Jump to content

Large pistol primers.


nimbus37

Recommended Posts

Fysisk går pistol og riflehetter om hverandre. Mulig det kan være litt forskjell på høyden, men vanligvis er ikke det noe stort problem. Forskjellen ligger i at riflehetter gjerne er litt tykkere og dermed hardere å sette av, samt at riflehetter gjerne er kraftigere. Bytter du ut pistolhetter med rifle kan du få høyere trykk, så man bør opparbeide ladninger på nytt om en gjør dette. Det er også de som mener at for kraftig hette kan påvirke presisjon negativt. Å bruke pistolhetter i rifle er heller ikke uproblematisk, man kan få dårlig tenning i store hylser med saktebrennende krutt. Det er også en økt risiko for punktering siden de er tynnere.

Link to comment
Share on other sites

Large rifle er 0.008", eller rundt 0.2mm, høgare enn Large pistol, i tillegg til dei små hettene. Det går som regel bra å nytte LR og LP om kvarandre, men det kan oppstå problem. Å nytte LR i ein revolvar f.eks. kan føre til at hetta subbar i rekylskjoldet, med dei komplikasjonane det kan medføre. Å nytte LP i hylser berekna for LR har eg ikkje erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Øyvind: Hvor mange typer testet dere? Å teste et par typer i et par patroner gir kun en indikasjon, og hastighet er heller ikke et presist mål på trykk.

 

Jeg sier ikke at det MÅ bli høyere trykk, kun at det kan skje. Alle komponenter påvirker trykket, så en god regel er å ikke bytte på ting ukritisk om en er i nærheten av max.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt pistol- og riflehetter om hverandre, men da i gamle slarkebørser med romslig patronspill og med svake ladninger hvor noe variasjon i hettas høyde eller styrke ikke utgjør noe reelt problem.

 

Til ladninger nær max i en pistol ville jeg nok utvist mer forsiktighet, dessuten er det ikke sikkert at en konkurransetunet pistol eller revolver klarer å sette av riflehetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...