Jump to content

Bruk/behandling av lyddemper på .22


Janerik49

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt min første demper, en A-tec (på en CZ 455) Det jeg lurer på er om det er "lurt" å la denne sitt på børsa hele tida? Jeg tror jeg har forstått at demperen har liten effekt når det benyttes ammo med overlyds hastighet. Derfor kunne jeg tenke meg at man kunne skru av demperen ved bruk av slik ammo. Men er det da noen mulighet for slitasje/slark i gjengene på grunn av på-og avskruing? Er det i det hele tatt noen sjanse for at demperen kan forandre kulebanen p.g.a. at kula "slår borti" når den går fra munningen og inn i demperen? (er forberedt på at enkelte kan finne spørsmålet dumt, men..)

Link to comment
Share on other sites

Effekt på demping kan du sjekke selv. Kuler med overlydshastighet lager lyd når dem brytter lydhastighet, den del av smellen kan du ikke gjøre noe med. Men det er fortsatt forskjelle mellom skudd med og uten demper.

Du må skru veldig mye av og på til å få slark i demper. I grunn ingenting å tenke på.

Demper kan forandre kulebane fordi den bremser litt hastighett på kula. Det er helt normal.

Hvis kula subber mot demper, er det gjenger som er ikke rett og en sak til reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tar man av demperen når våpenet oppbevares?

 

Selv tar jeg den i praksis aldri av (utenom for rengjøring i blandt), og det virker ikke som det påvirker verken demper eller våpen i negativ grad... Eller er det noe jeg ikke skjønner? (det er mye mulig!) :-)

Link to comment
Share on other sites

Demper kan forandre kulebane fordi den bremser litt hastighett på kula. Det er helt normal.

 

Nei, det er ikke helt normalt. Da har du en antikvarisk demper til bruk på noe helt annet. Ingen moderne dempere bremser farten i seg selv.

 

På en .22 er det etter min, og mange andres, erfaring hipp som happ om du tar av eller ikke. Demperen på min Brno Mod. 2 og Ruger 10/22 står på hele tiden. Nå har jeg ikke hatt Brnoen med det løpet lenger enn siden 1993, men venter enda på at det skal gå "åt skogen". Største ulempen er at det drysser mye grums ned i kasse/mekanisme.

 

På større kaliber, typiske sentertente saker, merker jeg og at det blir værre gasser. Dette har vært diskutert før, og "konkludert" med at den må av hver gang. Det har vært oppe spørsmål om det er et værre problem med alu dempere enn stål. Kan noen bekrefte/avkretfte dette? Jeg tar ikke av demperen på to av mine store rifler heller, da de ikke er lange nok uten til å rekke opp til støtta i skapet uten. Men, pipa blir alltid pusset etter bruk og gitt ei fille med CLP før innlåsing etter bruk. Jeg har kun ståldempere på de store, og begge deler på .22'ene.

Link to comment
Share on other sites

...Og de får gjengene til å sette seg.

Det er et veldig godt poeng. Min Atec something satte seg fast på Anscützen for mange år siden, og jeg har ikke fått den av siden. Ikke at jeg har prøvd heller... Men egentlig er det litt irriterende. 22-rifler trenger heldigvis ikke nevneverdig puss.

 

Å ikke skru av demperen etter at du har skutt, eller etter at den har vært påskrudd under jakt, er som å la være å vedliKeholde pipa etter den har vært dyppet i saltvann.

Jada, det kan hende, og folk har fortalt om rust "pga. demper".. Som sagt over så har "Anny" hatt demper på i minst 4 år nå. Men 22LR dempere kan gå fulle av fett, og jeg må nok gjøre et eller annet snart. For å få den løs.

 

Jeg gjorde også et forsøk for en 3-4 år siden, eller litt mindre. Jeg lot 308-jakrifla ha demperen på i litt over et år. Jeg jaktet rådyr i skottland i regnet, elg her hjemme, og rådyr, og skjøt langhold med den, og trente vel opp et par tusen skudd -med demperen på. Det er godt mulig den er sundrusta, men det vises ikke, hverken ved inspeksjon eller ved skyting.

 

Jeg anbefaler på ingen måte å ha demperne på - men jeg tror ikke det er et så stort problem som mange vil ha det til. Og dypper du pipa i saltvann uten å pusse - ja da har du et problem, et ekte et. Slenger du ei våt rifle i skapet etter å ha skutt årets elg, og lar den stå til neste år, så ruster den uansett - og er det demper på så er den fin å skylde på.

 

Kuler kan forøvrig slå borti demperen. Det skjer når dempern blir veldig løs, eller om den blir slått skjev. Jeg har kassert minst 3 dempere etter fall/uhell/vold under transport. Det er vel nesten den viktigste grunnen til å ta demperen av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...