Jump to content

hva er billig i USA???


torevr

Recommended Posts

Hei!

 

Reiser til USA på torsdag og skal innom hvertfall bassproshops. noen som har tips til noe som er billigere der hitte? ladesett/dier/ annet jaktutstyr?

dollaren er jo dyr nå, men er jo som regel en del og spare uansett!

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt med meg alt fra div. ladeutstyr og die sett til Leupold-kikkertsikter, men til en helt annen kurs enn dagens.

 

Mener å huske at jeg betalte rundt 650 USD for en Leupold VX3 1,5 - 5 x 20 belyst circle dot, den gang utgjorde det rundt kr 3.250. Nå blir det vel rundt kr 4.900...fremdeles en tusing å spare.

Link to comment
Share on other sites

Utvalget er betydelig bedre enn i Norge.

 

Ta bilder med navn og priser.

 

Noe blir for dyrt og tungt å slepe med seg fra USA

men -

Vurder om det lønner seg å sende større pakker hjemover.

Sjekk om det finnes bedre loppemarked.

Det finnes brukte ting man bare "må ha".

 

En nabo sendte seg selv bedre kasser fra Japan, Thailand og Malaysia med mat, kunst og møbler.

 

For mange ligger Polen rett nede i lia og hvis man har med kjøretøy er det bare å fylle opp.

Stilmøbler, bygningsmaterialer, klær, mat og mye annet.

Vareutvalget i Polen er omtrent 5 ganger større enn i Norge.

Men språket er en hindring. Da er det kjekt med bilder du kan vise betjeningen.

Du skal ikke lenger enn til England og de store varekjedene

før du ser at vareutvalget er alvorlig stort.

 

Mindre ting finner du kanskje igjen på ebay litt senere.

Da er det kjekt å vite navn og at varene faktisk eksisterer.

 

Det er utrolig mye du kan klare deg uten hvis du ikke vet at det eksisterer.

 

Selv ville jeg fluksens smuttet over og hentet

sirup til brus og dispenserutstyr hvis USA lå der Sverige ligger.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Med dagens kurs er det ikke all verden å hente. Var over til Florida for et par mnd siden og besøkte Bass Pro og et par mindre butikker. Visst har de mye hos BP, men det skal likevel godt treffe om de har akkurat det du er ute etter. De mindre sjappene holder mest på med enhåndsvåpen og CC kurs og lignende. Hør om de vil bestille varene når du kommer dit. De vil som regel få levert varene i løpet av få dager. Regn med at de vil ha kredittkortet ved bestilling.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva man er ute etter da....? Jeg pleier å kjøpe kuler - det er bestandig en vinner. Rundt regnet halv pris. Hylser har jeg vurdert, men ikke turt. Flyselskapene er jo vettskremte for slikt. Optikk = lite eller ingenting å hente, spesielt ikke nå når kursen er som den er. Alt annet ladeutstyr er det som regel god pris på. Så har de jo massevis av ting og duppeditter som er morsomt å se, og også handle. Primuser og annet matlagingsutstyr er det gode priser på, spesielt amerikanske merker som MSR. Endte alltid opp med et par primuser da jeg var i den "verste" modusen.

 

BassPro er artige butikker, men jeg holder Cabelas som ørlite hakket vassere for jegere/skyttere. Det ligger en Cabelas i Gonzales, en snau times kjøring fra New Orleans retning Baton Rouge. Nr 3 på min liste av de store kjedene blir Gander Mountain. De har ikke sjappe i Louisiana, men ligger et par i Houston. (Så i en annen tråd at du skulle til New Orleans og Houston ?) Mye mer fokus på klær og camping, men ofte en helt ok jakt/skyte avdeling. De små lokale "gunshops" kan være vanskelige å finne, og være veldig spesialiserte. Men av og til finner man gullgruver for en stakkars nordmann. Jeg fant en i upstate New York, med det beste utvalget i Barnes, Sierra, Hornady og Winchester bulk kuler jeg noensinne har sett! Han hadde i tillegg stort utvalg i kikkertmontasjer - tilogmed 30mm - og til priser som var en slikk og ingenting i forhold til her hjemme.

 

Butler Creek har det normalt også vært bra priser på.

 

Har du tid, så bruk litt tid på Google. Søk på "gunshops New orleans" for eksempel, og filtrer og besøk hjemmesider og GoogleMaps for å se hvor de ligger og om de er innenfor rekkevidde. Det kan ta litt tid, men det er jo halve moroa synes nå jeg. Spesielt å si til reisefølget; "jeg skal til en gunshop, ligger bare 10-15 mil borti gata her, jeg kan slippe dere av på et kjøpesenter (alltid beste løsning), eller vil dere være med?"

 

Ikke send pakker til deg selv hjem, da må du ut med mva til staten, da går vinning ofte opp i spinning.

 

@Jim114; jeg visste ikke at sirup og dispenserbrus og møbler fra Polen hadde med tema "Riflelading" og "priser i USA" å gjøre....?

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

@Jim114; jeg visste ikke at sirup og dispenserbrus og møbler fra Polen hadde med tema "Riflelading" og "priser i USA" å gjøre....?

 

Tenk langsiktig.

Sirup til brus er vanlig å kjøpe på amazon.com

for folk med bruktbart vann i springen i USA.

Da slipper man å slepe rundt på vann og ungeflokken lager ikke uønskede bulker i budsjettet.

Penger spart kan brukes på noe annet og viktigere neste år.

 

Hold oversikten på verdensbasis.

Neste måned blir du kanskje sparket ut til India og da vet du hva som lønner seg å kjøpe hjem.

(Dresser og annet skreddersydd)

Finn din leverandør på ebay.in og send ordren og målene

per e-post. Dressene får du levert på Hotellet.

(Så slipper du å svime rundt i 40 grader)

Alternativt kommer du hjem tomhendt fordi du ikke klarte å bevege deg bort fra hotellet og turistfellene.

 

Tenk stort. Tenk langsiktig. Tenk Strategisk.

Så har du rikelig med penger å bruke på det du helst vil.

Kanskje du snubler over ett bedre parti tre emner som enda ikke er kappet i politisk ukorrekte former og kan sendes hjem - som treverk?

I Tyrkia?

Da gjelder det å huske hvilke dimensjoner som passer best på stående fot.

 

More Bang for The Buck.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det kan også lønne seg å ta en tur på Academy. Mest fokus på sportsutstyr, men jakt- og våpenavdelingene slår som regel både Bass og Gander på pris. Er man på jakt etter camping og utendørsartikler for folk med tykkere lommebok er REI et greit alternativ. Jeg har rimelig god oversikt over våpenmarkedet i Houston og omegn, hvis det er noe spesielt man leter etter.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Med mindre de har endret noe nå helt i det siste - hvilket jeg betviler - så trenger du strengt tatt ikke 110V omformer. Strømforsyninga til RCBS Chargemaster spiser alt fra 110V - 240V, du trenger bare en "plugg" omformer fra amerikansk til norsk. 5-6 kroner på eBay (for 10 stk).

 

Jeg kjøpte min i USA, og vare såre fornøyd helt til jeg kom hjem; den virket ikke! Etter litt telefonering med RCBS endte det med at jeg knuste min med ei slegge, tok bilde, sendte på e-post og fikk ny i posten. Den måtte jeg da selvfølgelig betale moms på, så det ble litt styr ut av det, men jeg sparte noen lapper på det uansett.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Kuler skal du ha importtillatelse på ved innførsel til Norge, søknad til lensmann/politi før du drar. Så må du også ha eksporttillatelse for å ta dem ut fra USA, søknad til US Dept. of State om jeg ikke husker feil og du må sende søknaden via din amerikanske leverandør, som må være godkjent for å drive med eksport osv. En fæsleg papirmølle. Det ender opp med ikke å være verdt det hvis du ikke skal kjøpe en pall med kuler...

 

Du kan uten videre kjøpe kuler i USA til du blir grønn i fjeset, problemene starter først når du skal ha dem ut av landet. Det samme gjelder tomhylser, selv uten tennhette.

 

Husk også grensen for tollfri innførsel av varer ved utenlandsreise på NOK 6000,- Alt over det må du betale MVA for.

 

Du kan selvsagt sende pakker til venner og familie, så vidt jeg husker er tollfri-grensen på NOK 1000 for slikt, sjekk på http://www.toll.no" target="_blank" target="_blank. Vær obs på at frakt fra USA har blitt en del dyrere de siste årene, sjekk gjerne priser på http://www.usps.com" target="_blank" target="_blank Det er det offentlige postvesenet, som pleier å være rimeligst blant annet fordi det er Posten Norge kjører pakkene gjennom tollen i Norge. FedEx og UPS bruker andre partnere i Norge (svjh) og da blir det fort dyrt.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til de store kjedene som Bass Pro, Cabelas, Ganders etc er en tur til Collectors Firearms, Carters Country (og andre mindre sjapper) i Houston alltid gøy å besøke, om ikke annet enn for å se på masse fine brukte våpen. Det er jo også ganske ofte lokale gun shows, sjekk internett når du er der.

Link to comment
Share on other sites

Du kan uten videre kjøpe kuler i USA til du blir grønn i fjeset, problemene starter først når du skal ha dem ut av landet. Det samme gjelder tomhylser, selv uten tennhette.

 

Er du helt, helt sikker på dette? Jeg har undersøkt litt, men bare fått veldig ulne svar... Tomhylser er jeg blitt advart mot, da de ikke ser om det sitter tennhetter i på røntgenmaskinene.

Jeg har hatt med mange hundre kuler på de siste fem-seks turene, og det ligger lapp fra TSA i bagen om at de har rota oppi der hver gang, men aldri blitt ropt opp, og bagasjen kommer på båndet i Oslo hver gang.... Mulig jeg har hatt flaks....?

 

På Heathrow aksepterer de ikke kuler i bagasjen på oppbevaringskontoret, det har jeg personlig erfaring med. Men når bagasjen ligger i transit har jeg aldri hørt noe mas om det....

Link to comment
Share on other sites

Ringte tollvesenet i dag, og spurte om import av kuler. det var ingen problem så lenge det kun var kuler. og hva kan da gå galt? er vell kun ut av USA det kan skje noe, men det eneste som kan gå galt er vell at jeg mister de?

 

tenker og prøve meg på Nosler Accubond til 3006. hva er anbefalt vekt på kula? 150/165/180

skal brukes på rådyr/hjort og elg.

må jeg ha med noen slags våpenkort og leg for og kjøpe?

er det 18 års grense?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke det eneste.

Strafferammen for ulovlig eksport av ITAR varer er vel $100.000 i bot og 10 års fengsel.

 

Du vil nok iallefall få beskjed om at du kan glemme å besøke USA igjen.

 

Er det virkelig verdt det for å spare en hundrelapp eller to???

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å ringe diverse vesen og spørre dem til råds er a) at svarene erfaringsmessig er av variabel kvalitet, b) du får det ikke skriftlig, og c) det er du som havner i sjøen som brenner med ild og svovel om informasjonen er feil. Norske myndigheter kan selvsagt ikke gi deg oppdatert eller autorisert informasjon om andre lands eksportregler.

 

ITAR-reglene har eksistert lenge, men de senere årene har de blitt håndhevet strengere og mer konsekvent. Jeg ville funnet noe annet å handle (jaktklær for eksempel, utvalg og pris er en del bedre enn her) i stedet.

 

Du sparer som Cardinal sier bare noen hundrelapper på kulekjøp, og når risikoen du løper er så høy kan jeg ikke se at det står i forhold til gevinsten.

 

Men utstyr for kulestøping går nok klar av ITAR. Så kan du spare enda mer på sikt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Basspro er en tur verd, vanvittig utvalg og mye å se på. Men min erfaring er at prisene er bedre på de lokale små våpenbutikkene rundt forbi. Tikka T3 feks kan du få på tilbud til ca 4000 norske.

Har bunkret med meg sikter, dier, kuler, magasin. mm. fra statene på tidligere turer. Men har nå begrenset meg til klær og blinker (bigburst) etter å ha lest litt om USA sine regler for utførsel av våpen, våpendeler og ammo :oops:

Link to comment
Share on other sites

Noen som kjenner utførselsreglene fra USA godt, eller vet hvor man kan finne dem?

 

Enig i at man bør være forsiktig med kuler og hylser - men er det uproblematisk med ting som feks optikk, avtrekkerdeler og magasiner?

 

Dette er jo uproblematisk å ta inn i Norge, men risikerer man å få problemer ut av USA er det definitivt ikke verdt forsøket....

Link to comment
Share on other sites

Hvem kjenner egentlig slike regler godt...? De vet jo det knapt selv borti der, tror jeg. En butikk sender gjerne til Norge, mens andre ikke sender det samme produktet pga regler. Tipper flere har strenge regler for å være sikre.

 

En tommelfingerregel kan jo være å unngå produkter som har militært preg eller har "tactical" i navnet. Tror jammen mil-dot-retikkel i kikkertsikte kan være nok til ikke å få det sendt til Norge.

 

Her er noe: http://www.opticsplanet.com/export.html

Link to comment
Share on other sites

Her kan du jo begynne:

http://www.pmddtc.state.gov/regulations_laws/itar.html

 

Du vil nok finne at både optikk, avtrekksdeler og magasiner er underlagt restriksjoner.

Spørsmål bør stilles til US Customs & Border Protection, http://www.cbp.gov/ eller Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms, and Explosives: https://www.atf.gov/

Jo mer konkret du spør, jo mer konkret kan de svare.

 

Merk at hvis du misforstår noe eller får feil informasjon er det fortsatt ditt ansvar å passe på at det du gjør ikke er ulovlig...

Link to comment
Share on other sites

Å bruke begrepet "Feil informasjon" er noe ullent her. Informasjonen du får er rett informasjon i fohold til det du spør om. Det er ditt ansvar å stille "de rette" spørsmålene. Et tips her er å spørre: What if the answer is yes - what if the answer is no, etterhvert som du spør.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Da har jeg vært på cabelas i dag! for en fantstisk butikk!!! (Gonzales) ble ikke noen kulehandel foreløpig, men skal på basspro og. er ikke sikker enda om jeg tar sjansen... ble istedenfor viltkamera og noe annet smådill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...