Jump to content

Kommer inom kort även ladda kaliber 16


culot

Recommended Posts

Då jag har köpt mig en Browning A5 i 16 / 70 så blir det till att utöka laddsortimentet hemma med komponenter för 16,

Jag kommer hålla mig till Rulltukat för att det sprider lite mer och då bössan lär vara full choke är detta bara bra.

Siarm hade några snygga transparant gröna hylsor med cx1000 tändhatt så de köpte jag 1500 av plus 500 blå

och som vanligt blir det alla upptänkliga förladdningar 16 ( finns inte så många) men jag köpte samtliga sorter dom hade.

 

Sen hitade jag en jättefin kaliber 16 club i italien som bjuder på massa fina tryckskjutna data i 16 så det ska bli skoj :D

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Gomorrn ,

 

Hade glömt av den här tråden, jag har nu haft min Browning A5 kal 16 ett tag och gillar den skarpt.

Jag har laddat rätt mycket till den och det funkar fint på träffbilder och fart samt jakt .

Jag har även fått låna kal 16 stjärnstukare och crimper av en ladd vän som gjorde ett superklipp

På en ny oanvänd Gaep VS 1500 press med 12,16,20 verktyg.

 

Min A5 som är fr 1953 har som brukligt fullchoke ca 1.0 mm och den har öppnats till 0,63/ IM

Det gjorde att jag vågar skjuta den fina övningstål 16/67 som Gamebore /Jaguargruppen

Säljer. Patronen är som jag ser det deras jaktstål 16/67 26gr :5 där haglen är bytta mot :7stål

Farten är uppgiven till 400ms mao lika som Steelmax. Den är super och ger fina bilder och laddar

Om min A5 på " heavy settings " , Gamebore har tillgång till STEEL krut det ser man vid närmare

Besiktning och därför hålls tryckena nere vilket gagnar lite äldre bössor, sen bör man ju inte

Skjuta i gammalt gravrostskadat skrot för den sakens skull. Jag sparar de fina 16/67 cheddite

Hylsorna för framtida bruk då jag nu enbart laddar nya hylsor .

 

När man tar isär en Gamebore 16/67 26g :7 stål då hittar man följande komponenter,

T3 cheddite 16/67 cx1000 , STEEL 1,69x26gram :7 B&P ( Bacheri & pelagri ) stålförladdning

En snygg stjärnstukning förhållandevis djup, jag är i skrivande stund inte hemma så jag kan

Återge totalhöjden på den färdiga patronen, men jag kommer i framtiden omladda de skjutna

Hylsorna då jag har lite STEEL krut och cx1000 tändhattar, det som återstår är att skaffa

B&P 16 stålförl , jag kommer gå ner lite på krutet för att skjutna hylsor höjer trycket ca 80bar

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte jaguar til rundt 415m/s v2, så de holder det de lover og vel så det.

Hylsene er helt grei å lade om. Pleier å gi seg etter 5-6 ganger. Splitt i enden, eller så svikter hylseveggen under pressing.

Lader disse som oftest med 7/8oz bly, gualdini wad og en passe dose Universal Clays.

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte jaguar til rundt 415m/s v2, så de holder det de lover og vel så det.

Hylsene er helt grei å lade om. Pleier å gi seg etter 5-6 ganger. Splitt i enden, eller så svikter hylseveggen under pressing.

Lader disse som oftest med 7/8oz bly, gualdini wad og en passe dose Universal Clays.

 

Laddar du om en euro hylsa 5-6 gg :shock: Jag kommer nog den dagen ladda 1 gg och kassera sen.

Det för att crimpen på euro hylsor förlorar så mycket i styrka gång för gång.

Men det beror även på att jag har lätt att komma över nya primade hylsor.

 

Det är synd att tillgången på krut är så olika i våra respektive länder, annars så hade

Vi nog haft ett mkt givande utbyte av data . Jag har förvisso fått en jätte fil med massa

Fina 16 data för amerikanska krut, men jag vågar inte dela den publikt då engelsmannen

som satt Ihop den har blivit skitsur när andra gjort det .. Jagar du bara med 25gram i 16 ?

Jag är förtjust i 30-31 gram 5:or och 6:or 28gram rullstukar du eller stjärnstuk?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hva trenger man for å lade cal 16 patroner?

 

Så vida du har nya primade hylsor så behöver du enbart en OT crimper i 16 som du sätter

I en billig bänkborrmaskin. Ja sen självklart utöver hylsan krut,förladdning, hagel ,plastdisk .

Ska du nyttja brukta hylsor vill det till nån form av kalibreringsverktyg och deprim/priming dito .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

25gram 7 1/2 er fint til rype tidlig på høsten, kråke og denslags. Trenger jeg mer kraft går jeg for 32gram i 70mm hylse, 5-6 hagl, og longshot. 400msv2. Jaguar Steel hylsene er mye mer holdbar enn nye primede hylser jeg har kjøpt, holder 1-2 omladinger. (ja, stjernstuk) Jaguar virker litt tykkere i godset ut mot enden.

Link to comment
Share on other sites

Jaguar 16 steel ( röda hylsan ) är cheddite T3 , men det kan som du säger skilja på väggarnas

Tjocklek , sen tror jag dom beställer vissa hylsor med flackare kona/fasning invändigt och

Det för att få till snyggare stukning. Hur lyder ditt 32g recept m Longshot ?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Ska du nyttja brukta hylsor vill det till nån form av kalibreringsverktyg och deprim/priming dito .

 

Duger Lee sin presse? Trenger man separat krympeverktøy i tillegg?

 

Jeg har litt lyst til å lade kal 16, både pga tilgang på ammo og for å kunne skreddersy ladninger. Samtidig så trenger jeg ikke enda ei greie å nerde meg ned i... ;-)

 

Følger man ladedata slavisk for hagle, eller er det noen måte å kontrollere trykket på selv, á la trykkringmåling for rifle?

Link to comment
Share on other sites

@culot

Gå inn på :arrow:http://uk.groups.yahoo.com/group/reloading16gauge/ Og registrer deg, litt klussete å få til men når du blir lagt til der finner du samling av publiserte ladninger. Hovedsaklig amerikansk krutt, men mye euro komponenter.

Eksempel nedenfor, dropper OS 16 og går ned litt på krutt til 25-25,5 grain, gir 400ms v2 over chronyen min.

Cheddite 1-1/8 oz. Longshot 27,0 Win209 BPI Z 16 1 410 10 300 Ballistic Products OS 16

 

@boble

Jeg bruker Lee pressa, funker greit, men du finner bedre presser om du legger litt mer penger på bordet. Du trenger ikke separat krympeverktøy, så lenge du stjernebretter. Med litt "prøv og feil" så kan du lage helt ok patroner. Søk på LLA2 eller noe på youtube så finner du en del snutter om bruk av denne.

 

Rykende fersk, rett fra pressa

4hd16q.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har tryckt ut dom datan som jag fick av en Amerikan dock har jag inte de som är med

Vectan krut tyvärr , fina centrum på de omladdade 16 men jag skulle vilja se ett litet kör

Med en crimper efteråt, det skulle får bort de små " hörnorna " som gör att det kan gå trögt

Att kamra patronerna, oftast inget problem i en brytbössa men jag tror dom inte skulle

Fungera tillförlitligt i min Auto 5. 16 Tyvärr finns inte samma utbud av olika profiler till 16

Som till de andra kalibrarna, jag har 2 st gaep crimpers i 16 men jag är inte 100% nöjd

Och jag ska beställa den 16 crimper som OMV har och den ska fungera både till rulla & stjärna.

Det är inte helt lätt att hitta pressar i 16 längre då MEC inte gör dom, LEE LL2 finns och

Man kan ha den till allt utom dosera krut för där ger den för stora variationer om man vill

Vara noggrann . Tyvärr är det så knäppt att få in bilder på forumet annars hade jag lagt upp

Några på mina rullstukade 16.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Duger Lee sin presse? Trenger man separat krympeverktøy i tillegg?

 

Jeg har litt lyst til å lade kal 16, både pga tilgang på ammo og for å kunne skreddersy ladninger. Samtidig så trenger jeg ikke enda ei greie å nerde meg ned i... ;-)

 

Følger man ladedata slavisk for hagle, eller er det noen måte å kontrollere trykket på selv, á la trykkringmåling for rifle?

 

Lee pressen kalibrerar , tar ut , sätter i tdh och stukar men jag vill gärna se att du kör efter

Crimper.

 

Du kan göra vissa avsteg när du fått lite erfarenhet, men man bör väl likväl som för kula börja

Under rekommenderad krutdos och jobba sig uppåt till angiven fart. Krutlotter kan skilja

Och man ska aldrig " tränga " ihop en patron, man bör även ha kolla på att tändhatten

Är i samma effektområde, 16 vill helst ha lite mildare hattar typ cx1000, fio615, Ns686

Cx1000 är hetast av dessa 3

 

/P

Link to comment
Share on other sites

@ Andy ,

 

Lägger du pappskiva under stukningen ( OS 16) ?

 

Om i så fall har du för låg förladdning och jag skulle lägga kork eller papp under haglen .

jag hittade fin 2 mm korkfolie i en hobbyaffär som jag slår ut med Huggpipa .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

På mitten nittiotal laddade jag " amrikanskt " tyvärr ,

Jänkarna kör mycket med " wad pressure " mao att man trycker ihop kollapssektionen redan innan slutstukningen , förr innan jag begrep bättre höll jag på med det , men för att ladda bly är det att

Ta bort meningen med dämpsektionen.

 

Är VV kruten dyrare än amerikansk i Norge ?

Det finns ingen agent för Vectan krut ?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Er innom amerikanske forum i ny og ne, men har ikke inntrykk av at de praktiserer wad pressure. "Wad only seated" går igjen.

 

VV N3xx ligger vel på 4-500,- for halvkiloen. Hodgdon er 330,- for pr. pound.

Prisen på krutt spiller ingen stor rolle, for jeg har ikke så høyt forbruk. Tilgjengelig og oppdatert ladedata er derimot viktig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd. :-)

 

Jeg har en pen SxS bygget i Ferlach i mellomkrigstiden og har ikke noe behov for å sprenglade. Samtidig ser jeg at omtrent all blyammunisjon som er å få lades til 380-390 m/s uansett om det er 28, 32 eller 34 gram hagl, unntatt Federal som lader 32 g til 430 m/s. Det sier meg at det er potensiale for å hente ut mer, ihvertfall på lette ladninger.

 

Varierer utgangshastighet fra våpen til våpen som for rifle, eller er det mest avhengig av pipelengde og trangboring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke lengden på løpet har mye å si for utgangshastigheten for hagle. Mener det ble testet i et av de norske jaktbladene for ikke så lenge siden. Langløpet gåsehagle vs. normallengde, og forskjellene var minimale.

 

Du har absolutt potensiale for "ultrahypersuperduperfart" i en 16. Det finnes ladedata som skal gi en 5/8oz (18g?) fart på 550m/s.

I andre enden av skalaen kan du få 36 gram opp i 420m/s og fortsatt være på rette siden av rødstreken angående trykk.

 

En av de jaktladningene jeg bruker mest, og er veldig godt fornøyd med er denne fra ballistic products.

LOAD# 131113-5266 (Cold Pheasant)

 

HULL: CHEDDITE 16ga. 2.75”

 

PRIMER: CH209

 

PROPELLANT: HODGDON UNIVERSAL CLAYS 21.0 Grains

 

WAD: Z16

 

SHOT: 1-1/16 oz. 464gr. Lead #5

 

FOLD CRIMP: 6-point

 

Result: PSI 9700 FPS 1220

 

Legger et os card i bunnen av wad for å få bedre høyde. Bruker #6 hagl, og har en ypperlig patron til orrfugl, rype og hare.

30 gram i 370 m/s, behagelig for skulder og bra skuddbilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
@ Andy ,

 

Lägger du pappskiva under stukningen ( OS 16) ?

 

Om i så fall har du för låg förladdning och jag skulle lägga kork eller papp under haglen .

jag hittade fin 2 mm korkfolie i en hobbyaffär som jag slår ut med Huggpipa .

 

/P

 

Det var da BP eller Lyman som anbefaler pappskive over hagl uansett.

For å få jevnere trykk?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag packade igår upp ett kaliber 16 die set till min PW 375C laddpress, och det fina med den prssen är att jag kan ha 2 kalibrar monterade i verktygs-huvudet. Jäkla smutt att ha en 16 polare i staterna

Som skickar " gåvor " :mrgreen:

 

hade det funnits ett enkelt sätt att lägga in bilder hade ni åxå fått se dom :winke1:

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

@Andy

 

Rykende fersk, rett fra pressa

4hd16q.jpg

 

" bilden är Andys " men jag har använt samma hylsor.

 

Jag verkar ha lyckats få till bilder :D och de 3 översta är direkt ifrån pressen, de 2 understa är efter ett kör med crimper som gör kanten rund och fin .

normal_IMG_1824.JPG

 

Jag har nu omladdat mina Jaguar 16/67 hylsor jag fick ifrån de Gamebore 16 steel :7 26g

Så äntligen kom mitt 16g kit jag köpte till min PW 375c press till nytta.

Tyvärr ville inte de cx1000 tändhattarna jag hade sitta bra trots att jag tog ut tdh före kalibrering.

Förvisso har jag en sk " pocket peener " verktyg men jag skiftade till RIO piston 1000-G tdh istället.

Rio och NS tdh är större och sitter mkt bra, jag tyckte dock NS 688 var lite lyxigt så det vart RIO.

Patronen laddades med förutom RIO tdh A1 1,48gram x28,4g ( 1oz) och gualandi sg18 förl till 59mm

Jag tog ner krutet till 1,42 ca då provskjutning gav 409ms så mina beräkningar är att jag har dom på 400 prick nu, stukningarna är lika fina som dina men jag gav dom ett litet kör m OMV crimpern som rundade kanten mkt snyggt .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har ju utövat lite gränshandel med trevliga Nordmenn samt att en del tackat för support via nätet, vilket resulterat att jag kommit över bla IMR Hi skor 800-X krut, inte för att jag lider brist på krut utan för att det krutet höjs till skyarna av italienarna, Sedan var det väl mest med cal 16 i åtanke.

Men det är ju lite roligare med ett krut som mina Laddkamrater på andra sidan gränsen även har,

Tyvärr är det jäkligt glest att hitta det i handeln på Svensksidan.

 

Ladda 16 är lite trixigare än 12 pga utrymmesbrist, vilket mest gör sig påmind när man vill ha stjärnstukat och 31-32gram hagel, rullstukat är inga problem att få plats dock till pris av ca 0,05gram

Mer krut och en gualandi disk som kostar lika mkt som en förladddning.

Sen är mitt " smör och bröd krut " Vectan A serien relativt skrymmande jmf med Longshot och 800-X,

Så att få plats m förladdning m kopp och stjärnstukat i 31 gram kräver lite laborerande.

Då är det lättare med 800-X som är lågt i volym, dock är det erkänt svårt att dosera jämt men jag

Använder en OMV DVR-1 " snap " doserare för krut, snap betyder att den har en funktion m fjäder

som snäpper till på den justerbara mät delen så att krutet sätter sig, dyr förvisso men top notch grejer

Som kostar som en hyffsat rejäl krogrunda ( ca 2000:- sek) men så har jag allt som oftast patroner som håller sig mellan 3-8 ms avvikelser.

 

Okay det var mycket babbla innan jag kommer till sak, dvs att jag idag laddade upp lite 16/70 med 800-X och receptet hittade jag på calibro16.it där jag är medlem.

Det är ett 31gram recept som är en mkt trevlig vikt om man vill använda lite grövre hagel som :5

I detta fall IT:5 CNC som är specialbeställda med ytbehandlingen copparNikelcoppar, och ja det finns ett antal kilo hos en mkt trevlig och behjälplig Nordmann.

 

Orginal receptet lyder som sådant

Cheddite 16/70 hylsa ( ny )

Tändhatt cx1000

Krut IMR hi skor 800-X 1,55gram

Förladdning B&P Z2M-21

Hagel 31gram IT:5 trippelpläterade

6-stukat till 59mm .

 

Jag gjorde även samma laddning med Annan förladdning cheddite Drago 18 (min favorit )

Sen böt jag hylsa till Fiocchi 16/70 616 tdh och gjorde om proceduren, mao Z2m och cheddite Drago.

Det var inga som helst problem att stänga patronen ,Patronen var tajt utan nån som helst rassel.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du ser verktyget på OMV.it och den finns även i andra fabrikat , till det yttre ser alla crimpers likadana ut,, men det är innerprofilen som skiljer och små skillnader ger mkt olika resultat .

 

Direkt ur pressen som inte är riggad för " taper crimp" vilket går att göra på min PW 375C och på de flesta MEC pressar, ,men det är medvetet jag inte ställer ner det och det är för att crimpern ska ha nåt att jobba med, sen flyter ju en mjukt rundad stukning så himla fint min Brownng A5 16cal.

De tre översta patronerna är " good enough" eller " a perfect crimp " med amerikanska mått som vida skiljer sig ifrån italienska ( och mina )

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har som mest laddat 32-34gram i 16 , men amerikanska data där Longshot används

Går man upp till 35gram hagel och dom använder z2m-21 förladdning och troligen stjärnstukat,

Farten är 1290fps vilket inte är dålig fart i 16.

 

Är det någon som provat Longshot och 35gram ?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Gjorde noen forsøk for en del år siden med disse. Kun testskutt noen få eksemplar, ikke kronografert. Har siden holdt meg til max 1 1/8 oz.

 

 

Fed 16 Plas 1-1/4 oz Longshot 24,5 Fed 209A BPI Z-16 1291 10 500 Lyman 5th

 

Cheddite 1-1/4 oz Longshot 26,0 Ched 209 BPI Z 16 1375 11 400 Ballistic Products Load of the week

Link to comment
Share on other sites

Jag hade även idag möjlighet att prova en gammal full choke 0:40" /1,00mm jmf med

En dito öppnad till ca IM / 0,63mm , den senare skjuter mkt bra med Jaguar 26g :7 stål

Jag trodde att full pipan skulle skjuta tvärfullt men ack så jag bedrog mig, faktum är att det liknade

" överchoke " och kanske den hade reagerat annorlunda m fiberladdade patroner.

Min Sweet sixteen -64 som jag fick hem i Fredags kommer öppnas till 0,55-0,60 mm då 0,63mm

Går aningen hårt med stål :7

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jag har testat ut en 16/70   32gram laddning med 800-X  krut  nu en tid och den levererar mycket bra och datan kommer från usa + att jag hittat snarlik dito i italien. 

Det som är riktigt roligt är att träffbilderna är grymt fina även sedan jag öppnat min 16 A5 till  0,40   ( stiff LM )  Så men trängre borrning är det en rejäl långskjutare, 

och jag tänker mig då för vak på räv där lite tätare patroner efterfrågas.

 

16/70  616   IMR 800-X  1,49x32gram  IT:5 copNikcop hagel i en B&P Z2M21 förladdning  sen försluter jag på 59,3mm  stjärnstukat. Farten är angiven till  1300fps / 400ms cirka  med ca 10300 psi 

Det går alldeles säkert bra att ta engångsskjutna   cheddite hylsor av god sort och använda Win 209 hatt som ligger i samma effektområde.

Jag ska se om jag kan få in en träffbild./   avståndet är 35meter och pappret är  76cm bredd 

 

/ P

 

 

.IMG_2232.thumb.JPG.029c4ed711d308fd3a8bd

/ P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

På 2017-02-06 den 0.16, Andy skrev:

Gjorde noen forsøk for en del år siden med disse. Kun testskutt noen få eksemplar, ikke kronografert. Har siden holdt meg til max 1 1/8 oz.

 

 

Fed 16 Plas 1-1/4 oz Longshot 24,5 Fed 209A BPI Z-16 1291 10 500 Lyman 5th

 

Cheddite 1-1/4 oz Longshot 26,0 Ched 209 BPI Z 16 1375 11 400 Ballistic Products Load of the week

Jag känner att jag inte vill fresta mina gamla Auto-5 för hårt så 32gram @ 400ms får räcka 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 2017-01-09 den 17.58, Andy skrev:

Ser veldig bra ut culot!

Ser at en crimper kan forbedre utseende en del.

Legg gjerne ut bilde av verktøyet ditt også :smile:

 

Har vært lite lading med meg siste halvåret. For lite jakting og for lite skyting...

Calibro-16.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan tråden startades sålt min  -53:a   och köpt först en Sweet Sixteen  -64  sedan alldeles nyligen två till   en äldre  -62 med ventilerad spång , stållåda och kindstöd och den har rejäl patina .

Sedan en  -69  Super Light  som är i närmaste nyskick sånär på några slagskador i lacken på kolven .

-64  sweet sixteen 

image.jpeg.06e32043da11e841617d64355b6be

 

image.jpeg.6a3072c2e47018678a1baa0dca2da

 

-62:an image.jpeg.58cba76bc42db6a21e3fc75f066bf

 

 

 

-69 Super Light image.jpeg.de778cadf0392d9b19c775c12751a

 

 

image.jpeg.8f19714d350b0976d268b4755a19d

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Virkelig pene (og historiske) våpen du har Culot! (spesielt likte jeg den 62'an da jeg synes slike våpen kler kinnstykke :-).)

 

Den hagla jeg bruker mest for tiden selv, er en Buhag, Suhl s-s 16/70 produsert i 1954. Har litt lenger pipe enn normalt 72,5cm, og har veldig fin balanse og sving. Full trangborring i begge pipene. Denne ble kjøpt ny av min onkel midt på 50 tallet en gang. Så det er også et klenodie som skal tas vare på. Men skal også brukes (mye). 

Tanken er å holde seg til ladninger som ligger litt under grensen med hensyn på trykk, da det ser ut til at det fort kan bli slakk i låsen på disse haglene. Men vil jo ha fart på ladningen også, da denne hagla brukes mest på sjøfugl. Så det får bli et kompromiss.. 

 

Komponentene jeg har fått tak i til lading av kaliber 16 er som følger:

 

Nye hylser, Cheddite røde 16/70 fra becotrading.no

Wads, Z2/M 16 H21 fra Veide.no

Hetter, Winchester 209

Longshot, Longshot 

Haggel fra Brownell, størrelse 7, 7-1/2 og 9, samt jeg har noe gammelt Schilled Shot fra Stavanger Tinnfabrikk. 

 

Ladet følgende ladning for å få testet litt med ovennevnte komponenter, etter å ha studert ladedata fra alt jeg har kunne finne av kilder på nett, med ovennenvte komponenter: 

 

32gram haggel nr US7, og 25grain/1,62gram longshot. Fikk stengt disse på 59mm (som jeg ser Culot har brukt tidligere på 16/70), med en brukbar (men ikke bra) krymp fra MEC 600Jr.

Ladedata som jeg har funnet på nett, ligger på ladninger som ligger fra 25 til 28 grain Longshot med tilsvarende komponenter, og da spesielt en kombinasjon som ''Andy'' har beskrevet tidligere i tråden som er som følger:

''

Eksempel nedenfor, dropper OS 16 og går ned litt på krutt til 25-25,5 grain, gir 400ms v2 over chronyen min.

Cheddite 1-1/8 oz. Longshot 27,0 Win209 BPI Z 16 1 410 10 300 Ballistic Products OS 16

''

Over min kronograf, med 25grain Longshot, på ca 2m, fikk jeg 1358fot, eller 414m/s. Temperatur 12 grader C. Skulle vel bli V1 på snaut 430m/s.. Men kun få skudd testet på kronograf. Bruker heller ikke OS16 i min ladning.

Reagerte på veldig høy hastighet (det var også mye rekyl i denne ladningen), så jeg kommer til å gå ned på kruttmengden for å prøve det. Ga heller ikke bra skuddbilde på papir.  

 

Noen som har en ide hva denne høye hastigheten kommer av, da de fleste oppgitte kildene er lavere? Bruker de lengre totallengde på patronene, som jeg ser har vært diskutert på div fora tidligere, da amerikanske kilder ikke oppgir total lengde på ferdig patron? Kan det skille så mye i hastighet kun på grunn av dette?

Har nok også en god del høyere trykk grunnet hastigheten enn oppgitt data.. 

 

Testet også noen andre fabrikk patroner for å teste kronografen på samme avstand (ca 2m fra munning) sammen med hjemmeladningen:

Nitedals express 16/70 31 gram US7, 1230fot/s eller 375m/s (patronene er fra før blyforbudet).

Eley hymax 16/70 31(?) gram, Engelsk nr 1, 1268fot/s eller 386m/s (patronene er fra før blyforbudet). 

Vera, gamle franske patroner jeg hadde lyst til å teste, 16/65 fransk nr 5, 1145fot/s eller 349m/s (patronene er fra før blyforbudet, sannsynligvis fra '70 tallet). 

Winchester super speed 16/70 32 gram US nr 6, 1275fot/s eller 389m/s (nye, kjøpt i høst). 

Disse hastighetene ser jo veldig fornuftige ut?

 

Har nå ladet 10 nye patroner, med samme oppsett som over, men gått ned til 1,4gram med longshot. Lengde 59,2mm og satt sammen i en OMV smart presse. Mye finere krymp (og mye gjevnere)! Tror den krympen kan ha innvirkning på hastigheten, men den som lever får se... Får ikke skutt over kronograf på en stund ennå, da lyset forsvinner (for) fort på denne årstiden, men skal få testet patronene en av dagene på papir (og kanskje en fugl eller to). Kommer tilbake.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ Doffen 

 

man kan råka ut för Lot: variationer,   0,05gram -/+ gör 8ms ibland upp till 10 ms  

10 st är mkt för en test batch , jag brukar göra 4  max .

jänkare skiter i höjderna och det dom anser vara en " perfect crimp "  vägrar jag visa mig med .

prova 1,45  eller 1,50 och se vad det ger.

att frångå standardlängd kan göra mycket för trycket , så att tro på jänkarnas data har jag slutat med, men det var faktiskt inte förrens skiftet 2010  när jag upptäckte de Italienska Forumet polveridosecartucce  mfl 

italienarna har en helt annan filosofi än jänkarna,  och för den som är intresserad så finns det en  Svensk bok som tar upp en hel del som rör hagelpatroner och med tabeller hur höjdskillnader påverkar tryck och fart.

Boken heter   " Allt om krut och lite till "  Kan beställas direkt fr Författaren    http://www.nordicballistics.com/

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

''Allt om krut og lite til'' står i hylla. :-) En svært interessant bok. 

Kjøpte den når den kom ut for en del år siden. Men har det kommet ut en revidert utgave?

 

Fikk skutt et par skudd på papir med 1,4 gram Long shot i går. Gav svært mye penere skuddbilder kontra dem med 25grain med krutt. Spesielt med venstre løpet. Høyre var litt mere rufsete. Men dette var bare ett skudd med hvert løp som jeg fikk testet. Så det må skytes noen flere. 

 

Ladet opp 5 stykk med 1,45g og 1,5g i kveld. Blir neste prosjekt å prøve dem. 

 

Når det gjelder lading til hagle, er det slik at når man har en testet/trykkprøvd oppskrift, med oppgitt lengde og alle ingrediensene, og får avvik på hastighet, kan man da endre kruttmengden til man får den hastigheten som er oppgitt i oppskriften, så vil man være svært nær test-trykket?

Eller er det på samme måte som i lading til rifle, at forskjellige løp gir forskjellig trykk, selv om de lades til samme hastighet, med samme komponenter? Tenker da på trange/romme løp, hvordan kammer og overgangskonene er utformet osv. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 2017-11-02 den 22.00, Doffen skrev:

'

 

Når det gjelder lading til hagle, er det slik at når man har en testet/trykkprøvd oppskrift, med oppgitt lengde og alle ingrediensene, og får avvik på hastighet, kan man da endre kruttmengden til man får den hastigheten som er oppgitt i oppskriften, så vil man være svært nær test-trykket?

Eller er det på samme måte som i lading til rifle, at forskjellige løp gir forskjellig trykk, selv om de lades til samme hastighet, med samme komponenter? Tenker da på trange/romme løp, hvordan kammer og overgangskonene er utformet osv. 

 

 

Kronografen är vårt enda praktiska  mätverktyg och man kopierar datan så långt man kan och modifierar krutmängd tills rätt hastighet kommer. 

Man bör ju självfallet även titta på förbränningen, och hur patronen uppför sig. 

Även publicerad data och i synnerhet amerikansk sådan kan variera stort ,  krutlotter , och höjdskillnader kan göra mycket , och därför litar jag mest på italienska data , dock har  dom högre luftfuktighet och även varmare klimat än vi.

Men eftersom usa är stämmningarnas och advokaternas förlovade land så finns svårligen  det ingen publicerad data som " spränger " nån bössa, däremot kan det vara svårt att få den uppgivna farten med den uppgivna krutmängden.

Men dom laddar även rätt konstigt , använder tex Vectan A0 till lätta långsamma 28-32g laddningar (?)  A0 är normalt ett Magnum krut..

 

/ P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag körde lite 16 laddnngar i Magnetospeed kronografen som har bajonett givare .

A1sp laddningen är ju inte så relevant för er Nordmenn då det krutet inte finns att tillgå , men hursom så är det A1sp 1,55x32 och den gav 417 , 420 ms och den har på sista tiden dräpt ett stort antal knipor, dock har jag haft på känn att den är i rappaste laget så jag ska plocka ner den till 1,50x32 för att kliva ner 8-10 ms .

 

32g laddningen m 800-x krut däremot kan väl vara intressantare för det finns ju att tillgå i Norge . den gav vid provskjutning  375 , 383 ms så den ska jag öka krutet ifrån 1,50 till 1,55 för att öka farten m 8-10 ms , kanske att jag tar den till straxt under 1,60 .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag är just nu ute i svenska ytterskärgården och jagar knipor , och jag kör med 2 olika krut  Vectan A1sp och 

800-X  och 32gram ,  så 800-x är väl den laddning som är relevant för mina Norska ladd kolleger . 

Jag laddade den 1,50 x32 z2m  5/6 hagel  förut men  har ökat till 1,55x32 för lite mer fart 1,50 gav  385ms vilket jag tycker är 

aningen lågt för  januari jakt då man vill ha lite marginaler .  Det trillar fint hursom så länge jag gör mitt bakom A5 kolven ...

 

Btw: jag jobbar på att få fram Maxam csb-1 krut  om det är nån Nordmann  som råkar glömma lite 800-X i bilen när han är på semester i Sverige B| 

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag började förbereda lite 16/67 hylsor för omladdning igår, och det är från  Gamebore Jaguar 26g :7 stål   en fin T3 hylsa troligen cheddite då iaf tändhatten är cheddite. 

Däremot att försöka använda just cheddite hatt vid omladdning har inte fungerat bra.  Men då jag fått tillbaka min " Pocket Peener " jag köpte i mitten -90 talet  så brukade jag den, 

och det fick mina cx1000 hattar att sitta bättre. Tyvärr är utbudet av låga förladdningar m kopp till 16 skralt så det är svårt för att inte säga omöjligt att få plats med 32gram utan att krossa förladdningens dämpare.

Men jag har mest laddat 28g  och då 7,5:or  &  7:or  som gett  gott resultat på  Duvor. Jag kommer provladda 3-5 patroner för att se om bytet av tändhatt från RIO  G-1000   till CX1000  ger nån dramatisk förändring.

Jag kör omladdningen i min Ponsness & Warren 375C duo matic,   men jag tar ur tändhattarna innan kalibreringen för att jag inbillar mig att just kalibreringen ger tajtare hål för tändhatten om den är borta.

Jag kanske skulle få plats med 32g om jag använde nåt dubbelbas krut med låg volym, men det är inget jag provat än så länge även om mitt  800-X  har lägre volym än Vectan A1 som jag brukar köra med.

 

/ P 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har någon provat Lovex till 16 ??   Det finns ju ett av deras singelbas som ger " normala " värden m 35-36g  med normala krutvikter   ( 1,75-1,85gram ) 

och då brukar det krutet funka med  uppåt 32gram i 16  i moderata farter....  Dock ger jag noll för Lovex egna data som är mer än magra och möjligen duger som ett riktmärke.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har utökat mitt krut sortiment m Vectan A0  för att främst använda i 16/70  och 32 kanske 33g

 

Så jag var till banan igår för att testa lite, och notera nu att 33g  är inget jag hittat m tryckskjutna data  utan är baserat på erfarenhet och tidigare tester. 

33g med A0  och cheddite 16/18 förladdning är även MAX vad man får i en 16/70 hylsa  m stjärnstuk,  laddningen jag gjorde är mkt " pigg" kan vi säga och 34g mer än så ( rullstukat) 

Den som vill göra efter mig gör det således helt på egen risk, och jag använde mig av en frisk Auto 5 halvautomat med friktions ringarna ställda på Heavy load.

Datan är    16/70   616tdh,  vectan A0 1,60x33g:5 ,  cheddite 16/18 förl , 59,3 mm stjärnstukad.

 

italienarna säger att A0 är ojämt mellan årens batcher , och mitt krut var av gammal årgång så progressiviteten är okänd.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

Sakab Sweden i skånska Tommarp hade fått in Vectan TecnaN  ett dubbelbaskrut som jag velat ha länge för att ladda 16. 

Tecna är ett krut med låg volym så det är inga som helst problem med att få plats.

Det sistnämda är ju vanligt med de lite bulkigare  A-kruten så mina två provladdningar 

stängde med vacker stukning på 59mm. Jag använde Z2M-21 och cheddite Drago 16/18 och hade nog till och med kunnat använda Drago 21. 

Jag hittade data på Nobelsportitalia.it  som angav 1,60x32 så där börjar jag.

 

Har även börjat tråla på PDC efter lite biffigare  laddning än 32g i 16 för det finns som sagt bra med plats och 1gram  :5  är 7 st  hagel endast. 

Vi får se vad träffbilderna säger och hur patronen uppför sig. 

Min italienske kompis Marre säger om Tecna att det är ett klassiskt krut som gillar mycket bly, så till 12/70 är det inga problem m 40-42g och i 12/76  50-52g  

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Volymen för Tecna'n  är så låg att 32g i en 16/67 är inga som helst problem, dock ska man iaktta en viss försiktighet och allra helst minska krutet minst 0,,05  och gärna använda milda Tändhattar.  Jag använde NS 686  som är i mitt tycke en av de mildare.

jag kommer provskjuta idag men börja med 16/70  1,60x32  > 1,65x32 > 1,70x 32 i stigande ordning. 

Har gjort  2 st eller rättare sagt 1st med 16/18 Drago  ocg 1st z2m21 förladdare  i alla 16/70 verisioner , 16/67 användes 16/18drago ( cheddite) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Da ser det ut som om det blir en kaliber 16 på meg å. Tysk sideligger :) Så da må der bestilles utstyr for lading, Har OMV-smart så blir å kjøpe det som trengs der. Spørsmålet, 6 eller 8 stjernestuk? Noen forskjell? eller kun estetisk?

 

Mvh

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Kobble skrev:

Da ser det ut som om det blir en kaliber 16 på meg å. Tysk sideligger :) Så da må der bestilles utstyr for lading, Har OMV-smart så blir å kjøpe det som trengs der. Spørsmålet, 6 eller 8 stjernestuk? Noen forskjell? eller kun estetisk?

 

Mvh

K

Det är lättare att få till bra stukningar m  6-stukat , och jag skulle börja så. Omv HAR 8-stukare och jag är lite sugen för visst är det lite fräsigare m 8:a  😎Men det kräver att man konar dom

mer invändigt annars blir det hål i centrum .  Köp lite plast diskar åxå för dem är väl trång ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 23 juli 2019 den 17.28, Kobble skrev:

. Har den ett annet navn der? 

 

Alla firmor har inte samma utbud, i alla fall inte till 16 , är det  16/18 elr 16/21

elr ch Drago 16/25 ?  Italienarna brukar ha korrekta namn, det är amerikanarna som brukar byta  namn på förladdningarna .

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...