Jump to content

Namibia på lavbudsjett


dk

Recommended Posts

Jeg har nettopp kommet tilbake fra 9 dagers guttetur til Namibia.

 

Vi hadde 4 dager med forvaltningsjakt i Mopane http://www.omalangasafaris.net/ og fem dagers roadtrip med en god del 4wd kjøring gjennom Etosha nasjonalpark og Damaraland. Totalprisen pr hode med alt inkludert (reise t/r, leiebil, 3 netter i Mopane m. fire dyr hver, adgang og opphold i Etosha samt camping, bensin, mat og drikke ble ganske så overkommelig.

 

Totalen? Under 25000 pr mann. Jeg skal forsøke meg på en liten reiserapport i denne tråden i løpet av de neste par dagene.

 

Dersom det er noen som ikke har blåst feriepengene enda og syns dette høres bra ut, følg med:-)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Vi forlot gamlelandet den 1. mai, og etter begivenhetsløs innsjek av bagasje og børser på Værnes startet lang dag på fly. PGA pris samt sterk anbefaling fra reisebyrået (både ift pris og håndtering av våpen) gikk ruta Trondheim-Oslo- Frankfurt med SAS, deretter Frankfurt - Johannesburg - Windhoek med South African. Må si jeg er svært posetivt overrasket over både SAA og flyplassen i Johannesburg, gode seter selv på economy, og bekymringsløs transfer. Verdt å merke seg at det er bra dusjmuligheter i SAA loungen i Joburg, noe vi satte stor pris på. Skulle man ikke være så heldige å ha ett StarAlliance gullkort vil jeg påstå det er verdt å betale seg inn dersom man har noen timer her.

 

Både vi og bagasjen kom fram etter skjema ett stykke utpå dagen 2. mai, våpendeklarering inn i Namibia gikk som smurt og den fryktede køen i immigration (sist jeg var her kom jeg sist i land fra en A340, og sto tre timer i kø) uteble. Eneste skjær i sjøen var at våpenkofferten hadde bestemt seg for å streike så vi slet en stund med å få den åpnet, men det meste går med vold og vaselin.

 

Vi ble hentet av min venn Rico, gjorde unna nødvendig shopping og hentet leiebil, og avsluttet dagen på http://www.joesbeerhouse.com/. Dette stedet er et must å stikke innom hvis man er i Windhoek:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan med glede bekrefte at enhver referanse til både vold og vaselin kun gjelder i forhold til JM' s våpenkoffert, og ettersom den nå er pensjonert til kun å frakte Amarula dram, kan referansen trygt begraves:-)

 

Nevnte våpenkoffert var forøvrig fullstendig ferdig etter flyturen, heldigvis hadde Rico en Stormcase liggende som ikke var brukt siden han var på EM IPSC rifle på Kongsberg i 2008, så denne ble prompte forhandlet overgang for. Støvtett koffert skulle forøvrig vise seg å være veldig lurt senere på turen.

 

Vi var oppe grytidlig, og på veien ca 0600. Mopane ligger drøye 3 timer kjøring nordover fra Windhoek, frem til Otavi er det ssfalt og vår stakkars Nissan NC 300 (fra http://www.namibiacarrental.com/ gikk stort sett på flat pedal hele strekket. Dette var en såkalt "value car", dvs den har gått et stykke - cår vår hadde klokka ca 135000km - men ellers er i god form. Vår var i god form med untak av heller slitne framdekk, mer om det senere. Felles for denne modellen er at de går 0-100, men kun i utforbakke med god tid.

 

Mopane camp ligger ca her https://www.google.no/maps/@-19.5043991,17.2890258,10z?hl=no og er 3-3,5 time kjøring fra Windhoek. Stedet eies og drives av Gunter og Reinhild Schwalm, og er bygget opp av dem gjennom mange år med hardt arbeid. De er stolte av stedet sitt, og med rette.

 

Innkvartering er i såkalte "luksus telt", og dette var komfortable greier. Alt var rent og strøkent, skittentøyet ordnet seg selv og sengene var gode. Utsikten i solopgangen gjennom mygnettet var ubetalelig (var desverre for trøtt til å ta bilder av den).

 

Z48KnNHe6IC9LPGaBubzZgW9cZMamcXeBF4on-B8PMESPBNBlVTkU5f_jKI9D1nVSAbvw6TeZ6V1erVKoxhfJA

Link to comment
Share on other sites

Kommer, kommer:-)

 

Som nevnt i overskriften, var dette lavbudsjettstur for oss, og følgelig var det "management hunt" som gjaldt. Vi hadde noen ønsker med oss, men må også forvente at vi må bidra der det faktisk er behov for å ta ut dyr.

 

Prisen på jakten for forvaltnigsdyr er eur 100 pr dyr. Vi hadde vel planlagt å skyte to dyr hver før vi kom, hvordan det endte opp får vi komme tilbake til. Ordinær pris pr døgn all inclusive (untatt sprit) er eur 230 pr mann. Dette inkluderer guide, alle måltider og overnatting. Det går an å forhandle pakker med dem, og vi endte opp med en helt grei totalpris. Er noen intereserte i å dra, kontakt dem og spør, eller send meg en PM.

 

Prislisten på trofedyr finnes her: http://www.omalangasafaris.net/hunting-safaris/rates-conditions-euro

 

Vi hadde jo knapt med tid, så etter en kjapp lunch bar ut i bushen. Vi jaktet med hver vår guide, og det var en litt sjokkartet overgang fra så mange timer reise til å plutselig være på veg ut i bushen med børse. Etter en kjapp tur for å sjekke innskyting (noe de insisterer på) bar det ut i bushen. 9,3 patronene mine som er ladet for norske forhold ga litt høyt trykk og ca 5cm hevet treffpunkt i varmen, i etterpåklokskapens navn skal jeg lade med termostabilt krutt neste gang. Verktøyet vi hadde med var forøvrig hver vår Sauer 202 i 9,3x62, jeg med en Swaro 1,5-6x42 på toppen, JM med en Kahles 2,5-10. Ammoen var 250 grs A-frame med N140 bak (husker ikke i farta hvor mye).

 

Neste post skal jeg begynne å snakke om jakt:-)

Link to comment
Share on other sites

Og Jarl: Joe's er ok, but a little bit touristic... for us seasoned Namibia travellers... :)

:wave:

 

 

Glimrende story.

Jeg er klar til neste "kapittel", og ikke glem de slitte forhjulene på leiebilen. Leiebil i Namibia kan berike turen ganske så mye på opplevelsessiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...