Jump to content

Meopta Meostar 1-4x22 k-dot eller Kahles C 1.5-6x42 på kombi


LAD

Recommended Posts

Venter på ny kombi Finn Classic 612 SC og lurer på hvilken kikkertsikte skal jeg bruke på kombien. Montasje er Optilock skinne og extra lave ringer, passer til begge to kikkertsikter. Kombien skal brukes det meste på rådyrjakt med hund men også harejakt med hund. Jaktterreng er vanlig skogs jakt, blir ikke så lange hold. Eier begge to kikkertsikter så en blir overflødig. Kahles litt lettere, bedre i dårlig lys med retikkel 4 A / Meopta større synsfelt og lys.

Vil gjerne høre mening av andre :-)

Link to comment
Share on other sites

På hundejakt, ville jeg gått for den som gir best synsfelt.

Det er også viktig att høyden er riktig ihht kolbehøyde.

Så den som ligger riktig, når du hiver opp børsa er den rette.

Har samme Kahles, kanonsikte.

Bruker en Swaro 1,25-4x24 på drillingen min.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Vis det ikke blir lange hold og du jakter mye i skog, hvorfor ikke bare jakte med åpene sikter. Jeg ville prøvd det først. Riflen skyter du fint opp til 50-70m med åpene sikter.

 

Ja det har sine begrensninger, men da sitter som oftes børsa på plass når den hives opp. Jeg har en swarovski 1-6 på min drilling å den må jeg ha kolbeforhøyer på for at den skal passe når jeg hiver opp. Uten kikkert passer børsa kjempebra.

Link to comment
Share on other sites

Ville uten tvil brukt Kahlesen.

Brukte i mange år en 1,5-6x42 Kahles med retikkel 4A på kombien.

 

Så tenkte jeg at en 1-4 Meopta k-dot måtte være bra saker, spesielt når det gikk litt unna. Den blei jeg aldri venner med. Synes faktisk at Kahlesen fungerte bedre også når ting gikk litt fort. Samt at den var merkbart bedre i dårlige lysforhold.

 

Kahlesen blei satt på igjen og Meoptaen blei solgt.

 

Nå bruker jeg to sikter i hurtigmontasje. En aimpoint og en Swaro 2,5-10x56. Da har jeg godt sikte både til trange/ raske forhold og til dårlige lysforhold eller lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...