Jump to content

links-recht rifle


flintastek

Recommended Posts

hei.jeg lurer på om det er noen som har noen erfaring med og skyte med recht rifle når man egentlig er links?og evt vil man skyte like bra med begge med kikkert sikte selvfølgelig.jeg tenker att problemet evt vil bli når man skal lade etter ett skudd.

noen som har noen tanker og meninger om dette?

tar gjerne mot tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Omlading er helt klart den store utfordringen. Jeg ble aldri bekvem med å lade om min høyre-rifle, og det var en av grunnene til at jeg kvittet meg med den. Jeg vet det finnes løsninger for å få hevarmsløftet over på venstre side, men har ikke sett dem i bruk.

 

Dessverre betaler vi som er Links en pris for det; ikke bare er utvalget linksrifler betydelig mindre enn utvalge rechts-rifler, men de er som oftest også dyrere.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg byttet rifle da jeg syntes det bare ble himla knoting å få ladet raskt om.

 

For meg var det fire alternativer:

 

1: Slippe tak i forstokken og lade med høyre? Nei, for tyngden foran på rifla ble i overkant, slik at jeg ville miste dyret av synet da løpet ville vippe ned. Dessuten ble det vanskelig å få til effektivt ladegrep.

2: Slippe tak i pistolgrepet og lade med venstre? Nei, for da ble det himla knotete å ta hånda over kikkertsikte, lete etter sluttstykket og ta effektivt ladegrep. Dette spesielt om jeg fremdeles ville ha siktet på dyret eller i den retningen. Umulig å følge noe dyr i hvert fall.

3: Ta ned rifla, bytte grep slik at venstre hånd var på fremstokken og vippe høyre side opp litt mens jeg ladet om med høyre. Håpløst, siden man da mister helt fokus på hva man gjør.

 

Sum på disse tre var at jeg ville miste konsentrasjonen i forsøket på å lade skikkelig. Derfor kom nr

 

4: Kjøpe ny rifle med hevarmen på riktig side. Ja, for her er det ingen problemer i det hele tatt. Jeg endte med X-bolt i .308. Min første elg ble et faktum under jakta i høst, og jammen var det kjekt å kunne lade kjapt, for den løp bare videre etter skuddet. Fikk beskjed om å gå av post og gå på losen, som var 50 meter unna. Kom på elgen, opp med børsa (tok ladegrep underveis mot losen) og *klikk* (til dags dato har jeg bare hatt ett eneste klikk på alle skudd i .308'en gjennom årene jeg har skutt, og det ble akkurat i den situasjonen!!!)! Raskere ladegrep har jeg vel aldri gjort, for elgen snudde og ville inn i tetta, men det rakk den aldri (elgen var "død" fra før, så det var vel ikke nødvendig, men for å være sikker ble det et til - uerfaren som jeg er). Hadde jeg hatt høyrerifla her, hadde jeg aldri rukket dette ladegrepet mens trådkorset lå på elgen, enkelt og greit. Ser for meg et helsikes pes og fortvilelse om jeg hadde hatt høyrerifle i dette tilfellet.

 

Men, det er klart, skal du kun jakte på feks toppfugl, forsvinner fuglen enten på første knall, eller så sitter den slik at du kan konse lenge på neste skudd. Men tenk på feks beverjakt hvor du kanskje treffer dårlig, og dyret ruser mot vannet. Da må du skyte kjapt. Eller om du skader en rev på åtet og den vingler av gårde i mørket. Da må du også knalle på, og da bør du også ha korset der reven er for at den ikke fortere blir borte.

 

Mitt tips: Bytt til links først som sist, og se deg aldri tilbake. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet en links rifle igjen, men med litt øving går det lade ganske raskt også med rechts rifle. Bevegelsene i våpenet blir en del kraftigere slik du vil bruke litt lengre tid på å finne riktig siktebildet igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er venstrehendt og skaffet meg rifler i links (Remington og Sauer) og betalte litt mer for det. Det var mange fine børser som ble forkastet fordi de ikke var mulig å skaffe i links.

 

Jeg løfter helt naturlig rifler opptil venstre skulder og var helt overbevist om at jeg aldri ville kunne gjøre noe annet. Da jeg begynte å skyte pistol begynte jeg som vestre skytter, men bestemte meg for å konvertere til høyreskytter rett og slett for å unngå alle ulempene med å være anderledes. I dag er jeg sterkere i høyre arm og skyter bedre enhånds med høyre enn venstre - men det går ganske bra med venstre ennå.

 

Jeg har alltid skutt med ett øye lukket og jeg har faktisk ledeøyet på høyre side. Nå skyter jeg definitivt og naturlig som høyre skytter med pistol og er ikke like sikker på om ikke lar seg gjøre å konvertere til høyreskytter med rifle også.

 

Når du konverterer til en side må du relære skytestilling og det kan være bra hvis du har lagt deg til unoter i den stilling du mener er opprinnelig naturlig for deg. Jeg ville forsøkt under kyndig veiledning å konvertere til høyreskytter og trent inn dette med en en høyre rifle. Å skyte links med en høyre rifle er vel bare ulemper... ( jeg har venner som gjør det og mener det går fint...) men hvorfor ikke ta skrittet fullt ut å lære seg til å skyte på høyre side...?

 

Link to comment
Share on other sites

 

jeg mener det er mye gode argumenter her inne for att man skal begynne og tukle med

noe som allerede ligger innstinkttivt i meg fra før.jeg kommer mest sannsynlig aldri til og jakte noe større en rådyr tror jeg.men uansett så fikk jeg noen naturlige fornuftige argumenter her.

da får man heller bruke litt ekstra tid på og finne seg riktig rifle.vet dem kjører ok pakke priser på tikka rifle i links.det er vel en børsse man har i mangen år om man er flink og pusser/oljer etter vær tur vil jeg tro.rifla kommer nok ikke før til neste sesong jakt.da jeg akuratt har kjøpt meg ny links hagle.og det er i hvertfall ingen tvil om att det har noe og si ned links kolbe når man er links.jeg fikk ikke til recht kolbe.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det beste er selvsagt ei links rifle til venstrehendte. Men ko-stens mfl. glemmer jo det åpenbare - bytt side så hevarmen kommer på riktig side...

Det er etter mitt syn langt bedre å (jeg er høyrehendt) å skyte ei links rifle, nettopp, links, enn å knote med å bruke den speilvendt. Til å begynne med skyter man kanskje ikke fullt så godt, men det er heller ikke mange skuddene før det sitter.

Litt tørrtrening, så sparer en ammunisjonen på de første skuddene.

 

På hagler hvor stokken er bøyd er dette langt vanskeligere, det er også, (tror jeg, jeg treffer ingenting med hagle uansett) vanskeligere å bytte side når en skyter så instinktivt.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

 

Største utfordringen når jeg byttet til links rifler var ikke å skyte, men å håndtere våpenet. Spesielt å lade; enten enkeltpatroner eller løse magasin, var (og er til tider) plundrete. Solide doser tørrtrening på stuegulvet med Saueren hjalp, men for noen vil det nok være omtrent umulig å få det til, på samme måte som det for noen er totalt umulig å gjøre arbeid med "feil" hånd.

Det er stor underholdning å kikke på slike når de prøver å skru med feil hånd; helst på steder der de ikke ser hva de gjør :mrgreen:

 

En rar bi-effekt av skiftet er at mens jeg tidligere skjøt fra begge skuldre uten å tenke over det føles det nå helt feil å skyte fra høyreskulderen; må tenke gjennom hele prosessen hver gang.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Men ko-stens mfl. glemmer jo det åpenbare - bytt side så hevarmen kommer på riktig side...

 

 

Glemte å "gi beskjed" om det i siste setning, men legg ellers merke til punkt 4. ;-)

 

Evt så går det jo an å begynne med høyreskyting da, for da vil hevarmen komme på riktig side. Hvilket er det dominerende øyet? Er det høyre, bytt til høyreskyting. For meg ble det til at jeg gikk over til venstre, både med rifle og hagle.

 

Ellers synes jeg det har vært vanskeligere å bytte side med hagle. Her er det større og raskere bevegelser. Som regel har man bedre tid til førsteskuddet med rifle, mens alt må skje lynkjapt med hagla når orrhanen raser ut åtte meter unna. Store og raske bevegelser er lett det, men det er ikke lett å gjøre det riktig - hver gang!

 

Uansett, i dag føles det mer naturlig å legge både rifla og hagla til venstre skulder. Pussig nok er det fremdeles mer naturlig å bære rifla i reim på høyre skulder på vei til post, feks.

 

Jeg har forresten faktisk en høyrerifle i skapet mitt enda, en Sako Vixen i .222. Denne bruker jeg så å si bare til fuglejakt. Den er alltid med i sekken. Dukker det opp en rev (hender en utrolig sjelden gang at jeg posterer på rev eller bever), så har Vmax- og Berger-skuddene funket såpass bra de enda mer utrolig få gangene at skudd nr 2 ikke har vært nødvendig. Skyter links med denne og. Før eller siden blir det en .222 i links og, men de vokser ikke på trær. Finn en i dette kaliberet som har låskasset tilpasset småkaliber, i links og som ikke koster 20 000,- (S&L Legacy - skal visst komme med det i år). Kanskje blir det til at jeg melder overgang til .223 (CZ527), men jeg har ikke lyst. Synes lillesøsteren er penest. ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det har du 2 alternativer:

 

1: Kjøp en dedikert Links-rifle

2: Kjøp en Halvautomatisk rifle

 

Ja, det er mulig å skyte Links med Recht rifler og ta ned rifla hver gang du skal ta ladegrep.

Dette fungerer fint til moroskyting på banen, men er ikke særlig effektivt eller praktisk.

(Plutselig klarer du jo selvsagt i et svakt øyeblikk å dra underarmen din langs siktejusteringsskruen når du tar ladegrep også :lol: )

 

Ja, det er også mulig å skyte Recht når du bruker akkurat den boltriflen, men med mindre du trener ganske mye mer enn gjennomsnittet vil resultatet bli dårligere enn om du hadde skutt Links. (og du vil sannsynligvis knote mye med hevarmen siden du bruker "feil" hånd)

 

Ja, det er til og med mulig å sette på en spesialkonstruert hevarm, og disse fungerer jo til en viss grad.

Men her skal du også trene mye dersom det skal bli like effektive ladegrep som på en dedikert Links rifle.

 

 

Selv kjøper jeg kun Links når det er snakk om boltrifler, og på halvautosiden har jeg både Links og Recht våpen. :D

Link to comment
Share on other sites

Er sjølv links, når du har fått prøvd links rifle, vil du ikkje vurdere å kjøpe rechts rifle :) med mindre du skal lære deg å skyte i frå høgre skulder.

Rechts halvauto funkar fint til linksskyttarar, dei fleste kan ein snu sikringa på til venstrehendte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...