Jump to content

Hvordan få hunden interessert i blod?


Trimmer

Recommended Posts

Har en 9 mnd gammel labrador som jeg ønsker å trene blodspor.

Både jeg og hunden er helt fersk på dette feltet.

I første omgang ønsker jeg bare å aktivisere hunden, men målet er å få den godkjent til som ettersøk for eget jaktlag på sikt.

Jeg har prøvd noen gangen med blodspor på 10- 50 meter, men det virker ikke som at den skjønner tegingen enda.

Ettersom her er mange meget dyktige hundeførere her på forumet, håper jeg noen kan hjelpe meg med tips på hvordan hunden kan bli trigget av blodlukt og skjønne at det er dette den skal følge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den er definitivt et matvrak ja, og pølsebiter er en sikker vinner :)

Har prøvd både med pølsebiter og hjorteskank i enden av sporet, men problemet så langt er at den ikke har intresse for blodsporet, så den finner ikke enden :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Belønning i enden.

Hvis du har lekt med fot av hjortevilt, og gjort han interesser i den, kan du legge den i enden, så blir det leking i enden av sporet.

Evt som nevnt over, godbit + fot. Så kan du tone ned godbiten etter hvert, og dreie over på biting i foten. Noenlegger foten i enden, også bytter du med en godbit når han har rista foten litt.

Har opplevd at noen lar bikkja beholde elgfoten, og spise den opp. Det ville ikke jeg gjort, for å si det sånn. Litt risting og slenging på den, og så er det nok.

 

Legg sporet, og hvis han ikke er synlig interessert i blodet, må DU være det. Legg deg ned på kne og krabb; Oi ! Se her ! Blod !!!!! Når dere kommer til godbiten blir du hoppende glad og bikkja må sikre seg godbiten før du tar den. Neste gang vil han prøve å komme frem før deg, så ikke du tar godsakene.

 

Så kan du gradvis forlenge og gjøre sporet vanskeligere. Etter hvert kan det lønne seg å få andre til å legge for deg. Så kan vedkommende følge etter bak dere og kontrollere.

Min er faring er at når bikkja bare har skjønt hva det dreier seg om, spiller det liten rolle hvor vanskelig eller lett sporet er, den vil bare prøve å gjennomføre.

 

Husk : Ved godkjenning er det ikke bikkja som skal godkjennes, men EKVIPASJEN. Det vil si at du og samarbeidet med hunden også skal godkjennes. Det er ikke nok å ha en hund som følger et blodspor med en hundefører luntende bak.

 

Det var mine private meninger. Alle hunder og hundeførere er forskjellige individer, så tilpassning er stikkordet. Vanskelig å gi

100 % råd i et nettforum. Er ikke verdensmester selv, men i tillegg til å være NJFF instruktør starter jeg på min fjerde ettersøkshund i juni.

Blir borte på ferie til slutten av mai, men etter det er det bare å PM, om det er aktuellt. Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for nyttige tips, Mikko :smile:

Den er helt vill etter hjorteskank, så det motiverer nok veldig sammen med litt pølsebiter.

Har begynt å legge litt blod i matskålen ved foring for å få den til å forbinde dette med noe godt, vet ikke om dette kan ha noen effekt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd å få tak i blod fra slakteri , og latt det bli surt før jeg startet med spor legging . Det er mye lettere å få unghunden interisert i sporet da . Kjøpeblod surner ikke på samme måte(tilsatt et eller annet) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 gråhunder. 2 av disse gikk på utlagte blodspor uten videre. Den tredje viste ikke interesse. Var bare å tvære på til bikkja "ga seg". Når den forstod at det ikke var noen vei utenom gikk den minst like godt som de andre.

Link to comment
Share on other sites

Belønning i enden.

Hvis du har lekt med fot av hjortevilt, og gjort han interesser i den, kan du legge den i enden, så blir det leking i enden av sporet.

Vet TS hvordan han legger et spor da?

 

Jeg er ikke så erfaren på dette. Men alle min vorsteh hunder har fugt spor (uten blod), så langt (15 - 35 min.) jeg har giddet å følge etter. Uten å ha trent "sporsøk", kun "søk". :)

 

Har kun testet på rådyr, men aldri brukt dem på rådyrjakt. Vet at prøven for å bli godkjent Ettersøkshund, krever "litt" mer spesialtrening. Men først må han få hunden til å forstå og vise interesse for sporsøk, uavhengig av hvilken lukt det er.

 

Om han bruker noe med lukt (av det beste hunden vet), er det kanskje lettere å få samarbeid. Og så slepe hele veien, i begynnelsen. Liker hunden leverpostei, kan en godt ha dette på ei brødskive og slepe dette.

 

Mulig han trenger noe mer hjelp, fra deg og andre som kan dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

Har lest grundig Helga- Mari sin blogg, og prøver å gjøre som der står.

Hunden jobber godt med nesen og følger spor av andre hunder, dyr, pølser osv., men vi må nok jobbe mer for å skjønne at blod skal følges :smile:

Jeg skal naturligvis melde oss på sporkurs så snart som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gjorde med valpen min de første gangene var at jeg kombinerte blod og leverpostei ganske tett i starten.

 

Lagde et "spor" av leverposteiflekker som lå tett, typ 30cm mellom hver flekk. Så ble det en meter mellom flekkene og til slutt noen meter uten noe og i enden av dette et fint margbein innklint i leverpostei.

Oppe på dette leverposteisporet ble det lagt rikelig med blod hele veien.

 

Gjorde dette de 2 første gangene, etterpå fulgte han blodsporet fint.

Jeg gjorde dette første gangen, så om det var utslagsgivende eller ikke vet jeg ikke, men kanskje det funker?

 

Mvh.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har også en jaktlabb. Fikk han godkjent i fjor. Sleit også litt i begynnelsen med og få han til og skjønna hva dette blodsporgreiene var for noe. Han er som alle andre labber også matvrak. Så jeg fant det selvfølgelig naturlig og legge en eller annen form for mat i enden, men dette var igrunn dårlig suksess. Det hele løysna for meg da jeg kjøpte "kong" og begynte og leke med denne, og da utelukkende positiv lek, han får springe idiot etter kongen ikke noe slik kjedelig "sitt" og "bli" opplegg før han henter den. Så la jeg veldig korte spor. 10-20m og dusja kongen godt med blod. hver gang han fant kongen var det 10min lek. Og etter dette løysnet det helt, økte ganske fort spor lengde og ligge tid uten problem og jeg kunne tydelig se at bikkja var virkelig interessert i og gå blodspor.

Bruker kongen kun som premie på vell utført jobb. Både når jeg trener blodspor og ferskspor.

 

Dette var min måte og gjøre det på. labber er jo ofte lekeidioter, elsker og springe og hente ting. Funket krutt her i gårn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Slepespor kan være tingen.

Prøv å dynk skanken i blod, å dra den så langt du vil sporet skal være, siden den liker skanken. Ingen problem at de første sporene er 10-20m. Ikke vær redd for å etterfylle med blod, underveis. Øk lengden, når du ser hunden forstår. For, spor kan de fleste hunder. Det gjelder bare å lure dem til å like å spore det vi vil de skal spore

;)

 

Etterhvert, fjerner du skanken/har skank opphold flere steder i sporet, men har blod hele tiden.

Vær tolmodig

;)

 

Går det bra med opphold av skank, så kan den kuttes ut i sporet, og bare ha som avslutning.

 

Prøv å legge de første sporene med vinden i ryggen. Da vil ikke ferten fra resten av sporet tulle til noe. Når hunden kan spore, har det mindre å si

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bikkja eg har no forstod heller ikkje poenget med blodspor i starten men surra bare rundt. La også ut blodspor med meget korte intervall lik Urbanius sin metode og økte avstanden mellom godbiter gradvis. Brukte nok adskillig meire enn to runder før det satt, men det fungerte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...