Jump to content

Jakt på murmeldyr


8x54

Recommended Posts

Løfter denne frem.

 

Noen som har jaktet murmeldyr?

 

Virker som det kan sammenlignes litt med vår beverjakt?

Kanskje ikke helt den store jaktlige prestasjonen å skyte en stor gnager, men artig med ei helt annerledes jakt høyt til fjells i Alpene?

 

Hyggelig om noen ville fortalt litt om det?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Ja.

 

Murmeldyr er gjerne det første viltet en østerrisk jeger jakter, mest pga prisen. De skytes av flere grunner:

Fettet har høyt naturlig innhold av kortisol. Dette renses og tilsettes hudkrem.

Dyret stoppes ut.

Kjøttet… fikk egentlig ikke noe klart svar. Noen lagde mat, andre ikke.

 

Murmeldyret lager dype tuneller som er en reell far for beitende husdyr, fotturister og alpinanlegg. Dette er vel hovedgrunnen til at de skytes. Andre steder hvor murmeldyr ikke har dette skadepotensialet er de turistattraksjoner, endel steder mates de og er dertil tamme.

 

De fleste jaktklubber i alperegionen skyter murmeldyr, der jeg var skulle 120stk bort. Prisen var euro 150 per. Det var noen tjekkere der i ens ærend for å jakte murmeldyr, men deres tur fremstod mer som en sosial greie med ølseidel og jaktklær. Halvparten av disse presterte å ikke felle viltet, rett og slett pga dårlig skyting.
IMG-20230825-WA0022.jpg.fdcdfa649bfd1ce347d8903d6c1dd3a2.jpg

Jeg skjøt mitt murmeldyr rett og slett fordi de skulle skytes og verten ønsket fettet. Vi kjørte opp i alpinanlegget og fant en egnet plass. Jeg tenkte som så at dette er en grei måte å gi ekstra tips uten at det ble kleint. Medlemskapet i jaktklubben var ca nok 15.000 per år.

IMG-20230827-WA0001.jpg.63af8c608641f617765cc99bcf6f5084.jpg

 

Jaktopplevelsen var lik null men dyret krevde et presist hodeskudd dersom jeg ikke ville stå med spaden og berge dyret opp fra hiet. Kravet til presisjon er ikke så himla stort, treffer du en tennisball på 150m er du innafor, mindre er selvsagt bedre. Skyt der kravebein møtes, gjennom tenna forfra eller der kjeve møter øre. Selv om de anses som skadedyr behandles de med like mye respekt som en ibex.

IMG-20230825-WA0029.jpg.183ae71e16fe80ebefe12b8d93a7f991.jpg

Edited by Roe
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg var innom gamle kjente i St. Anton på sommeren og tok en tur opp i tåkeheimen for å se hvordan det så ut uten snø. Murmeldyrene der var tamme og kom for å tigge mat. Er ikke dette som å jakte sekkender i Akerselva?

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Under en tur til Idaho for noen år siden ble jeg invitert med for å jakte på noe de kalte for whistle pigs. Det er en mindre art av jordekornfamilien med levendevekt på 100-200 gram, kan være denne arten https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Idaho_ground_squirrel 

 

De hadde problemer med at storfe tråkket i hullene og noen ganger skadet seg,det var derfor tillatt å skyte whistle pigs uten å betale noe for det. Denne arten var ikke spesielt tamme og stakk ned i hullene når vi ble sett. Raske skudd med lånt våpen og FMJ i 223 på 50-100 meter når de stakk hodet opp for å ta en titt. Ikke noen stor utfordring jaktmessig, men artig å prøve annerledes jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...