Jump to content

beste allround kaliber


flintastek

Recommended Posts

@LisleArne, at 6,5x55, 308W eller 3006 er bedre egnet til et jaktspektrum fra toppjakt til elg enn f. eks. 7x57, 7x64 eller 270W forstår hvem som vil. At de skal være dårligere anbefalinger er, unnskyld meg, tull.

Det er ikke tull, det er din påstand som er tull, det er vas og sprøyt :wink: - de er vel og bra på nettet, men man kan ikke anbefale en begynner patroner som knapt eksister irl, i virkeligheten. I vår og hans virkelighet.

 

Greit i de har et godt utvalg av de på Frankonia i Düsseldorf, men på Evje, i Mosjøen eller på Leknes... I 95% av jaktforretninger/sportsbutikker som har ammo, som jeg har vært inne på, så vet ikke ekspeditøren hva 7x57 er for noe, og langt mindre 7x64 - 270 kanskje, men har han det, og har han noe utvalg? det gjør de tilnærmet ubrukelige for andre enn hjemmeladere - da er de til gjengjeld supre. I teorien, og forsåvidt i praksis, så er 7x57 supre greier, og 7x64 selvsagt enda suprere - 270 er jeg mer i tvil om, siden en får et mye bedre kuleutvalg i 7mm. En 280Rem er mye mer allround enn en 270in faktisk.

 

Nybegynneren som skal ha rifle til jakt på nesten alt?

 

Hva hadde vi når vi var "små"? De fleste hadde nok ei rifle i 6.5x55 eller 30-06. Idag er 6.5x55 blitt for smått på elg iht. nettvitere, og 308 er ikke flattskytende nok, så da gjenstår vel 30-06?

Men nybegynneren skal knapt drive langholdsskyting, så han trenger ikke det - neppe skal han skyte 208gr Amax på rådyrjakta si (!), så noen spesial-riflestigning trenger han ikke.

Han trenger ei "riflemans-rifle", standard, jaktrifle i et av de tre nevnte kalibrene. Jeg vil si 308, for det er det som har minst rekyl, og som gir den letteste og minste rifla, og det største utvalget av rifler, og samtidig kan bruke lovlige homogene storviltkuler. Det er generelt mye mer ammo tilgjengelig å velge i, flere kuler, jaktkuler, osv.

 

Han skal IKKE ha ammo som gjør ham skuddredd (9.3x62 til begynnere :roll: ), ikke ammo som koster 50-70,- per skudd, 7mm Wby, eller 300 eller wtf... En Tikka T3 Lite eller compact, i 308Win derimot...

 

Selv jakter jeg med superkurante 7mm WSM :roll: Det har jeg sett i ei butikkhylle en gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 med lyddemper fungerer helt fint til en nybegynner M67, men ellers er jeg helt enig med deg :D

 

Om du synes det er vanskelig å finne fabrikk ammo på en butikkhylle til din 7mm WSM, så prøv å finne det til min 375 Ruger :roll:

 

Jeg har selv brukt 6.5x55, 308 og 30-06 mye på jakt.

For tiden bruker jeg mest 6.5-06, og den bruker jeg på alt f.o.m. elg og nedover og alt går fort i bakken.

Dama bruker en 308 med lyddemper og alt går fort i bakken av den også.

I tillegg har jeg en 6.5x55 som også alt dør fort av.

Jeg har ingen 30-06 nå, men alt døde fort av den også :)

Ting dør fort av 375 Rugeren også, men vil ikke si at de dør noe særlig fortere av den enn av de andre, men man ser mer tydelig skuddreaksjon på dyret.

Noe nybegynner kaliber er det ikke.

 

Hadde jeg vært flintastek, så hadde jeg prøvd å finne en pent brukt rifle i 6.5x55, 308 eller 30-06 til en bra pris og latt våpenet avgjøre valget av kaliber.

Satt på en lyddemper og så brukt en del penger på skikkelig optikk og haugesvis med treningspatroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet på fingrene i flere dager nå - for ikke å skrive i tråd nr. ørtenhundreog"klæm ått", som det heter på trøndersk - men nå ble fristelsen for stor.

 

Man anbefaler "de tre store", for de er jo så like - og alt annet er forskjellig.

 

Joda, som mange har påpekt, "alt annet" har det til felles, at du ikke finner det i gjengse sportssjapper her i landet. Det du finner der, i "de 3 store" er forresten heller ikke mye å rope hurra for - så dersom man har interesse litt over nullnivået, er heimelading nødvendig (og givende, og lett å lære - se tråden "Fadderordning").

 

Men det var dette at 6,5x55 skulle være omtrent samme patron som 308W/30-06 jeg reagerer litt på. 308 W ER samme patron som 30-06 for kulevekter opp til 150 grs - den er konstruert ved å kutte 30-06 så langt man kunne, uten å få hastighetstap med militære 150 grs. kuler. For tyngre kuler skiller de lag, og 30-06 blir er mer fleksibel patron. Har man lang kasse, er det ingen grunn til å kamre "automat-dverg-broren" i den.

Jeg vil si 308, for det er det som har minst rekyl, -
I samme våpen er forskjell i rekyl avhengig av kulevekt, hastighet, og halve kruttvekta. Fabrikkammo til "30-08" lades gjerne til samme hastighet med like kuler- da er også rekylen praktisk talt lik (noen grains mer krutt (gjerne et nr. mer saktebrennende) i 30-06, det må man ha meget fintfølende skulder for å merke resultatet av).

 

Men 6,5x55 er en ganske annen patron - mer i slekt med 30-06 sine slanke lillebrødre, 280 Rem (og 7x64), 270 Win, 6,5-06 og 25-06. Dvs. en liten magnum. Den har en helt annen fleksibilitet i bruksområder enn "30-08", for oss som lader sjøl. Skal du ha tilsvarende muligheter med en kal. 30, må du opp i magnumene - den peneste, og minst "magnum-nykkede" er 308 NM, og så følger en rekke andre, som hver rommer 11 kruttkorn mer enn den forrige.

 

Mitt råd blir: Skal du ha en patron for allsidig bruk, velg 6,5x55/260 Rem/270 W/7x64. Vil du ha noe "grovere", dvs. kulediameter i klassen kal. 30/8mm, velg 308W i kort kasse, 30-06 eller 8x57 IS i lang kasse.

 

30-magnumer, og kalibre over 8 mm (unntatt 338 Federal/358 W/35 Whelen/9,3x57-62 for de som bare driver elgjakt), er patroner som man kan komme tilbake til, når man har fått erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Allround småvilt/storvilt: 6,5x55

Allround storvilt(bever-elg): 8,57IS, 30.06, 308, 6,5x55

Allround småvilt (matvilt): 22wmr, 22hornet, 6,5x55

Ikke kjøp et høyhastighets kalibre som 300Win, 300WM, 22-250 ol til småviltjakt, hastigheten på kula ødelegger mer kjøtt enn kulediameter. Det greieste er nok 6,5x55, med rett kule funker den fint på elg og ødelegger lite kjøtt med helmantel på fugl.

Link to comment
Share on other sites

Allround. 6.5x55, 308w eller 30-06. Dette er 3 fine patroner som duger til alt vilt i Norge. Mange sier dette er kjedelige patroner.. men de smeller stort sett hver gang alle sammen. Og det gjør nok alle andre "artige" kaliber også.

 

De tre nevnte patronene får du kjøpt ammo til stort sett alle plasser der det selges ammo.

Jeg hadde gått for 30-06, men det er mitt valg.

Rekylmessig er det litt forskjell på 6.5x55 og 30-06, men sleng en demper på sistnevnte så er rekylen behagelig, det samme er smellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil driste meg til å prøve å få fokuset over på valg av våpen!

Med et av våpnene med lett pipeskift, kan trådstarter smykke seg med tittelen Ole Brumm.

-Jeg fikk både og! :idea:

S&L med flere, gir valg fra ,22 til ,458 i samme låskasse. TS har mulighet til å velge det som føles rett, til en gunstig pris.

Brukte systemvåpen får en fra samme pris som en ny Tikka.

Ellers har vel Per-S oppsummert primærpatronvalget utmerket.

Med en ekstra pipe i ,22-250 eller 243, skulle det meste være dekket. 8)

PS.

Ikke kapp pipa! Skal du ha den kortere, få fatt i en som er levert slik fra fabrikk.

(S&L sine piper har litt "trangboring" for å øke presisjon og levetid.)

Link to comment
Share on other sites

Om du er ute etter en allrounder rifle kan jeg varmt anbefale en Tikka T3 (Lite/Hunter) i kaliber 6,5x55. Kjempegode rilfer med veldig god presisjon, pålitelige og de er gode å skyte med.

 

Samtidig er 6,5x55 et kaliber som dreper alt fra elg til småvilt uten problemer, og med moderat kjøttødeleggelse. Ryklen er svak og ammunisjon er billig og fåes kjøpt overalt. Generelt et kjedelig og standard kaliber, men helt uslåelig på alle felter. Ser at du skal jakte rådyr, og da har jeg erfaringer med at en .223 ødelegger ganske mye kjøtt i forhold til en 6,5x55 pga sin eksplosive eksanering og høye hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har hatt 270 Win, 7mm WSM, 7mm Rem Mag, 9,3x63 og har 300 Win MAG og 7x64. Og jakter mest med 30-06. For vanlige jegere så er vel noe av poenget med et allroundvåpen at man kan få tak i rimelig og god jaktammunisjon og gjerne et kvanta treningsammunisjon nesten gratis.

Enkelte vil nok vise hvor kule de er og anbefaler kalibre fra første setning i mitt innlegg eller enda mer eksotiske greier. Pris og tilgjengelighet på ammunisjon tilsier at de er dårlige valg ut fra logistikk og økonomi. Rekyl for alle unntatt 270 og 7x64 tilsier at de er dårlige valg for den jevne jeger. Hva 9,3x62 gjelder så begrenser den krumme kulebanen og stort hastighetstap brukbarheten for mye av norsk jakt. 9,3 entusiastene kommer til å være uenige i dette. Av normalkalibrene kommer 30-06 ut som en soleklar allround ener med tanke på mine kriterier.

For småviltjakt er man etter mitt syn, best tjent med å gå for en 223 i tillegg til storviltrifla.

For noen jegere er 6,5x55 et foretrukket valg, men den har et stykke igjen i ytelse til 30-06. 6,5 skårer mest på at den er lett å skyte med når alt annet er likt, i forhold til 30-06. 308 bruker vi ikke så mye men vi oppnår samme hastighet med 180 gr kuler som jeg gjør med 200 gr i 30-06. Kona stilte med 308 på årets utenlandsjakt og den er et hakk lettere å skyte med enn 30-06, men også et hakk svakere, jmnf. effekt på viltet.

I år skulle jeg plukke hylser på jegertrenings banen for nevnte 308. Overraskelsen var stor når jeg fant mange ganger så mye 30-06 hylser som 308. 6,5 hylser kom som en god nummer 2. Dette kan forandre seg utover sesongen, men det var noe å tenke på allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Mange har nok, inkludert meg selv, sterke følelser for egne kalibre. Det viser alltid innholdet i slike tråder hvor dette temaet blir diskutert. Selv om vi ofte liker å tro det, at vi legger mest vekt på det "vitenskaplige", er det nok ikke til å legge skjul på at det er "våre" egne kalibre vi ønsker å fremlegge som det beste, basert på vår egen erfaring. Det er selvsagt meget mye godt og fornuftig som blir skrevet, det er hevet over en hver tvil. Men skal det være "helt" vitenskapelig, kreves en stor oversikt og ikke minst tester, som vil være relevante. Det legges ikke så ofte ut. Jeg tror det er en normal menneskelig reaksjon, å fremheve sitt eget, i dette tilfelle rifle kaliber. Jeg er i samme sko selv. Grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at i mange tråder, hvor div utstyr blir diskutert, blir det selvsagt lagt vekt på ens egen personlige erfaringer med produktet, men jeg legger også merke til den følelsesmessige faktoren. Og da, tenker jeg, vi jegere er lidenskapelig opptatt av vår store interesse, det viser seg i trådene her, og takk for det, det er energi, mangfold, erfaringer, og stor kunnskap som kommer frem, som mange kan dra nytte av og lære av. Dette innlegget er bare en tanke, og må ikke sees på som noen som helst kritikk eller klaging på noen av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med .222, 223. 22-250, 6,5x55, 7mm rem mag, 270 win, 308 win, 243 win, 30.06 og 7x57R

Min favoritt som allround er 270 win. Den dekker alt mitt behov. Flattskytende til rype, toppjakt, rådyr, rev og kråke. I år debuterer jeg på elgjakt og da blir det 270'n som blir med. Blir vell en tur på seljakt til vinteren også. Har kuler i alle vektklasser og utførelse til denne og oppnår sub moa med stort sett alt.

Bare digger det kaliberet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var godt at trådstarter ikke spurte om det ideelle kaliber for storviltjakt. Da hadde det blitt moro. Mitt optimale kaliber hadde da vært en 338 patron, gjerne basert på 9,3x64 hylsa for litt mer guff enn 338-06 og litt mindre rekyl enn 338 Winchester Magnum.... og uten det dumme magnumbeltet. For sikkerhets skyld understreker jeg at jeg er litte granne selvironisk akkurat nå.

Men siden tiden er knapp og logistikk i inn og utland teller, lander jeg på 30-06 og 300 win mag som "goto" våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har/har hatt alle dei tre store og er lei av dei alle tre. Filosofien min er at i dag med kapping av løp for demparmontering tvilar eg på at mange 6.5x55 helde krava til anslagsenergi. Utvalget i blyfri ammo er fråverande. Einaste er vel Lapua Naturalis men den er frykteleg lang. 30-06 med kort løp får ikkje meir utgangshastigheit enn ein 308 med kort løp. Den stabiliserer rett nok tyngre kuler men er det nødvendig når fleire etterkvart skyt med blyfritt. 150 grain Barnes ttsx i 308 går med 50 cm. løp ca. 800 m.sek. Det skal vistnok tilsvare ei inntrenging som ei god og lodda 180 grain blykule presterar. . Ifølge testane til Jørund Lien er det faktisk ein del 30-06 fabrikkammo som er lada til same utgangshastigheit som 308 med same kule/kulevekt. Og 308 har større inntrenging enn 300 WM på korte hald med same kule/kulevekt. Først på 150 endrar dette seg. Held personleg ein knapp på 308 :forvirra: Ikkje enkelt valg dette her.

Link to comment
Share on other sites

Og 308 har større inntrenging enn 300 WM på korte hald med same kule/kulevekt. Først på 150 endrar dette seg. Held personleg ein knapp på 308 :forvirra: Ikkje enkelt valg dette her.

 

Av naturlige årsaker. Større hastighet = større ekspandert diameter = større sårkanal = raskere nedbremsing av kula = raskere stopp. Skal man ha maksimal gjennomtrengning vil en 300WM være overlegen 308 ved riktig kulevalg, men nå er ikke gjennomtrengning alt..

 

Vi alle har forskjellig motivasjon for å komme oss ut på jakt, for noen er jakt en livstil hvor all fritid dreier seg om dette og alle parameter skal optimeres. Andre kjøper billigste blyspiss og sitter litt på tildelt kveldspost noen dager i starten for så resten av jakta å dukke opp med baljen når dyrene er ferdig parterte for å hente sin andel kjøtt.. Derfor er det også forskjell på hva folk ser på som den optimale patron, for noen er billigst blyspiss viktig, for andre er ytelsene man kan få med riktig kule viktig..

 

Så har man alt imellom disse ytterpunkter.. Nå har jeg dillet nesten hele våren og sommeren med en 7mm magnum med ABLR kuler, skal si det var jævlig morsomt å skyte 6,5 igjen nå. Billige kuler og litt cowboy skyting med kjappe serier..

Link to comment
Share on other sites

Enn kan av svarene "tenke seg til", men vil bare skrive dette i klartekst:

 

308w og 30-06 er temmelig like i ytelse. Men trenden idag er blyfri ammo, eller bondete kuler, dette pga spørmålet om bly i viltkjøtt og evt skadevirkning på de som spiser kjøttet. For å oppnå samme kulevekt må blyfri kuler lages lengre, patronlengden er tilnærmet gitt av magasin størrelse = den økte kulelengden må ned i hylsa for å beholde patronlengden. Denne situasjonen takler enn 30-06 patron bedre enn 308w. Hr Lien anbefaler vel generelt 150 grain blyfri kuler til både 308w og 30-06, men om du av en eller annen grunn må bruke f.eks 180 grain så takler 30-06 patronen dette bedre.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje ueinig i det. 130 gr. i 308 burde vere passeleg,men so er det anslagsenergien då. 150 gr. går fint i magasinet på 308 og utan å sette kula for djupt med tanke på friflukt. Ladar sjølv og har vorte litt kresen på kva eg brukar etter eit par tilfeller av stygge slakt. Ladeboka oppgir litt over 800 m.sek. med tsx i 50 cm pipe. Tør ikkje eksprimentere utover det. So får ein sjå virkninga av den hvis det vert dyr til hausten.

Link to comment
Share on other sites

Har/har hatt alle dei tre store og er lei av dei alle tre. Filosofien min er at i dag med kapping av løp for demparmontering tvilar eg på at mange 6.5x55 helde krava til anslagsenergi. Utvalget i blyfri ammo er fråverande. Einaste er vel Lapua Naturalis men den er frykteleg lang. 30-06 med kort løp får ikkje meir utgangshastigheit enn ein 308 med kort løp. Den stabiliserer rett nok tyngre kuler men er det nødvendig når fleire etterkvart skyt med blyfritt. 150 grain Barnes ttsx i 308 går med 50 cm. løp ca. 800 m.sek. Det skal vistnok tilsvare ei inntrenging som ei god og lodda 180 grain blykule presterar. . Ifølge testane til Jørund Lien er det faktisk ein del 30-06 fabrikkammo som er lada til same utgangshastigheit som 308 med same kule/kulevekt. Og 308 har større inntrenging enn 300 WM på korte hald med same kule/kulevekt. Først på 150 endrar dette seg. Held personleg ein knapp på 308 :forvirra: Ikkje enkelt valg dette her.

 

Mitt 49cm 6,5- løp kaster lapua mega avgårde i ca 750m/s, og jeg kan greit lade meg opp til kravet med 140grs kule om det er viktig :roll:

3006 vil alltid ha større hastighet enn 308, uansett lovlig lengde. Forskjellene er allikevel så små at det har liten betydning i praksis. At 308 er så fantastisk "kappeløpkaliber" i forhold til de to andre er tull. Med fabrikkammo i 150grs er det mange 308-jegere som ikke holder kravet med sine 40-45cm løp, men det blir liksom ikke diskutert på samme måte som med 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns kanskje 308 er beste allround(for meg)...og derfor har jeg en i skapet. Kort låskasse, løpslengde, rekyl og tilgang på kuler og fabrikkammo er argumenter som jeg da legger vekt på.

 

MEN for å gjøre en 308 mest mulig allround burde man kanskje gå for krappere snurr slik at man kan stabilisere tyngre kuler. F.eks 1:10 eller der omkring.

 

Jeg har annet og, men må innrømme at jeg hadde greid meg med kun 308 til alt dersom jeg skal være ærlig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Of all the many I have and have hunted with, including antiquities like the .30 Remington in a pump-action Model 14, a .35 Remington in a Marlin 336, a National Match M1903 Springfield, Mosin-Nagants, and my beloved US Krag, I would have to go with the US .30-40 Krag. The .30-40 Krag is to the .30-06 what the 6.5 Krag is to the 6.5 Swedish Mauser. Does everything the other round does, only a few hundred FPS slower. Which doesn't really matter in our deep East Tennessee woods, where a long shot is 75 yards.

 

With cast bullets, a US Krag is almost bizarrely accurate; the Lyman 311284 was invented as a practice bullet for Krag match shooters back around the turn of the last century.

 

With either 150 or 180gr jacketed bullets, a Krag is deadly on medium-sized game like our Virginia Whitetail deer (Odocoileus virginianus).

 

And the hunter with 220s loaded good and stout (SAFE published data will get you 2100 fps with a 24" barrel) shouldn't feel undergunned facing the largest of game. Townsend Whelen even recommended the 30-40-220 for "silvertip bear." Not that *I'd* go grizzly hunting with a Krag, but he recommended it in The American Rifle back about 1918. And one of the top 10 North American elk was taken with a 30-40 back in 1899, a record that stood for decades.

 

-And translated-

 

Av alle de mange jeg har og har jaktet med, blant annet antikviteter som .30 Remington i en pumpe-action Modell 14, en .35 Remington i en Marlin 336, en National Match M1903 Springfield, Mosin-Nagants, og min elskede US Krag , ville jeg nødt til å gå med USA 0,30 til 40 Krag. Den amerikanske Krag er til 0,30 til 06 hva de 6,5 Krag er til 6.5 svenske Mauser. Gjør alt det andre rundt gjør, bare noen få hundre FPS tregere. Som ikke virkelig betyr noe i våre dype East Tennessee skogen, hvor en lang skudd er 75 yards.

 

Med støpte kuler, er en amerikansk Krag nesten snodig nøyaktig; Lyman 311284 ble oppfunnet som en praksis bullet for Krag kamp skyttere tilbake rundt begynnelsen av forrige århundre.

 

Med enten 150 eller 180gr mantlet kuler, er en Krag dødelig på mellomstore spill som vår Virginia Whitetail hjort (Odocoileus virginianus).

 

Og jegeren med 220s lastet god og stout (SAFE publiserte data får du 2100 fps med en 24 "løp) skal ikke føle undergunned overfor den største av spillet. Townsend Whelen selv anbefalt det 30-40-220 for" Silvertip bjørnen." Ikke at *jeg* gå grizzly jakt med en Krag, men han anbefalte det i "The American Rifle" tilbake ca 1918. Og en av de 10 nordamerikanske elgen ble tatt med en 30-40 tilbake i 1899, en rekord som stått i flere tiår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...