Jump to content

Lading av 38 spesial nybegynner spørsmål


Oyvindfl

Recommended Posts

Har ladet rifle i noen år, men skal nå i gang med å lage revolverammo for første gang.

 

Jeg har 125 grain berry kuler og trenger nå krutt og tennhetter for å lade 38 spesial.

Revolveren har 6 tommers løp. Dette skal brukes til koseskyting på 25m /felt.

Jeg har et lite lass med enganskutte tomhylser av forskjellige fabrikat som er skutt i denne revolveren.

For mitt bruk:

* Er det vits i å skille på disse?

* Noen av disse ble skutt for nesten 25 år siden, er det noe å bekymre seg for ?, blir hylsene sprøe e.l ?

 

Er det noen som har forslag til krutt og hetter samt OAL med denne kula?. Jeg skal også kjøre i gang dette på en Dillon 650, altså også første gang med progressiv presse, så en kombinasjon av krutt/ settedybde / krymp det er minst mulig sjanse for at det blir «krøll med» settes pris på. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

jeg ville gått for Vihtavuori N32c krutt (cowboykrutt) hetter spiller vel ingen rolle hvis revolveren er original...dvs alle fjærer er originale,

 

Jeg har sikkert 10 forskjellige hylsefabrikat å jeg bryr meg ikke om å skille på disse

Link to comment
Share on other sites

Om revolvaren har lett fjør til hane, kan det vera greit å gå for Federal-hetter sidan desse er mjukare.

 

N320 er eit godt krut til å starta med feltladningar til .38Spl på, eg ville ha kikka rundt 5 grains ladevekt. N310 er òg aktuelt og kan gje strålande presisjon, men her er det svært små mengder krut som skal til, så det gjeld å ha tunga rett i munnen for ikkje å få overlading. Eg får hyggeleg presisjon med både 125 grains og 158 grains kuler foran N320 og trivs godt med det.

 

Patronlengde avheng litt av kuletype, er det SWC det er snakk om? 36,5 mm er ganske vanleg OAL i ladetabellar for 125 grains kuler i .38.

 

Pass gjerne på å ha ein bitteliten rullekrymp, det er kjipt når tønna kilar seg.

 

Søk gjerne litt rundt på forumet, det er masse gode tips for .38-lading å finna.

 

Kjapt tillegg: eg blandar hylsar som ein ungkar blandar sokkar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg på Titegroup nå i det senere og det liker jeg veldig godt. Presisjonen er på grensen til utrolig med H&N kuler. Med Vihtavuori sine pistolkrutt synes jeg det ofte blir for mye uforbrent krutt, N32C soter endel også.

 

Når det gjelder hylser så er de forskjellige. Jeg tror ikke det har stor betydning for presisjon. Et problem med ulike hylser i Loadmaster og kanskje andre progressive presser, er at kravetykkelsen varierer. Det medfører at tennhettene ikke settes like dypt. S&B hylsene har så tynn krave at hetta stikker ut og subber i revolverramma. De sprekker ofte på langs også så jeg kaster dem uansett.

Link to comment
Share on other sites

4.4 er nok tror jeg. Jeg har brukt 3.5 med 158 gn H&N og det gir moderate 190ms i firetoms Security Six. Nå skal jeg ned å skyte og da skal jeg prøve 3.5 med 140gn blykuler og 4.0 med 158 grainern. Jeg kan melde her hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene du har går greit om hverandre og gir ingen problemer.

Hentet fra ladetabellen og bruk av N-320 + din kule (med col 36.5) er en grei ladning 4.5 - 5.0 grain (start på 4.5) med en liten krymp.

Dette gir en god 38 ladning, ikke som svake feltladninger.

Neste gang du handler kuler å krutt går du for 105 grain blykule- N-310 og med 2.5-3 grain krutt. Toppen av kula skal flukte gjevnt med patron toppen. Ingen krymp, bare rette hylsa.

Dette er dagens nærmest standard feltladning.

Link to comment
Share on other sites

4 gn Titegroup og 158 H&N fungerte utmerket. Ingen kronografering på grunn av været. Litt mer puff enn 3,5 selvsagt men samme fine samlinger. Jeg kommer til å holde meg til 4 grain heretter siden den er temmelig standard 38spc i ytelse. Jeg tror nok 4,4 grain til 125 grains kule er fint.

 

Jeg har ikke prøvd redusert ladning i Security Sixen men min erfaring med andre revolvere er at det er vanskeligere å få god presisjon med de korte 105 grainerne enn tyngre kuler. Mulig det har noe med 357 kammer å gjøre. Jeg velger uansett å akseptere et lite handikap i konkurranse for å få litt smell og rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Hei takk for alle tips. Var i butikken og skulle handle i dag og ikke noe av det som ble foreslått over sto i hylla , men de hadde mye annet og jeg ble anbefalt en boks Winchester AutoComp og CCI hetter.

autocomp.JPG

Det ser ut til jeg får legge meg mellom 5,7&6,2 grain… antar det ikke er å anbefale å gå lavere ?

Fikk også med meg feltladningen: 105 grain blykule- N-310 og med 2.5-3 grain krutt. Så jeg skal kjøpe litt av det også.

Da blir neste steg å få liv i karusellen.

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Winchester AutoComp har en burnrate mellom VihtaVuori N340 og N350 og er etter min mening uegnet til 38 spl. Burde ikke vært anbefalt av butikken. Dette kruttet anbefales for 9mm, 38 super og 40 S&W

 

Winchester WST og 231 er det mest brukte Winchester kruttet for 38 spl. disse ligger også i N310-N320 området

 

Hodgdon TITEGROUP som du selv refererer til i tråden, har en en burnrate mellom VihtaVuori N310 og N320, og er derfor et egnet krutt for 38 spl, samme er også Hodgdon CLAYS om du ikke får tak i N310 eller N320

 

Det er en grunn til at alle i tråden anbefaler N310 eller N320 (N32C) :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...