Jump to content

kaliber 20/76


Tommyfangst

Recommended Posts

Vurdere sterkt å gå fra kaliber 12 til 20 i nytt våpen. Lett våpen med god balanse (de jeg har prøvd). Men er litt usikker i forhold til jakt seinhøstes på tiur der hold fort kan bli 40 m ++ i hektiske situasjoner. Nå kommer vel blypatroner på markedet igjen. Usikker på hvordan markedet for kaliber 20 blir da. Noen synpunkter på dette? Regner med flere her inne bruker kaliber 20

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på ein tiur på over 40 meter er vel uansett jobb for ei rifle..?

 

Elles har du vel samme haglmengd i ei 20/76 som i ei 12/70. Og meir hagl i ei patron gir vel mindre hastigheit pr hagl, ikkje meir. Dermed har du dårlegare gjennomtrengingsevne på ein kvar avstand med ein magnumpatron enn ein standard/moderat patron, og det nyttar ikkje å kompensere for det åleine med fleire hagl/betre dekning på avstand. Blir det ikkje slik?

Link to comment
Share on other sites

Jo, en skulle mene det... Blir det litt sånn da at jo flere haggel jo større skuddbilde, men dårligere gjennomtrgningskraft og motsatt? Vil tro kanskje kalober 20 har litt trangere skuddbilde og dermed vil kaliber 12 spre litt mer på kort avstand? Men her varierer sikkert fra forskjellige typer patroner igjen. Er dette riktig eller er jeg helt på jordet? Når bly kommer tilbake vil sikkert gjennomtrgningskrafta bli større pga høyere vekt på bly :?:

Link to comment
Share on other sites

Vil tro kanskje kalober 20 har litt trangere skuddbilde og dermed vil kaliber 12 spre litt mer på kort avstand?

Om du skyter med 1/2 Choke i en cal 20 eller i cal 12 skal de begge (teoretisk) sette 60% av haglene i respektive patroner innenfor den magiske sirkelen med 75cm Diam. på 35m avstand.

Det er altså choke, som helt bestemmer hvor "trangt" skuddbildet blir og ikke om kaliber er 12 eller 20.

Så skyter du samme hagelvekt skal de begge oppføre seg "likartet".

 

En annen sak er vel at cal 20 ofte laddes med lettere patroner enn cal 12. Det vanlige er 28gram (1oz) - 36 grams patroner er unntaket og blir "tungt kost" i lengden for både skytter og våpen.

 

Sikkert mange som er uenig,- men med cal 20 reduseres effektiv skuddavstand med ca 5m. mot cal 12.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange som er uenig,- men med cal 20 reduseres effektiv skuddavstand med ca 5m. mot cal 12.
Da tillater jeg meg å spørre hvor mye praktisk jakterfaring med kaliber 20 du har til å underbygge den påstanden.

 

Forøvrig vil alle kvalitetshagler i kaliber 20 fint tåle jevnlig foring med 36g ladninger. Hva skytteren tåler er en treningssak, men en hagle på 2,5kg sparker selvfølgelig mer fra bak 36g hagl enn en på 3,3kg.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange som er uenig,- men med cal 20 reduseres effektiv skuddavstand med ca 5m. mot cal 12.
Da tillater jeg meg å spørre hvor mye praktisk jakterfaring med kaliber 20 du har til å underbygge den påstanden.

 

Lurer jaggu jeg på også!

Etter å ha jaktet med 10/90, 12 og 20 i mange år så merka jeg lite forskjell på effekt.

Enden på visa ble at 10ern støva ned i skapet og når kombi skulle i hus så ble det i kal.20.

Jaktet alt fra due til rådyr med mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

så kaliber 20 kan trygt anbefales til all fuglejakt selv på tiur opp mot 35 m +? Det vil sikkert gjøre at bly gjøre at dette blir enda bedre og kotnaden blir mindre på kaliber 20 også? Har bare erfaring med kaliber 12, men likte 20 kaliberen godt må jeg si uten at jeg har prøvd den på bane. sikkelig lett og velbalansert våpen virker det som

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er om og gjøre å lempe ut 36 gram hagl, er vel kal.12 det beste. Sjøl har jeg skutt alt av haglvilt opp til fullpelsa rådyr med kal 20 ladd med 28 gram US5 , effekten er upåklagelig. Syns det er betenkelig og skyte på fugl når holdene er 40 ++...da begynner det å bli vanskelig og bedømme avstanden, så det fort kan smelle på 60-70 ++...og har man da fått den fuglen i bakken ved skjære flaksen med en eller annen "supermagnum" blir vel gjerne den patronen TOPP. Nei...hvis folk prøver å vise litt jegervett, og kan la fugl fly,om holdet føles langt, er nok 28-30 gram plenty. En annen ting er at tunge magnumpatroner i 20 ofte har en elendig utgangshastighet.

Har vært på noen jakter i Storbrittania, der jeg har tillatt meg ganske så drøye hold på hare,rapphøns og fasan, da de er utrustet med gode hunder til å finne viltet. Har stort sett brukt patroner (i kal 12/65) med filtforladning og 30 gram hagl i engelsk nummer 6. Viste seg gang på gang at patronene drepte greit helt ut til gode 50 skritt (jeg er langbeint) .Jeg bruker gjerne halv choke i begge piper. Trikset var var bare å tørre og holde langt nok foran :lol: Så jeg mener normalpatroner holde i massevis til å drepe. Det er nok skyteferdighetene til Ola Dunk det står mest på...inkludert meg selv :)

Link to comment
Share on other sites

Mener selvsagt at en ikke skal skyte på så lange avstander. Det jeg mente var at om en tiur flyr opp på 30 m ca, kan det fort være at en feilbedømmer og avstanden er 40m + Det går fort og fuglen er stor og avstand virker kortere enn det den egentlig er.

Syns egentlig at det er rart ikke flere velger kaliber 20. Velger man patroner som fungerer godt og bruker litt tid på dette forstår jeg ikke hvorfor jeg drasser rundt på en kaliber 12 på 3,6 kg...

Link to comment
Share on other sites

HighPower; les mitt innlegg en gang til..

skyter du samme hagelvekt skal de begge oppføre seg "likartet".

De folka som tror seg behøve 36gram-(Mag)- i sin cal 20 er de samme som tror at de må ha 42gram-(Mag)- i sin 12/70,.. og hva med 12/76 eller 12/89 ??

Ikke lat som du ikke forstår at en kaliber 12 har et større potensiale.

 

DET sagt,.. selv foretrekker jeg lette ladninger i mine 12/70

 

Kaliber 20 er et fint kaliber med smekre våpen for fuglejakt, men det er og blir aldri førstevalget for t.eks seriøse sjøfugl/gås-jegere,.. OG det er en årsak til det,.. kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøveskøyt endel patrontyper i alle mine våpen.

Fikk faktisk bra skuddbilder i kombin med Federal Premium turkey shot.

20/76 med 36grams ladning i US4.

Ble enten gjennomskyting eller så satt det meste av hagl i skinnet på motsatt side.

Litt etter avstand sef.

Skal man ha gjennomskyting så bruk type Heavy shot.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg finner rundt omkring er kaliber 20 et bra valg. På veldig kort hold ser jeg at en del skriver at 12 sprer mer. Men dette tror jeg har litt med valg av patron valg. Med litt prøving av forskjellige typer patroner og bruke tid på trening på leirduebanen så tror jeg dette er mer viktig enn kaliber 12 eller 20. Når det gjelder kostnad på patroner tror jeg kanskje ikke forskjellen er så stor heller utvalget som er bedre i 12. Ser Winge våpen selger Winchester i kaliber 20 i bly til samme pris som 12. Får selvfølgelig ikke kjøpe enda...

kan ikke være så dårlig valg med kaliber 20 da :?::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde 12/70 noen år før jeg fant ut at jeg ville prøve noe annet. Byttet inn denne i en brukt 20/76 fordi jeg rett og slett falt for den. Nydelig, smekker sak med flott balanse (Fabarm Gamma fra sånn omtrent 2000, tror jeg).

 

Når det gjelder treff/effekt på lange avstander, kan jeg dessverre ikke huske "langholdsskyting" med Fabarm'en. Nå brukte jeg aldri annet enn vismuth i skogen med disse to (begynte å jakte i 2005, da blyforbudet trådte i kraft), men husker et par "flystyrt" på ca 40 meters hold med 12/70 3'er (Eley Alphamax - tro det eller ei, men jeg fant igjen fem seks av dem i høst, ca fem år etter at jeg byttet den inn...).

 

Med Fabarm'en har jeg brukt 20/76 i 4'er. De få jeg har knallet på har gått i smellen, unntatt èn. Den siste var ei røy på kanskje maks 30 meters hold i tetta. Denne er imidlertid unntaket fra "smelldøden", og bikkja måtte finne den. Tror mer det var dårlig skyting fremfor dårlig futt.

 

I dag har jeg en Beretta 391 Urika i 20/76. Byttet hagle da jeg meldte overgang til venstre skulder. Skjefte som kunne shimses om var avgjørende, for da kunne jeg shimse til høyre igjen om det ikke funket å skyte links. Det har funket sånn noenlunde, men jeg bommer da noe så inn i h... Og like ille er det fra høyre skulder. Fra omkring 20 treff med Fabarm'en i snitt, er jeg nede i åtte eller noe slik... Jentungen få den heeeelt gratis av meg. Hun blir fjorten om et par uker og kan traske med hagle selv, under opplæringsjakt, i år. Da går jeg uten. Så gjenstår det å se om knøttet av en jentunge klarer å bære svineriet da med "tunge" 2,8 kilo eller der omkring... :lol: Kan bli interessant å se denne lille fjøra (knapt 1,50 og 40 kg tung) håndtere det første skuddet. Heldigvis er det ikke fæle rekylen i en slik halvauto, men den verste rekylen hun har vært utsatt for fra før er fra .22 lr.... Jeg kommer nok ikke til å bytte med det første. Sannsynligvis er jeg i sekstiåra innen jeg får tak i en Merkel o/u 20/76 fra 1950-tallet, med dobbel avtrekker og fast trangboring på 1/4 - 3/4 (er i førtiåra nå).

 

Vel, jeg fortsetter i hvert fall med dette kaliberet, om ikke noen skulle finne på å kaste en Merkel i 12 etter meg. Jeg har ikke merket forskjell i effekt mellom disse to kalibrene, selv om det skal sies at erfaringsgrunnlaget er veldig lite (Norgesmester i bomskudd og evne til å finne fugletomme terreng). Den store forskjellen er rett og slett at 20 føles mer riktig pga at den er smekrere. Den er gjerne like lett uten å være lettvekter, som en lettvekter i 12 og føles med det også mer velbalansert ut for min del. Dessuten synes jeg hagla er penere...

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 er et fint kaliber med smekre våpen for fuglejakt, men det er og blir aldri førstevalget for t.eks seriøse sjøfugl/gås-jegere,.. OG det er en årsak til det,.. kanskje.
Der er vi faktisk fullstendig enig, men det er også det eneste bruksfeltet for en hagle på norsk jakt hvor kaliber 12 utgjør noe annet enn unødvendig ekstra vekt og volum i forhold til kaliber 20. Fuglen dør av kaliber 20, den dør ikke mer av kaliber 12.
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker SB 33,5 gram i min 20/76 drilling fordi de er billig ammo. De jeg treffer detter.

Jeg skyter også med cal12 men da med 32 gram.

 

Jeg opplever ikke noe forskjell på effekt mellom disse.

Men mulig det er lettere å skyter godt med en velbalansert cal20 drilling sammenlignet med en tyngre cal12 drilling.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av ladevekt på fuglejakt, foretrekker jeg helt klart 26-28 grams ladninger til kaliber 20 og 30-32 ladninger til kaliber 12.

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at kaliber 20 ikke er det beste til gåsejakt, men den fungerer bra der også, om man har litt is i buken, og ikke plaffer løs på alle slags avstander.

Det samme gjelder tiur.

 

Jeg jaktet en del med kaliber 20 før blyforbudet, men eier ingen kaliber 20 hagle i dag.

Nå som det blir lovlig med blypatroner igjen, vurderer jeg selv alvorlig å kjøpe meg ei smekker sideligger i kaliber 20 :)

Link to comment
Share on other sites

Bobby: forklar hvordan du regner ut 5m forskjell fra 20 til 12. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er kritisk til påstanden, men så kan det hende det er noe jeg ikke har fått med meg, og at du har et godt poeng... Men da trur jeg det mangler noen parametre i innlegget ditt. Jeg spør fordi jeg er veldig interessert i den slags.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...