekken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Mista min Garmin Astro 320 på rypejakt i helga. Jeg kjøpte den ifjor høst sammen med T5 båndet.

 

Dette skal være kompatibelt med både Astro og Alpha?

 

Det er litt prisforskjell på de to modellene, men kanskje ikke mer enn at jeg vurderer den råeste.

 

Som regel jakter jeg alene, men jeg har to kompisser som av og til er med på jakt. Hvor han ene har Astro 220 og DC40 bånd og han handre har Astro 320 og DC50 bånd.

 

Dersom jeg kjøper Alpha 100, kan jeg få inn hundene deres under jakt? Han ene vil uansett ikke få inn T5 båndet. Han andre er jeg usikker på.

 

Hva tenker dere - Alpha 100 eller Astro 320?

Link to comment
Share on other sites

Hvor han ene har Astro 220 og DC40 bånd og han handre har Astro 320 og DC50 bånd.

Dersom jeg kjøper Alpha 100, kan jeg få inn hundene deres under jakt? Han ene vil uansett ikke få inn T5 båndet. Han andre er jeg usikker på.

Han med A220 vil ikke få inn DC50 og T5, og du med evt. Alpha 100 vil ikke få inn DC40 og DC50. Blir mye radioprat av sånt. :) Astro 320 er kompatibelt med både DC30, DC40, DC50 og T5. Eldre 320 må få programvareoppdatering for å få inn T5.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hadde 320 og gikk over til alpha. Mest på grunn av muligheten til toveis kommunikasjon. Altså treningskampene som de kaller det. Lyd, lys og vibrasjon i halsbåndet. Hvis hunden min går for langt så kaller jeg inn med enten lyd eller vibrasjon.

Når det gjelder batterikapasiteten så føler jeg at den er nokså lik. På 320 holdt 2 tørrbatterier ca en dag. Mener å huske de kanskje holdt litt lenger men de varte ikke to hele dager. Så jeg byttet batteri etter en full jaktdag. Nå må jeg lade eller bytte batteri etter en full dag også. Eller ta sjansen på at det holder akkurat uten noen margin i to (har prøvd).

Så hvis man har et eller to oppladbare til alpha så er man like langt som om man skulle ha en neve oppladbare AA batterier til 320. Eneste forskjellen slik jeg ser det er at du ikke får kjøpt batterier som passer alpha på nærmeste bensinstasjon. Men trenger man det hvis man har et eller to ekstra med seg?

Man får jo også kjøpt batteribanker mange plasser nå som kan plugges rett i alpha. Har hørt mye godt om den man får kjøpt på Biltema.

En ting som irriterer meg litt med alpha er hvis man kommer borti skjermen når den er låst så får man en alarm tilsvarende den alarmen man får hvis hunden har stand. Og måten skjermen er laget på, at man kan trykke på den med hansker og våte fingre så er det ofte at man trykker på skjermen når peileren ligger i lomma. Jeg har ikke funnet noen måte å skru av denne alarmen på uten å skru av standvarsleren heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...