Jump to content

Hvilke våpen til CAS?


Roffa

Recommended Posts

Hei! Sitter på gjerdet og tenker på hvor kult det hadde vært og prøve seg på litt westernskyting.

Hva slags våpen er det og foretrekke til dette? Jeg tenker litt på kvalitet i våpen, holdbarhet osv.

 

Jeg har snakket med forskjellige folk og noen anbefaler uberti og andre ruger. Hva er deres erfaringer med CAS våpen?

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter nå for at det er moro, har to Ruger vaquero i 44mag, en henry i 44 mag og en sauer hagle kal 12 samt en colt 45acp. Kjøp av våpen er en smakssak og pris, Rugere har nok best slitestyrke opp mot uberti, men som sagt dette er personlige preferanser og ønsker som avgjør valg. Henry riflene er nok ikke så raske som andre trimmede rifler fra Uberti, men som sagt mitt mål er ikke å stå på pallen men delta og ha det morro. Hassel her inne på forumet er vel den som jeg kjenner har god innsikt i CAS og utstyr :-)

Link to comment
Share on other sites

Sikler litt på Uberti da disse er veldig historisk korrekte, men er skeptisk til kvaliteten på disse.

På samme måte som jeg like antikke våpen i dag ønsker jeg at mine våpen skal bli antikke samleobjekter en dag etter min bortgang og ikke smeltet om til noe annet. På den måte er det viktig at de våpen jeg eier i dag er holdbare og ikke bare de mest historisk korrekte.

 

Jeg har hørt folk slite ut sine Uberti revolvere, er dette strengt tatt et problem eller er det kun for de som satser alt og skyter det som finnes av stevner i verden?

 

Jeg kom over en Colt 1873 3 gen produsert på 70 tallet. Er dette noe å kjøpe? Er en ekte Colt bedre enn en moderne italiensk kopi?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uberti-våpen er meget bra. Nå eies Uberti av Beretta og kvaliteten er sikret. Har to Uberti revolvere fra 1970-tallet og de funker enda. Du må regne med diverse fjærbytter underveis, men det er en del av sjarmen. Dagens Ubertivåpen har penere finish enn mine.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enkle spørsmål.. vanskelig å svare. Tar her utgangspunkt i at du skal skyte i de alders inndelte klassene ikke i stash klassene.

For å begynne med det som ikkke er fullt så vanskelig.

Hagle SxS - Boito / Stoeger coach gun (Norsk Jakt på lysaker fører disse) er nok det beste for pengene, klart du kan kappe og fjase med en "vanlig" sideligger, men en Boito er bedre i fra boksen.

 

Orginal 1897 pumpe er heller ikke så ille. Var en på finn som gikk nå nylig for 7,500 spenn.

 

Rifle - Uberti 1873 / 1866 varianter eller marlin 1894 - litt avhengig av klasse. Men overall er uberti best, selv om 357 variantene kan være fiklete å shortstroke.

 

Revoler... Uberti kan være rævva, og det kan vøre bra. Jeg har slitt ut to sett med uberti revovlere, og det var av de bra... Men de NYE (ca 10 siste årene) ubertien er på høyde til konkurransebruk AFAIK. Jeg skjøt vel et sted mellom 10 - 15 000 skudd igjennom de jeg brukte før de var for slitne til cas bruk. Og switchet til Ruger Vaquero. Som hands down er det beste konkuransevåpnet....

 

Men smak, stil og interesse er ulikt for folk.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg kaprer og graver litt mer her, jeg...

 

Må man ha alle våpen (godkjent rifle, hagle og to revolvere) på stell for å delta på stevner? Rifla og hagla kan jeg ha plass til i jaktgarderoben, men jeg må vel være aktivt SWS-medlem i 6mnd. før jeg kan begrunne behov for to nye revolvere i samme kaliber som jeg alt har fra NSF..? Hvordan kom dere i gang?

 

Jeg fant ut at jeg bor en liten sykkeltur fra Tokerud Gård, så jeg tenkte jeg skulle se om dette var noe for meg. Er det noen her som skyter med Texas Longhorn Shooters i Ås?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...