Jump to content

Drilling termostabil vs vanlig


villmannen

Recommended Posts

Hei,

Mener å ha lest at det skal være ca 300gram forskjell. Har en Trumpf i kaliber 20/76 + 7x57r med TS løp. Den er litt tung, ca 3,7-3,8kg uten kikkert. Tror forskjellen ligger i at rifleløpene for TS løsningen er tykkere enn for de loddede pipene. Hadde jeg kunnet valgt igjen ville jeg nok ha droppet TS løp.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, men du slepp klatringa?

 

Ja, den går likt skudd etter skudd. Hvorvidt det er en betydelig fordel eller ikke har vel vært diskutert grundig i flere tråder her inne før, og som mange har uttrykt, har det lite å si i en jaktsituasjon. Om det likevel er viktig for deg å vite at den går likt skudd etter skudd og det gjør deg mere komfortabel i bruken av våpenet kan jo TS være en god ting. -Men klatringa er noe de fleste lærer seg i sitt våpen og hånterer/evt. kompenserer for under oppskyting. På flere drillinger med loddet løp behøver ikke klatringen å være så stor heller. Den forrige drillingen jeg hadde klatret ca 10cm på tredje skuddet ift. det første.

 

Det estetiske er kanskje litt OT i forhold til hva du spør om. -Men tydeligvis emosjonelt for endel. Jeg mener at en standard ny Krieghoff drilling uansett har endret seg såpass ifra de gamle drillingene med tanke på utseende, utførelse, detaljering, gravyre mm. at det ikke spiller så stor rolle med TS vs loddet på disse. Loddet ser litt smekrere ut, også etter min mening, men den nye Trumpfen og Optimaen har uansett et moderne uttrykk. Det gir for meg liten mening å sammenlikne disse med f.eks en håndlaget eldre Trumpf/Neptun med loddede løp. Noen liker moderne, og andre liker klassiske løsninger. Gå for det du selv liker.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hei, godtfolk! Jeg låner denne tråden, da spørsmåla mine har litt med det samme å gjøre. 
Jeg er redd for at med blyforbudet, også etterhvert på rifle(?), at jeg må pensjonere hanedrillingen. Jeg er 99% sikker på at det blir kjøpt en Neptun eller Trumph av den eldre typen.

Lurer da på: 

-Er det brukende blyfrie kuler til storvilt i 7x57R, hvis man ser bort i fra TTSX og de som ikke bør brukes i lodda løp, eller må man da ha frittliggende i fremtiden?

-Hva ca. er vektforskjellen på Trumph/Neptun i 20/76 kontra 16/70?
12 er uaktuelt for meg i en drilling, men vurderer å gå for 20 grunnet ammoutvalg.

Link to comment
Share on other sites

16-65 skrev (12 timer siden):

Er det brukende blyfrie kuler til storvilt i 7x57R, hvis man ser bort i fra TTSX og de som ikke bør brukes i lodda løp, eller må man da ha frittliggende i fremtiden?

Hvis du er redd for at homogene kuler blir for harde så finnes det alternativer. RWS Evolution Green er en nikkelmantlet tinnkule som blant annet kommer i fabrikkladd 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Biskopen said:

Hvis du er redd for at homogene kuler blir for harde så finnes det alternativer. RWS Evolution Green er en nikkelmantlet tinnkule..

Vurderte den selv, men dette er jo en kule som flyr i filler ved treff- med det griseriet slikt fører med seg. Jeg venter på at vår danske venn snart leverer Sonic som både holder sammen- og har avlastningsriller beregnet for loddede løp. Det burde være fullt mulig å få til en 120 gains, 7mm, designet for våpen med loddede løp? 😉 Er det noe nytt på den fronten? @ignorant

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic fra mi side 

Nja.

Det nye vektkravet gjelder kun blyfrie kuler.

 

Veldig få blyfrie kuler er homogene då moderne blyfrie kuler ofte har kobberlegering med fornikling og/eller plastspiss, og derfor ikkje er einsarta (homogene) lenger.

 

 

Her har bladet Jakt ei stor del av skulda for forvirringa.

 

On topic 

Vektkravet for blyfrie kuler er 7,8gram  / 120grain 

 

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...