Jump to content

Presisjon Merkel 96 K i 5,6-52R?


Tomas

Recommended Posts

Hva kan jeg forvente av presisjon av 96 K drilling i 5,6-52 R. Kommer helt sikkert til å lade selv, men sett utifra at det nok ikke blir skutt så mye så kan det vel tenkes at f. eks Norma har topp ammo. Er det da noen som har skutt litt med en slik børse, og kan dele med seg av erfaringer.

 

Har fått tips om at jeg bør tørrpusse kammer, gjerne bruke avfetting i kammer, før avfyring. Tanken bak dette er hylsa da " kleber " seg til kammeret, og stresser låsen minimalt. Dette vil da gi ophav til bedre presisjon. Kanskje det er noen som har prøvd dette på brytvåpen med tilsvarende låsing.

Link to comment
Share on other sites

Driver litt med brytevåpen.

Presisjon på førsteskudd er like bra på en drilling, som på en vær rifle.

Problemet oppstår ved flere skudd, da varmen gjør att løpene utvider seg forskjellig.

Puss som du ville gjort med en annen rifle eller hagle.

Når du skal trene på bane, er det viktig att hele løpsbunten har samme temeratur.

Noen drillinger kan du skyte 2-3 skudd kjapt før den begynner å "røre" på seg.

Jeg kan skyte 2 kjappe, så må jeg vente til temperaturen har fordelt seg på hele løpspakka.

Dette er med 7x65R, med 5,6x52R kan du muligens få avgårde flere.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Forventet presisjon er vel litt individuell fra hvert våpen til hvert våpen /kaliber.

Min er en ny 96k med 12/76 og 7x57R i rifleløpet.Den samler 3 skudd der alle skytes fra kaldt løp på 20mm på 100m.Skyter jeg de 3 etter hverandre vil det første stå midt i senter ,neste klatrer 7 cm og det tredie klatrer nye 7 cm.Med 5,6x52R som ikke bruker like mye krutt som 7x57R vil jeg annta høydespredningen er litt mindre.Med åpne sikter klatrer ikke treffpunket da kornet er med på oppturen varmen skaper i pipebunten.Mine åpne sikter var meget godt justert fra fabrikk på min.

Jeg har en kombi i samme kaliber som gikk nesten 50cm for høyt med åpne sikter.Der var det bare å ta med fil og kaffe og bruke god tid på banen.Fila mye av baksiktet slik at den nå er midt i på 100m

Link to comment
Share on other sites

20 mm høres greit ut, er klar over problematikken med varmgang. Skal benytte den på skogsfugel, og da bør nok presisjonen ligge på så nært som mulig på 20 mm. Om jeg bør lade selv, eller skal være fornøyd med kjøpeammo får jeg se på. Har ladd div. patroner i 40 år, så jeg finner nok en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...