Jump to content

beste allround kaliber


flintastek

Recommended Posts

hei på dere.jeg skal etterhvert ha meg en rifle.

og i den forbindelse er jeg litt usikker på kaliber valg.

jeg skal vel jakte det meste av vilt opp til elg.men kommer nok aldri

til og se for meg og jakte elg.

toppjakt.bever.rådyr.villsvin.reinsdyr.ja det meste fra elg og nedover.

prisen på ammo spiller ikke så stor rolle så fremt jeg finner det kaliber som

er best egnet som en allrounder.

noen som har noen gode og fornuftige innspill på dette?

Link to comment
Share on other sites

De oppgavene du skisserer trenger en flatskytende patron med høy egenpresisjon og i tillegg veldig god penetrasjonsevne angående jakt på villsvin og elg. Da finnes praktisk en ideal kandidat til dine formål som heter 7x64 Brenneke, en alternative blir eventuell 270 W.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke nødvendigvis fordi de er best, men jeg vil anbefale 308 eller 30-06 så lenge gris står på lista. Uten gris ville jeg anbefalt 6,5x55. Alle er utmerkede patroner for denne type bruk, og fåes kjøpt i så godt som enhver sjappe som selger ammo dersom du er så uheldig å reise på jakt når ammoen ligger trygt og godt i skapet hjemme.

Hvem som er best? Nei, se det kan nok ingen svare deg eksakt på, bare synes en masse om. Det er jo noe av det som er så moro og interessant med dette her. Vi kan diskutere oss både blå og grønne uten å finne noe endelig svar. Så kan vi starte opp igjen neste dag og komme akkurat like langt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kaster meg på denne jeg og selv om det nokk ikke fins noen fasit.

Er vel som nevnt 308 og 30-06 som er blant de heteste kandidatene.

Er vel en grunn til de har vært så lenge og fortsatt fortsatt er i bruk i stor skala verden over.

Klart det fins div super kaliber og selv om pris ikke var kjempe tema så blir det fort det hvis du byner og trene mye og skyter 1500-2000 skudd i året på bane.

Og er vel her essensen ligger, gå for et kurant kaliber og tren mye.

Er nokk av dem som skal ha all verdens super kaliber som prater mye og trener lite.

Dummeste jeg hører på banen er jeg har 9,3 for da har jeg mer og gå på Elgen og så når dem byner og skyte er samlingene over hele Elg figuren

 

Jeg har selv flere Rifler i div kaliber men favoritten er og blir 308 sauer yukon til Rådyr,Bever,Rev,Elg,Vært på Afrikatur til og med og felte Gnu og Sebra med glans.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55, 270 win, 7x57 Mauser, 308 og 30-06 fungerer alle bra med de rette kulene til det du ønsker.

Og det gjør også en rekke andre kalibre :)

 

Selv om du sier at ammo kostnad ikke er så viktig, blir den fort det, om man skal trene så mye som man bør.

Først og fremst om du ikke lader patroner selv, og er avhengig av å kjøpe fabrikk ammo.

 

Dersom du lader selv eller har plenty med penger til å handle kasser med fabrikk ammo, så spiller valg av kaliber mindre rolle.

Dersom ammo kostnad virkelig spiller en rolle, så står det mellom 6.5x55, 308 og 30-06 etter min mening.

 

Med elg og villsvin på menyen, synes jeg vel at 30-06 er det beste valget, selv om de to andre også fungerer meget bra til det.

 

Min personlige favoritt allrounder til jakt på vilt i Norge og Sverige, er min 6.5-06, selv om jeg også bruker min 375 Ruger på alt utenom toppjakt, bever og sel når jeg får lyst til det.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen samenlingning mellom de to du nevner men Tikka er jo kanskje det mest solgte i Norge de siste åra.

Bra kvalitet og presisjons gatranti 1moa på 100m.3skudd

En selger jeg kjenner som skyter inn Rifler for kundene sine som ønsker det sa til meg engang at Tikkaene gikk like godt som Blaserne han skøyt inn for kundene sine når han skøyt de inn på banen.

Alle jeg har pratet med har vært veldig fornøyde med sine Tikkaer.

De jeg har prøvd selv har hatt meget godt avtrekk,like bra som på Sauerne mine faktisk.

Er vel ikke noen børse som er laget for og studere detaljer med tanke på at det er en del plast på den men for praktisk bruk så er vel ikke det så farlig

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil .30-06, ikke fordi den i praksis gjør veldig mye som de andre to ikke gjør, men fordi ammo-utvalget verden rundt er størst og den håndterer det videste spennet av forskjellige kulevekter, ergo gir den størst fleksibilitet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Personlig foretrekker jeg 6.5x55 fremfor 308 og 30-06 til toppjakt og bever.

Men man må bare akseptere kompromisser når man ønsker et allround kaliber som skal favne bredt.

Dersom du ikke skulle ha brukt våpenet til toppjakt og bever, ville jeg gjerne anbefalt en 9.3x62 som Litago har valgt som sitt alround kaliber, men den medfører kompromisser den også :)

 

Dersom man bruker en lyddemper som de fleste skaffer seg på nye våpen i dag, så spiller det mindre rolle hvor mye rekyl kaliberet vanligvis har, da lyddemperen reduserer rekylen så mye at de fleste klarer å skyte presist med de fleste kalibre.

Link to comment
Share on other sites

300 weatherby magnum. I ei presis børse. Du får ikke noe mer allround enn det. Spør amerikanerne. Nå blir jeg garantert sablet ned av folk som ikke liker magnumkalibre, folk som ikke liker amerikanske kalibre og folk som ikke liker annet enn standardkalibre. Men om du skjærer bort alt det der, så er 300 wbymag et fantastisk kaliber. Superpresist, superflatt, superkraftig. Men du trenger superkuler. Og hvis du skal skyte litt, trenger du ladeutstyr også. For kjøpeammo er superdyrt.

Link to comment
Share on other sites

I mitt vedkommende, så synes jeg 6.5 x 55 er det mest alsidige allround kalibret som finnes. En kan bruke det til storvilt jakt i Norge. En kan lade med lettere Varmint kuler og jakte mindre rov/skadedyr ala rev. Med rette amoen er den ei glimrende gåsjakt rifle og.

 

Er en en fattig og enkel mann som jeg, og ikke har midler til å kjøpe ei Bad ass tactical rifle i 338 Laupa magnum til langholds skyting, så er ikke 6.5 x 55 ille til det og om en har den rette ladningen og kula.

 

Kort sagt et genialt kaliber, med god presisjon av det meste av kuler og amo.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 300RUM, eller 7mm RUM? De er skikkelig ALLROUND.

 

-De skyter flatere enn flatt. Med fornuftig innskyting kan du sikte rett på fra 0-300m på storvilt, slipper å slite ut høydetårnet på kikkerten her ja.

-Det som blir truffet blir dauere enn dødt, ferdig flådd kan også forekomme. Ergo den duger til å få livet av alt fra spurv til Elg.

-Bakdelen er litt dyre skudd og litt eskstra rekyl.

 

Hvorfor velge trauste gamle bestemor når det topptrimma barnebarnet på 22 står i kø? :thumbup:

 

 

Det fornuftige er å velge en av de tre vanligste, alt vilt du lister opp blir steindødt av alle disse tre patronene, forskjellene har liten til ingen betydning i praksis. Kanskje litt ekstra marginer på elg og villsvin med .30 kaliber, mens 6,5 har kanskje er akademisk fortrinn på fugl. :)

Link to comment
Share on other sites

All round betyr vel alt fra røyskatt, kråke opp til elg, bjønn (Velger å holde B5 utenfor denne diskusjonen). Kan vanskelig forstå at det finnes et kaliber med et bredere anvendelsesområde enn 30-06en. Den takler kulevekter fra rundt 120 gr opp til 240 gr. Om ikke økonomi og tilgjengelighet også er et kriterium så gjør en .30 cal. magnum det samme, bare ennå litt lenger ut.

Link to comment
Share on other sites

Du spør om kaliber, kaliber er kun innvendig diameter på løpet, men du vil vel også ha anbefaling om allround patron.

 

Hva er allround? Noe som kan brukes til alt uten for store ulemper?

 

Super Rally GT Sport Magnum patroner er gode på lange hold, hold som av mange ansees som uforsvarlige til norsk jakt.

De er ikke egnet på korte hold da kjøttskadene er for store. De er ikke egnet til fuglevilt eller pelsvilt da de kan sprenge dyret og fullstendig ødelegge det. Altså ikke noe allround patron.

 

Patroner med kaliber mindre enn 7 mm har ofte vansker med tunge kuler. Det er kulevekten som har størst betydning for effekt av jaktkuler, og en allround patron må kunne bruke tunge kuler for stort vilt og lette kuler for mindre vilt. Hastigheten på kulene må kunne tilpasses viltet, slik at en får effektiv avliving uten å ødelegge viltet.

 

For grove kalibre er det vanskelig å finne ammunisjon eller kuler som er egnet til mindre vilt og fugl. 7,62 er vel det groveste kaliber du bør vurdere som allround.

 

Kostnader bør vurderes, en allround patron bør være rimelig og lett å lade. Den bør være egnet for jaktfeltskyting og elgbaneskyting.

 

Min konklusjon er kaliber fra 7 mm til 7,62 mm, der er det godt utvalg i kuler for alle typer vilt.

Aktuelle patroner er 7x57, 308 Win, 30-06. Jeg ville valgt 30-06 fordi den håndterer alle kulevekter godt, er billig og lett tilgjengelig over hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Eg har nettopp tatt jegerprøven, og valget mitt falt på ei Weatherby Vanguard i 30-06, fordi patrona er veldig all-round etter det eg har klart å karre til meg av info. Ein treng ikkje tenke så mykje på valg av jaktammo fordi den vil vel ikkje i praksis falle under kravet om annslagsenergi, ein kan bruke det rifla går godt med. Og ein har mogelegheit for å bruke homogene blyfrie kuler om ein vil det.

-Og fordi rifler i 30-06 er tretten av på dusinet så ein kan gjere eit skikkeleg varp. Feks her: http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 21_1_style

 

For min del blir det å forsøke seg på hjort, fordi eg har kjøpt ein eigendom med jaktrett nyleg, og så håpar eg på villsvin i Spania, fordi eg har ein svoger som er sauebonde der og jaktar mykje svin :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i noenlunde samme situasjon som trådstarter, dvs påtroppende jeger, med begrenset (sivil) erfaring.

 

Etter å ha lest og studert i det uendelige, diskutert med erfarne folk både i jaktlaget og skytterlaget, samt prøvd litt forskjellig, konkluderte jeg med 6.5x55. Fordelene er:

 

- kurant, rimelig fabrikkammunisjon

- suverent mest behagelig å skyte med av de storviltkaliberne jeg har prøvd

- flat kulebane

- greit utvalg av våpen, både nytt og brukt

 

Hvis en skal skyte mye spiller etterhvert både pris og komfort en rolle.

 

En ting er at en _bør_ skyte mye før en tar med børsa i skauen, en annen ting er at det er moro, slik at det blir mange skudd av den grunn. :)

 

Med noen av superkaliberne risikerer du øm skulder, øresus og intense smerter i lommeboka etter en dag på skytebanen, med 15 - 25 kroner pr. skudd. 6.5x55 har beskjeden rekyl, moderat smell og koster 6-10 kroner pr. skudd.

 

Så da var det vel greit? Neida. Så skjedde det at jeg fikk et godt tilbud på en pent brukt .30-06 med "alt", Browning X-bolt, som er på vei inn i garderoben nå. :)

Det hører imidlertid med til historien at jeg også satset på en kurant .22 (Brno 2) til mengdetrening, til 50 øre pr. skudd.

Og at jeg har lett tilgang på en X-bolt i 6.5x55 (fruens), som jeg kan låne så mye jeg vil.

 

Etter å ha lest, studert og lett i det uendelige for å finne det ultimate sivile våpenet/kaliberet, fant jeg trøst i den tanken at man sjelden får innertier på første forsøk. Men ved å handle et kurant brukt våpen kan man prøve en sesong eller to, og så uten nevneverdig tap bytte til noe som kanskje passer enda bedre.

 

Det er fint å utrede, lese og studere og diskutere, men til syvende og sist må man prøve og feile og finne ut hvilket våpen som passer "best".

 

Typisk så er det slik med de tre mest erfarne jegere/skyttere jeg kjenner, at den ene sverger til .30-06, den andre til .308 og den tredje til 6.5x55. Og alle tre har stor respekt for de øvrige kaliberne, og har gjerne både .30-06/.308 og 6.5x55 i garderoben. :)

Link to comment
Share on other sites

ja nei det er ikke lett og bli klok på alt dette her.men er jo mange fornuftige innlegg her.

når jeg har tenkt og kjøpe meg en rifle nå så skal det være sånn att jeg er fornøyd i mange år fremover.orker ikke og styre med og bytte rifle vært 3 år.

så dette er noe jeg kommer til og bruke tid på.rifle og kaliber skal ikke være overlatt til tilfeldigheter.men jeg begynner nok og helle litt mere over til 6,5-55.

kommer nok mest til og jakte småvilt/toppjakt med den.og så har man jo og mulighet for og

jakte reinstyr/elg om man vil det.

Link to comment
Share on other sites

Lurt å tenke slik som du gjør i ditt siste innlegg.

 

Min mening: Alle de tre store; 6,5x55, 308win og 30-06 sprg, er fine allroundpatroner for Norsk jakt. Punktum.

 

Lader du ikke selv så synes jeg du gjør klokt i å velge ett av disse.

 

Men;

 

Skal du jakte mest småvilt og toppjakt hadde jeg også gått for 6,5x55, slik du skriver.

 

Hadde du jakta mest elg og annet storvilt hadde jeg anbefalt deg å gå for 30-06.

 

Men begge (alle tre) går fint an å bruke på både småvilt og storvilt.

 

De første årene jakta jeg alt med .308 win, og det gikk kjempefint. Alt fra bever og rev til rådyr og elg. Husk på at 308 og 30-06 har samme kulediameter, men 30-06 har lengre hylse og gir høyere hastighet og mulighet for tyngre kuler.

 

Strengt tatt så har en sjelden veldig bruk for noe annet enn om man har ett av kalibrene nevnt over. Nå snakker jeg om jakt i Norge. Men så begynner man å spisse seg etterhvert som interessen øker, ikke minst på våpentype, tyngde, optikk, mekanismer osv. Så finnes det selvsagt patroner som gjør jobben bedre til enkelte vilt (eksempelvis revepatrona .222 rem og elgpatrona 9,3x62), men i bunn og grunn er disse tre svært anvendelige patroner til det aller meste av norsk vilt, slik jeg ser det. Med rett kule, vel og merke.

 

Hadde jeg skulle hatt ei børse til alt så hadde nok valget falt på 30-06 pga at jeg jakter endel storvilt. Men jeg hadde klart meg veldig fint med en .308 eller en 6,5x55 også.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

OK. Hvis man skal være snusfornuftig er kanskje 300 Weatherby Magnum litt Ferrari. Fordi du er nødt til å lade selv hvis du skal skyte mye. Og fordi kaliberet ikke er like utbredt og enkelt å få tak i som standardpatroner som 6,5x55, 308 og 30-06. Men det er jo alltid greit å ha marginene på sin side.

 

Tilbake til snusfornuften: Jeg er enig med dem som anbefaler 30-06. Det er den kraftigste patronene av de tre standardene. 308 er også en veldig bra patron. For all del, det er 6,5 også. Men hvis du skal jakte elg kan den bli litt marginal.

 

Om jeg skulle begynt på nytt i dag, ville jeg kjøpt et systemvåpen som Sauer 404 eller Mauser M03, og kjøpt to løp: 6,5x55 og 9,3x62.

 

Hvis jeg derimot av en eller annen årsak måtte bestemme meg for kun én patron til alt, ville jeg gått for 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med de som sier 30-06. Kan brukes til alle jaktformer, og man slipper å høre folk klage på at "den er for liten til elg". Også den patronen med størst potensiale til langhold om man driver med den slags. Eneste ulempen er noe økt rekyl over de andre. Men skulle jeg hatt kun en rifle hadde det vært en 30-06.

Link to comment
Share on other sites

man slipper å høre folk klage på at "den er for liten til elg".

 

Vel å merke som nykommer, og vel å merke uten erfaring med sivile våpen, lurer jeg på en ting når det gjelder 6.5x55, og synspunktet "for lite til elg".

 

Hvor mange er det som selv synes at 6.5x55 er "for lite" til elg, og hvor mange er som bare referer til "noen andre" som synes det?

I forbindelse med eget valg av våpen har jeg lest og studert og spurt og gravet blandt alle de drevne jegere jeg kjenner og/eller har kommet borti.

 

Så langt har jeg ikke hørt at noen selv synes at 6.5 er "for lite", vel å merke basert på egne erfaringer basert på dagens våpen, med dagens ammunisjon. Men noen referer til det "noen" synes.

 

Eventuelle motforestillinger synes å bygge på eldre våpen, med gårsdagens svakere ammunisjon; altså det kammertrykk en 100 år gammel Krag tåler.

 

Så jeg lurer på: Er det noen som selv har prøvet en "moderne" rifle i 6.5 (M67 eller nyere) med moderne ammo, og funnet den "for svak"?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker ammo som er lovelig med tanke på anslag så skal du ikke bekymre deg for at den er for svak.

Husker deler fra en artikkel i bladet jakt hvor dem intervjuet folk om sine favoritt kaliber.

Det gikk i alt fra 6.5 308 306 300 win mag og opp til 375.

Og det var de som sverget til hver av de.

Jeg syntes artikkel forfatteren beskrev det utrolig godt da han hadde felt flere Elg med hvert av kalibrene:ref:jeg har skutt Elg som har detti som en potet sekk med 6.5 og jeg har skutt Elg som har sprunget langt etter treff med 375.

Jeg vil si at om du velger 6.5 308 eller 30-06 så har forskjellen mellom de kalibrene ingen betydning i forhold til at du får kompetent forhandler til og selge deg ei god jaktkule og at du trener og trener slik at du føler deg trygg på og treffe hjerte lunge regionen hver gang du drar i trekkeren.

Jeg tror det er der nye skal ha fokuset og når det er sakt når man får mere selvopplevd erfaring er det seffølgelig knakane artig og forske på nye kaliber og rigger til div jakt.

Jeg sier overhode ikke at det ikke er forskell på 6.5 308 og 30-06 men for en ny skytter er det viktigste mengde trening.

Man kan jo seffølgelig nevne at 6.5 er mildere på rekyl en de to andre

Link to comment
Share on other sites

Dette startet ærlig talt som en ganske banal tråd ...

 

Dette synes jeg var en lite heldig karakteristikk av trådstarters spørsmål, og i alle fall en karakteristikk jeg ville satt særs lite pris på om jeg i egenskap av ikke-så-veldig-erfaren skytter stilte et enkelt og ærlig spørsmål.

 

.. men jeg synes nå det har kommet overraskende mange balanserte, høflige og velformulerte innlegg :-)

 

Jeg har kun fulgt kammeret.no siden januar, men jeg er ikke overrasket over innleggene her. Tvertimot synes jeg det generelt er veldig mye kyndige, vennlige og velformulerte innlegg i dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

for meg som har startet denne tråden så synes jeg det er kommet masse bra svar og tips her inne.men så er det noen av dem som stikker seg ut som litt mere fornuftig en andre.men for all del skal folk få ja sine meninger basert på egne erfaringer og tips og råd fra andre.

jeg selv kommer til og lytte på en del av det.og litt sunn fornuft og evt råd fra butikk der jeg kjøper rifle.i mange tilfeller er smaken som baken.den er delt i to.

Link to comment
Share on other sites

Enig, det viktigste er at du finner ei børse som du trives godt med.

 

Vil også anbefale deg å kikke på våpen med mulighet for pipeskift. Finner du eks. ei rimelig Schultz & Larsen eller Sauer 202 så har du en venn for livet og mulighet til å utvide med andre kalibre om behovet/lysta skulle komme om noen år.

Link to comment
Share on other sites

Varmint er et amerikansk begrep som nærmest betyr skadedyr. Varmint-rifler er bygget for typisk amerikansk jakt på prærierotte o.l. Dette er jakt som drives fra campingstol og bord med frontrest eller tofot, det skytes ofte på relativt lange hold, og det skytes lange serier. En varmint-rifle har tungt løp både for å være stabil og for å forsinke varmgang, og den har gjerne en litt kraftig stokk for stabilitet og godt anlegg. De fungerer supert til norsk bøjakt, og de er ikke det du vil bære med deg langt innover vidden eller drive friklatring i hjorteliene med.

Link to comment
Share on other sites

¨7mm Rem og .300 win er også to gode å sette på listen. Begge for sin allsidighet for fjell bruk og sletter til nære avstander med gode kuler i den. 300 Wby er vel en av de mest renommerte og brukte .300 patronene som finnes. Søk på Elgin Gates foreks. Men herover er 7x57 og 7x64 noe å vurdere sterkt sammen med .270 Win. 9,3x62 har dessverre den allsidigheten å velge i som en kan tro . Da utpå litt lengre hold så er ikke kulebanen den beste til det . Volumet er heller ikke der på forskjellige hold for å være allsidig.

 

Hvis en skulle gått opp i nivå så .338 Win, .358 Norma og .375 av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Jeg synes dette er feil anbefalinger å gi en fersk jeger som er på utkikk etter et kaliber som hovedsaklig skal brukes til toppjakt og småviltjakt med muligheter for elg og reinsdyrjakt.

 

I og med at det er bruksområdet holder jeg fortsatt en knapp på 6,5x55, med 308 og 30-06 etter der.

Link to comment
Share on other sites

@Mullins, helt enig med deg. Da finnes mange patron- og kalibervarianter som er minst like variabel eller bedre enn de såkalte "store 3" som også kan kalles for de 3 gråaktige. Alt ved siden av disse bekjempes rett og slett på dette forumet, og det er verken riktig eller korrekt!

 

@LisleArne, at 6,5x55, 308W eller 3006 er bedre egnet til et jaktspektrum fra toppjakt til elg enn f. eks. 7x57, 7x64 eller 270W forstår hvem som vil. At de skal være dårligere anbefalinger er, unnskyld meg, tull.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Dette er ingen forkleinelse av noen av kalibrene, da har du misforstått meg og beklager om jeg var upresis.

 

Men for en nybegynner synes jeg et av de tre "gråaktige" kalibrene er et mer fornuftig valg. Og les hva trådstarter skriver litt nedi; han vil jakte mest på topp og småvilt, men ha muligheten for å jakte elg og rein. Da synes jeg ikke f.eks. 300 winmag, 7x57, 7x64 eller 270 win er så godt et tips for en nybegynner som sannsynligvis ikke lader selv og skal bruke sommeren til å bli kjent med børsa si.

 

Hilsen Arne, som skal jakte med 260rem, 358win, 7x57R og 222rem. til høsten og vinteren :)

 

Edit; glemte selvsagt .308win, 6,5x55, 6,5x57R og 8x57IS... Takk Bjørn ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...